En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jösses, varför BMI över 20? Normalvikt är väl efter 18? Jag är som du och skulle inte kunna komma upp i bmi 20 vad jag än gjorde tror jag...
Jag tänkte samma. Jag hade heller inte klarat det. Kanske om jag lyckades bygga muskler i den vikt som saknas men det är ju isf ett väldigt långsiktigt projekt.
Jag har vägt samma sedan slutet av tonåren och efter mina graviditeter så har kroppen landat på samma vikt igen (drygt 9 mån efter).
 
Jag tänkte samma. Jag hade heller inte klarat det. Kanske om jag lyckades bygga muskler i den vikt som saknas men det är ju isf ett väldigt långsiktigt projekt.
Jag har vägt samma sedan slutet av tonåren och efter mina graviditeter så har kroppen landat på samma vikt igen (drygt 9 mån efter).

Samma för mig efter graviditet! Dessutom så borde väl låg vikt inte vara ett problem om man kan påvisa ägglossning?
 
Är det första omgången med nässpray för dig?



Jag håller på med första omgången nu, plus byte till Fostimon. Jag mår så dåligt ☹. Kan inte sova för att jag omväxlande svettas och fryser. Jag har aldrig svettats så mycket i hela mitt liv, men det är oregelbundet och oförutsägbart. En helt obetydlig sak kan få mig att känna den allra djupaste vrede, som en eld inuti! Jag lämnar situationer och springer in till sängen och blundar för att jag blir så orimligt arg. Känner inte igen mig själv.



Jag ska på ultraljud nu den 8e för att se om äggstockarna svarat bättre på Fostimon. Men, hoppet är lågt, liksom hela jag. Min sambo vill verkligen bli pappa men kommer nog inte att lämna mig hur det än går, men jag funderar ganska mycket på att avsluta vårt förhållande och låta honom gå vidare och träffa någon som kan få barn. Jag vet att man intr ska fatta beslut åt andra, men jag är osäker på om jag vill leva med vetskapen.
Är du säker på att det är viktigare för honom att få barn med nån annan än att inte få barn med dig?

Pratade mycket med min sambo om det där innan och under IVF'n. Han hade drömt om barn sen innan 20-års åldern. Jag tyckte han skulle lämna mig och hitta nån som han kunde få barn med. Men då förklarade han, flera gånger, att det var mig han ville ha. Om jag sagt nej till att ens försöka få barn skulle han inte vilja vara med mig, men om det sen visar sig (som det gjorde) att vi inte kan få barn på egen hand (med största sannolikhet), ja då ville han hellre ha mig utan barn än nån annan.

Med det vill jag ha sagt, jag känner så igen dina tankar. Men prata om det med din sambo :heart.
 
Är du säker på att det är viktigare för honom att få barn med nån annan än att inte få barn med dig?

Pratade mycket med min sambo om det där innan och under IVF'n. Han hade drömt om barn sen innan 20-års åldern. Jag tyckte han skulle lämna mig och hitta nån som han kunde få barn med. Men då förklarade han, flera gånger, att det var mig han ville ha. Om jag sagt nej till att ens försöka få barn skulle han inte vilja vara med mig, men om det sen visar sig (som det gjorde) att vi inte kan få barn på egen hand (med största sannolikhet), ja då ville han hellre ha mig utan barn än nån annan.

Med det vill jag ha sagt, jag känner så igen dina tankar. Men prata om det med din sambo :heart.
Vi har pratat, han säger att han vill vara med mig, men jag funderar ändå på att bestämma åt honom. Han är sex år yngre än mig och har ganska många år på sig att börja om. Vet inte riktigt än hur jag kommer göra, men känslan just nu är en ganska tung skuld som jag inte säkert kommer kunna leva med.
 
Men jösses, varför BMI över 20? Normalvikt är väl efter 18? Jag är som du och skulle inte kunna komma upp i bmi 20 vad jag än gjorde tror jag...

Ja det känns lite övermäktigt att lyckas med det här projektet på några veckor :crazy: Det enda som händer är att jag trycker i mig massa mat varannan timme just nu, och känner mig bara svullen, tung och trött i kroppen. Vågen visar dock ingenting :cautious:

Men! Jag skrev till kliniken i Umeå på deras Facebook, då det är dit eller Falun vi kommer att remitteras, och berättade lite om vår situation och frågade lite om hur hårda dom är på BMI gränserna. Jag fick inget svar på frågan men dom bad om mitt telefonnummer för att kunna ringa upp efter mellandagarna :up:
 
Men jösses, varför BMI över 20? Normalvikt är väl efter 18? Jag är som du och skulle inte kunna komma upp i bmi 20 vad jag än gjorde tror jag...
”Normalvikt” är ju inte samma för alla människor. Nu vet jag ju ingenting om det här fallet men man kan ju gissa att vården har mer att gå på. De kanske bedömer att man ser underviktig ut eller något annat.
Ett visst bmi kan vara helt normalt för en person men alldeles för lite för någon annan.
 
Ja det känns lite övermäktigt att lyckas med det här projektet på några veckor :crazy: Det enda som händer är att jag trycker i mig massa mat varannan timme just nu, och känner mig bara svullen, tung och trött i kroppen. Vågen visar dock ingenting :cautious:

Men! Jag skrev till kliniken i Umeå på deras Facebook, då det är dit eller Falun vi kommer att remitteras, och berättade lite om vår situation och frågade lite om hur hårda dom är på BMI gränserna. Jag fick inget svar på frågan men dom bad om mitt telefonnummer för att kunna ringa upp efter mellandagarna :up:
Då kanske det är värt att betala en del för näringsdrycker? Med 3 ND per dag utöver vanlig bra mat och vila så kan du gå upp kring 1 kg i veckan.
 
Vi har pratat, han säger att han vill vara med mig, men jag funderar ändå på att bestämma åt honom. Han är sex år yngre än mig och har ganska många år på sig att börja om. Vet inte riktigt än hur jag kommer göra, men känslan just nu är en ganska tung skuld som jag inte säkert kommer kunna leva med.

:heart
Jag känner också igen den där skuldkänslan, men fatta inga beslut nu när du mår som sämst! Håller med @hemlig om att det kan vara ack så mycket viktigare att försöka få barn med rätt person än att faktiskt lyckas med någon annan. Dessutom är han ju man och har rent krasst rätt många år att försöka även om du bryter om 10 år liksom (inte för att jag tycker du ska göra det heller, men det kanske kan vara en tröstande tanke just nu när ni är mitt uppe i allt).

Jag mådde också så fruktansvärt dåligt av hormonerna och var på vippen att både sälja hästen, säga upp mig och begära skilsmässa flera gånger om. Låg mest bara inne och grät när jag inte jobbade eller var i stallet. Nu i efterhand är jag såklart glad att jag inte gjorde det, men för mig var det viktigt att sätta upp en tidsgräns. Var beredd att ge det ett halvår med hormoner, och sedan var tanken att ta en paus och bara få må som vanligt igen ett tag innan vidare försök. (Men nu tog det sig efter fem månader)

Ta hand om dig! :heart
 
”Normalvikt” är ju inte samma för alla människor. Nu vet jag ju ingenting om det här fallet men man kan ju gissa att vården har mer att gå på. De kanske bedömer att man ser underviktig ut eller något annat.
Ett visst bmi kan vara helt normalt för en person men alldeles för lite för någon annan.

Fast då borde kliniken rimligen gett henne en specifik vikt att uppnå och inte ett visst bmi?
 
Ja det känns lite övermäktigt att lyckas med det här projektet på några veckor :crazy: Det enda som händer är att jag trycker i mig massa mat varannan timme just nu, och känner mig bara svullen, tung och trött i kroppen. Vågen visar dock ingenting :cautious:

Men! Jag skrev till kliniken i Umeå på deras Facebook, då det är dit eller Falun vi kommer att remitteras, och berättade lite om vår situation och frågade lite om hur hårda dom är på BMI gränserna. Jag fick inget svar på frågan men dom bad om mitt telefonnummer för att kunna ringa upp efter mellandagarna :up:

Hoppas de kan hjälpa dig! Och som sagt, om du har regelbunden ägglossning borde inte vikten påverka så mycket väl.
 
Jag ska på ultraljud nu den 8e för att se om äggstockarna svarat bättre på Fostimon. Men, hoppet är lågt, liksom hela jag. Min sambo vill verkligen bli pappa men kommer nog inte att lämna mig hur det än går, men jag funderar ganska mycket på att avsluta vårt förhållande och låta honom gå vidare och träffa någon som kan få barn. Jag vet att man intr ska fatta beslut åt andra, men jag är osäker på om jag vill leva med vetskapen.

Hur har det gått för dig idag..? Håller tummarna för positiv utveckling.

Jag fick också Fostimon under min andra behandling, kanske blev något mer ägg än med bemfola, men annars tycker jag det blev mest skillnad med gonal-f kombinerat med menopur för min del, då fick vi ut över 10 st.
 
Hur har det gått för dig idag..? Håller tummarna för positiv utveckling.

Jag fick också Fostimon under min andra behandling, kanske blev något mer ägg än med bemfola, men annars tycker jag det blev mest skillnad med gonal-f kombinerat med menopur för min del, då fick vi ut över 10 st.
Vad gulligt av dig att fråga 😍.
Sammanlagt 24 folliklar, i olika storlekar. Förra gången hade jag tre sammanfallna på ena sidan och på andra sidan fem stycken. Så klart fler, även fast jag är osäker på vad detta innebär. Men borde ju vara bättre chans med fler, TROR jag!
 
Vad gulligt av dig att fråga 😍.
Sammanlagt 24 folliklar, i olika storlekar. Förra gången hade jag tre sammanfallna på ena sidan och på andra sidan fem stycken. Så klart fler, även fast jag är osäker på vad detta innebär. Men borde ju vara bättre chans med fler, TROR jag!
Nu fick jag precis samtal, ska åka till kliniken och ta ultraljud på plats på fredag för att se hur det utvecklar sig.
 
Vad gulligt av dig att fråga 😍.
Sammanlagt 24 folliklar, i olika storlekar. Förra gången hade jag tre sammanfallna på ena sidan och på andra sidan fem stycken. Så klart fler, även fast jag är osäker på vad detta innebär. Men borde ju vara bättre chans med fler, TROR jag!

Det ger ju klart bättre förutsättningar i alla fall. Kul! Hoppas det fortsätter så!
 
Nu fick jag precis samtal, ska åka till kliniken och ta ultraljud på plats på fredag för att se hur det utvecklar sig.
Nu ska du vara jättenoga efter äggplock. Med så många är det stor risk för överstimulering. Du ska verkligen vila efter plock. Vila på riktigt (inte rasta hund eller tvätta eller så. Soffläge) och drick mycket.
 
Nu ska du vara jättenoga efter äggplock. Med så många är det stor risk för överstimulering. Du ska verkligen vila efter plock. Vila på riktigt (inte rasta hund eller tvätta eller så. Soffläge) och drick mycket.
Oj, tack för rådet!
Verkligen upp och ner det här, antingen knappt några alls, eller för många. Hoppas verkligen att det är bra kvalitet på några också!
 
Alltså, ni har ju koll på hormoner och blödningar...

Hur mkt mellanblödningar kan man ha egentligen, utan att behöva tjata på gyn om att få en koll?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
180 315
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Senast: grodan21
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp