En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var gör ni er utredning nånstans?
För oss har det sett ut enligt följande

* Inskick av egenremiss
* Kallade att lämna prover, två spermaprov för mannen och ett blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till undersökning, vul, samt nytt spermaprov och blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till genomgång av provsvar
Väntetid 2,5 mån
*Kallad till planeringssamtal, ytterligare ett vul, genomgång av metod, hur man tar sprutorna osv

Nu är det upp till oss när vi vill börja, dock kan de neka start i två cykler när vi anmäler oss "redo".
Halland! Såhär har vi gjort hittills;
~Inskick av egenremiss.
~Fick hem provtagningsunderlag för oss båda.
~Provsvar via brev och jag ringde om mina.
~Kallelse till planeringssamtal och ev gynundersökning med läkare nästa vecka.

Här är vi alltså nu, har inte hört något om väntetid sedan men vet inte riktigt om de kör igång direkt.
Kan tänkas att de snabbar på oss lite pga min ålder, men vet inte.
 
Varför så många spermaprov? Var det något på tok med de tidigare?
Tok och tok, men avvikande :)
Två stycken med två veckors mellanrum var tydligen standard som jag förstod det, på ett utav dessa gjorde man en DFI-analys.
Då den avvek med 38% ville man göra en sådan analys till, då hade värdet (oförklarligt) sjunkit till 27%.

RMC Malmö säger sig vara enda kliniken som gör denna analys. Svårt att hitta bra fakta om det på nätet tyvärr. Den knapphändiga infon vi fått är att det är bristningar i kromosombindningarna i spermierna, vi har dock inte fått någon förklaring till vad det innebär, eller varför de andra ~60% inte lyckas befrukta något ägg.

Mannen har gjort ivf med ex frun, de fick inget befruktat embryo någon utav gånger. Vilket kan förklaras med att det här kromosombrottet fanns redan för tio år sedan när de försökte, de gjorde standard ivf då.
Vi kommer få göra icsi.
 
Halland! Såhär har vi gjort hittills;
~Inskick av egenremiss.
~Fick hem provtagningsunderlag för oss båda.
~Provsvar via brev och jag ringde om mina.
~Kallelse till planeringssamtal och ev gynundersökning med läkare nästa vecka.

Här är vi alltså nu, har inte hört något om väntetid sedan men vet inte riktigt om de kör igång direkt.
Kan tänkas att de snabbar på oss lite pga min ålder, men vet inte.

Låter som om ni är där vi var på vårt senaste besök.
Gynundersökning och vul är som jag förstått det något som ska göras som del av utredningen och inför val av metod för behandling. Håller tummarna för att ni får starta så snart som möjligt :)
 
Låter som om ni är där vi var på vårt senaste besök.
Gynundersökning och vul är som jag förstått det något som ska göras som del av utredningen och inför val av metod för behandling. Håller tummarna för att ni får starta så snart som möjligt :)
Yes, så har jag också förstått det!, Ganska spänd på om vi kommer få sätta igång direkt. Hoppas det!
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Vi bestämde oss för att vänta, en familjemedlem gick bort hastigt för en vecka sen så tillvaron har varit upp och ned.
Mensen dök upp två dagar tidigt så vi hade inte fått starta nu ändå heller.


Skönt att du mår bra under behandlingen!
Håller verkligen tummarna för er denna gången!

Usch, vad tråkigt med familjemedlemmen. Har full förståelse för att barnalstrande får vänta i ett sånt läge.

Idag var första dagen för de nya sprutorna. Gick bra att bereda (tror jag), men gjorde lite ont att spruta in. Hoppas jag bara träffat en öm punkt så det inte känns lika mycket varje gång. Bemfola-sprutorna kändes inte alls utöver själva sticket.
 
Yes, så har jag också förstått det!, Ganska spänd på om vi kommer få sätta igång direkt. Hoppas det!

Som jag förstått det så kan man starta ganska omgående med kort protokoll. Man får anmäla mensstart och få ett ok eller bli nekad att starta behandling efter det. Det beror på hur mycket labbet har att göra den veckan som äggplocket planeras till.

Håller tummarna för er! Roligt att vi är tre som är hyfsat lika i behandlingarna nu. 🙂
 
Usch, vad tråkigt med familjemedlemmen. Har full förståelse för att barnalstrande får vänta i ett sånt läge.

Idag var första dagen för de nya sprutorna. Gick bra att bereda (tror jag), men gjorde lite ont att spruta in. Hoppas jag bara träffat en öm punkt så det inte känns lika mycket varje gång. Bemfola-sprutorna kändes inte alls utöver själva sticket.
Spännande! Hur länge ska du hålla på med dem?
 
Usch, vad tråkigt med familjemedlemmen. Har full förståelse för att barnalstrande får vänta i ett sånt läge.

Idag var första dagen för de nya sprutorna. Gick bra att bereda (tror jag), men gjorde lite ont att spruta in. Hoppas jag bara träffat en öm punkt så det inte känns lika mycket varje gång. Bemfola-sprutorna kändes inte alls utöver själva sticket.

Tack :heart det blir så chockartat när någon mitt i livet rycks bort i en onödig olycka.

Mannen och jag hade ett långt samtal igår om hur vi båda resonerar kring starten, vi sätter ingen tid på när vi ska ha bestämt oss. Men efter vår nyårsresa så ska vi hämta ut alla recept så vi har det hemma om vi känner "Nu!" när vi är rätt i cykeln.

Är det Menopur du har nu?

Min man är uppvuxen i en läkarfamilj och sitter och läser tunga, medicinska faktaböcker för skojs skull, när vi gjorde sista undersökningen så ville han först gå ut, men stod sedan en decimeter från skärmen med världens största leende och tittade fascinerat på äggstockarna och resten av paketet tillsammans med läkaren.
Han ser framemot att få ta sprutor på mig om jag inte lyckas själv :cool:
 
Spännande! Hur länge ska du hålla på med dem?

+ @kmt

Jag ska ta sprutor i 7 dagar till att börja med, så blir det koll med UL den 3/1. Förra gången fick jag fortsätta med sprutorna ytterligare 6 dagar innan äggplock. Nu har jag andra sprutor (fostimon) och hög dos direkt så ska bli spännande att se hur det ser ut den 3/1.

Min man har inte varit med på ul-kontrollerna, men han var med på utredningen så klart och när det var äggplock senast så fick han följa på skärmen vad som gjordes. Själv var jag helt borta under ingreppet så jag har noll aning om hur det gick till. 😋
 
+ @kmt

Jag ska ta sprutor i 7 dagar till att börja med, så blir det koll med UL den 3/1. Förra gången fick jag fortsätta med sprutorna ytterligare 6 dagar innan äggplock. Nu har jag andra sprutor (fostimon) och hög dos direkt så ska bli spännande att se hur det ser ut den 3/1.

Min man har inte varit med på ul-kontrollerna, men han var med på utredningen så klart och när det var äggplock senast så fick han följa på skärmen vad som gjordes. Själv var jag helt borta under ingreppet så jag har noll aning om hur det gick till. 😋
Blir man sederad under äggplockningen?
 
Blir man sederad under äggplockningen?

Nä, man får lugnande och smärtstillande. Vet inte om det är meningen att man ska vara borta, men jag var det. Inte sövd, jag pratade konstant berättade mannen och gjorde som läkaren sa om de bad mig flytta benen eller lyfta på rumpan eller annat. Men jag minns ingenting av det.
 
Nä, man får lugnande och smärtstillande. Vet inte om det är meningen att man ska vara borta, men jag var det. Inte sövd, jag pratade konstant berättade mannen och gjorde som läkaren sa om de bad mig flytta benen eller lyfta på rumpan eller annat. Men jag minns ingenting av det.
Sedering är ju just lugnande. Och jag har fått det varje gång. Både per os och intravenöst. Två av gångerna fick jag smärtstillande iv också.
@Monkie

Jag har varit helt borta under ingreppen, inte gjort ont alls.
 
Fått lugnande båda gångerna men inte så mycket eller säkert normal dos men det tar inte så mycket på mig.

Bedövning lokalt med spruta och smärtstillande i infart.

Det har gjort ont men främst för att de var tvungna att vara ganska brutala för att komma åt den vänstra äggstocken som ligger lite knepigt bakom ett myom som är typ 8cm.
 
Skönt att man får vara sederad! Jag är ganska smärtkänslig och rädd också.

Var i landet gör ni behandlingen? I Malmö är det nog mer regel än undantag med sedering, jag fick inte välja i alla fall. Är också smärtkänslig men kände inte ett dugg.

Själv har jag nu tagit 4 av 7 sprutor och det funkar bra. Kortare nål än förra gången så själva stickandet är helt okej, men det gör lite ont att spruta in medlet. Går över ganska fort dock, vilket är skönt. Inte påverkad i övrigt, mer än att den förbaskade blödningen som man får under nedregleringen varar mycket längre än en vanlig mens. Inne på dag 11 nu, något seeegt...
 
Koll med UL idag efter 7 dagars behandling. Fler ägg än förra gången, men inte tillräckligt stora för att plockas. Ska fortsätta med sprutor över helgen och ny koll på måndag. Förhoppningsvis äggplock onsdag eller torsdag nästa vecka.

Varje gång de gör UL och det första man får se på skärmen är den förbaskade endometioscystan så undrar jag hur där får plats några ägg över huvud taget. Den har inte växt i alla fall utan ligger runt 30-40 mm varje gång. Men på skärmen är den stor..!
 
Vad långsamt tiden går när man väntar på ny ägglossning. Förut har jag tyckt att jag fått mens alldeles för snabbt emellan, nu tar det evighet mellan cyklerna.
 
Jag har lite ångest nu. Jag har ju inte koll på min cykel eftersom jag ätit p-piller så länge, men nu börjar mensen vara ganska långt efter ägglossningen. Inte avvikande ännu, bara lång cykel ifall den kommer inom ett par dagar, men jag har ingen känning för mens öht och temperaturen fortsätter att ligga högt. Vågar inte ta graviditetstest för jag drack alkohol på nyårsafton. Känner mig så dum i efterhand för chansen att jag skulle vara gravid FANNS ju, även om den var liten och tidigt graviditetstest visade negativt. När jag synar alla tecken på ägglossning i detalj ser jag att den kanske egentligen var tidigare än vad jag trodde om ÄL-stickan skulle visa positivt även efter ÄL (då skulle sannolikheten för graviditet vara större). Har ont i magen nu :( Trodde aldrig att jag skulle kunna längta efter mensen. Och jag ska hålla mig borta helt från alkohol nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 169
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
33 34 35
Svar
682
· Visningar
7 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp