En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag och sambon äntligen skickat in egenremiss för önskemål om hjälp med ivf. Har dock inte fått besked än.

Någon här som gått på IVF, och isåfall; hur har ni gjort med arbetet? Är det mycket tider att passa, nån gång/timme i veckan? Mer, mindre?

Jag vill inte berätta något på jobbet redan nu, helst inte alls om det går att undvika. Om vi inte blir godkända eller om det inte blir något kommer jag nog inte orka med kollegornas frågor. Har dock jättemycket planerat på jobbet framöver och om det kommer ta flera timmar i veckan kommer jag behöva prata med chefen redan nu.

Frågat mitt fack om rätt att vara ledig och fick svaret att jag kan bli sjukskriven om läkaren bedömer det. Jag tänkte dock mest på om man har rätt att gå på läkarundersökningar och utredningar osv på arbetstid.

Tacksam för svar!
 
Nu har jag och sambon äntligen skickat in egenremiss för önskemål om hjälp med ivf. Har dock inte fått besked än.

Någon här som gått på IVF, och isåfall; hur har ni gjort med arbetet? Är det mycket tider att passa, nån gång/timme i veckan? Mer, mindre?

Jag vill inte berätta något på jobbet redan nu, helst inte alls om det går att undvika. Om vi inte blir godkända eller om det inte blir något kommer jag nog inte orka med kollegornas frågor. Har dock jättemycket planerat på jobbet framöver och om det kommer ta flera timmar i veckan kommer jag behöva prata med chefen redan nu.

Frågat mitt fack om rätt att vara ledig och fick svaret att jag kan bli sjukskriven om läkaren bedömer det. Jag tänkte dock mest på om man har rätt att gå på läkarundersökningar och utredningar osv på arbetstid.

Tacksam för svar!

Jag har gjort IVF (i Linköping) och för oss var det följande besök när utredningen var klar:
1. Första besök i Linköping där de gick igenom utredning och planerade behandling. Besöket tog 90 min plus restid.
2. Ultraljud hos hemmagyn för att se hur äggen utvecklades. Tog max 20 min. En del behöver gå på fler ultraljud.
3. Äggplock i Linköping. Man ska vara ledig hela dagen. Sjukskrev mig den dagen och hade nog varit hemma nån mer dag om jag inte varit ledig dagen efter.
4. Insättning. Besöket tog nån timme från att vi kom dit. Plus restid.

Sen blev jag sjukskriven pga överstimulering och har fått gå på en massa kontroller efter det, men det ingår ju inte i standarden.
 
Jag har gjort IVF (i Linköping) och för oss var det följande besök när utredningen var klar:
1. Första besök i Linköping där de gick igenom utredning och planerade behandling. Besöket tog 90 min plus restid.
2. Ultraljud hos hemmagyn för att se hur äggen utvecklades. Tog max 20 min. En del behöver gå på fler ultraljud.
3. Äggplock i Linköping. Man ska vara ledig hela dagen. Sjukskrev mig den dagen och hade nog varit hemma nån mer dag om jag inte varit ledig dagen efter.
4. Insättning. Besöket tog nån timme från att vi kom dit. Plus restid.

Sen blev jag sjukskriven pga överstimulering och har fått gå på en massa kontroller efter det, men det ingår ju inte i standarden.
Tack för svar!! Det var verkligen inte så mycket! Var själva utredningen många besök?
 
För oss tillsammans var utredningen 4 besök, sen lämnade mannen sperma vid två olika tillfällen och jag lämnade blod vid två tillfällen.

Under ivf- behandling var vi först på ett samtal inför behandling, sen två UL för min del. Äggplock ledig hela dagen och insättning gjordes på en lördag. Jag har turen att jobba i Malmö så UL har tagit kanske en timme per gång. Mannen jobbar 6 min bort, så han har fått vara ledig mer än jag de gånger han varit med.
 
För oss tillsammans var utredningen 4 besök, sen lämnade mannen sperma vid två olika tillfällen och jag lämnade blod vid två tillfällen.

Under ivf- behandling var vi först på ett samtal inför behandling, sen två UL för min del. Äggplock ledig hela dagen och insättning gjordes på en lördag. Jag har turen att jobba i Malmö så UL har tagit kanske en timme per gång. Mannen jobbar 6 min bort, så han har fått vara ledig mer än jag de gånger han varit med.
Är det gynbesök i alla besök i utredningen?

Behöver man komma båda vid alla tillfällen?

Tack för svar!!

Hur har ni andra gjort med att berätta på jobb?
 
Är det gynbesök i alla besök i utredningen?

Behöver man komma båda vid alla tillfällen?

Tack för svar!!

Hur har ni andra gjort med att berätta på jobb?

Nu kom vi aldrig så långt som till IVF, jag gjorde hormonstimuleringar i stället. Men runt ÄL blev det flera VUL i veckan de månader vi justerade in dosen. Och blodprover på det. Hade jag haft ett fast jobb hade jag med facit i hand berättat för chefen på en gång (men kollegorna behöver ju inte få veta), för det var riktigt jävla skitjobbigt att lyckas förklara för chefen att jag skulle till sjukhuset igen, och ofta blir det ju med kort varsel också när menscykeln ska tas hänsyn till.

Vissa gånger har jag bara tagit ut flextid utan att säga något, men vissa dagar har det behövts ta in ersättare osv och då har jag ju behövt komma med en förklaring, så det beror väl på vilken sorts jobb du har också. (Har nog kört med alla förklaringar som finns, från tandläkare till hovslagare :angel: blir lite jobbigt när man behöver till tandläkaren på riktigt, så det har liksom bara fått vänta)
 
Är det gynbesök i alla besök i utredningen?

Behöver man komma båda vid alla tillfällen?

Tack för svar!!

Hur har ni andra gjort med att berätta på jobb?

Vid IVF måste båda vara med vid första möte, äggplock och insättning. Insättning tror jag iofs man kan skriva på papper inför, men för mig gjorde det jätteont så hade inte velat vara själv.

Vi har inte berättat på våra jobb. Nu blev ju jag sjukskriven och tror det står OHSS i intyget så möjligt att chefen har googlat 😉
Vi hade turen att klara det på första försöket, men hade vi inte lyckats hade vi nog valt att berätta eftersom det är rätt meckigt för oss båda att ta ledigt från jobbet med så kort varsel som krävs när det gäller ivf.
 
Är det gynbesök i alla besök i utredningen?

Behöver man komma båda vid alla tillfällen?

Tack för svar!!

Hur har ni andra gjort med att berätta på jobb?

För min del var det VUL varje gång, för att de ville ha koll på min endometrios.

Vi var med båda på det första och det sista besöket i utredningen, VUL:en där emellan gick jag själv på. Samma under behandlingen, bägge var med på första besöket, sen gjorde jag VUL själv. Vid äggplock och insättning måste båda vara med.

Jag berättade för chefen att jag behövde gå på ett antal undersökningar pga endometrios, sen frågade inte han mer. 😁 Tajmade äggplock och insättning under en semester, men berättade ändå för chefen efteråt att vi gjort ivf, ifall jag skulle bli dålig på jobb så är det bra om nån vet varför tänkte jag.
 
Nu har jag och sambon äntligen skickat in egenremiss för önskemål om hjälp med ivf. Har dock inte fått besked än.

Någon här som gått på IVF, och isåfall; hur har ni gjort med arbetet? Är det mycket tider att passa, nån gång/timme i veckan? Mer, mindre?

Jag vill inte berätta något på jobbet redan nu, helst inte alls om det går att undvika. Om vi inte blir godkända eller om det inte blir något kommer jag nog inte orka med kollegornas frågor. Har dock jättemycket planerat på jobbet framöver och om det kommer ta flera timmar i veckan kommer jag behöva prata med chefen redan nu.

Frågat mitt fack om rätt att vara ledig och fick svaret att jag kan bli sjukskriven om läkaren bedömer det. Jag tänkte dock mest på om man har rätt att gå på läkarundersökningar och utredningar osv på arbetstid.

Tacksam för svar!
Jag jobbar statligt och har rätt till ledighet vid läkarbesök. Berättade för min närmaste chef att vi skulle genomgå IVF och att jag behövde ledigt ibland med kort varsel pga det.

Var på två vul under spruttiden (samt ett vid utredning), sjukskrev mig två dagarna efter äggplock (ledig dag själva dagen för plocket). Jobbade efter insättning.
Fick också dropp som ska kunna hjälpa immunförsvaret acceptera ett embryo, så fick åka och ta dropp en jobbdag också.

Gick i Falun och om mannen inte kunde vara med på insättning så var det inga problem - han fick skriva på att han godkände att hans spermier befruktade mina ägg och att embryon kunde sättas in i mig.
På äggplocket måste mannen vara med för att lämna spermierna, annars var det väl inget måste, men man är ju två om det (oftast). Han jobbade vid mitt andra vul under spruttiden och då åkte jag själv, det var inga problem.
 
@Monkie

Vara ledig eller ej beror på avtal.

Jag var på två läkarbesök privat och sedan tror jag två till hos landstinget som del av utredning men två hade räckt totalt.

Sedan minns jag inte exakt men hur som så berättade jag för jobbet, lättast så.

När vi väl började var det ju besök för att kolla hur äggen mognade osv. Var hemma någon dag efter båda äggplock, rätt öm i buken och inte sugen på att skumpa runt i bussen...

(Sedan sade jag upp mig och började plugga innan äggplock nr två.)
 
Nu har jag och sambon äntligen skickat in egenremiss för önskemål om hjälp med ivf. Har dock inte fått besked än.

Någon här som gått på IVF, och isåfall; hur har ni gjort med arbetet? Är det mycket tider att passa, nån gång/timme i veckan? Mer, mindre?

Jag vill inte berätta något på jobbet redan nu, helst inte alls om det går att undvika. Om vi inte blir godkända eller om det inte blir något kommer jag nog inte orka med kollegornas frågor. Har dock jättemycket planerat på jobbet framöver och om det kommer ta flera timmar i veckan kommer jag behöva prata med chefen redan nu.

Frågat mitt fack om rätt att vara ledig och fick svaret att jag kan bli sjukskriven om läkaren bedömer det. Jag tänkte dock mest på om man har rätt att gå på läkarundersökningar och utredningar osv på arbetstid.

Tacksam för svar!

Jag och min man skickade egenremiss till rmc Malmö i februari, vår remiss godkändes och vi blev kallade att lämna prover i mars.
Efter mitt blodprov och mannens två spermaprov så var det väntetid tre månader att få komma på första mötet.
Där gjordes sen undersökning av både mig och mannen och genomgång av provsvaren.

Vi fick därefter vänta ytterligare tre månader pga min tjuvrökning, för att beviljas ska man vara helt rökfri i tre månader. Den väntetiden har nu gått och vi står nu i själva ivf-kön, from början av oktober. Enligt bekräftelsen räknar de med att kalla oss för planeringssamtal tre månader efter bekräftelsen vi fick för fyra veckor sen. Räknar med att få träffa dem för planeringen senast januari. Därefter är det bara att invänta mens och behandlingsstart. Vilken de också kan skjuta upp två cykler beroende på hur många behandlingar de har samtidigt.

Det tar lite tid att komma igång och få starta, väntetiderna är långa emellanåt, och det kan vara så frustrerande! De vi känner som fått behandling har fått vänta allt mellan sex och 14 månader från inskickad egenremiss till behandlingsstart.

Jag har nyss börjat nytt jobb så jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra angående att berätta för chefen.
Däremot så berättade min nya kollega första dagen att båda hans barn är ”ivf-barn” så det känns som en arbetsplats som är väldigt öppen..

Längtar nu efter att få komma igång på riktigt!
Lycka till!
 
Jag och min man skickade egenremiss till rmc Malmö i februari, vår remiss godkändes och vi blev kallade att lämna prover i mars.
Efter mitt blodprov och mannens två spermaprov så var det väntetid tre månader att få komma på första mötet.
Där gjordes sen undersökning av både mig och mannen och genomgång av provsvaren.

Vi fick därefter vänta ytterligare tre månader pga min tjuvrökning, för att beviljas ska man vara helt rökfri i tre månader. Den väntetiden har nu gått och vi står nu i själva ivf-kön, from början av oktober. Enligt bekräftelsen räknar de med att kalla oss för planeringssamtal tre månader efter bekräftelsen vi fick för fyra veckor sen. Räknar med att få träffa dem för planeringen senast januari. Därefter är det bara att invänta mens och behandlingsstart. Vilken de också kan skjuta upp två cykler beroende på hur många behandlingar de har samtidigt.

Det tar lite tid att komma igång och få starta, väntetiderna är långa emellanåt, och det kan vara så frustrerande! De vi känner som fått behandling har fått vänta allt mellan sex och 14 månader från inskickad egenremiss till behandlingsstart.

Jag har nyss börjat nytt jobb så jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra angående att berätta för chefen.
Däremot så berättade min nya kollega första dagen att båda hans barn är ”ivf-barn” så det känns som en arbetsplats som är väldigt öppen..

Längtar nu efter att få komma igång på riktigt!
Lycka till!

Vad roligt att höra att ni är på gång.😀Håller tummarna för att det flyter på bra för er.

Vi verkar ha max oflyt med tajmingen. Första cykeln efter vårt planeringssamtal krockade med semestern och andra fick vi inte plats på utan det blev tredje cykeln som blev med behandling. Eftersom det inte lyckades så var vi tvungna att vänta en cykel för att kolla så kroppen återställt sig efter hormonerna, men nu får vi varken köra behandling på andra eller tredje cykeln för att det krockar med deras julplanering. Suck.
 
Vad roligt att höra att ni är på gång.😀Håller tummarna för att det flyter på bra för er.

Vi verkar ha max oflyt med tajmingen. Första cykeln efter vårt planeringssamtal krockade med semestern och andra fick vi inte plats på utan det blev tredje cykeln som blev med behandling. Eftersom det inte lyckades så var vi tvungna att vänta en cykel för att kolla så kroppen återställt sig efter hormonerna, men nu får vi varken köra behandling på andra eller tredje cykeln för att det krockar med deras julplanering. Suck.
Så segt! Vilken otur!
 
Vad roligt att höra att ni är på gång.😀Håller tummarna för att det flyter på bra för er.

Vi verkar ha max oflyt med tajmingen. Första cykeln efter vårt planeringssamtal krockade med semestern och andra fick vi inte plats på utan det blev tredje cykeln som blev med behandling. Eftersom det inte lyckades så var vi tvungna att vänta en cykel för att kolla så kroppen återställt sig efter hormonerna, men nu får vi varken köra behandling på andra eller tredje cykeln för att det krockar med deras julplanering. Suck.

Åh, tack!

Har försökt koppla bort allt det här ett tag nu så har inte varit inloggad. Läste ikapp tråden nyss. Så trist ni får vänta två månader till :( Att vänta en cykel förstår jag, men att behöva vänta två pga julen bara? Julen är ju inte så lång..

Min man sa häromdagen
”vänta på att få hjälp att göra barn när allt man vill är att vänta barn suger!”

Håller helt med honom. Mest av allt är jag sur för att jag tjuvrökte, vi kunde i allra bästa fall kanske varit gravida nu :meh:
 
Åh, tack!

Har försökt koppla bort allt det här ett tag nu så har inte varit inloggad. Läste ikapp tråden nyss. Så trist ni får vänta två månader till :( Att vänta en cykel förstår jag, men att behöva vänta två pga julen bara? Julen är ju inte så lång..

Min man sa häromdagen
”vänta på att få hjälp att göra barn när allt man vill är att vänta barn suger!”

Håller helt med honom. Mest av allt är jag sur för att jag tjuvrökte, vi kunde i allra bästa fall kanske varit gravida nu :meh:

Jag är sjukt besviken över att behöva vänta igen, men det finns inte så mycket att välja på... Denna cykel hade gett insättning 2 dagar före jul, om antal dagar i behandlingen är samma som förra gången, vilket de uppenbarligen tyckte var för tajt. Sen får nästa cykel inte börja före 27/11 om man ska missa julen och min kommer börja typ 23/11.
 
Jag är sjukt besviken över att behöva vänta igen, men det finns inte så mycket att välja på... Denna cykel hade gett insättning 2 dagar före jul, om antal dagar i behandlingen är samma som förra gången, vilket de uppenbarligen tyckte var för tajt. Sen får nästa cykel inte börja före 27/11 om man ska missa julen och min kommer börja typ 23/11.

Men så trist! Det är ju verkligen precis otur på bägge hållen :/
Kör ni långt protokoll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 149
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
33 34 35
Svar
680
· Visningar
7 460
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp