En tom dag

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vaknade vid sextiden i morse, låg vaken ett par timmar och somnade sedan om. Så småningom vaknade jag och enda anledningen till att jag klev upp var att mobilens batteri var på väg att dö och laddkabeln fanns inte i sovrummet.

Jag käkade frukost men har sedan dess inte gjort något alls förutom att vattna mina plantor.

Det blir ingen ridning i helgen.

Så jag sitter och kommer mig inte för något alls. Det är ju inte så att det saknas saker att göra, men jag ids inte.
 

Jag har också haft en sån dag. Släpade mig ut på en promenad med en bra ljudbok. Plockat lite (lite!) i köket så alltid något..
 
Jag har fortfarande inte kommit utanför dörren. Det är som om jag har gett upp allt när jag inte kan ha häst. Inget betyder något.
 
Förra året när jag tog bort min älsklingsponny, saknade mitt ex förfärligt och hatade mitt jobb och allt kändes värdelöst de dagar jag inte red min medryttarhäst så hände det att jag gjorde upp med min kompis och åkte till stallet fast det inte var min dag. Istället var jag med och gjorde lite sysslor i stallet, kollade när hon red och kanske filmade lite eller tog någon bild. Skulle du kunna göra något liknande? Jag har förstått efteråt att det faktiskt var det som höll mig flytande.
 
Förra året när jag tog bort min älsklingsponny, saknade mitt ex förfärligt och hatade mitt jobb och allt kändes värdelöst de dagar jag inte red min medryttarhäst så hände det att jag gjorde upp med min kompis och åkte till stallet fast det inte var min dag. Istället var jag med och gjorde lite sysslor i stallet, kollade när hon red och kanske filmade lite eller tog någon bild. Skulle du kunna göra något liknande? Jag har förstått efteråt att det faktiskt var det som höll mig flytande.
Jag har ingenstans att åka. Nuvarande medryttarhästens ägare har jag så dålig kontakt med och det är nätt och jämt jag får besked om när jag ska rida. Hon rider knappt själv utan är bara i stallet och sköter hästarna. Sen är jag inte pigg på att sitta och åka långt för ingenting. Det kostar för mycket.

Just nu känns det som om jag inte har någon initiativförmåga alls utan skulle behöva någon som drar med mig ut. Någon som gör det finns inte.
 
Jag har ingenstans att åka. Nuvarande medryttarhästens ägare har jag så dålig kontakt med och det är nätt och jämt jag får besked om när jag ska rida. Hon rider knappt själv utan är bara i stallet och sköter hästarna. Sen är jag inte pigg på att sitta och åka långt för ingenting. Det kostar för mycket.

Just nu känns det som om jag inte har någon initiativförmåga alls utan skulle behöva någon som drar med mig ut. Någon som gör det finns inte.
Jag sålde min häst i veckan. Vaknar och känner att jag har ingen anledning att kliva upp ur sängen. Har dock kvar ponnyn tills vidare och dessutom jobb, så det gör ju att jag måste upp, men hur kul är det?

Det jag vill framföra är, man får känna att man inte har en anledning att gå upp. Man får ligga kvar och skita i att gå upp. Hade jag inte jobbat idag så hade jag legat kvar betydligt längre.

Angående hästen, kan du inte be om ett schema/en plan? Säga att du gärna rider mycket, men måste veta när så du kan planera lite? Typ att varje söndag få veta hur veckan ser ut?
 
Jag har ingenstans att åka. Nuvarande medryttarhästens ägare har jag så dålig kontakt med och det är nätt och jämt jag får besked om när jag ska rida. Hon rider knappt själv utan är bara i stallet och sköter hästarna. Sen är jag inte pigg på att sitta och åka långt för ingenting. Det kostar för mycket.

Just nu känns det som om jag inte har någon initiativförmåga alls utan skulle behöva någon som drar med mig ut. Någon som gör det finns inte.

Ja då är det en annan sak såklart om ni har dålig kontakt, min hästägare är också en god vän till mig. Men det var absolut inte ”ingenting” att vara där bara för att jag inte red! Hästar är för mig mycket mer än bara tiden i sadeln, tänkte att det kanske var samma för dig, därav mitt förslag.

Jag orkar inte heller alltid göra saker, ibland kommer jag inte upp ur sängen förrän långt efter lunch. Jag försöker alternera mellan att tvinga/peppa mig själv att ta tag i saker och att helt enkelt acceptera att det är en sån dag och inte vara arg på mig själv för det utan se det som vilotid. Idag är typ en sån dag, jag har tackat nej till ett event som krävde för mycket roddande mot vad jag orkar, gjorde inte så mycket jag hade tänkt i stallet och planerar att ligga i soffan och kolla fälttävlan resten av dagen. Det får helt enkelt vara så ibland.
 
Angående hästen, kan du inte be om ett schema/en plan? Säga att du gärna rider mycket, men måste veta när så du kan planera lite? Typ att varje söndag få veta hur veckan ser ut?
Och jag lägger till: Erbjud betalning! Hästägaren vill ju helst ha ut hästen på foder, har vi förstått. En betalande medryttare kan kanske kännas som en nästan lika bra lösning? Och borde bidra till lite mer ordning kring riddagar, osv.
 
Jag sålde min häst i veckan. Vaknar och känner att jag har ingen anledning att kliva upp ur sängen. Har dock kvar ponnyn tills vidare och dessutom jobb, så det gör ju att jag måste upp, men hur kul är det?

Det jag vill framföra är, man får känna att man inte har en anledning att gå upp. Man får ligga kvar och skita i att gå upp. Hade jag inte jobbat idag så hade jag legat kvar betydligt längre.

Angående hästen, kan du inte be om ett schema/en plan? Säga att du gärna rider mycket, men måste veta när så du kan planera lite? Typ att varje söndag få veta hur veckan ser ut?
På något vis har jag känslan att medryttarhästens ägare inte vill ha medryttare utan hon har det för att hon fått skäll av stallägaren att hästarna inte rids. Och den ena vill hon ju ha ut på foder. Nu när det ändå inte blir jag som blir fodervärd så är det väl inte så intressant att jag rider. Jag skulle ha ridit i helgen men det ställdes in. Hon hade inte tid. Hon vet att jag reder mig själv i stallet men nämnde inget om att jag kunde rida själv och jag tog inte upp saken heller. Jag har ridit ut en gång själv och förra gången var jag också där själv. Hon vet också att jag kan rida mycket men jag vill inte tjata.

Jag tror det kan bli svårt med ett schema. Tyvärr.

Ja då är det en annan sak såklart om ni har dålig kontakt, min hästägare är också en god vän till mig. Men det var absolut inte ”ingenting” att vara där bara för att jag inte red! Hästar är för mig mycket mer än bara tiden i sadeln, tänkte att det kanske var samma för dig, därav mitt förslag.

Jag orkar inte heller alltid göra saker, ibland kommer jag inte upp ur sängen förrän långt efter lunch. Jag försöker alternera mellan att tvinga/peppa mig själv att ta tag i saker och att helt enkelt acceptera att det är en sån dag och inte vara arg på mig själv för det utan se det som vilotid. Idag är typ en sån dag, jag har tackat nej till ett event som krävde för mycket roddande mot vad jag orkar, gjorde inte så mycket jag hade tänkt i stallet och planerar att ligga i soffan och kolla fälttävlan resten av dagen. Det får helt enkelt vara så ibland.
Visst gillar jag även det som är runt omkring ridningen, men att bara ägna mig åt sånt som inte är ridning gör mig trött och omotiverad. Ridningen behöver finnas där.

Och jag lägger till: Erbjud betalning! Hästägaren vill ju helst ha ut hästen på foder, har vi förstått. En betalande medryttare kan kanske kännas som en nästan lika bra lösning? Och borde bidra till lite mer ordning kring riddagar, osv.
Det kan jag ju göra, men då vill jag ju ha kontinuitet långsiktigt och inte en dag upptäcka att hon hittat en fodervärd som hon nog hellre vill ha. En kompis föreslog att jag skulle bli halvfodervärd och att jag borde snacka med ägaren om det.

Sen är det så att ju mer ridningen kostar, desto mindre har jag råd att åka dit. Det är 2 mil till stallet.
 
Du kan inte just nu. Men vem vet hur framtiden ser ut?
Samtidigt försöker jag överleva tills jag kan få terapi, men det känns som om det går rätt dåligt. Jag tycks ge upp mer och mer av det som är friskt. Hästen var min livlina. Jag har börjat bli rädd för att inte klara av att jobba ens 75%.

Idag hade jag kunnat göra massor i trädgården, men jag har inte gjort något alls. Det känns bara meningslöst.
 
Det kan jag ju göra, men då vill jag ju ha kontinuitet långsiktigt och inte en dag upptäcka att hon hittat en fodervärd som hon nog hellre vill ha. En kompis föreslog att jag skulle bli halvfodervärd och att jag borde snacka med ägaren om det.

Sen är det så att ju mer ridningen kostar, desto mindre har jag råd att åka dit. Det är 2 mil till stallet.
Ni får väl naturligtvis i sådana fall skriva ett kontrakt sinsemellan som tar upp sådant som t.ex. uppsägningstid? Ja, jag tror att det blir mer ordning om du blir betalande medryttare eller halvfodervärd.
 
Jag är från dina trakter tror jag, du nämnde örebro /lindesberg.
Vet inte exakt var du bor men jag har alltid upplevt att det finns mängder hästar att rida i trakterna. Har du knackat på i stallen i närheten där du bor ? Kanske en lapp på stalltavlorna ? Vart har du annonserat ? Facebookgrupperna ? Hästnet ? Blocket ?
 
Jag är från dina trakter tror jag, du nämnde örebro /lindesberg.
Vet inte exakt var du bor men jag har alltid upplevt att det finns mängder hästar att rida i trakterna. Har du knackat på i stallen i närheten där du bor ? Kanske en lapp på stalltavlorna ? Vart har du annonserat ? Facebookgrupperna ? Hästnet ? Blocket ?
Finns även en mindre ridskola utanför lindesberg där ryttarna får tävla på deras ponnys och hästar , tror dom har ett medryttaresystem där också.
Jag har bara annonserat i det lokala hästforumet på FB och på hästnet (som är helt dött). Precis när jag hade flyttat hit så frågade jag i forumet var man kunde åka och träna här i trakten. Jag fick då 3 erbjudanden på ett bräde om medryttarhäst (men jag hade ju redan en). I ett grannstall några hundra meter bort är det nog en som vill ha medryttare om hon inte har hittat någon. Hon frågade mig i vintras men då hade jag en medryttarhäst. Dessvärre vill jag inte ha med den människan att göra så jag kommer aldrig att rida hennes häst. Jag skulle inte ens vilja stalla upp en häst i samma stall som hon, trots att det bara är några minuters promenad dit.

Jag tror du menar Vagnsbrohagens gård. Det är för långt dit med över en halvtimme i bilen så jag kan inte åka den sträckan för ofta. Jag synkar inte heller med undervisningen där. Nu är det en ny verksamhet som har startat upp i närheten av Linde men de har inte träningar på regelbundna tider utan annonserar på FB när det är. Den som undervisar är samma som jag ridit för tidigare på en annan ridskola. Jag har ridit där en gång och fick då rida en fantastiskt trevlig häst som jag blev mycket förtjust i (trots att han var neutralt tråkbrun utan tecken och stor som ett hus.) Men i ridningen :love:.
 
Men är en halvtimme till stallet verkligen för långt? Du kan nog inte räkna med att hitta en passande häst runt knuten.
Till Senioren hade jag 25 minuter enkel väg, men det var värt att åka den sträckan för att hästen var som han var. Till ponnyn jag red under vintern hade jag 27 minuter enkel väg. Den var det inte värt att åka till.

Nu när jag bara jobbar 75% så räknas varje meter med bilen. Bilkörningen tar dessutom energi för mig.

Om det inte blir mer ridning med fuxen så slutar jag antagligen att rida. Vad jag ska göra i stället vet jag inte.
 
Till Senioren hade jag 25 minuter enkel väg, men det var värt att åka den sträckan för att hästen var som han var. Till ponnyn jag red under vintern hade jag 27 minuter enkel väg. Den var det inte värt att åka till.

Nu när jag bara jobbar 75% så räknas varje meter med bilen. Bilkörningen tar dessutom energi för mig.

Om det inte blir mer ridning med fuxen så slutar jag antagligen att rida. Vad jag ska göra i stället vet jag inte.
Aha, jag fattar. Men jag ser det nog inte som en ekvation på samma sätt som du gör.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är bevisat. Fyra dagar. Fyra dagar provade jag att "jobba" 25%. 5:e dagen var jag hemma. Med en sån fruktansvärd värk i nacken...
Svar
5
· Visningar
1 828
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mamma var här i några dagar i förra veckan. Hon hjälpte till med lite av varje. Tyvärr upptäckte jag idag att hon hade städat bort en...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det tog ungefär 2 månader innan jag kom ur min overklighetsbubbla och återvände till verkligheten, den där verkligheten där hur många...
Svar
0
· Visningar
462
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 104
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp