En timmes transfer i Prag efter långflygning

Sissa

Trådstartare
Låter det rimligt? Jag letar efter bra (=billig och hyfsat snabbt) resa ARN-Seoul tur och retur i slutet av augusti. Det här alternativet med en timmes transfer i Prag dyker upp på hemresan. Min känsla är att det är för kort tid efter elva timmars flygning. Det räcker med att flyget blir en halvtimme försenat i Seoul så kan det bli svårt att hinna.

Skulle du våga boka ett sån flygresa?
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Ja.
Om biljetten är utställd Stockholm-Seoul t/r så bör du hinna, är tiden för knapp så brukar inte det gå att boka biljetten. Missar du ditt anslutningsflyg bokas du om till nästa tillgängliga flyg till Stockholm. (förutsatt att det är med reguljärflyg.)
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Det är reguljärflyg, tvivlar på att det går charter till Seoul :D Jag vet att de bokar om, vilket kan ta tid. Jag vill ju hem fort. Angående att det inte går att boka om transfertiden är för kort. Undrar var tidsgränsen går? Jag såg en flygning där det bara var 50 min i Prag på samma sträcka. Tiden ska ju rimliggöra att man hinner. 50 minuter ställer jag mig tveksam till.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Det är reguljärflyg, tvivlar på att det går charter till Seoul :D Jag vet att de bokar om, vilket kan ta tid. Jag vill ju hem fort. Angående att det inte går att boka om transfertiden är för kort. Undrar var tidsgränsen går? Jag såg en flygning där det bara var 50 min i Prag på samma sträcka. Tiden ska ju rimliggöra att man hinner. 50 minuter ställer jag mig tveksam till.

Prags flygplats minimum connection time är 25 minuter, sen får man väl själv bestämma sig för vad en egna minsta tid är...
Jag brukar gärna vilja ha minst en timme mellan långflygningar (& ännu mer på vissa flygplatser), skönt att veta att man själv och bagaget kommer med utan att stressa.

Tillägg:
Eftersom det är på hemvägen skulle jag nog våga, och om inte bagaget hinner med skulle det inte göra så mycket då.
 
Senast ändrad:
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Med tanke på att det är en långflygning innan stoppet så skulle jag nog inte våga. Tror jag.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Om det är ett vettigt flygbolag, skulle jag våga. Ett vettigt flygbolag är ett som hjälper en om man nu skulle missa planet i Prag (alltså tex inte Ryanair, men de flyger väl ändå inte till Seoul).

Det går väl ändå hyfsat mycket plan från Prag till Stockholm, tänker jag mig, så att väntan inte blir alltför hysteriskt lång om oturen är framme.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Om det är genomgående bokning skulle också spela in för min del. Alltså samma biljett för hela vägen. Då skulle jag känna mig bättre skyddad vid strul, inte minst för att jag antagligen inte behöver bekymra mig om bagaget vid mellanladningen. Om jag däremot bokat en biljett Söul-Prag och en Prag-Arlanda skulle jag vara svettigare.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Vid sådana bokningar måste man ju hämta ut sitt incheckade bagage och checka om det på nytt, det tror jag är helt omöjligt på en timmes tid..
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Om det är genomgående bokning skulle också spela in för min del. Alltså samma biljett för hela vägen.

Ja, det var det jag menade inser jag. Jag kom inte på vad det heter. De sämre flygbolagen låter en inte boka på det viset, utan man måste boka enstaka biljetter (eftersom de vill slippa det vidhängande ansvaret).

Hämta ut bagage och checka in det igen, skulle jag helt enkelt inte tro att jag hann på en timme. Det tar ju ofta en halv evighet bara att få bagaget på rullbandet.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Vid sådana bokningar måste man ju hämta ut sitt incheckade bagage och checka om det på nytt, det tror jag är helt omöjligt på en timmes tid..

Inte om du är i transfer, dvs Prag är inte hennes POE hon byter ju bara plan och om biljetten är bokad som direkt med mellanlandning så hämtar man inte ut bagaget. Det går direkt till slutdestinationen som är Stockholm.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Prags flygplats minimum connection time är 25 minuter, sen får man väl själv bestämma sig för vad en egna minsta tid är...
Jag brukar gärna vilja ha minst en timme mellan långflygningar (& ännu mer på vissa flygplatser), skönt att veta att man själv och bagaget kommer med utan att stressa.

Tillägg:
Eftersom det är på hemvägen skulle jag nog våga, och om inte bagaget hinner med skulle det inte göra så mycket då.

Vem fastställer minimum connection time? Är det varje flygplats? Jag googlade lite och hittade ingen sajt som har alla flygplatsers tider, utan tiderna kom upp på de enskilda flygplatserna. Arlanda har tex 30 minuter för internationella flighter.

Håller med om att det inte är lika trist om bagaget är försenat hem som ut.

Det är svårt att hitta bra flyg. Lång transfertid och OK pris är det inte svårt att hitta, men den perfekta tiden!
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Låter det rimligt? Jag letar efter bra (=billig och hyfsat snabbt) resa ARN-Seoul tur och retur i slutet av augusti. Det här alternativet med en timmes transfer i Prag dyker upp på hemresan. Min känsla är att det är för kort tid efter elva timmars flygning. Det räcker med att flyget blir en halvtimme försenat i Seoul så kan det bli svårt att hinna.

Skulle du våga boka ett sån flygresa?
Ja inga problem alls. Det räcker med 40 min.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Vem fastställer minimum connection time? Är det varje flygplats? Jag googlade lite och hittade ingen sajt som har alla flygplatsers tider, utan tiderna kom upp på de enskilda flygplatserna. Arlanda har tex 30 minuter för internationella flighter.

Tror det är flygplatserna själva, det hela beror ju lite på hur flygplatsen är uppbyggd och hur deras logistik ser ut, tex flödet av passagerare mellan gaterna och flödet av bagage.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Om det är genomgående bokning skulle också spela in för min del. Alltså samma biljett för hela vägen. Då skulle jag känna mig bättre skyddad vid strul, inte minst för att jag antagligen inte behöver bekymra mig om bagaget vid mellanladningen. Om jag däremot bokat en biljett Söul-Prag och en Prag-Arlanda skulle jag vara svettigare.

Vid sådana bokningar måste man ju hämta ut sitt incheckade bagage och checka om det på nytt, det tror jag är helt omöjligt på en timmes tid..

Ja, det var det jag menade inser jag. Jag kom inte på vad det heter. De sämre flygbolagen låter en inte boka på det viset, utan man måste boka enstaka biljetter (eftersom de vill slippa det vidhängande ansvaret).

Hämta ut bagage och checka in det igen, skulle jag helt enkelt inte tro att jag hann på en timme. Det tar ju ofta en halv evighet bara att få bagaget på rullbandet.


Jag skulle absolut inte boka två separata resor Arlanda-Prag och Prag-Seoul och vice versa. Då står man ju helt utan hjälp vid försening.

I det här fallet är det Korean Air. Jag har aldrig flugit med dem, men det är före detta statligt och Asiens största flygbolag, så dem går det nog att lita på gällande hjälp vid försening.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Inte om du är i transfer, dvs Prag är inte hennes POE hon byter ju bara plan och om biljetten är bokad som direkt med mellanlandning så hämtar man inte ut bagaget. Det går direkt till slutdestinationen som är Stockholm.

Men jag beskrev ju situationen när man hämtar ut bagaget :cool:
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Inte om du är i transfer, dvs Prag är inte hennes POE hon byter ju bara plan och om biljetten är bokad som direkt med mellanlandning så hämtar man inte ut bagaget. Det går direkt till slutdestinationen som är Stockholm.

Vad är POE?

Är du säker på det? Jag tvivlar starkt. Om jag till exempel flyger Korean Air Seoul-Prag och vidare med Norwegian till Stockholm tror jag inte bagaget transfereras.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Tror det är flygplatserna själva, det hela beror ju lite på hur flygplatsen är uppbyggd och hur deras logistik ser ut, tex flödet av passagerare mellan gaterna och flödet av bagage.


OK, det verkar logiskt.
 
Sv: En timmes transfer i Prag efter långflygning

Ja, jag hade gjort det. Ytterst sällan planen är försenade (inte SJ vi talar om här ;)) och det brukar gå snabbare än man tror på flygplatser. Jag har själv åkt Singapore - Arlanda med mellanlandning i Amsterdam, tror vi hade 1,5 h i Amsterdam vilket gav oss tid till både mat och en öl. På hemvägen efter en långflygning skulle jag absolut inte vilja ha för mycket tid, man har åkt långt, vill bara hem och att då behöva sitta flera timmar på en flygplats när man "nästan är hemma" är fruktansvärt jobbigt. Som sagt behöver du ju inte bry dig om bagage, du ska bara ta dig från punkt A till punkt B och flygplatsen i Prag är ingen labyrint direkt. :) Så ja, jag hade bokat utan tvekan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp