En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej!
Jag var i en liknande situation som du. Hade en ganska tuff förlossning och var dessutom rädd innan och försökte bearbeta rädslan både hos aurora-bm och psykolog.
Min barnmorska var dock så fantastisk så hon ringde upp mig några dagar efter min förlossning och frågade hur jag mådde och insåg väl att jag inte mådde så bra och bokade in mig hos MVC-psykologen. För mig var nog det räddningen att få bearbeta allt hos henne och det har även hjälpt mig att våga tänka på ett barn 2.

Ja, jag tog ingenting på allvar och var tagen av stunden efter förlossningen. Jag inser att jag borde ha fått bearbeta mer, men jag hade så ont och var samtidigt så glad så jag var inte särskilt rationell. Det känns också som att alla i vården försökte prata ner min förlossning och smärtan efteråt för att inte skrämma upp mig ("det är normalt", "det är inte mycket", "det kommer gå över"...) men det har ju inte direkt hjälpt till i bearbetningen. Jag var i chocktillstånd och skakade helt okontrollerat i hela kroppen i flera timmar efter förlossningen och just nu känner jag att nog mest hade behövt gå en timme till någon där jag kan stortjuta, snyfta fram några meningar och bara få ut alla tankarna... och också inte behöva skämmas för mina känslor när jag trots allt inte hade den värsta förlossningen man kan tänka sig, men ändå känner såhär.

@Ainon Har du fått erbjudande om det efter första barnet men innan ni ens ville påbörja barn nummer två? Är inte i samma landsting men vi har väldigt bra förlossningsvård här, tror dock det är rätt dåligt på psykvårdssidan, men det känns som att det mesta inom mödravården rullar på rätt bra.
 
@Ainon Har du fått erbjudande om det efter första barnet men innan ni ens ville påbörja barn nummer två? Är inte i samma landsting men vi har väldigt bra förlossningsvård här, tror dock det är rätt dåligt på psykvårdssidan, men det känns som att det mesta inom mödravården rullar på rätt bra.

Ja precis. Vi fick erbjudandet direkt efter förlossning 1 från sjukhuset och vid efterkontrollen på vårdcentralen, att påbörja samtal pga förlossningsrädsla om vi var intresserade av att ha fler barn för att kunna få en bättre upplevelse vid den framtida förlossningen. Jag känner dock själv att jag väntar tills den dag jag förhoppningsvis plussar då jag nu (det kände jag inte precis efter men då var det för jobbigt att prata om) känner att det inte är något som hindrar mig från att våga bli gravid.
 
Ja precis. Vi fick erbjudandet direkt efter förlossning 1 från sjukhuset och vid efterkontrollen på vårdcentralen, att påbörja samtal pga förlossningsrädsla om vi var intresserade av att ha fler barn för att kunna få en bättre upplevelse vid den framtida förlossningen. Jag känner dock själv att jag väntar tills den dag jag förhoppningsvis plussar då jag nu (det kände jag inte precis efter men då var det för jobbigt att prata om) känner att det inte är något som hindrar mig från att våga bli gravid.
Vad skönt! Minns inte vad vi fick för erbjudande efter förlossningen, men man kunde få hjälp innan om man var rädd.

Jag minns dock hur påverkad jag var av hormonerna så jag tror inte jag kommer vara lika orolig om jag blir gravid som jag är nu. Har aldrig testat antidepp eller lugnande men jag upplevde det som om jag fick den effekten av graviditeten. :p
 
Då jag bara fick massa jobbiga blödningar av mina minipiller så har vi nu slutat skydda oss. Så blir det så blir det. Vi tror inte det blir, i och med att sonen krävde immundämpande för att lyckas fästa, men man vet aldrig.

Har ingen koll på min cykel än, mer än att ägglossning är eller precis har varit (minns inte om jag hade äggviteflytningar innan eller efter ÄL förut). Blir dock inga ÄL-tester eller så närmaste tiden.
 
Jag har varit på ett första utredningsbesök och alla blodprover såg mycket bra ut och man kunde se att jag haft ägglossning. Min lutealfas har de senaste månaderna varit 8-10 dagar. Jag ska på nästa gynbesök i december, ifall julen inte ställer till det.

Kan man med hjälp av mediciner få till en ägglossning några dagar tidigare i cykeln, alternativt förlänga lutealfasen? Gynen jag träffade verkade väldigt stressad och jag hann aldrig ställa några frågor :down:
 
Jag har varit på ett första utredningsbesök och alla blodprover såg mycket bra ut och man kunde se att jag haft ägglossning. Min lutealfas har de senaste månaderna varit 8-10 dagar. Jag ska på nästa gynbesök i december, ifall julen inte ställer till det.

Kan man med hjälp av mediciner få till en ägglossning några dagar tidigare i cykeln, alternativt förlänga lutealfasen? Gynen jag träffade verkade väldigt stressad och jag hann aldrig ställa några frågor :down:
Du torde kunna göra det med progesteron. Mensen börjar då progesteronet sjunker hastigt, så om man lägger till progesteronvagitorier kan man skjuta upp mensen. Din gyn har säkert en lösning för dig.
 
Här kom mensen igår. Får se vad det blir för cykel nu denna gång. Var väldigt hoppig efter att den kom igång i mars pga amning.

Mannen är nu dessutom inne i en period när han inte vill ha flera barn. Känns ju så där kul med tanke på vad som hänt och att vi kommit överens om att skaffa flera.
 
Här kom mensen igår. Får se vad det blir för cykel nu denna gång. Var väldigt hoppig efter att den kom igång i mars pga amning.

Mannen är nu dessutom inne i en period när han inte vill ha flera barn. Känns ju så där kul med tanke på vad som hänt och att vi kommit överens om att skaffa flera.
Jag skulle vara försiktig med att tänka på en annan människas åsikt (speciellt gällande en så himla viktig sak!) som en period.
 
Här kom mensen igår. Får se vad det blir för cykel nu denna gång. Var väldigt hoppig efter att den kom igång i mars pga amning.

Mannen är nu dessutom inne i en period när han inte vill ha flera barn. Känns ju så där kul med tanke på vad som hänt och att vi kommit överens om att skaffa flera.
Usch vad tråkigt, speciellt om ni hade bestämt er och han nu ändrar sig. Just barnaskaffande är ju svårt att kompromissa om. Jag håller tummarna för att ni kommer fram till en lösning.
 
11 dagar kvar till BIM.... och som ni alla vet så går dom dagarna allt annat än snabbt :meh:

Känner mig lite extra nere, dels fick en nära vän till mig sitt första barn här i veckan, och en annan vän (som också har endometrios) la ut att hon är gravid. Självklart är det jätteroligt och jag ÄR glad för deras skull, men hjärtat får sig en liten törn varje gång ändå. :(

Också har min mage bestämt sig för att göra väldigt ont sedan ägglossningen i helgen, vilket dumt nog ger lite hopp om att det kaaanske har blivit, men troligtvis är det bara lite ägglossningsvärk eller spökerier från endometriosen.

Jag läser här inne varje dag och även om jag sällan kommenterar så finns det lite hopp och tröst i att inte vara ensam :heartheart
 
Har fått påbörja min första ivf och har nu tagit sprutor i 6 dagar. Känner inte så mycket förutom lite huvudvärk. Har varit på ett första ultraljud där de såg 4 st äggblåsor som var över 10 mm. Ska tillbaka på ultraljud igen innan de eventuellt ökar dosen.
Att ta sprutorna själv var inget problem alls, min man tycker dock att det är läskigt när jag gör det :p
 
11 dagar kvar till BIM.... och som ni alla vet så går dom dagarna allt annat än snabbt :meh:

Känner mig lite extra nere, dels fick en nära vän till mig sitt första barn här i veckan, och en annan vän (som också har endometrios) la ut att hon är gravid. Självklart är det jätteroligt och jag ÄR glad för deras skull, men hjärtat får sig en liten törn varje gång ändå. :(

Också har min mage bestämt sig för att göra väldigt ont sedan ägglossningen i helgen, vilket dumt nog ger lite hopp om att det kaaanske har blivit, men troligtvis är det bara lite ägglossningsvärk eller spökerier från endometriosen.

Jag läser här inne varje dag och även om jag sällan kommenterar så finns det lite hopp och tröst i att inte vara ensam :heartheart

Då har vi har BIM samma dag, nästa lördag?

Känner igen mig i det du skriver. Är också nere och såå jäkla less på alltihop för tillfället. "Alla" runt mig blir gravida eller har fått bebis och jag tycker alltför många ställer så plumpa frågor :crazy: Senaste året har gjort mig betydligt mer ödmjuk inför infertilitet och barnaskaffande. Fy fan vad det gör ont.

Jag har haft graviditetssymptom i ett år nu och känner mig så lurad av min kropp. Jag har känningar även denna cykel och det patetiska hoppet tänds :grin: dessutom missade vi äl-dagen, vi gick ut alldeles för starkt och orkade inte hela vägen :cautious:

Vi har i alla fall gjort alla tester i utredningen nu och ska få besked och rekommendation hur vi kan gå vidare vid ett möte om 3 veckor. Så nu är det nedräkning till det.
 
Då har vi har BIM samma dag, nästa lördag?

Känner igen mig i det du skriver. Är också nere och såå jäkla less på alltihop för tillfället. "Alla" runt mig blir gravida eller har fått bebis och jag tycker alltför många ställer så plumpa frågor :crazy: Senaste året har gjort mig betydligt mer ödmjuk inför infertilitet och barnaskaffande. Fy fan vad det gör ont.

Jag har haft graviditetssymptom i ett år nu och känner mig så lurad av min kropp. Jag har känningar även denna cykel och det patetiska hoppet tänds :grin: dessutom missade vi äl-dagen, vi gick ut alldeles för starkt och orkade inte hela vägen :cautious:

Vi har i alla fall gjort alla tester i utredningen nu och ska få besked och rekommendation hur vi kan gå vidare vid ett möte om 3 veckor. Så nu är det nedräkning till det.

Ja precis, så det blir nog tjuvtest på torsdag eller fredag om jag känner mig själv rätt, brukar du kunna låta bli och vänta in mensen (eller inte mens förhoppningsvis)? Jag brukar lyckas med att låta bli graviditetstesten, tills nu när vi har börjat med letrozol, då är ju hoppet tillbaka varje månad :crazy:

Folk har börjat ställa mindre frågor och ger mindre klumpiga kommentarer upplever jag efter min operation, det är som att många ändå har lite koll på att endometrios kan ge problem med fertiliteten. Men jag vet hur jobbigt det är :heart Jag har försökt skoja bort kommentarerna i flera år, men det blir svårare ju mer tiden går...

Och skengraviditeterna blir värre och värre, nu är det på den nivån att jag börjar leta och inbilla mig saker typ på första äldagen. :grin:

Spännande med uppföljning! Har du/ni fått veta någonting om provresultaten, eller hur tankarna hos läkarna går för framtida behandlingar?
 
En till kemisk graviditet för mig, eller tidigt missfall eller vad man nu vill kalla det. Jag antar att vi får ladda om till en sjunde återföring... Står redan i journalen att vi ska göra exakt likadant nästa återföring. Men om jag inte vill det då, är det ens nån idé att tala med läkaren om att göra något annorlunda? Vad nu det kan vara. Har inte ens någon "egen" läkare, träffat tre olika på fem tillfällen, så vet inte vem jag ska prata med ens.
 
En till kemisk graviditet för mig, eller tidigt missfall eller vad man nu vill kalla det. Jag antar att vi får ladda om till en sjunde återföring... Står redan i journalen att vi ska göra exakt likadant nästa återföring. Men om jag inte vill det då, är det ens nån idé att tala med läkaren om att göra något annorlunda? Vad nu det kan vara. Har inte ens någon "egen" läkare, träffat tre olika på fem tillfällen, så vet inte vem jag ska prata med ens.
Det är ju det som är så tråkigt. Det kan funka på det femtonde försöket enligt exakt samma protokoll. Eller tjugonde. Eller första. Eller aldrig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 844
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: Milosari
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 602
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp