En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har funderat på vad vi ska svara, om frågan ställs. Jag är ju 38 nu, så efter operationen och IVF blir det troligtvis inga fler försök och definitivt inga på naturlig väg. Tror du att du fick frågan i och med sterilisering eller vet du vad det baserades på? Jag kanske snurrar iväg lite väl långt i och med mina funderingar men vill gärna vara förberedd.
Jag var också 38, mitt sista försök så det var inget att tveka om. Men då hade jag gjort flera försök innan.
 
Och vi föreslog själva på vårt sista försök att sätta in två. Trots sista försöket fick vi argumentera ngn minut med läkaren.
 
Och vi föreslog själva på vårt sista försök att sätta in två. Trots sista försöket fick vi argumentera ngn minut med läkaren.

Hugger ditt inlägg men andra får gärna svara också; vilka är argumentet för att sätta in två embryo? Jag har inte hittat någon helt tillförlitlig källa när jag försöker läsa om det..
 
Hugger ditt inlägg men andra får gärna svara också; vilka är argumentet för att sätta in två embryo? Jag har inte hittat någon helt tillförlitlig källa när jag försöker läsa om det..
Ju mindre chans att lyclas, desto större sannolikhet att de vill sätta in två.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Hugger ditt inlägg men andra får gärna svara också; vilka är argumentet för att sätta in två embryo? Jag har inte hittat någon helt tillförlitlig källa när jag försöker läsa om det..
Inte riktigt säker på hur du menar. Men i vårt fall såg alla embryon fina ut. Ändå var det flera som inte tog sig. Så det var enbart för att öka oddsen för att hitta ”det rätta”. Jag tror inte oddsen ökar på annat vis.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Inte riktigt säker på hur du menar. Men i vårt fall såg alla embryon fina ut. Ändå var det flera som inte tog sig. Så det var enbart för att öka oddsen för att hitta ”det rätta”. Jag tror inte oddsen ökar på annat vis.

Ju mindre chans att lyclas, desto större sannolikhet att de vill sätta in två.

Ålder och att man gjort ett antal försök utan att det har tagit sig.

Tack för era svar!
Själva motiveringen är jag med på, ålder, att man gjort ett antal försök osv.

Men finns det forskning som påvisar att chansen till graviditet ökar beroende på hur många embryo man återför?

Jag hittar en del sådana påstående, men inget som ”bevisar” det så att säga.
Egentligen ifrågasätter jag inte det heller, framförallt inte då en vän lyckades på tredje försöker med två embryo. Jag är mest nyfiken på vilka validerade studier det finns på ämnet =)
 
Tack för era svar!
Själva motiveringen är jag med på, ålder, att man gjort ett antal försök osv.

Men finns det forskning som påvisar att chansen till graviditet ökar beroende på hur många embryo man återför?

Jag hittar en del sådana påstående, men inget som ”bevisar” det så att säga.
Egentligen ifrågasätter jag inte det heller, framförallt inte då en vän lyckades på tredje försöker med två embryo. Jag är mest nyfiken på vilka validerade studier det finns på ämnet =)
Jo om man sätter in två har man ju ökade möjligheter förstås (mycket kan gå snett vid nedfrysning) men också har jag hört att embryona hjälper varann.
 
Tack för era svar!
Själva motiveringen är jag med på, ålder, att man gjort ett antal försök osv.

Men finns det forskning som påvisar att chansen till graviditet ökar beroende på hur många embryo man återför?

Jag hittar en del sådana påstående, men inget som ”bevisar” det så att säga.
Egentligen ifrågasätter jag inte det heller, framförallt inte då en vän lyckades på tredje försöker med två embryo. Jag är mest nyfiken på vilka validerade studier det finns på ämnet =)
Tänk dig att man kanske måste göra tio försök innan det lyckas. Sätter man in två så minskar ju naturligtvis mängden försök= större sannolikhet att lyckas snabbare.

Eftersom man vill undvika tvillinggraviditet brukar det göras bara om det inte är så stor chans att lyckas. Eller så kanske man kan säga att är det fina embryon och stor sannolikhet att lyckas så vågar man inte sätta två.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Tack för era svar!
Själva motiveringen är jag med på, ålder, att man gjort ett antal försök osv.

Men finns det forskning som påvisar att chansen till graviditet ökar beroende på hur många embryo man återför?

Jag hittar en del sådana påstående, men inget som ”bevisar” det så att säga.
Egentligen ifrågasätter jag inte det heller, framförallt inte då en vän lyckades på tredje försöker med två embryo. Jag är mest nyfiken på vilka validerade studier det finns på ämnet =)
Misstänkte att det var så du menade. Men nej, jag vet inte om det finns ngn sådan effekt eller om det gjorts sådana studier. För egen del tyckte vi det var väldigt roligt att höra att båda tog sig och hängde med ett tag även om det bara var en som föddes fram. Det var första gången. Jag hade aldrig fått plus tidigare. Det som dock också skiljde var att de hade odlat dem mkt färre dagar inför den gången (bara 2 d). Så jag har fått för mig att det var det som gjorde det. Men vem vet.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Jo om man sätter in två har man ju ökade möjligheter förstås (mycket kan gå snett vid nedfrysning) men också har jag hört att embryona hjälper varann.

Tänk dig att man kanske måste göra tio försök innan det lyckas. Sätter man in två så minskar ju naturligtvis mängden försök= större sannolikhet att lyckas snabbare.

Eftersom man vill undvika tvillinggraviditet brukar det göras bara om det inte är så stor chans att lyckas. Eller så kanske man kan säga att är det fina embryon och stor sannolikhet att lyckas så vågar man inte sätta två.

Misstänkte att det var så du menade. Men nej, jag vet inte om det finns ngn sådan effekt eller om det gjorts sådana studier. För egen del tyckte vi det var väldigt roligt att höra att båda tog sig och hängde med ett tag även om det bara var en som föddes fram. Det var första gången. Jag hade aldrig fått plus tidigare. Det som dock också skiljde var att de hade odlat dem mkt färre dagar inför den gången (bara 2 d). Så jag har fått för mig att det var det som gjorde det. Men vem vet.

Tack för era svar =)

Inför uppstarten av IVFen bad läkaren oss fundera på vad vi känner för om de skulle föreslå två embryo tillbaka. Jag blev lite ställd då vi inte gjort något försök tillsammans tidigare. Mannen har dock gjort tre försök tidigare med annan partner utan lyckat resultat.

Jag har första UL sen sprutstart imorgon. Ska bli spännande att se hur många folliklar som utvecklats hittills.
Känner mig lite öm och spänd över äggstockarna, får små knip/hugg ibland som känns på samma sätt som det gjorde när jag hade en cysta. Nån aktivitet är det där inne!
 
Har fått kallelse till RMC i Malmö nästa vecka (vi lämnade prover för någon månad sen). Är nervös för vad de hittar (eller inte hittar) :nailbiting:
Får väl se vad som händer efter det besöket, om det blir aktuellt med någon åtgärd och när i så fall. Vi har försökt på egen hand i 2,5 år men utan resultat överhuvudtaget. Min mens kommer alltid lika punktlig varje månad :cautious:
 
Har fått kallelse till RMC i Malmö nästa vecka (vi lämnade prover för någon månad sen). Är nervös för vad de hittar (eller inte hittar) :nailbiting:
Får väl se vad som händer efter det besöket, om det blir aktuellt med någon åtgärd och när i så fall. Vi har försökt på egen hand i 2,5 år men utan resultat överhuvudtaget. Min mens kommer alltid lika punktlig varje månad :cautious:
Vad spännande, lycka till!
 
Dagens VUL avklarat. 4 äggblåsor på hö och 1 på vä. Samtliga runt 10 mm, ett par stycken till som var mindre som inte mättes.
Tyckte de tittade lite slarvigt på vänster sida, man måste trycka ner äggstocken ordentligt utifrån för att se men det gjordes inte. Lite besviken över att det inte var fler blåsor...
Höjd dos och nytt VUL på torsdag.

Ni andra som gjort IVF, hur många blåsor hade ni på era första VUL?
 
Har fått kallelse till RMC i Malmö nästa vecka (vi lämnade prover för någon månad sen). Är nervös för vad de hittar (eller inte hittar) :nailbiting:
Får väl se vad som händer efter det besöket, om det blir aktuellt med någon åtgärd och när i så fall. Vi har försökt på egen hand i 2,5 år men utan resultat överhuvudtaget. Min mens kommer alltid lika punktlig varje månad :cautious:
Håller tummarna för er!
 
Känns inte riktigt som jag platsar i den här tråden.... Kanske överväga att göra en speciell IVF-tråd och en som är mer som det brukade vara här innan? Vill verkligen inte trampa någon på tårna men saknar lite hur tråden brukade se ut med datum för ÄL osv 😊

Vi planerar iallafall att börja försöka tillverka syskon i sommar. Några fler som siktar på bebis 2020?
 
Dagens VUL avklarat. 4 äggblåsor på hö och 1 på vä. Samtliga runt 10 mm, ett par stycken till som var mindre som inte mättes.
Tyckte de tittade lite slarvigt på vänster sida, man måste trycka ner äggstocken ordentligt utifrån för att se men det gjordes inte. Lite besviken över att det inte var fler blåsor...
Höjd dos och nytt VUL på torsdag.

Ni andra som gjort IVF, hur många blåsor hade ni på era första VUL?
Om jag minns rätt såg de mellan 5 och 7 blåsor på första vul så jag höjde dosen och gjorde nytt vul några dagar senare. Då kunde hon se ca 10 tror jag. Fick ut 13 till slut :) Lycka till!
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 162
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
7 617

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp