En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har lite ångest nu. Jag har ju inte koll på min cykel eftersom jag ätit p-piller så länge, men nu börjar mensen vara ganska långt efter ägglossningen. Inte avvikande ännu, bara lång cykel ifall den kommer inom ett par dagar, men jag har ingen känning för mens öht och temperaturen fortsätter att ligga högt. Vågar inte ta graviditetstest för jag drack alkohol på nyårsafton. Känner mig så dum i efterhand för chansen att jag skulle vara gravid FANNS ju, även om den var liten och tidigt graviditetstest visade negativt. När jag synar alla tecken på ägglossning i detalj ser jag att den kanske egentligen var tidigare än vad jag trodde om ÄL-stickan skulle visa positivt även efter ÄL (då skulle sannolikheten för graviditet vara större). Har ont i magen nu :( Trodde aldrig att jag skulle kunna längta efter mensen. Och jag ska hålla mig borta helt från alkohol nu.
Men alkohol är absolut ingen fara? Inte under de första veckorna alls faktiskt.
 
@em-pirre Jag har googlat mig blå och tycker att alla säger olika.
Lite alkohol så jättetidigt i graviditeten är mycket osannolikt att gör någon skada.

Eller var du riktigt full? Det bör man absolut undvika, även om risken inte är stor alls.

Sen kan jag trösta dig med att cykeln kan vara riktigt snurrig då man försöker bli gravid. Hadr du bekräftat ÄL? Med stickor? Vilken dag efter ÄL drack du alkohol och på vilken dag testade du?
 
@em-pirre Nej, jag var inte riktigt full men jag drack en del (en fördrink, sedan kanske tre stora glas vin). Jag kände mig knappt påverkad. Jag måste dricka väldigt mycket för att bli full. Jag drack alkohol en vecka och en dag efter positivt resultat på ÄL-sticka. Enl beräkning från första mensdagen skulle det vara nästan 3,5 vecka in i graviditeten.

Jag tror också att cykeln är lite snurrig bara. Jag fick bara ångest av tanken att det skulle vara en graviditet (samtidigt som det är vad jag önskar också, hur knäpp är inte den här känslomässiga berg- och dalbanan?). Mensen kommer nog snart!
 
@em-pirre Nej, jag var inte riktigt full men jag drack en del (en fördrink, sedan kanske tre stora glas vin). Jag kände mig knappt påverkad. Jag måste dricka väldigt mycket för att bli full. Jag drack alkohol en vecka och en dag efter positivt resultat på ÄL-sticka. Enl beräkning från första mensdagen skulle det vara nästan 3,5 vecka in i graviditeten.

Jag tror också att cykeln är lite snurrig bara. Jag fick bara ångest av tanken att det skulle vara en graviditet (samtidigt som det är vad jag önskar också, hur knäpp är inte den här känslomässiga berg- och dalbanan?). Mensen kommer nog snart!
Då är du nog inte så sen. Alltså du är knappt två veckor efter ägglossning? Hur lång brukar din lutealfas vara?

Om du är gravid så hade ju ägget alldeles nyss fäst då du drack alkohol.
 
@em-pirre Nej, jag var inte riktigt full men jag drack en del (en fördrink, sedan kanske tre stora glas vin). Jag kände mig knappt påverkad. Jag måste dricka väldigt mycket för att bli full. Jag drack alkohol en vecka och en dag efter positivt resultat på ÄL-sticka. Enl beräkning från första mensdagen skulle det vara nästan 3,5 vecka in i graviditeten.

Jag tror också att cykeln är lite snurrig bara. Jag fick bara ångest av tanken att det skulle vara en graviditet (samtidigt som det är vad jag önskar också, hur knäpp är inte den här känslomässiga berg- och dalbanan?). Mensen kommer nog snart!
Det är troligen ingen fara så tidigt i ev graviditet.
Men för enkelhetens skull, om du är orolig, så avstå alkohol framöver när ni försöker.
 
Jag har lite ångest nu. Jag har ju inte koll på min cykel eftersom jag ätit p-piller så länge, men nu börjar mensen vara ganska långt efter ägglossningen. Inte avvikande ännu, bara lång cykel ifall den kommer inom ett par dagar, men jag har ingen känning för mens öht och temperaturen fortsätter att ligga högt. Vågar inte ta graviditetstest för jag drack alkohol på nyårsafton. Känner mig så dum i efterhand för chansen att jag skulle vara gravid FANNS ju, även om den var liten och tidigt graviditetstest visade negativt. När jag synar alla tecken på ägglossning i detalj ser jag att den kanske egentligen var tidigare än vad jag trodde om ÄL-stickan skulle visa positivt även efter ÄL (då skulle sannolikheten för graviditet vara större). Har ont i magen nu :( Trodde aldrig att jag skulle kunna längta efter mensen. Och jag ska hålla mig borta helt från alkohol nu.

Var inte så hård mot dig själv! Jag drack alkohol mellan ägglossning och positivt gravtest då jag var på semester. Pratat med barnmorskan om det och hon sa att det är något jag kan glömma och inte tänka på mer. Som gravid/ försöker bli gravid kan man gå runt och ha dåligt samvete hela tiden över allt möjligt, men om du är gravid så var lycklig istället för att tänka på att du drack alkohol så tidigt. Det kan du ändå inte göra något åt nu :).
 
  • Gilla
Reactions: kmt
@em-pirre @hemlig @Klura Tack för stöttning. Jag fick min mens nu, lite skönt på ett sätt. Hade lite knäpp ångest-dipp i morse. Jag brukar alltid ha rejäl pms innan och även mensvärk innan mensen, så jag blev lite paff nu när den kom så plötsligt. Som jag skrev ska jag helt avstå alkohol framöver.
 
Idag fick jag mens så nu startar vi vår första ivf... Börjar med gonal f imorgon kväll. Ultraljud på söndag för att se hur äggen mognar. Vi har köpt EN behandling så det sätter ju lite press på det. Vet inte när sambon tycker att vi ska göra nästa försök om det inte går. Vi måste renovera fasad på huset också och han vill åka på en resa när han fyller 30 i maj. Allt handlar om ekonomin såklart.
 
Idag fick jag mens så nu startar vi vår första ivf... Börjar med gonal f imorgon kväll. Ultraljud på söndag för att se hur äggen mognar. Vi har köpt EN behandling så det sätter ju lite press på det. Vet inte när sambon tycker att vi ska göra nästa försök om det inte går. Vi måste renovera fasad på huset också och han vill åka på en resa när han fyller 30 i maj. Allt handlar om ekonomin såklart.

Spännande, håller tummarna för er!

*kl* Hur räknas "ett försök" egentligen? Jag har tolkat det som att det är ett äggplock som är ett försök, alltså om man skulle få ägg till frysen så ingår insättning av dessa i samma "försök? Är det nån skillnad på definitionen om det är privat eller hos landsting?
 
Spännande, håller tummarna för er!

*kl* Hur räknas "ett försök" egentligen? Jag har tolkat det som att det är ett äggplock som är ett försök, alltså om man skulle få ägg till frysen så ingår insättning av dessa i samma "försök? Är det nån skillnad på definitionen om det är privat eller hos landsting?
Tack!

Tror att insättning av frysta ägg ingår i ett försök hos landstinget... Men kan inte svära på det. Vi gör ju privat och tyvärr ingår inte någon extra frysinsättning i det vi köpt för 32k. Stimulering, äggplock och en insättning får vi så vitt jag förstått.
 
Spännande, håller tummarna för er!

*kl* Hur räknas "ett försök" egentligen? Jag har tolkat det som att det är ett äggplock som är ett försök, alltså om man skulle få ägg till frysen så ingår insättning av dessa i samma "försök? Är det nån skillnad på definitionen om det är privat eller hos landsting?

Hos landstinget verkar ett försök vara = en äggplockning och ev insättningar det ger upphov till (men inte syskonförsök).
 
Hos landstinget verkar ett försök vara = en äggplockning och ev insättningar det ger upphov till (men inte syskonförsök).
Japp, stimulering, äggplock och insättning av alla utplockade ägg räknas som ett försök fick jag förklarat för mig idag.

Fick också besked att vi ska direkt till Malmö för provrörsbefruktning eftersom vi försökt så länge plus min ålder (38 iår). Malmö kommer bestämma hur hormonstimuleringen ska gå till så det vet vi inte än. Jag kommer alltså inte göra någon spolning av äggstockarna.
Idag fick jag ta blodprover för AMH också, samt hiv, hepatit och rubella. Svaret på AMH tar cirka två veckor att få, sedan går remissen iväg till Malmö. Spännande och härligt att processen är igång!
 
@Hedblomster Vad är chanserna för att det fungerar vid ett försök?
Det verkar vara lite olika... Tror man brukar säga 30% i snitt, men vår läkare sa att det kan vara 40 till 45% för oss som ändå är under 30 år och inte hade några avvikelser på provsvar. Det är ganska högt, men inga garantier...

Har ganska höga förhoppningar eftersom jag ju blivit gravid förut med min sambo även om det var utomkvedshavandeskap så tänker att det kanske kan fungera bara vi slipper problemet med min äggledare. Men samtidigt är ett försök bara ett enda försök så vem vet.
 
Det verkar vara lite olika... Tror man brukar säga 30% i snitt, men vår läkare sa att det kan vara 40 till 45% för oss som ändå är under 30 år och inte hade några avvikelser på provsvar. Det är ganska högt, men inga garantier...

Har ganska höga förhoppningar eftersom jag ju blivit gravid förut med min sambo även om det var utomkvedshavandeskap så tänker att det kanske kan fungera bara vi slipper problemet med min äggledare. Men samtidigt är ett försök bara ett enda försök så vem vet.
Hoppas för er skull!!
Blir det mer ekonomiskt att sätta in frysta sparade ägg direkt i nästa cykel?
Jag har kanske missat men får ni inte offentligt finansierat? (om du vill svara såklart)
Jag funderar redan på hur vi ska göra om det inte lyckas. Pga min ålder kan vi ju inte vänta så för oss är det nu eller aldrig.
 
Hoppas för er skull!!
Blir det mer ekonomiskt att sätta in frysta sparade ägg direkt i nästa cykel?
Jag har kanske missat men får ni inte offentligt finansierat? (om du vill svara såklart)
Jag funderar redan på hur vi ska göra om det inte lyckas. Pga min ålder kan vi ju inte vänta så för oss är det nu eller aldrig.

Tack, och jag hoppas såklart att det går bra för er också! Förstår att det måste kännas stressigt med åldersfaktorn. Man vill ju gärna ha en plan b samtidigt måste man ju leva i nuet i det man ska göra här och nu, för det kan ju fungera med plan a.

Vi hade kunnat få finansierat om vi hade haft tålamod tills det gått två år efter utomkvedshavandeskapet så jag ska egentligen inte gnälla på att vi "måste" betala haha, men vi eller framförallt jag orkade inte. Det har gått 1,5 år nu och jag vill bara köra igång och nu hade vi möjlighet att betala iaf en gång så då blev det så. Jag tyckte vi skulle köpa ett paket om tre behandlingar och skippa annat i livet som kostar men sambon tyckte annorlunda och jag förstår hans perspektiv också. Att sätta in ett fryst embryo är billigare än en ny cykel så om vi får till frysen blir det såklart mer ekonomiskt än att börja om igen men det är ändå ganska dyrt, 15.000. Nåväl, troligtvis får vi ju barn förr eller senare och då är väl allt värt det!
 
Tack, och jag hoppas såklart att det går bra för er också! Förstår att det måste kännas stressigt med åldersfaktorn. Man vill ju gärna ha en plan b samtidigt måste man ju leva i nuet i det man ska göra här och nu, för det kan ju fungera med plan a.

Vi hade kunnat få finansierat om vi hade haft tålamod tills det gått två år efter utomkvedshavandeskapet så jag ska egentligen inte gnälla på att vi "måste" betala haha, men vi eller framförallt jag orkade inte. Det har gått 1,5 år nu och jag vill bara köra igång och nu hade vi möjlighet att betala iaf en gång så då blev det så. Jag tyckte vi skulle köpa ett paket om tre behandlingar och skippa annat i livet som kostar men sambon tyckte annorlunda och jag förstår hans perspektiv också. Att sätta in ett fryst embryo är billigare än en ny cykel så om vi får till frysen blir det såklart mer ekonomiskt än att börja om igen men det är ändå ganska dyrt, 15.000. Nåväl, troligtvis får vi ju barn förr eller senare och då är väl allt värt det!
Okej då förstår jag! Hoppas att det tar sig direkt!
 
Tack, och jag hoppas såklart att det går bra för er också! Förstår att det måste kännas stressigt med åldersfaktorn. Man vill ju gärna ha en plan b samtidigt måste man ju leva i nuet i det man ska göra här och nu, för det kan ju fungera med plan a.

Vi hade kunnat få finansierat om vi hade haft tålamod tills det gått två år efter utomkvedshavandeskapet så jag ska egentligen inte gnälla på att vi "måste" betala haha, men vi eller framförallt jag orkade inte. Det har gått 1,5 år nu och jag vill bara köra igång och nu hade vi möjlighet att betala iaf en gång så då blev det så. Jag tyckte vi skulle köpa ett paket om tre behandlingar och skippa annat i livet som kostar men sambon tyckte annorlunda och jag förstår hans perspektiv också. Att sätta in ett fryst embryo är billigare än en ny cykel så om vi får till frysen blir det såklart mer ekonomiskt än att börja om igen men det är ändå ganska dyrt, 15.000. Nåväl, troligtvis får vi ju barn förr eller senare och då är väl allt värt det!
Jag gjord också så att jag gjorde en privat IVF medan jag väntade på att få göra kommunalt. Det blev några insättningar. Sen gjorde vi en privat med två insättningar tror jag. Är du fortfarande i kö? Då är det kanske vettigt att bara ha köpt ett ivf om ni ändå snart får komma igång kommunalt.

Med nya sambon räknas det (åtminstone här) igen som försök 0. Där kör jag hellre privat genast för vår kommunala var skitdåliga. Vi får åtminstone ersatt för privat också, men det är fortfarande frågan om 20 000 som ska betalas själv. Jag är numera pank så måste spara eller pausa eller ge upp.
 
Jag gjord också så att jag gjorde en privat IVF medan jag väntade på att få göra kommunalt. Det blev några insättningar. Sen gjorde vi en privat med två insättningar tror jag. Är du fortfarande i kö? Då är det kanske vettigt att bara ha köpt ett ivf om ni ändå snart får komma igång kommunalt.

Med nya sambon räknas det (åtminstone här) igen som försök 0. Där kör jag hellre privat genast för vår kommunala var skitdåliga. Vi får åtminstone ersatt för privat också, men det är fortfarande frågan om 20 000 som ska betalas själv. Jag är numera pank så måste spara eller pausa eller ge upp.

Vi står inte i kö längre till landstinget tyvärr, det hade känts som en skön plan b i alla fall... Vi hade en tid i december som jag ville gå på för att hålla dörren öppen men sambon avskyr dels den läkaren samt att han tyckte att vi skulle satsa på det privata när vi väl bestämt oss. Visst kan vi väl alltid boka en ny tid men det är ju en del extra månader i så fall. Men men, ett senare problem.

Usch vad hemskt att det ska hänga på ekonomin. Jag kan förstå de som slutar efter så många år och försök för att de inte orkar längre, men om man orkar och vill så känns det så fel att ekonomin sätter käppar i hjulet istället. Hoppas ni får ihop pengarna om det är så att ni vill fortsätta.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 563
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 995
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 344
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
18 19 20
Svar
394
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp