En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
På söndag börjar jag med sprutor! :banana:

Jag har så länge jag tempat och kollat ägglossningen med stickor (2 år) aldrig haft längre lutealfas än tolv dagar, den är nästan alltid tio dagar. Jag har haft två fulla cyklar efter mitt missfall och då har lutealfasen varit tretton och fjorton dagar. Hoppas att förbättringen kan hålla i sig även i denna cykel då jag dessutom får progesteron.
 
På söndag börjar jag med sprutor! :banana:

Jag har så länge jag tempat och kollat ägglossningen med stickor (2 år) aldrig haft längre lutealfas än tolv dagar, den är nästan alltid tio dagar. Jag har haft två fulla cyklar efter mitt missfall och då har lutealfasen varit tretton och fjorton dagar. Hoppas att förbättringen kan hålla i sig även i denna cykel då jag dessutom får progesteron.

Å, jag hejar på dig! Missfall är fasen inget jag skulle önska min värsta fiende, men det är kanske en liten tröst om man kan få ut något gott av det. Vilken sorts sprutor ska du ta?
 
Å, jag hejar på dig! Missfall är fasen inget jag skulle önska min värsta fiende, men det är kanske en liten tröst om man kan få ut något gott av det. Vilken sorts sprutor ska du ta?

Minsta möjliga dos Gonal-f och sen en spruta Ovitrelle. På inskrivningen i december hade jag två nästan lika stora blåsor och en tredje på god väg, så gyn såg risk för att även minsta dosen kan leda till att cykeln får avbrytas. Jag hoppas att de gör IUI med två mogna blåsor även på första försöket och så här i coronatider.
 
Aha, okej. Jag har också Gonal-f, fast maxdos, plus en del menopur också. Ser inte direkt fram emot dubbla sprutor igen, men å andra sidan är det förmodligen sista gången, även om det inte skulle ta sig.

Jag hoppas allt går bra med sprutorna och att du inte behöver avbryta.🙂
 
Märker mer och mer av den deppiga bieffekten av Proveran. Funderar på att hoppa över behandling i en cykel. (Självklart efter kontakt med läkaren i så fall.)
Ska försöka orka äl-testa imorn. Har mensvärk, kramper och kraftiga nyp som skulle kunna indikera äl.

Väntar fortfarande svar på cellprov och livmoderprov. En vecka till, sen kan jag börja ringa om det.
 
Igår kväll gav jag mig själv min första spruta och när jag gjorde i ordning sprutan blev jag himla förvånad över hur lite vätska 37.5 enheter(?) egentligen är. Det är konstigt att en pytteliten droppe medicin som sprutas in i magfettet kan ha någon effekt alls och att den lilla droppen hittar dit den ska i kroppen. :D

Jag har läst på en del amerikanska forum och där verkar de flesta ha mångdubbel dos inför IUI, men där verkar de å andra sidan sträva efter 3-5 mogna blåsor istället för en.
 
Igår kväll gav jag mig själv min första spruta och när jag gjorde i ordning sprutan blev jag himla förvånad över hur lite vätska 37.5 enheter(?) egentligen är. Det är konstigt att en pytteliten droppe medicin som sprutas in i magfettet kan ha någon effekt alls och att den lilla droppen hittar dit den ska i kroppen. :D

Jag har läst på en del amerikanska forum och där verkar de flesta ha mångdubbel dos inför IUI, men där verkar de å andra sidan sträva efter 3-5 mogna blåsor istället för en.

37,5 måste vara mikroskopiskt lite, det hinner väl knappt kännas när du tar sprutan? Jag tycker annars att gonal-f gör lite ont att spruta in, men jag tar 300 enheter.

Vad menas med IUI..?
 
37,5 måste vara mikroskopiskt lite, det hinner väl knappt kännas när du tar sprutan? Jag tycker annars att gonal-f gör lite ont att spruta in, men jag tar 300 enheter.

Vad menas med IUI..?
Nej, det enda som kändes var själva nålsticket. Jag brukar väldigt sällan vara trött under arbetsdagen, men idag höll jag nästan på att somna vid skrivbordet. Kanske den mikroskopiska dosen ändå ger biverkningar..?

IUI är insemination. Vi måste tydligen göra fyra misslyckade insemineringar (+ mellanmånader mellan dessa) innan vi ens får ställa oss i IVF-kö.
 
Nej, det enda som kändes var själva nålsticket. Jag brukar väldigt sällan vara trött under arbetsdagen, men idag höll jag nästan på att somna vid skrivbordet. Kanske den mikroskopiska dosen ändå ger biverkningar..?

IUI är insemination. Vi måste tydligen göra fyra misslyckade insemineringar (+ mellanmånader mellan dessa) innan vi ens får ställa oss i IVF-kö.

Aha... Men vad segt... Kommer inte riktigt ihåg er bakgrund, hur kommer det sig att ni inte fick ivf direkt?
 
Aha... Men vad segt... Kommer inte riktigt ihåg er bakgrund, hur kommer det sig att ni inte fick ivf direkt?

Ingen aning, jag har inte frågat. Jag brukar ha ägglossning på ungefär dag 17-20, en lutealfast på 10-11 dagar och en lite tunn slemhinna, men jag blev ju spontant gravid månaden efter vi kollat passagen i äggledarna. Gyn anser kanske att det finns goda chanser att lyckas igen med lite medicin som mognar ägget fortare och progesteron för att hjälpa lutealfasen.
 
Ingen aning, jag har inte frågat. Jag brukar ha ägglossning på ungefär dag 17-20, en lutealfast på 10-11 dagar och en lite tunn slemhinna, men jag blev ju spontant gravid månaden efter vi kollat passagen i äggledarna. Gyn anser kanske att det finns goda chanser att lyckas igen med lite medicin som mognar ägget fortare och progesteron för att hjälpa lutealfasen.

Håller tummarna för att de har rätt. 🙂
 
Fasen, igår kom mensen. Återinföringen var förra måndagen. Så nu är det väl bara att bita ihop, vänta tills testdagen och då ringa för att påbörja nytt försök :(
 
Igår tog jag min spruta med Ovitrelle och imorgon ska jag göra min första IUI. På UL i fredags såg allt bra ut. Slemhinnan fick godkänt och tre folliklar på 16, 11 och 8 mm, så risken/chansen för tvillinggraviditet är väldigt liten. Det känns skönt att gyn, åtminstone på pappret, hittat ett protokoll som gett önskat resultat.
 
Igår tog jag min spruta med Ovitrelle och imorgon ska jag göra min första IUI. På UL i fredags såg allt bra ut. Slemhinnan fick godkänt och tre folliklar på 16, 11 och 8 mm, så risken/chansen för tvillinggraviditet är väldigt liten. Det känns skönt att gyn, åtminstone på pappret, hittat ett protokoll som gett önskat resultat.

Då var det bara att vänta och hålla tummarna. Folliken på 16 mm hade vuxit väldigt lite och var strax under 17 mm och folliken på 11 mm hade spurtat upp till 14, så de skrev in två follikrar i min journal. 14 mm innehåller väl, om jag förstått saken rätt, ganska sällan mogna ägg.
 
Då var det bara att vänta och hålla tummarna. Folliken på 16 mm hade vuxit väldigt lite och var strax under 17 mm och folliken på 11 mm hade spurtat upp till 14, så de skrev in två follikrar i min journal. 14 mm innehåller väl, om jag förstått saken rätt, ganska sällan mogna ägg.

De brukar säga 16-17 mm för äggplock, så det stämmer säkert om 14-mm-ägg. Håller tummarna för att det går bra!
 
Äntligen kom provsvar. "Allt under normala förhållanden."
Skönt att det inte var nåt, varken på cellprov eller livmoderprov.

Har bestämt mig för att fortsätta med Provera i a f den här cykeln också. Ta paus över sommaren och kolla hur kroppen reagerar. Sen börja igen eller kontakta gyn i höst.

Hoppas på att den mentala dippen är lite mildare denna cykel...
 
Jag har inte sagt detta till någon, inte ens min mamma...

I februari/mars gjorde vi ett försök i Uppsala med inseminering (vi är ett samkönat par). Vi har ett barn sedan innan så detta betalar vi själva. Det fanns bara kvar för cirka två försök med samma donator men vi chansade utan IVF, dels pga att det tog sig vid första försöket förra gången och del pga pengarna. Men även att behandlingen innan/under IVF kändes jobbig.

Det tog sig inte. Och sen hände Coronapandemin och allt står still. Och jag vet inte om jag törs bli gravid när världen är såhär upp och ner. Ibland känns det helt okej att det blev som det blev men ibland vill jag bara gråta... vi har en underbar son men det hade varit så mysigt med ett syskon och en till bebis.

Vet inte vart jag vill komma med det här, ville nog bara skriva ner det. Min sambo är nog också förkrossad men vi pratar inte om det nu.

Nu tog orden slut... :heart
 
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)
 
Hade en magkänsla att denna månad inte var som vanligt inför mens. Tog ett TIDIGT gravtest beräknad mens om 6 dagar.

Det syns ett svagt sträck där, väldigt väldigt svagt men det ÄR ett sträck (eller alltså 2 sträck då men ni fattar 😉) !
Vågar inte hoppas allt för mycket ännu men det känns helt fantastisk än då att bara se det där sträcket!

Men genast börjar man tänka. Ska till tandläkaren på onsdag pga hål i visdomstanden, dom kommer ju fråga om jag är gravid eftersom dom alltid tar några bilder på tänderna längst bak... Tandläkaren är min moster 🙄... känns inte som jag vill berätta för henne en att vi provar bli gravid än mindre att jag misstänker att jag är gravid....
Va skulle ni gjort.
Spontant tänker jag att hade jag inte varit så jäkla nyfiken så hade jag ju inte ens vetat om det där sträcket (som kanske, med tanke på tidigare historier, inte ens betyder något)
Svårt.
Har inte tandläkare tystnadsplikt? De tillhör väl vårdpersonal.
Annars tänker jag att deras strålning inte är som vid vanlig röntgen, så det borde ändå inte spela nån roll så tidigt. Men verkligen jättesvårt.
Ta ett nytt test på onsdag och se om det ökat i styrka och i så fall påminna henne om tystnadsplikten kanske.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 777
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 579
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp