En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som varit på fertilitetsutredning, vad brukar man göra första gången? Bara prata eller göra några undersökningar?

(förstår att det kan skilja från klinik till klinik)

Vi skickade in en egenremiss till Malmö (landstinget) och fick efter det lämna blodprov och spermaprov. 3 månaders väntetid innan vi fick träffa läkare, få svar på våra prover och göra vaginalt ultraljud. Jag skulle sen lämna nåt blodprov till, på rätt cykeldag, och gjorde två UL till. Kan ha berott på min endometrios dock, som upptäcktes på första besöket. Efter ett sammanfattande besök skickades remiss för ivf till RMC och vi fick vänta ytterligare 3 månader innan vi fick ett läkarbesök där för att gå igenom och planera behandling. Och sen ytterligare väntetid innan vi fick klartecken att börja behandling.
 
Tack för svaren @Monkie @Eloise @Ingela_S ! Då vet jag ungefär vad jag borde vänta mig. Har lite rädd att drabbas av panik i samband med sjukvård så är bra för mig att kunna förbereda mig mentalt så jag inte bryter ihop över att behöva lämna ett blodprov 🙄
 
@Ainon
Vi skickade egenremiss till fertilitetsmottagningen (landstinget), efter besök hos gyn på samma sjukhus (samma korridor).
Fick till svar att jag vägde för mkt (3kg), så jag sökte till privat gyn. Prun fastställde PCOS genom blodprov och vaginalt ul. På andra besöket följde maken med och då spolades äggledarna och vi lämnade klamydiaprov. Maken hade lämnat spermaprov nån vecka innan.
Sen började jag med behandling.
 
Ni som varit på fertilitetsutredning, vad brukar man göra första gången? Bara prata eller göra några undersökningar?

(förstår att det kan skilja från klinik till klinik)
Jag fick göra vaginalt ultraljud samt lämna blodprov. Sambon fick lämna spermaprov.
Och så prata om hur länge vi försökt, våra missfall mm.
 
Startar med progynon idag på mensdag 2. Ska testa stimulerad frysåterföring för första gången. Åttonde insättningen. Tiden går lååååångsamt. Mår skit, väldigt rädd för fler misslyckanden. Undrar vad som är fel.
 
Startar med progynon idag på mensdag 2. Ska testa stimulerad frysåterföring för första gången. Åttonde insättningen. Tiden går lååååångsamt. Mår skit, väldigt rädd för fler misslyckanden. Undrar vad som är fel.

Är det någon som har kämpat här så är det ju ni. Hoppas verkligen att denna gången ger ett positivt resultat för er.
 
Åh, grattis!! 😍 Lite pepp: Våra två var bara fyracellsstadium dag 2, och något har tagit sig!
Jobbig väntan nu till testdag förstår jag, håller tummarna!

Å, såklart, jag tänkte helt fel.. 4 celler är det ju det brukar vara! Då vet jag inte vad läkaren menade, men det spelar mindre roll. Vi får se helt enkelt!

Ja, det är långt till testdagen. Jag brukar få mens efter typ 8-10 dagar.
 
Å, såklart, jag tänkte helt fel.. 4 celler är det ju det brukar vara! Då vet jag inte vad läkaren menade, men det spelar mindre roll. Vi får se helt enkelt!

Ja, det är långt till testdagen. Jag brukar få mens efter typ 8-10 dagar.
Håller verkligen tummarna!
 
Blev 3 befruktade ägg och 2 insatta på dag 2. Inte toppkvalitet men bra nog, sa läkaren. Tror det betydde att de delat sig till 6 celler och inte 8 som önskvärt. Testdag 22/2.
Kvaliteten brukar inte ha att göra med utvecklingsstadiet, utan med hur embryot ser ut. Symmetriskt, rak och snygg yta osv. Sen kan ju två likadana embryon vara av olik kvalitet beroende på hur det utvecklats också, men alla labb har inte möjligt att följa med embryona varje minut och dokumentera utvecklingen.
 
Lite råd.
Av vilka anledningar kan man ha gravidsymtom redan innan ÄL?
Jag får sedan graviditeten för 3 år sedan alltid väldig ömma bröst veckan innan mens men den här månaden gör brösten jätte onda redan innan beräknad ÄL (har lite ojämn cykel) mår illa och har huvudvärk men jag är inte gravid... Tog ett ÄL test häromdagen som var helt blankt så antar att jag antingen precis då haft ÄL eller ingen ÄL alls.

Vad kan detta bero på?
 
Lite råd.
Av vilka anledningar kan man ha gravidsymtom redan innan ÄL?
Jag får sedan graviditeten för 3 år sedan alltid väldig ömma bröst veckan innan mens men den här månaden gör brösten jätte onda redan innan beräknad ÄL (har lite ojämn cykel) mår illa och har huvudvärk men jag är inte gravid... Tog ett ÄL test häromdagen som var helt blankt så antar att jag antingen precis då haft ÄL eller ingen ÄL alls.

Vad kan detta bero på?
Kanske du haft äl tidigare än vanligt helt enkelt.
 
Ni som är proffs på menscykler, vill ni ge lite input?
Jag tog ur min spiral pga för gammal i slutet av augusti, men har sedan dess fått längre och längre cykel. Första månaderna tänkte jag att det var normalt, men borde den inte ha stabiliserats nu? Idag är jag på dag 32 och börjar få känningar, men inget ännu.
Vi planerar inte barn i dagsläget, men det är första gången jag är hormonfri på typ 15 år, så jag tänkte att jag skulle vilja lära känna min cykel lite..
Har loggat i garminappen i knappt ett år, men en del av månaderna är ju med spiral då. Var mensfri första åren med spiral men hade i princip regelbunden mens sista året.
Som ni ser var det lite kaos i september, vilket ju inte är så konstigt när jag precis tagit ut spiralen.
Cykellängd:
Oktober: 21 dagar
November: 26 dagar
December: 27 dagar
Senaste mensen var 12-15 januari.
Är som sagt på dag 32 nu.
DA92A508-CFA3-4A87-B081-7052E7D41399.png
 
Senast ändrad:
Ni som är proffs på menscykler, vill ni ge lite input?
Jag tog ur min spiral pga för gammal i slutet av augusti, men har sedan dess fått längre och längre cykel. Första månaderna tänkte jag att det var normalt, men borde den inte ha stabiliserats nu? Idag är jag på dag 32 och börjar få känningar, men inget ännu.
Vi planerar inte barn i dagsläget, men det är första gången jag är hormonfri på typ 15 år, så jag tänkte att jag skulle vilja lära känna min cykel lite..
Har loggat i garminappen i knappt ett år, men en del av månaderna är ju med spiral då. Var mensfri första åren med spiral men hade i princip regelbunden mens sista året.
Som ni ser var det lite kaos i september, vilket ju inte är så konstigt när jag precis tagit ut spiralen.
Cykellängd:
Oktober: 21 dagar
November: 26 dagar
December: 27 dagar
Senaste mensen var 12-15 januari.
Är som sagt på dag 32 nu.
Visa bifogad fil 45382
Det är helt normalt. Bara under några år kan cykeln ändra sig, så on du inte haft normal cykel på femton år så är det inte alls konstigt att cykeln blivit längre eller annorlunda. Du får helt enkelt fortsätta logga och följa med.
Håll koll på äggvitesekret och andra ägglossningkänningar för att få in ett hum. Tiden mellan ägglossning och mens är nästan alltid densamma, så bara du lär dig den så vet du nästan exakt när mensen ska komma.
 
Det är helt normalt. Bara under några år kan cykeln ändra sig, så on du inte haft normal cykel på femton år så är det inte alls konstigt att cykeln blivit längre eller annorlunda. Du får helt enkelt fortsätta logga och följa med.
Håll koll på äggvitesekret och andra ägglossningkänningar för att få in ett hum. Tiden mellan ägglossning och mens är nästan alltid densamma, så bara du lär dig den så vet du nästan exakt när mensen ska komma.

Tack för svar :)
Jag har i regel inte så mycket känningar mer än när mensen ska komma, kanske skulle jag testa med ägglossningsstickor ett tag för att få lite koll. När borde jag börja testa i så fall?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 844
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 603
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp