En total motsats

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag red jag varmblodet för andra gången. Han har en otroligt arbetsvilja och är en total motsats till ponnyn jag red i vintras och som bara pliktskyldigt gjorde det jag bad om. Det är helt klart mycket roligare att rida en häst som vill jobba.

Men han bjuder på lite utmaningar också. Bl.a. så har jag hittills inte lyckats göra en enda bra övergång från skritt till trav. Han liksom "paddlar" med benen innan det blir trav. Det gör han även i skritten ibland när han blir alltför ivrig. Och traven blir lätt för symaskinsaktig, så det känns som om han går på glödande kol, men där får jag till det ibland i alla fall så han faktiskt landar på hovarna innan han drar upp dem igen och det går att räkna ett-två-ett-två.

L hade kommit till stallet medan jag red och sa efteråt att det hade ju sett bra ut, i alla fall på håll. Hm. Jag tycker att han alltför ofta krullar ihop sig för mycket. Inte hela tiden lyckligtvis, men det kan bli mycket bättre.

Men fördelen med att inte vara nöjd med hur saker och ting är, det är att jag då vet vad jag kan jobba med. Såna här utmaningar gillar jag.
 

Kul att du hittat en häst att rida! Med varmblod, menar du varmblodig travare då?
 
Ja, det är en häst med travstam. Men någon karriär som travhäst hade han inte.
Karriär behöver de ju inte ha, de är ju ändå (varmblodiga) travare :).
(Hur ofta säger man varmblod om andra raser även om de formellt sett är varmblod?)
Ingen aning. Jag frågade inte dig för att sätta dit dig, utan för att jag ville dubbelkolla att jag förstått rätt. Även om jag vet att det är vanligt att slarvigt kalla travare för varmblod ville jag försäkra mig om att jag förstod rätt.

Som fd ägare till en amerikansk travare (distanshäst för övrigt) så tycker jag att det är viktigt att säga rätt om hästarna. Men jag försökte inte göra någon poäng av det här, utan ville som sagt bara dubbelkolla.
 
Ja, det är en häst med travstam. Men någon karriär som travhäst hade han inte. Det dög han inte till. (Hur ofta säger man varmblod om andra raser även om de formellt sett är varmblod?)

De heter varmblodiga travhästar oavsett om de gått på travet eller inte, de har ju samma gener ändå.

Nu för tiden säger många varmblod igen även om de varmblodiga ridhästarna. Det blir så lätt missförstånd annars om folk tror att varmblod automatiskt är lika med travhästar, vet t ex någon som köpt ett danskt varmblod och känt sig lurad för den trodde att den fått en travhäst.

Själv brukar jag nu för tiden säga att jag har en SWB, d v s swedish warmblood, och förstår man inte det får jag förtydliga med att säga halvblod även om det är fel. Ett halvblod har en förälder av fullblodsras och en av annan ras.

Hoppas i alla fall att du får kul ihop med hästen!
 
Alla som kallades halvblod "förr i tiden" kallas varmblod nu. Enklast att säga varmblodig travare om din.
Förvisso, men "varmblodig travare" är en så lång fras att säga. Jag vet inte riktigt vad jag ska kalla hästen i dagboksinläggen.
 
Jag som hade ett Hollandskt varmblod rakade i stor forvirring i Sverige over just det. Min var definitivt inte nagon travare, utan hade gatt i falttavlan och dressyr. Har (och Europa tror jag) sa ar ett varmblod rasen, sedan lagger man till vad den gor.
 
Jag som hade ett Hollandskt varmblod rakade i stor forvirring i Sverige over just det. Min var definitivt inte nagon travare, utan hade gatt i falttavlan och dressyr. Har (och Europa tror jag) sa ar ett varmblod rasen, sedan lagger man till vad den gor.

I hela världen är det så, varmblod brukar tänkas en ridhästras och travhästarna heter något annat. Själv kallar jag dem travare.
 
Men kalla den "travaren" då? Eller "travhästen"?
Ridtravare säger grannen om sin.
Jag gillar inte de benämningarna.

@Magiana Härligt med en ambitiös häst och så roligt att ni trivs tillsammans. Förstår att ägaren är glad för att hon hittat en bra medryttare också.
Det var meningen att bonusdottern skulle rida medan ägaren under en tid bor på annan ort, men det har blivit ganska så sporadiskt. Jag rider ju alltid när jag sagt att jag ska göra det och utgår endast om jag har en giltig anledning. Det är rätt skönt att jag funkar så. Så ägaren är ju nöjd med att hästen får mer motion.
 
Idag red jag varmblodet för andra gången. Han har en otroligt arbetsvilja och är en total motsats till ponnyn jag red i vintras och som bara pliktskyldigt gjorde det jag bad om. Det är helt klart mycket roligare att rida en häst som vill jobba.

Men han bjuder på lite utmaningar också. Bl.a. så har jag hittills inte lyckats göra en enda bra övergång från skritt till trav. Han liksom "paddlar" med benen innan det blir trav. Det gör han även i skritten ibland när han blir alltför ivrig. Och traven blir lätt för symaskinsaktig, så det känns som om han går på glödande kol, men där får jag till det ibland i alla fall så han faktiskt landar på hovarna innan han drar upp dem igen och det går att räkna ett-två-ett-två.

L hade kommit till stallet medan jag red och sa efteråt att det hade ju sett bra ut, i alla fall på håll. Hm. Jag tycker att han alltför ofta krullar ihop sig för mycket. Inte hela tiden lyckligtvis, men det kan bli mycket bättre.

Men fördelen med att inte vara nöjd med hur saker och ting är, det är att jag då vet vad jag kan jobba med. Såna här utmaningar gillar jag.

Låter ju jättehärligt! Förstår att du gillar dem med lite vilja och energi. Jag tycker också det är kul när det händer ngt. Hellre för mkt sas än för lite.
Och att det är lite opolerat gör ju att man lätt hittar ngt att fila på.

Och håller med om att ägaren får en toppen medryttare. Det är värt så himla mycket att folk dyker upp när de ska. Kan ju bli väldigt meckigt annars även om man bor närmre.

Hoppas du och hästen trivs. Och att det här kanske ger dina dagar mer syfte och glädje(för din egen känslas skull alltså.. jag ser att du har syfte oavsett). Eller att det blir en tankepaus som minst.
 
Låter ju jättehärligt! Förstår att du gillar dem med lite vilja och energi. Jag tycker också det är kul när det händer ngt. Hellre för mkt sas än för lite.
Och att det är lite opolerat gör ju att man lätt hittar ngt att fila på.

Och håller med om att ägaren får en toppen medryttare. Det är värt så himla mycket att folk dyker upp när de ska. Kan ju bli väldigt meckigt annars även om man bor närmre.

Hoppas du och hästen trivs. Och att det här kanske ger dina dagar mer syfte och glädje(för din egen känslas skull alltså.. jag ser att du har syfte oavsett). Eller att det blir en tankepaus som minst.
Sen är det ett stort plus i kanten att han är så otroligt snäll också och jag gillar hans temperament. Ägaren har aldrig ramlat av honom även om det var nära en gång när de hoppade och de kom fel på hinder, men då stannade hästen och räddade därmed situationen.

Jag hoppas att jag lär mig hantera det här steppandet han ägnar sig åt när vi ska göra en övergång till trav eller när han blir ivrig. Hur han är i galopp vet jag inte än då jag inte testat.
 
Sen är det ett stort plus i kanten att han är så otroligt snäll också och jag gillar hans temperament. Ägaren har aldrig ramlat av honom även om det var nära en gång när de hoppade och de kom fel på hinder, men då stannade hästen och räddade därmed situationen.

Jag hoppas att jag lär mig hantera det här steppandet han ägnar sig åt när vi ska göra en övergång till trav eller när han blir ivrig. Hur han är i galopp vet jag inte än då jag inte testat.

Antagligen även pga styrka övergångarna är svåra. Där har du en rolig häst att utvecklas med! Kul att du hittat en häst att sköta som du gillar :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 891
Senast: nickan1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag är inne på första semesterveckan av fyra, och jag känner mig mest förvirrad. Det handlar om en jagande känsla av att det finns så...
Svar
0
· Visningar
815
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 065
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp