En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi står inte i kö längre till landstinget tyvärr, det hade känts som en skön plan b i alla fall... Vi hade en tid i december som jag ville gå på för att hålla dörren öppen men sambon avskyr dels den läkaren samt att han tyckte att vi skulle satsa på det privata när vi väl bestämt oss. Visst kan vi väl alltid boka en ny tid men det är ju en del extra månader i så fall. Men men, ett senare problem.

Usch vad hemskt att det ska hänga på ekonomin. Jag kan förstå de som slutar efter så många år och försök för att de inte orkar längre, men om man orkar och vill så känns det så fel att ekonomin sätter käppar i hjulet istället. Hoppas ni får ihop pengarna om det är så att ni vill fortsätta.

Kan ni inte boka en ny tid där då så ni står i kö även om ni kör privat nu?
Förstår också de som slutar pga ekonomin. Jag och min man har redan pratat ihop oss om det och kommit fram till att om vi inte lyckas på de finansierade försöken, så vänder vi oss privat och ger det tre försök också. Blir det inget då, så får vi försöka gå vidare utan lyckat resultat.
Jag är en riktig pessimist till min natur och känner mig trygg i att ha en katastrofplan för om det är så att våra försök inte lyckas.



@Ingela_S Hoppas det gick bra för dig på kollen igår och att äggen växt som de ska!
 
@Ingela_S Hoppas det gick bra för dig på kollen igår och att äggen växt som de ska!

Det fick bra, det blir äggplock på torsdag. Emellanåt känns det lite spänt i magen, men det är kanske inte så konstigt om där är fler ägg än sist.

Jag och min man har inte direkt pratat om hur vi går vidare ifall det inte blir något på landstingets försök, men jag tänker lite pessimistiskt att när de tre försöker är gjorda så kommer jag ändå vara för gammal för att det ska vara värt att gå privat. Men vi får se.
 
Äggplock idag. Hade tid kl 10, fastande från kl 24 = hungrig Ingela. Fick inte lika mycket lugnande som sist, så denna gången var jag med i allt som hände. Första bedövningen gjorde lite ont, i övrigt var det mest obekvämt. De frågade flera gånger om jag ville ha mer smärtstillande, men det gick bra. 10 ägg fick de ut, sista ägget låg bakom endometioscystan, så de stack igenom den för att komma åt ägget. Fick antibiotika i dropp efteråt för att minska risken för infektion. Mackor och dricka efteråt och sen gå på toa innan man får gå hem. Vila idag, jobba imorgon om det känns bra. Frågade om risken för överstimulering, men de menade att risken är väldigt liten med så få ägg.

Imorgon får vi besked på hur många ägg som blivit befruktade och när insättning kan göras.
 
Sa dom varför så många blev obefruktade? Var de omogna eller hände nåt speciellt? Har ni dem i embryoskåp?

Jag har faktiskt ingen aning, jag fick bara meddelande på 1177 om hur många som var befruktade och tid för insättning. Ska fråga dem på söndag vad som hände med de andra äggen. Förra gången var det några ägg som inte varit mogna. Jag fyller snart 38, det påverkar säkert kvaliteten också, inte bara mängden.
 
Jag har faktiskt ingen aning, jag fick bara meddelande på 1177 om hur många som var befruktade och tid för insättning. Ska fråga dem på söndag vad som hände med de andra äggen. Förra gången var det några ägg som inte varit mogna. Jag fyller snart 38, det påverkar säkert kvaliteten också, inte bara mängden.
Jag tyckte både antalet ägg och antalet befruktade lät helt normalt utifrån vad jag hört om andras ivf-behandlingar eftersom jag inte gjort själv än... Hoppas verkligen ni går några till frysen men främst hoppas jag att det ni sätter in klarar sig :)
 
Så trökigt när kroppen inte beter sig som man räknat med. Fick ett så gott som positivt ägglossningstest den 4e och sen blev det svagare igen. Inte direkt konstigt för mig eftersom jag brukar kunna ha ganska kort peak och inte alltid lyckas få ett helt positivt. Kände dock inte av någon molvärk som jag oftast (men inte alltid) har. Molvärken kom för några få dagar sen och mer äggviteflytningar, så jag tog ett ägglossningstest och det var tvärpositivt. Idag är 3e dagen med positivt, men verkar som om det börjar minska nu. Första gången med såhär pass många positiva. Bara för att kroppen brukar vara ganska förutsägbar, så måste den liksom motbevisa en lite. :rofl:

2019-01-12 09.21.02.jpg
 
Så trökigt när kroppen inte beter sig som man räknat med. Fick ett så gott som positivt ägglossningstest den 4e och sen blev det svagare igen. Inte direkt konstigt för mig eftersom jag brukar kunna ha ganska kort peak och inte alltid lyckas få ett helt positivt. Kände dock inte av någon molvärk som jag oftast (men inte alltid) har. Molvärken kom för några få dagar sen och mer äggviteflytningar, så jag tog ett ägglossningstest och det var tvärpositivt. Idag är 3e dagen med positivt, men verkar som om det börjar minska nu. Första gången med såhär pass många positiva. Bara för att kroppen brukar vara ganska förutsägbar, så måste den liksom motbevisa en lite. :rofl:

Visa bifogad fil 23849
Jag ser bara ett positivt test, d.v.s 10.1.
 
Jag tyckte både antalet ägg och antalet befruktade lät helt normalt utifrån vad jag hört om andras ivf-behandlingar eftersom jag inte gjort själv än... Hoppas verkligen ni går några till frysen men främst hoppas jag att det ni sätter in klarar sig :)

Imorgon är det dags för insättning för oss. Jag ska faktiskt fråga vad som är "normalt" antal befruktade ägg, bara för att jag är nyfiken.

Hur har det gått för er, @Hedblomster? Skulle inte ni snart på er första UL-koll efter påbörjad behandling med sprutor?
 
Imorgon är det dags för insättning för oss. Jag ska faktiskt fråga vad som är "normalt" antal befruktade ägg, bara för att jag är nyfiken.

Hur har det gått för er, @Hedblomster? Skulle inte ni snart på er första UL-koll efter påbörjad behandling med sprutor?
Skriv gärna vad de svarar, det är intressant :) lycka till med insättningen!

Vi ska på ultraljud imorgon eftermiddag, älskar att min gynekolog jobbar kvällar och helger. Ska bli väldigt spännande att se hur kroppen har svarat. Igår fick jag ta sprutan på en toalett på bion för vi hade bokat biljetter utan att tänka alls på ivf, men det gick bra! Imorgon börjar jag med fyremadel, lite nervös över det. Har faktiskt tyckt att denna första vecka varit så rolig och spännande även om det inte hänt mer än en spruta varje kväll, det känns bara så härligt att göra något. Känner mig fylld av energi och positivitet men har haft lite huvudvärk. Antar att jag kommer känna annorlunda efter insättning dock...
 
Skriv gärna vad de svarar, det är intressant :) lycka till med insättningen!

Vi ska på ultraljud imorgon eftermiddag, älskar att min gynekolog jobbar kvällar och helger. Ska bli väldigt spännande att se hur kroppen har svarat. Igår fick jag ta sprutan på en toalett på bion för vi hade bokat biljetter utan att tänka alls på ivf, men det gick bra! Imorgon börjar jag med fyremadel, lite nervös över det. Har faktiskt tyckt att denna första vecka varit så rolig och spännande även om det inte hänt mer än en spruta varje kväll, det känns bara så härligt att göra något. Känner mig fylld av energi och positivitet men har haft lite huvudvärk. Antar att jag kommer känna annorlunda efter insättning dock...

Vad spännande, hoppas det går bra imorgon.

Tycker du det har gått bra med sprutorna annars?
Snopet med bion, men gissar att det gick bra ändå. Man kan inte pausa livet bara för att man gör en ivf-behandling. 🙂 Jag fick gå på toa mitt under mitt eget bröllop för att ta sprutan förra gången. Min man följde med in på toan för att hjälpa till att hålla undan alla kjolarna. Tror ingen märkte att vi gick undan bägge två i alla fall. 😋
 
Lycka till!!!!

Tack. 🙂

Insättning gick bra. Man ska ha druckit lite innan så urinblåsan är lite full, men jag råkade hinna bli grymt kissnödig.😋 Ett 8-cells embryo blev insatt i alla fall. Inget sparat till frysen tyvärr, så hoppas, hoppas att detta tar sig. Blev tillsagd att röra på mig men inte träna, så avbokade tisdagens ridlektion för säkerhets skull. Dressyrpass kan ju vara rätt tuffa. Får ta en långpromenad istället.
 
Tack. 🙂

Insättning gick bra. Man ska ha druckit lite innan så urinblåsan är lite full, men jag råkade hinna bli grymt kissnödig.😋 Ett 8-cells embryo blev insatt i alla fall. Inget sparat till frysen tyvärr, så hoppas, hoppas att detta tar sig. Blev tillsagd att röra på mig men inte träna, så avbokade tisdagens ridlektion för säkerhets skull. Dressyrpass kan ju vara rätt tuffa. Får ta en långpromenad istället.
Håller tummarna!
 
Tack. 🙂

Insättning gick bra. Man ska ha druckit lite innan så urinblåsan är lite full, men jag råkade hinna bli grymt kissnödig.😋 Ett 8-cells embryo blev insatt i alla fall. Inget sparat till frysen tyvärr, så hoppas, hoppas att detta tar sig. Blev tillsagd att röra på mig men inte träna, så avbokade tisdagens ridlektion för säkerhets skull. Dressyrpass kan ju vara rätt tuffa. Får ta en långpromenad istället.
Drick mycket! Om du ska röra på dig så gör det långsamt och lugnt!
 
Drick mycket! Om du ska röra på dig så gör det långsamt och lugnt!

Du tänker på risken för överstimulering? Läkaren menade att risken för det var väldigt liten när man "bara" fått ut 10 ägg. Det var inget som såg konstigt ut vid insättningen idag, men jag tänker vara försiktig ändå, överstimulering verkar inte kul! Tack för omtanken. :-)
 
Du tänker på risken för överstimulering? Läkaren menade att risken för det var väldigt liten när man "bara" fått ut 10 ägg. Det var inget som såg konstigt ut vid insättningen idag, men jag tänker vara försiktig ändå, överstimulering verkar inte kul! Tack för omtanken. :-)
Ja. Bara för säkerhets skull. Jag har blivit överstimulerad med 15. Jag var inte lika dålig som när jag hade 30+ men ändå
 
Ja. Bara för säkerhets skull. Jag har blivit överstimulerad med 15. Jag var inte lika dålig som när jag hade 30+ men ändå

30+?! Jösses, så många trodde jag knappt man kunde ha... Jag verkar inte vara så lättpåverkad med tanke på att hög dos i 12 dagar "bara" gav 10 ägg. De sa här att risken för överstimulering är större om man har uppåt 20 ägg eller mer, men det är helt klart bättre att ta det lugnt för säkerhets skull.
 
30+?! Jösses, så många trodde jag knappt man kunde ha... Jag verkar inte vara så lättpåverkad med tanke på att hög dos i 12 dagar "bara" gav 10 ägg. De sa här att risken för överstimulering är större om man har uppåt 20 ägg eller mer, men det är helt klart bättre att ta det lugnt för säkerhets skull.
Ja 34 tror jag det var. Dosen var 125 tror jag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 287
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 295
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
261
· Visningar
8 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp