En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har jag total jävla panik. Har försökt i 4år. Ett vidrigt MA för 2 år sedan resten av tiden har inget hänt. Har gett upp allt hopp och tänkt att vi får väl söka hjälp igen(hade precis påbörjat utredning när graviditeten med MA blev så vi gick aldrig vidare). Har använt progesteronkräm men just denna månad slutade jag med den också pågrund av att det ändå inte hjälpt på 2år. Nu helt plötsligt är det ett jävla plus på den där stickan och jag kan inte känna något positivt över huvud taget. Ser bara hur jag ännu en gång får gå igenom ett vidrigt missfall med alla komplikationer som var sist. Är inte en gnutta glad fast jag kämpat för det här i 4år :cry:
Hur ska jag göra nu? Börja ta progesteronkrämen även fast jag inte använt den alls denna cykeln? Eller bara låta det vara?
Vill säga grattis men också ge dig en stor kram! Förstår att du känner dig chockad och rädd. Försök andas. Tror inte heller på krämen men du gör som du tycker känns bäst!
 
Vad har dom för krav för att man ska få ett tidigt VUL? Är det i v.7-8 nån gång man kan göra det? Skulle vara väldigt bra... vill inte gå till v.13 igen och få reda på då att det inte var mer än typ 5-6 veckor när det dog. Skulle spara mycket ångest för oss...
 
Nu har jag total jävla panik. Har försökt i 4år. Ett vidrigt MA för 2 år sedan resten av tiden har inget hänt. Har gett upp allt hopp och tänkt att vi får väl söka hjälp igen(hade precis påbörjat utredning när graviditeten med MA blev så vi gick aldrig vidare). Har använt progesteronkräm men just denna månad slutade jag med den också pågrund av att det ändå inte hjälpt på 2år. Nu helt plötsligt är det ett jävla plus på den där stickan och jag kan inte känna något positivt över huvud taget. Ser bara hur jag ännu en gång får gå igenom ett vidrigt missfall med alla komplikationer som var sist. Är inte en gnutta glad fast jag kämpat för det här i 4år :cry:
Hur ska jag göra nu? Börja ta progesteronkrämen även fast jag inte använt den alls denna cykeln? Eller bara låta det vara?
Jag har blivit gravid två gånger när jag använt den krämen, första gången fick jag missfall när jag använde den och andra gången gick det bra. Känn ingen panik över att börja med den nu om du dessutom inte använt den senaste tiden. Försök att inte oroa dig (jag vet hur svårt det är) och stort grattis!!
 
Vad har dom för krav för att man ska få ett tidigt VUL? Är det i v.7-8 nån gång man kan göra det? Skulle vara väldigt bra... vill inte gå till v.13 igen och få reda på då att det inte var mer än typ 5-6 veckor när det dog. Skulle spara mycket ångest för oss...

Åtminstone i mitt landsting krävs det minst tre missfall för att få tidigt ultraljud. Jag valde att gå privat men landstingsanslutet. Kostade typ 300 tror jag.
 
Åtminstone i mitt landsting krävs det minst tre missfall för att få tidigt ultraljud. Jag valde att gå privat men landstingsanslutet. Kostade typ 300 tror jag.

Då får det bli privat i så fall. Måste ha det i alla fall, kommer få totalt psykbryt att gå ovetandes så länge annars :down:
 
Då får det bli privat i så fall. Måste ha det i alla fall, kommer få totalt psykbryt att gå ovetandes så länge annars :down:
Du kan absolut få ett tidigt VUL utan massa missfallshistorik, ditt MA är skäl nog. Jag fick göra VUL i vecka 6 och detta utan missfallshistorik. Men stå på dig och var stenhård, och få dom att förstå hur orolig du är, så ordnar det sig.
 
Då får det bli privat i så fall. Måste ha det i alla fall, kommer få totalt psykbryt att gå ovetandes så länge annars :down:

Jag förstår känslan och tycker absolut att du ska boka ett privat VUL. Vill också tipsa om att tidigt ta kontakt med mvc för att få tid till deras psykolog. Jag hade två missfall innan min nuvarande graviditet och oron är fruktansvärt jobbig, och har för min del inte lindrats varken av två tidiga VUL, RUL eller att höra hjärtljud.
 
Du kan absolut få ett tidigt VUL utan massa missfallshistorik, ditt MA är skäl nog. Jag fick göra VUL i vecka 6 och detta utan missfallshistorik. Men stå på dig och var stenhård, och få dom att förstå hur orolig du är, så ordnar det sig.

Fast nej, det beror helt på var man bor.
 
Vad har dom för krav för att man ska få ett tidigt VUL? Är det i v.7-8 nån gång man kan göra det? Skulle vara väldigt bra... vill inte gå till v.13 igen och få reda på då att det inte var mer än typ 5-6 veckor när det dog. Skulle spara mycket ångest för oss...

Det kan nog vara olika beroende vem du pratar med och vart du bor, men jag ringde i princip till fertilitetsmottagningen och grinade och sa att jag absolut ville ha ett så fick jag ett. Gjorde ett i v 7+1 där det gick att se att hjärtat slog. Innan det hade vi gjort ett i v5+3, men det var för tidigt för att kunna se någonting.
Annars går det ju som sagt att göra privat också, det kan ju vara väl investerade kronor om man slipper gå och oroa sig lika mycket sedan :heart
 
Nja, det är snarare beroende av vem man får prata med och vad man har för skäl.

Min erfarenhet är att det beror på landsting. Men så bor jag också på ett ställe som inte ens utför KUB under sommaren pga underbemanning, så här hjälper det definitivt inte att tjata, argumentera eller hoppas på att få prata med rätt person.
 
Vad har dom för krav för att man ska få ett tidigt VUL? Är det i v.7-8 nån gång man kan göra det? Skulle vara väldigt bra... vill inte gå till v.13 igen och få reda på då att det inte var mer än typ 5-6 veckor när det dog. Skulle spara mycket ångest för oss...

Jag fick ett VUL efter två missfall (i skövde). Med tanke på att du försökt så länge så borde du få ett med, kontakta dem och se!
Annars åkte jag och gjorde ett privat på barnmorskehuset i Göteborg vid andra missfallet, tror det kostade 700. Eller egentligen var det ett tidigt ultraljud och inget vaginalt, men hon gjorde ett vaginalt med när hon inte hitta hjärtljud för säkerhets skull.
 
Nu har jag total jävla panik. Har försökt i 4år. Ett vidrigt MA för 2 år sedan resten av tiden har inget hänt. Har gett upp allt hopp och tänkt att vi får väl söka hjälp igen(hade precis påbörjat utredning när graviditeten med MA blev så vi gick aldrig vidare). Har använt progesteronkräm men just denna månad slutade jag med den också pågrund av att det ändå inte hjälpt på 2år. Nu helt plötsligt är det ett jävla plus på den där stickan och jag kan inte känna något positivt över huvud taget. Ser bara hur jag ännu en gång får gå igenom ett vidrigt missfall med alla komplikationer som var sist. Är inte en gnutta glad fast jag kämpat för det här i 4år :cry:
Hur ska jag göra nu? Börja ta progesteronkrämen även fast jag inte använt den alls denna cykeln? Eller bara låta det vara?
Grattis!
Känner så väl igen mig i din ångest. Första graviditeten gick vi till v.12+ i tron att allt var bra, gjorde ett privat VUL och fick veta att liten var död sen v.5-6. Käftsmäll deluxe.
Följande graviditet, några månader efter cytotec-kurerna, gjorde vi ett privat VUL i v.7+. Det var det tidigaste vi kunde få.
Efter det, som blev ett MF i v.10, hände inget på flera år.

När det sen gick vägen med hjälp av IVF så kände jag mest oro hela tiden. Nåt jag sörjer nu.
Jag håller tummarna allt jag kan att det är er tur nu!

Du kan absolut få ett tidigt VUL utan massa missfallshistorik, ditt MA är skäl nog. Jag fick göra VUL i vecka 6 och detta utan missfallshistorik. Men stå på dig och var stenhård, och få dom att förstå hur orolig du är, så ordnar det sig.
Här var ett MA inte heller skäl nog, fick vända mig privat istället.
 
Jag har funderat på att ringa dit för tidigt UL men är orolig att de ska neka :o Brukar de fråga om anledning? I mitt fall är det ”bara” oro pga jobbigt tidigare missfall.

Jag gjorde VUL i v10 där, och bara för att jag va så nyfiken.. Såklart dom inte kommer neka dig! Ring och boka!
 
Jag har funderat på att ringa dit för tidigt UL men är orolig att de ska neka :o Brukar de fråga om anledning? I mitt fall är det ”bara” oro pga jobbigt tidigare missfall.

Jag har för mig att de frågade varför och jag sa bara att jag är orolig pga tidigare missfall. Inga problem alls. Det är superfin personal! Jag som har gynskräck pga trauma har efter besöken där nästan inga problem med rädsla inför undersökningarna. Jag tycker verkligen du ska ringa dit!
 
Jag har för mig att de frågade varför och jag sa bara att jag är orolig pga tidigare missfall. Inga problem alls. Det är superfin personal! Jag som har gynskräck pga trauma har efter besöken där nästan inga problem med rädsla inför undersökningarna. Jag tycker verkligen du ska ringa dit!

Kan bara instämma, jättetrevlig personal!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 454
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 413
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp