En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hej Eloise,
Tusen tack för det tipset! Malmö är lite längre, men det är absolut inga bekymmer att åka dit om det innebär bättre undersökningar och väntetiden är ju något man får acceptera även om det är drygt i längden.

Rent generellt vill jag inte lova att det är bättre, kan tänka mig att privata aktörer kanske är bättre ur någon aspekt, men för oss var det ju helt klart bättre då mannens avvikelse hittades där.
Vi resonerade också som så att det var skönt att ha gjort alla undersökningar där en eventuell ivf-behandling senare skulle göras också.

Skickar ni egenremiss dit så brukar man få svar ganska direkt och får komma och lämna prover, två för mannen med två veckors mellanrum och ett för kvinnan på en viss dag i cykeln.
Därefter börjar väntan.. i vårt fall blev det fyra månader innan vi blev kallade för genomgång av provsvar, undersökningar och instruktioner inför uppstart av ivf. Tre månader är egentligen standard och inom vårdgarantin men för oss dröjde det en månad till.

Pga andra omständigheter så väntade vi lite längre med vår uppstart men väl igång så gick allt väldigt smidigt och vi fick superfint bemötande från alla som jobbar där.
 
Rent generellt vill jag inte lova att det är bättre, kan tänka mig att privata aktörer kanske är bättre ur någon aspekt, men för oss var det ju helt klart bättre då mannens avvikelse hittades där.
Vi resonerade också som så att det var skönt att ha gjort alla undersökningar där en eventuell ivf-behandling senare skulle göras också.

Skickar ni egenremiss dit så brukar man få svar ganska direkt och får komma och lämna prover, två för mannen med två veckors mellanrum och ett för kvinnan på en viss dag i cykeln.
Därefter börjar väntan.. i vårt fall blev det fyra månader innan vi blev kallade för genomgång av provsvar, undersökningar och instruktioner inför uppstart av ivf. Tre månader är egentligen standard och inom vårdgarantin men för oss dröjde det en månad till.

Pga andra omständigheter så väntade vi lite längre med vår uppstart men väl igång så gick allt väldigt smidigt och vi fick superfint bemötande från alla som jobbar där.


Än en gång, tusen tack för tipset. Precis som du säger så är det skönt att få prover gjorda på samma ställe som en ev IVF sen kommer ske, så man känner sig lite tryggare med personalen och så.
 
Jaha, då är det dags för mig att ansluta till denna tråden också, och dessvärre är jag inte den mest positiva idag. Efter flera års jobb med att få sjukdomen stabil (Crohns) fick vi äntligen ok för 1,5år sen att sluta med en av mina mediciner som jag absolut inte fick ta om vi ville försöka bli gravida. Var tvungen att vänta minst 4 månader innan jag kunde sluta med p-pillerna för att se så att kroppen klarade sig utan den, och det var inga problem. Så i snart 14 månader har vi "försökt". Mer effektivt vissa månader än andra, absolut, men ändå. Tok-regelbunden ägglossning som jag både märker i kroppen och kan bekräfta med ägglossningstest så den har vi prickat flera gånger. Jag har aldrig varit gravid (31 år) och sambon har aldrig gjort någon gravid så vi har ingen aning om hurvida vi kan eller inte. Vi har fegat lite med beslutet att söka hjälp, för konstigt nog känns det fel att behöva göra det, men nu får det nog vara nock med ovissheten. Någon som vet en bra gun/gunnar i skåne? Gärna omkring hbg eller lund...
Jag kan också rekommendera att skicka in egenremiss till RMC i Malmö. Vi var sega med att söka hjälp, just av den anledningen som du nämner, att det känns fel att behöva söka hjälp för att bli gravid... Men jag är jätteglad att vi vågade söka hjälp, är just nu gravid i vecka 11 genom lyckad ivf hos RMC Malmö 😊
 
Jag kan också rekommendera att skicka in egenremiss till RMC i Malmö. Vi var sega med att söka hjälp, just av den anledningen som du nämner, att det känns fel att behöva söka hjälp för att bli gravid... Men jag är jätteglad att vi vågade söka hjälp, är just nu gravid i vecka 11 genom lyckad ivf hos RMC Malmö 😊

Grattis! Jag är också glad att vi sökte hjälp. Vi var ganska snabba dock då mannen, utan lyckat resultat, gjort ivf i tidigare relation.
Kändes däremot inte helt rätt i början, vi ville ju bli gravida på ett lite mer romantiskt vis 🙄

Vi har 19 dagar kvar innan bebis kommer 😱
 
Hej Eloise,
Tusen tack för det tipset! Malmö är lite längre, men det är absolut inga bekymmer att åka dit om det innebär bättre undersökningar och väntetiden är ju något man får acceptera även om det är drygt i längden.

Vill man gå via landstinget så finns det väl bara RMC i Malmö att välja på, tror jag. Privata kliniker finns det några fler av, men är osäker på hur det ser ut i Hbg och Lund.

Vi valde att skicka egenremiss till RMC och blev inom ett par veckor ombedda att lämna prover. Sen tog det 3 månader innan läkarbesök och utredning, ytterligare 3 månader innan uppstartsmöte med läkare inför ivf och sen fick vi även uppehåll för sommaren, så totalt tog det ett år från remiss innan vi fick dra igång.

Vår privata klinik har mycket kortare väntetider och man blir inte nekad behandlingsstart för att det är fullbokat, som man kan bli på RMC. Å andra sidan får man istället stå för hela kostnaden själv.
 
Startade med nässpray igår för en ny behandlingsomgång. Klickade hem alla läkemedel på apotekets hemsida så jag bara kan gå och hämta ut allt på närmaste apotek sen - supersmidigt! Lite kul att man får betala mellanskillnaden själv om man väljer att inte byta till ett billigare alternativ än det läkaren föreskrivit. Så för mig landade totalkostnaden på 18.000, varav jag själv fick betala 2 kronor.😁
 
Startade med nässpray igår för en ny behandlingsomgång. Klickade hem alla läkemedel på apotekets hemsida så jag bara kan gå och hämta ut allt på närmaste apotek sen - supersmidigt! Lite kul att man får betala mellanskillnaden själv om man väljer att inte byta till ett billigare alternativ än det läkaren föreskrivit. Så för mig landade totalkostnaden på 18.000, varav jag själv fick betala 2 kronor.😁
Tack och lov för skatten vi betalar, det märker man tydligt vid såna här tillfällen.
 
Köp näringsdrycker. Med 3 näringsdrycker per dag utöver maten går du upp 2 kg på några veckor sålänge du äter bra i övrigt.
Du kan ju fråga om du kan få recept på näringsdrycker, annars finns det på apoteken (men det är dyrare utan recept).

Jag ska försöka se om jag kan få näringsdrycker utskrivet, bara ett 4-pack kostar ca 80kr, det blir snabbt dyrt om man dricker 2-3 stycken om dagen :cautious:

Det känns så otroligt onödigt bara, jag äter redan ca 5 gånger om dagen, inga lättprodukter, promenerar en gång om dagen och är på det stora hela ganska normal och hälsosam. Kliniken menar på att det kanske fungerar naturligt om jag går upp något kilo, men det faktum att det inte har fungerat på 7år trots att jag har vägt 5-7 kg mer tidigare verkar dom inte vilja höra på :(
 
Jag ska försöka se om jag kan få näringsdrycker utskrivet, bara ett 4-pack kostar ca 80kr, det blir snabbt dyrt om man dricker 2-3 stycken om dagen :cautious:

Det känns så otroligt onödigt bara, jag äter redan ca 5 gånger om dagen, inga lättprodukter, promenerar en gång om dagen och är på det stora hela ganska normal och hälsosam. Kliniken menar på att det kanske fungerar naturligt om jag går upp något kilo, men det faktum att det inte har fungerat på 7år trots att jag har vägt 5-7 kg mer tidigare verkar dom inte vilja höra på :(
Har du sökt vård för att du har svårt att gå upp i vikt?
 
Nu kom mensen. Det är en liten ambivalent känsla när den kommer. Speciellt när den kommer på beräknat startdatum! Ena känslan är ju såklart "Awh, typiskt." men samtidigt känns det så himla hoppfullt att min kropp äntligen har fattat vad den ska göra. Jag har ju alltid haft extremt oregenbunden mens (upp till två år mellan varven) och väntade 1,5 på första mensen efter att jag slutade med p-piller. Nu efter spolningen har jag haft cykler på exakt 40 dagar! Yay, kroppen!
Har bestämt att avvakta med hormonstimulering av den anledningen. Jag vill låta kroppen stablisera sig och, förhoppningsvis, fortsätta jobba med sina egna hormoner innan vi börjar mixtra med något annat. Kanske kan jag bli gravid på naturlig väg om jag bara låter kroppen "läka".
 
Har du sökt vård för att du har svårt att gå upp i vikt?

Nej jag har inte sett min knappa undervikt som ett problem, jag har aldrig mått såhär bra fysiskt tidigare... Så jag har inte sökt hjälp.

Och jag är övertygad om att min vikt skulle gå tillbaka till 5-7kg plus om jag gick tillbaka till den kosthållningen som jag hade då... Men att äta ett paket chokladbollar och några mackor samt dricka en halv liter cola till middag känns inte som något jag vill gå tillbaka till:o

Min kropp verkar mest trivas väldigt bra på den vikt jag har nu, med normal kosthållning och lite extra någon gång i veckan (godis, efterrätter m.m).
 
Tilläggas bör också att jag även har syskon som är väldigt små, samt att min mamma var ännu smalare än mig i min ålder, och då hade hon fått två barn redan. Så det handlar nog mer om genetik än något annat...

Och jag har alltid haft regelbunden menstruation, oavsett vad jag har vägt.
 
Startade med nässpray igår för en ny behandlingsomgång. Klickade hem alla läkemedel på apotekets hemsida så jag bara kan gå och hämta ut allt på närmaste apotek sen - supersmidigt! Lite kul att man får betala mellanskillnaden själv om man väljer att inte byta till ett billigare alternativ än det läkaren föreskrivit. Så för mig landade totalkostnaden på 18.000, varav jag själv fick betala 2 kronor.😁
Är det första omgången med nässpray för dig?



Jag håller på med första omgången nu, plus byte till Fostimon. Jag mår så dåligt ☹️. Kan inte sova för att jag omväxlande svettas och fryser. Jag har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv, men det är oregelbundet och oförutsägbart. En helt obetydlig sak kan få mig att känna den allra djupaste vrede, som en eld inuti! Jag lämnar situationer och springer in till sängen och blundar för att jag blir så orimligt arg. Känner inte igen mig själv.



Jag ska på ultraljud nu den 8e för att se om äggstockarna svarat bättre på Fostimon. Men, hoppet är lågt, liksom hela jag. Min sambo vill verkligen bli pappa men kommer nog inte att lämna mig hur det än går, men jag funderar ganska mycket på att avsluta vårt förhållande och låta honom gå vidare och träffa någon som kan få barn. Jag vet att man intr ska fatta beslut åt andra, men jag är osäker på om jag vill leva med vetskapen.
 
Jag har nu ätit Letrozol 4 månader, vilket var vad vi hade bestämt med läkaren och att jag skulle höra av mig i januari om det inte hade fungerat.

Så sagt och gjort, negativt gravtest idag och beräknad mens imorgon så jag ringde kliniken, men där tog det stopp pga att dom vill att jag ska gå upp minst 2kg till innan dom remitterar vidare för ivf...:cry: Jag har lyckats gå upp 1,5-2kg sen vi började utredningen i maj, men nu går det trögt, trots att jag äter hela tiden och stoppar i mig allt möjligt skit som jag egentligen mår fysiskt dåligt av:(

Så kravet blev att gå upp dom kilona och att jag hör av mig när mitt BMI är på minst 20. Jag trodde verkligen att det skulle vara våran tur att få hjälp nu:arghh:. Man blir ju lite stressad också när dom först ska remittera till en annan klinik, 1-2 månaders väntetid, och om det dessutom tar 1-2 månader minst för mig att gå upp dom här kilona så är det ju helt plötsligt dags för sommarstängningar överallt...

Men jösses, varför BMI över 20? Normalvikt är väl efter 18? Jag är som du och skulle inte kunna komma upp i bmi 20 vad jag än gjorde tror jag...
 
Nu kom mensen. Det är en liten ambivalent känsla när den kommer. Speciellt när den kommer på beräknat startdatum! Ena känslan är ju såklart "Awh, typiskt." men samtidigt känns det så himla hoppfullt att min kropp äntligen har fattat vad den ska göra. Jag har ju alltid haft extremt oregenbunden mens (upp till två år mellan varven) och väntade 1,5 på första mensen efter att jag slutade med p-piller. Nu efter spolningen har jag haft cykler på exakt 40 dagar! Yay, kroppen!
Har bestämt att avvakta med hormonstimulering av den anledningen. Jag vill låta kroppen stablisera sig och, förhoppningsvis, fortsätta jobba med sina egna hormoner innan vi börjar mixtra med något annat. Kanske kan jag bli gravid på naturlig väg om jag bara låter kroppen "läka".
Hur gammal är du? Efter vad som hänt mig rekommenderar jag alla att söka direkt om man inte blir gravid naturligt.
 
Är det första omgången med nässpray för dig?



Jag håller på med första omgången nu, plus byte till Fostimon. Jag mår så dåligt ☹️. Kan inte sova för att jag omväxlande svettas och fryser. Jag har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv, men det är oregelbundet och oförutsägbart. En helt obetydlig sak kan få mig att känna den allra djupaste vrede, som en eld inuti! Jag lämnar situationer och springer in till sängen och blundar för att jag blir så orimligt arg. Känner inte igen mig själv.



Jag ska på ultraljud nu den 8e för att se om äggstockarna svarat bättre på Fostimon. Men, hoppet är lågt, liksom hela jag. Min sambo vill verkligen bli pappa men kommer nog inte att lämna mig hur det än går, men jag funderar ganska mycket på att avsluta vårt förhållande och låta honom gå vidare och träffa någon som kan få barn. Jag vet att man intr ska fatta beslut åt andra, men jag är osäker på om jag vill leva med vetskapen.

Nej, detta är min femte behandling, så jag börjar bli van. Har dock aldrig haft såna biverkningar som du beskriver. Det verkar jättejobbigt! Hoppas du slipper att göra flera behandlingar.
 
Nej, detta är min femte behandling, så jag börjar bli van. Har dock aldrig haft såna biverkningar som du beskriver. Det verkar jättejobbigt! Hoppas du slipper att göra flera behandlingar.
Aha, okej. Tur att du slipper biverkningar, och hoppas på att denna gång ger graviditet!

Jag blev ganska chockad över biverkningarna, jag brukar inte vara så känslig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 278
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 295
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 022
Senast: _Elly_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp