En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
När jag var ny i tråden så trodde jag att jag inte skulle bli så långvarig, men så blev det inte. Jag tycker det är en bra tråd, med blandade erfarenheter men gemensamt mål. Listan som fanns uppdaterades lite dåligt ett tag och jag vet inte vem i den senaste som fortfarande är aktuell, men jag kan påbörja en ny.

- Ingela_S - försökt sen sept-16, inga barn tidigare. Ivf-försök 3, beräknat äggplock v 22.
 
Det var en udda vändning i tråden-serien som annars är så fin.

Det jag tycker är styrkan i den här tråden (och varit sen tråd 1) är just att det är ett ställe där alla samlas kring hur det är att tillverka barn. Att få se hur olika det kan gå till, tankar, funderingar, frustration, rädsla och oro blandat med lycka, förväntan och glädje. En tråd att lära sig massor av.

Jag tycker att vi fortsätter samlas gemensamt. Hoppas tillsammans, glädjas men också lyfta varandra när det är tungt.

Jag har startat de senaste trådarna. Läser varje dag och hoppas med er alla. Jag startar med glädje och ödmjukhet nästa tråd också om det är ok för alla?

Mvh Miks
 
- kmt - försökt sen 16/17, inga barn. Ivf-försök 1, beräknat äggplock v19

- Ingela_S - försökt sen sept-16, inga barn tidigare. Ivf-försök 3, beräknat äggplock v 22.
 
- kmt - försökt sen 16/17, inga barn. Ivf-försök 1, beräknat äggplock v19

- Ingela_S - försökt sen sept-16, inga barn tidigare. Ivf-försök 3, beräknat äggplock v 22.

- kecipeyniri - försökt aktivt sen november 2018, ett barn sen tidigare född 2016, beräknad bim 24/5

Jag hoppar in här! Är egentligen mest en "läsare" och skriver inte så mycket, men var med i tråden när vi ville få första barnet och gillar tråden mycket. Lärt mig massor!

Jag har längtat efter ett syskon i över ett år nu, men mannen har inte varit på banan. Nu har vi försökt aktivt sen november (med äl-test osv), men ingenting! Det enda jag gör är att räkna dagar känns det som :( dessutom är jag lite bitter på min man som tvunget ville vänta och nu är jag stressad, blir 35 i år. Tyvärr har jag även under en längre tid haft en stark känsla av att vi inte kan få fler barn. Usch, många tankar som snurrar!

Nu har jag precis haft mens, så vi tar nya tag veckorna som kommer, men besvikelsen varje månad är så tärande :(
 
- kmt - försökt sen 16/17, inga barn. Ivf-försök 1, beräknat äggplock v19

- Ingela_S - försökt sen sept-16, inga barn tidigare. Ivf-försök 3, beräknat äggplock v 22.

- kecipeyniri - försökt aktivt sen november 2018, ett barn sen tidigare född 2016, beräknad bim 24/5

- cherie - försökt sen nov-18, inga barn sen tidigare, beräknad bim 8/5
 
@Kecipeyniri Jag fattar att den känslomässiga berg-och dalabana och stressen kring ålder, längtan att få ett syskon etc är väldigt tärande. Vi började ju försöka i november, men jag var till en början något ambivalent (kan periodvis vara det fortfarande, även om jag väldigt gärna vill ha barn kan jag tycka livsstilsförändringen känns skrämmande också) och ÄNDÅ har jag blivit besviken varje mens. Så jag kan förstå att vill man något 110% och dessutom känner sig orolig för att det inte ska gå så måste besvikelsen varje månad vara enorm. Och samtidigt är ju troligtvis din känsla av att du inte kan få fler barn grundad i att du så gärna vill ha fler, och behöver ju inte alls ha någon som helst sanning i sig. Jag har flera i min bekantskapshetskrets som haft väldigt starka sådana tankar (jag med i perioder), så jag tror det är vanligt när man gärna vill något. Som att man förbereder sig på det värsta. Jag vet att ni också försökt ett tag nu, men jag brukar trösta mig med att det i statistiken ofta verkar ta många månader även för yngre par. Det verkar ju inte alls ovanligt. Sen gör ju inte det längtan mindre, men kan ibland dämpa min oro. Jag läste också att fertiliteten är lite högre på våren/sommaren, så kanske är det lättare att det tar sig närmsta halvåret? Håller tummarna för dig (och alla andra härinne)!
 
Jag funderar på att lägga en FAQ i kommande trådstart. En ”göra barn FAQ”. Så att det är lättare att hänga med i förkortningar, tekniska termer och annat som är specifikt för tråden. Jag tänker mej att den både kan innehålla seriösa termer blandat med sånt som är lite mer med glimten i ögat. Jag behöver er hjälp att fylla på. Jag har skrivit de jag i stunden kom på ☺️

BIM = beräknad icke mens, dvs det datum som mensen förhoppningsvis ska utebli till fördel för en graviditet.
ÄL = ägglossning eller beräknad ägglossning.
Lutealfas = tiden mellan ägglossning och mensens första dag. Vanligtvis 13-16 dagar.
Äggviteflytning = långt segt, genomskinligt slem som kommer som en flytning i samband med ägglossning. Kan komma både före och under ägglossning.
Ligga/gympa/sexa/ha samlag/älska/k*ulla/göra barn/snuska/gosa = ja ni fattar. Kärt område med många namn. I korthet öva på att göra barn eller just for fun.

Jag behöver framförallt hjälp med alla förkortningar som förekommer i ivf (kanske även vad ivf står för :o) sammanhang. Där har jag bara stått på första parkett. Så att jag inte skriver något galet :)

Mvh Miks
 
Jag funderar på att lägga en FAQ i kommande trådstart. En ”göra barn FAQ”. Så att det är lättare att hänga med i förkortningar, tekniska termer och annat som är specifikt för tråden. Jag tänker mej att den både kan innehålla seriösa termer blandat med sånt som är lite mer med glimten i ögat. Jag behöver er hjälp att fylla på. Jag har skrivit de jag i stunden kom på ☺

BIM = beräknad icke mens, dvs det datum som mensen förhoppningsvis ska utebli till fördel för en graviditet.
ÄL = ägglossning eller beräknad ägglossning.
Lutealfas = tiden mellan ägglossning och mensens första dag. Vanligtvis 13-16 dagar.
Äggviteflytning = långt segt, genomskinligt slem som kommer som en flytning i samband med ägglossning. Kan komma både före och under ägglossning.
Ligga/gympa/sexa/ha samlag/älska/k*ulla/göra barn/snuska/gosa = ja ni fattar. Kärt område med många namn. I korthet öva på att göra barn eller just for fun.

Jag behöver framförallt hjälp med alla förkortningar som förekommer i ivf (kanske även vad ivf står för :o) sammanhang. Där har jag bara stått på första parkett. Så att jag inte skriver något galet :)

Mvh Miks

Det där tycker jag var en toppenbra idé!

Fyller på med några...

IVF = in vitro fertilisation (befruktning av ägg i en skål med en näve simmare)
ICSI = intracytoplasmic sperm injection (en ensam simmare skjuts in i ägget med en mikronål, alternativ för riktigt lata spermier)
IUI = insemination, för de spermier som missade orienteringen i skolan och inte hittar rätt själva
VUL = vaginalt ultraljud
UL = ultraljud
ÄP = äggplock, efter hormonstimulering vid IVF/ICSI
ET = embryotransfer, återförande av färskt embryo som odlats x antal dagar efter äggplock
FET = frozen embryotransfer, återförande av embryo som blivit fryst istället för återförts som färskt
Blastocyst = embryo som odlats i fem-sex dagar och bör ha nått ett stadie av 150-200 celler (!)
RD = ruvardag, hur många dagar sedan det befruktade embryot återfördes till kvinna
TD = testdag, ska ske ett visst antal dagar efter återförande
Follikel = äggblåsa, dessa ska växa till ett större antal under hormonstimulering, normalt släpper kvinnan en (eller två) per naturlig cykel
 
Fråga till er som redan gjort IVF;
hade ni äggviteflytning under hormonbehandlingen? På mitt andra VUL imorse frågade läkaren mig om flytningar men jag har inte märkt något märkligt så svarade att jag inte hade något avvikande. Tänkte inte på att fråga vad han menade. Nu fick jag nyss en rejäl äggviteflytning och det går inte att komma fram till sköterskorna på telefon hos rmc nu.. :banghead:

För övrigt så hade jag 5+3 äggblåsor idag, de hade vuxit 2-3mm i diameter allihop och ligger på ca 13mm nu. Nytt VUL på lördag och ÄP på måndag eller tisdag.
 
Fråga till er som redan gjort IVF;
hade ni äggviteflytning under hormonbehandlingen? På mitt andra VUL imorse frågade läkaren mig om flytningar men jag har inte märkt något märkligt så svarade att jag inte hade något avvikande. Tänkte inte på att fråga vad han menade. Nu fick jag nyss en rejäl äggviteflytning och det går inte att komma fram till sköterskorna på telefon hos rmc nu.. :banghead:

För övrigt så hade jag 5+3 äggblåsor idag, de hade vuxit 2-3mm i diameter allihop och ligger på ca 13mm nu. Nytt VUL på lördag och ÄP på måndag eller tisdag.
Jaaa det hade jag! Tror det är vanligt :)
 
Fråga till er som redan gjort IVF;
hade ni äggviteflytning under hormonbehandlingen? På mitt andra VUL imorse frågade läkaren mig om flytningar men jag har inte märkt något märkligt så svarade att jag inte hade något avvikande. Tänkte inte på att fråga vad han menade. Nu fick jag nyss en rejäl äggviteflytning och det går inte att komma fram till sköterskorna på telefon hos rmc nu.. :banghead:

För övrigt så hade jag 5+3 äggblåsor idag, de hade vuxit 2-3mm i diameter allihop och ligger på ca 13mm nu. Nytt VUL på lördag och ÄP på måndag eller tisdag.
Massvis!
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Fråga till er som redan gjort IVF;
hade ni äggviteflytning under hormonbehandlingen? På mitt andra VUL imorse frågade läkaren mig om flytningar men jag har inte märkt något märkligt så svarade att jag inte hade något avvikande. Tänkte inte på att fråga vad han menade. Nu fick jag nyss en rejäl äggviteflytning och det går inte att komma fram till sköterskorna på telefon hos rmc nu.. :banghead:

För övrigt så hade jag 5+3 äggblåsor idag, de hade vuxit 2-3mm i diameter allihop och ligger på ca 13mm nu. Nytt VUL på lördag och ÄP på måndag eller tisdag.
Ja, blev rädd att äggen tänkte lossa i förtid, innan jag läste hur vanligt det är.
 
Jag funderar på att lägga en FAQ i kommande trådstart. En ”göra barn FAQ”. Så att det är lättare att hänga med i förkortningar, tekniska termer och annat som är specifikt för tråden. Jag tänker mej att den både kan innehålla seriösa termer blandat med sånt som är lite mer med glimten i ögat. Jag behöver er hjälp att fylla på. Jag har skrivit de jag i stunden kom på ☺️

BIM = beräknad icke mens, dvs det datum som mensen förhoppningsvis ska utebli till fördel för en graviditet.
ÄL = ägglossning eller beräknad ägglossning.
Lutealfas = tiden mellan ägglossning och mensens första dag. Vanligtvis 13-16 dagar.
Äggviteflytning = långt segt, genomskinligt slem som kommer som en flytning i samband med ägglossning. Kan komma både före och under ägglossning.
Ligga/gympa/sexa/ha samlag/älska/k*ulla/göra barn/snuska/gosa = ja ni fattar. Kärt område med många namn. I korthet öva på att göra barn eller just for fun.

Jag behöver framförallt hjälp med alla förkortningar som förekommer i ivf (kanske även vad ivf står för :o) sammanhang. Där har jag bara stått på första parkett. Så att jag inte skriver något galet :)

Mvh Miks

Tycker också det är en bra idé.

Mitt bidrag till ivf-termer, dock inte med klockrena förkförklaringar:

Kort protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner får lite hjälp på traven

Långt protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner först blockas helt och sedan byggs upp igen
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 837
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp