En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miks

Trådstartare
Välkomna till tråd 12!

Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg, övrig gymnastik, burkbarn, eskimåer, osv! Alla sätt är bra sätt!

Heja bukebarnen! Komsi komsi!

Mvh Miks
 
Nedan följer en samlad ”göra barn FAQ” sammanställd gemensamt av trådens besökare.

BIM = beräknad icke mens, dvs det datum som mensen förhoppningsvis ska utebli till fördel för en graviditet.
ÄL = ägglossning eller beräknad ägglossning.
Lutealfas = tiden mellan ägglossning och mensens första dag. Vanligtvis 13-16 dagar.
Äggviteflytning = långt segt, genomskinligt slem som kommer som en flytning i samband med ägglossning. Kan komma både före och under ägglossning.
Ligga/gympa/sexa/ha samlag/älska/k*ulla/göra barn/snuska/gosa = ja ni fattar. Kärt område med många namn. I korthet öva på att göra barn eller just for fun.
Gun/Gunnar = Gynekolog. Kvinnlig respektive manlig. Tillkom av att autocorrect envisades med att inte acceptera gyn och till slut gav vi upp. Gun och Gunnar är därmed befäst
IVF = in vitro fertilisation (befruktning av ägg i en skål med en näve simmare)
ICSI = intracytoplasmic sperm injection (en ensam simmare skjuts in i ägget med en mikronål, alternativ för riktigt lata spermier)
IUI = insemination, för de spermier som missade orienteringen i skolan och inte hittar rätt själva
VUL = vaginalt ultraljud
UL = ultraljud
ÄP = äggplock, efter hormonstimulering vid IVF/ICSI
ET = embryotransfer, återförande av färskt embryo som odlats x antal dagar efter äggplock
FET = frozen embryotransfer, återförande av embryo som blivit fryst istället för återförts som färskt
Blastocyst = embryo som odlats i fem-sex dagar och bör ha nått ett stadie av 150-200 celler (!)
RD = ruvardag, hur många dagar sedan det befruktade embryot återfördes till kvinna
TD = testdag, ska ske ett visst antal dagar efter återförande
Follikel = äggblåsa, dessa ska växa till ett större antal under hormonstimulering, normalt släpper kvinnan en (eller två) per naturlig cykel
Kort protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner får lite hjälp på traven
Långt protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner först blockas helt och sedan byggs upp igen

Mvh Miks
 
Det sa de till oss också men jag hittar inte heller det :angel:
Såhär ser det ut för mig! IMG_20190502_192959.jpg
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Senaste listan:

- kmt - försökt sen 16/17, inga barn. Ivf-försök 1, beräknat äggplock v19

- Ingela_S - försökt sen sept-16, inga barn tidigare. Ivf-försök 3, beräknat äggplock v 22.

- kecipeyniri - försökt aktivt sen november 2018, ett barn sen tidigare född 2016, beräknad bim 24/5

- cherie - försökt sen nov-18, inga barn sen tidigare, beräknad bim 8/5

Mvh Miks
 
Bra med ny tråd @Miks och super med ordlistan.

Jag skriver inte in mig på nån lista då det bara skapar en stress hos mig. Väntar på mens nu i dagarna och sen kör vi. Så spännande! Men också läskigt. Tre barn, vilka är vi som tror att vi fixar ytterligare ett barn och tänkt om det inte blir något och längtan äter upp oss! Tusen tankar! Men försöker vara lite mer chill än tankarna som snurrar. Blir det så blir det bra, blir det inte så blir det också bra.
 
Jag är på ruvardag 11 nu och detta försök har också misslyckats. I helgen kände jag mig verkligen gravid så på dag 6, i måndags, testade jag på eftermiddagen och fick ett jättefint positivt test. Aldrig varit så lycklig. Tisdagen gav också ett fint plus. I onsdags tog jag ett digitalt som visade gravid 1-2 veckor. Igår eftermiddag var testet nästan helt negativt. Och imorse visade det digitala testet inte gravid. Jag har inte fått mens än men både lutinus och progynon kanske stoppar det. Jag är helt förkrossad, nere i ett riktigt djupt hål. Hemma från jobbet. Jag hann verkligen glädjas. Och det hade jag inte velat ta ifrån oss. Hade vi inte tjuvtestat tidigt så hade jag fortfarande trott att jag aldrig någonsin skulle få se ett plus. Vi har två kvar i frysen men eftersom vi inte har råd att använda dom är det väl dags att försöka få våra landstingsförsök...
 
Beklagar verkligen... *kramar*

Jag har inte velat ta några test innan det officiellt ska göras, just för att inte hinna få några falska förhoppningar, mer än att man såklart alltid hoppas på det bästa.

Hos landstinget räknas ju alla insättningar som en behandling ger upphov till, till _ett_ försök, men så är det inte privat alltså? Betalar man behandling för sig och insättningar för sig?
 
Jag är på ruvardag 11 nu och detta försök har också misslyckats. I helgen kände jag mig verkligen gravid så på dag 6, i måndags, testade jag på eftermiddagen och fick ett jättefint positivt test. Aldrig varit så lycklig. Tisdagen gav också ett fint plus. I onsdags tog jag ett digitalt som visade gravid 1-2 veckor. Igår eftermiddag var testet nästan helt negativt. Och imorse visade det digitala testet inte gravid. Jag har inte fått mens än men både lutinus och progynon kanske stoppar det. Jag är helt förkrossad, nere i ett riktigt djupt hål. Hemma från jobbet. Jag hann verkligen glädjas. Och det hade jag inte velat ta ifrån oss. Hade vi inte tjuvtestat tidigt så hade jag fortfarande trott att jag aldrig någonsin skulle få se ett plus. Vi har två kvar i frysen men eftersom vi inte har råd att använda dom är det väl dags att försöka få våra landstingsförsök...

Fy fan vad orättvist :heart
 
Beklagar verkligen... *kramar*

Jag har inte velat ta några test innan det officiellt ska göras, just för att inte hinna få några falska förhoppningar, mer än att man såklart alltid hoppas på det bästa.

Hos landstinget räknas ju alla insättningar som en behandling ger upphov till, till _ett_ försök, men så är det inte privat alltså? Betalar man behandling för sig och insättningar för sig?
Ja man betalar först för behandling och äggplock osv samt en färsk insättning, det kostar 32.000 där vi går. Sedan kostar varje fryst 15.000 kr styck. Så just nu är vi uppe i 62.000 kr plus resor, medicin, ägglossningstest etc.

Kanske är annorlunda om man köper ett trepack men det gjorde inte vi.
 
Jag är på ruvardag 11 nu och detta försök har också misslyckats. I helgen kände jag mig verkligen gravid så på dag 6, i måndags, testade jag på eftermiddagen och fick ett jättefint positivt test. Aldrig varit så lycklig. Tisdagen gav också ett fint plus. I onsdags tog jag ett digitalt som visade gravid 1-2 veckor. Igår eftermiddag var testet nästan helt negativt. Och imorse visade det digitala testet inte gravid. Jag har inte fått mens än men både lutinus och progynon kanske stoppar det. Jag är helt förkrossad, nere i ett riktigt djupt hål. Hemma från jobbet. Jag hann verkligen glädjas. Och det hade jag inte velat ta ifrån oss. Hade vi inte tjuvtestat tidigt så hade jag fortfarande trott att jag aldrig någonsin skulle få se ett plus. Vi har två kvar i frysen men eftersom vi inte har råd att använda dom är det väl dags att försöka få våra landstingsförsök...
Usch så tråkigt. Beklagar :cry::heart
 
Jag är på ruvardag 11 nu och detta försök har också misslyckats. I helgen kände jag mig verkligen gravid så på dag 6, i måndags, testade jag på eftermiddagen och fick ett jättefint positivt test. Aldrig varit så lycklig. Tisdagen gav också ett fint plus. I onsdags tog jag ett digitalt som visade gravid 1-2 veckor. Igår eftermiddag var testet nästan helt negativt. Och imorse visade det digitala testet inte gravid. Jag har inte fått mens än men både lutinus och progynon kanske stoppar det. Jag är helt förkrossad, nere i ett riktigt djupt hål. Hemma från jobbet. Jag hann verkligen glädjas. Och det hade jag inte velat ta ifrån oss. Hade vi inte tjuvtestat tidigt så hade jag fortfarande trott att jag aldrig någonsin skulle få se ett plus. Vi har två kvar i frysen men eftersom vi inte har råd att använda dom är det väl dags att försöka få våra landstingsförsök...
Beklagar :(
Hände oss första insättningen. Fick positivt, om än svagt. Men det blev aldrig starkare utan det var negativt på testdagen. Sjukskrev mig också den dagen och drog täcket över huvudet och grät.
 
Tack till alla som svarade mig igår. Det var en riktigt jobbig dag. Det är fortfarande jobbigt men jag känner... Att jag vill göra det igen. Jag är ändå glad att jag fick se plusset. Två gånger i livet har jag plussat. Första var utomkvedshavandeskap och nu detta. Men jag vill vara med om ett plus igen!

Men hörrni. Jag borde väl kunna sluta med lutinus och de andra medicinerna? Eftersom testet gått från positivt till negativt kan ju inget nytt hända innan testdagen på måndag? Vill gärna att mensen kommer igång... Om jag får mens inom tre dagar kanske jag hinner få ägglossning och kan göra en insättning innan vi åker bort i slutet på maj. Annars får vi väl hoppas på juni men.
 
Jag tycker så illa om de här dagarna precis innan bim. Hur mycket jag än försöker att inte hoppas så märker jag ju att jag gör det ändå. Varje månad inbillar jag mig något symtom som känns annorlunda än vanligt och som skulle vara tecken på graviditet. Den här cykeln har jag inte känt nåt ovanligt (tvärtom, mitt PMS-humör kom på pricken på dagen som vanligt) och då tänker jag tvärtom att just därför är jag kanske gravid denna gång... Suck! Försöker verka lugn och inte inge mina förhoppningar till sambon, han blir mer besviken och är dessutom oroligt lagd så det blir lugnast för oss båda.

Det värsta är att inte veta tycker jag. När och om det kommer ta sig. Inte att det inte tog sig just den här gången.
 
Jag tycker så illa om de här dagarna precis innan bim. Hur mycket jag än försöker att inte hoppas så märker jag ju att jag gör det ändå. Varje månad inbillar jag mig något symtom som känns annorlunda än vanligt och som skulle vara tecken på graviditet. Den här cykeln har jag inte känt nåt ovanligt (tvärtom, mitt PMS-humör kom på pricken på dagen som vanligt) och då tänker jag tvärtom att just därför är jag kanske gravid denna gång... Suck! Försöker verka lugn och inte inge mina förhoppningar till sambon, han blir mer besviken och är dessutom oroligt lagd så det blir lugnast för oss båda.

Det värsta är att inte veta tycker jag. När och om det kommer ta sig. Inte att det inte tog sig just den här gången.

När vi försökte med vår nr 2 så tyckte jag också att något av det jobbigaste var att inte veta. Lärde mig dock hur livmodertappen kändes och när jag väl blev gravid och gick o väntade på bim så gav den det allra tydligaste tecknet. Nu minns jag inte exakt hur det skulle/inte skulle kännas men Google är säkert hjälpsam med det. Bara ett tips.
 
Funderat en del över det här med tidiga graviditetstecken och tidiga indikationer på missfall. Har haft tidigt missfall tidigare.
Hur snabbt kan man egentligen känna av ömma bröst? Redan någradagar efter ägglossning eller borde det vara något annat som påverkar brösten i så fall? Och borde ömheten inte öka? nu känns det ungefär lika någon vecka senare. Dessutom har jag lite diffusa känningar i underlivet, tror jag hade det när jag fick missfall. Vad har ni andra för erfarenheter? Fortfarande upp till en vecka innan beräknad mens, så kan inte riktigt lita på tester än så länge....
 
När vi försökte med vår nr 2 så tyckte jag också att något av det jobbigaste var att inte veta. Lärde mig dock hur livmodertappen kändes och när jag väl blev gravid och gick o väntade på bim så gav den det allra tydligaste tecknet. Nu minns jag inte exakt hur det skulle/inte skulle kännas men Google är säkert hjälpsam med det. Bara ett tips.
Nu skulle jag ju vilja ha koll på hur den brukar kännas, misstänker att man måste ha koll på det för att kunna jämföra. Trots det googlade jag lite men hittade inget tydligt om hur det ska kännas. Mest hur den känns i slutet på en grabiditet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 344
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp