En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Nu så... Jag skrev ett meddelande till kvinnohälsan/mödravården via Mina vårdkontakter på 1177, min barnmorska svarade att jag istället skulle vända mig till gynekologiska avdelningen i sånt här ärende och inte mödravården. Så då skrev jag till dem och nu blev jag uppringd av en sjuksköterska som bad mig komma in under kvällen (tydligen har vi en gynakut fast jag inte hittar nåt om det när jag googlar). Hon ville att jag skulle komma in trots att jag varitmagsjuk, hon tyckte inte jag skulle vänta tills i helgen.

Blir skönt att få det uppkollat. Behöver vänta tills min partner kommer hem med bilen bara.
Lycka till ❤️
 
Nu så... Jag skrev ett meddelande till kvinnohälsan/mödravården via Mina vårdkontakter på 1177, min barnmorska svarade att jag istället skulle vända mig till gynekologiska avdelningen i sånt här ärende och inte mödravården. Så då skrev jag till dem och nu blev jag uppringd av en sjuksköterska som bad mig komma in under kvällen (tydligen har vi en gynakut fast jag inte hittar nåt om det när jag googlar). Hon ville att jag skulle komma in trots att jag varitmagsjuk, hon tyckte inte jag skulle vänta tills i helgen.

Blir skönt att få det uppkollat. Behöver vänta tills min partner kommer hem med bilen bara.
Vad skönt. Hoppas det går bra!
 
Nu så... Jag skrev ett meddelande till kvinnohälsan/mödravården via Mina vårdkontakter på 1177, min barnmorska svarade att jag istället skulle vända mig till gynekologiska avdelningen i sånt här ärende och inte mödravården. Så då skrev jag till dem och nu blev jag uppringd av en sjuksköterska som bad mig komma in under kvällen (tydligen har vi en gynakut fast jag inte hittar nåt om det när jag googlar). Hon ville att jag skulle komma in trots att jag varitmagsjuk, hon tyckte inte jag skulle vänta tills i helgen.

Blir skönt att få det uppkollat. Behöver vänta tills min partner kommer hem med bilen bara.
Men vad skönt att bli lyssnad på❤️ Ta med sambon om ni har möjlighet till det❤️
 
Nu så... Jag skrev ett meddelande till kvinnohälsan/mödravården via Mina vårdkontakter på 1177, min barnmorska svarade att jag istället skulle vända mig till gynekologiska avdelningen i sånt här ärende och inte mödravården. Så då skrev jag till dem och nu blev jag uppringd av en sjuksköterska som bad mig komma in under kvällen (tydligen har vi en gynakut fast jag inte hittar nåt om det när jag googlar). Hon ville att jag skulle komma in trots att jag varitmagsjuk, hon tyckte inte jag skulle vänta tills i helgen.

Blir skönt att få det uppkollat. Behöver vänta tills min partner kommer hem med bilen bara.
Men äntligen en vettig människa! Hoppas det går bra.
 
Så skönt besök! Det var bara en tom hinnsäck i livmodern. Men för att vara 100% säker så tar de ett nytt blodprov på måndag för att säkerställa att graviditetshormonerna inte ökar, innan de ger någon hjälp för att få bort det som är kvar.

Det var en jättefin gynekolog och hon sa också att jag har PCOS-äggstockar. Jag har ju alla symtom på PCOS så jag blev inte chockad utan har alltid tänkt att jag har det. MEN jag blev jätteirriterad på den där privata gynekologen jag gick till i höstas för då frågade jag henne specifikt om det och hon bara svarade lite nedlåtande att jag inte ska vara så orolig, mina äggstockar ser fina ut, inte alls fyllda med massa små blåsor som vid PCOS osv. Gah, så dåligt!!

Denna gynekolog rekommenderade att vi försökte ett par cykler till, eftersom jag ändå får ägglossning, men att sen ska jag återkomma så tyckte hon jag skulle prova Letrozol. Någon här med erfarenhet?
 
Så skönt besök! Det var bara en tom hinnsäck i livmodern. Men för att vara 100% säker så tar de ett nytt blodprov på måndag för att säkerställa att graviditetshormonerna inte ökar, innan de ger någon hjälp för att få bort det som är kvar.

Det var en jättefin gynekolog och hon sa också att jag har PCOS-äggstockar. Jag har ju alla symtom på PCOS så jag blev inte chockad utan har alltid tänkt att jag har det. MEN jag blev jätteirriterad på den där privata gynekologen jag gick till i höstas för då frågade jag henne specifikt om det och hon bara svarade lite nedlåtande att jag inte ska vara så orolig, mina äggstockar ser fina ut, inte alls fyllda med massa små blåsor som vid PCOS osv. Gah, så dåligt!!

Denna gynekolog rekommenderade att vi försökte ett par cykler till, eftersom jag ändå får ägglossning, men att sen ska jag återkomma så tyckte hon jag skulle prova Letrozol. Någon här med erfarenhet?
Jag tog Letrozol för att kunna bli gravid med min äldsta. Kroppen svarade jättebra på det och ägglossningen kom igång fint. Blev gravid inom ett halvår efter att ha försökt flera år innan.

Men jag mådde också otroligt dåligt av det psykiskt, på nivån att jag knappt vågade köra bil själv i perioder för att jag fick tankar om att krocka bilen och jag gick upp 10 kg redan innan jag blev gravid. Så det är inte nödvändigtvis en så väldigt snäll medicinering. Det var värt det ändå såklart, men jag var glad att jag liksom ändå hade någonstans i bakhuvudet och rent rationellt kunde härleda mitt mående till medicinerna. Och jag hade kanske önskat att jag vetat innan vad dåligt jag skulle må av dem så att jag varit mer beredd. (Därför jag ändå vill svara, absolut inte för att vara avskräckande!)
 
Jag tog Letrozol för att kunna bli gravid med min äldsta. Kroppen svarade jättebra på det och ägglossningen kom igång fint. Blev gravid inom ett halvår efter att ha försökt flera år innan.

Men jag mådde också otroligt dåligt av det psykiskt, på nivån att jag knappt vågade köra bil själv i perioder för att jag fick tankar om att krocka bilen och jag gick upp 10 kg redan innan jag blev gravid. Så det är inte nödvändigtvis en så väldigt snäll medicinering. Det var värt det ändå såklart, men jag var glad att jag liksom ändå hade någonstans i bakhuvudet och rent rationellt kunde härleda mitt mående till medicinerna. Och jag hade kanske önskat att jag vetat innan vad dåligt jag skulle må av dem så att jag varit mer beredd. (Därför jag ändå vill svara, absolut inte för att vara avskräckande!)

Tack, jättebra info! Jag reagerar ofta väldigt kraftigt på hormonreglerande läkemedel så jag lär säkert också påverkas. Kan verkligen vara värt testa ett par cykler till utan först då, som läkaren rekommenderade.
 
Nu tar jag blodprov för graviditetshormon varannan dag, vilket känns jätteskönt för de håller noga koll sä gravhormonerna minskar i den takt de vill. Isf låter de kroppen sköta utstötningen själv nu när det ändå går i rätt riktning. Hormonerna hade nu gått ner från 800-någonting till 600-någonting över helgen så det är i rätt riktning. Jag blöder lite lätt fortfarande (fyller inte ens en binda om dygnet) så vi får se om det kommer mer blödning sen eller inte.

Idag tänkte jag dricka vin när jag och partnern ska få gå ut på egen dejt 😁 Alltid nåt positivt! 🍷
 
Nu när jag läste min journal förstår jag att de misstänker utomkvedsskap, pga blödningar+
+ psuedohinnsäck mm. Så det är därför jag följs varannan dag, för jag hade så pass låga HCG-värden som ändå minskar (men inte i den takt som de borde om det varit ett missfall) att dwt indikerar att kroppen verkar ta hand om utomkvedsskapet själv.

Så bra att ni på Buke tryckte på lite, jag hade nog inte legat på och sökt igen annars!

Lite jobbigt info dock, då jag vet att det innebär ökad risk för en till x-graviditet. Det är ju nåt som gör att det fastnat från första början och den orsaken är ju kvar. Sannolikt ärrvävnad från mitt snitt t.ex.
 
Nu när jag läste min journal förstår jag att de misstänker utomkvedsskap, pga blödningar+
+ psuedohinnsäck mm. Så det är därför jag följs varannan dag, för jag hade så pass låga HCG-värden som ändå minskar (men inte i den takt som de borde om det varit ett missfall) att dwt indikerar att kroppen verkar ta hand om utomkvedsskapet själv.

Så bra att ni på Buke tryckte på lite, jag hade nog inte legat på och sökt igen annars!

Lite jobbigt info dock, då jag vet att det innebär ökad risk för en till x-graviditet. Det är ju nåt som gör att det fastnat från första början och den orsaken är ju kvar. Sannolikt ärrvävnad från mitt snitt t.ex.
Skönt att vi kan göra någon nytta! :) Hoppas det fortsätter gå åt rätt håll nu och att du blir av med utomkvedshavandeskapet så fort som möjligt så ni kan försöka igen :heart
 
Nu är gravhormonerna så låga så nu slipper jag fler blodprover. De vet inte om det var utomkveds eller vanligt missfall, men kroppen har rett ut det själv nu iaf.

Däremot hade jag besök med min digitala gyn idag (ett besök som var bokat för jättelänge sen) efter att jag tog lite blodprover innan graviditeten och missfallet. Hon konstaterade direkt att jag har corpus luteum insufficiens (dvs för svag gulkropp och produktion av progresteron). Hon sa att värdet var så lågt på progresteron att det indikerade att jag inte ens ägglossat - men det hade jag ju eftersom det var på samma cykel som jag blev gravid. Jag förstår dock att med så låga progresteronvärdet så blir väl inte livsmiljön och förutsättningarna för ett ägg att växa något vidare...

Hon sa att man inte vet om tillsatt progresteron hjälper fertiliteten, men nu har jag fått det utskrivet då hon sa att utifrån klinisk erfarenhet tycker hon att vissa blir hjälpta av det (och det skadar inte). Så hon gav rådet att testa detta i 6 månader och sedan gå vidare med IVF. Och att försöka med Letrozol däremellan som den andra gynekologen föreslog tyckte hon också kunde vara värt att testa om några cykler, innan IVF.

Känns skönt att ha något handfast att testa nu!
 
Nu är gravhormonerna så låga så nu slipper jag fler blodprover. De vet inte om det var utomkveds eller vanligt missfall, men kroppen har rett ut det själv nu iaf.

Däremot hade jag besök med min digitala gyn idag (ett besök som var bokat för jättelänge sen) efter att jag tog lite blodprover innan graviditeten och missfallet. Hon konstaterade direkt att jag har corpus luteum insufficiens (dvs för svag gulkropp och produktion av progresteron). Hon sa att värdet var så lågt på progresteron att det indikerade att jag inte ens ägglossat - men det hade jag ju eftersom det var på samma cykel som jag blev gravid. Jag förstår dock att med så låga progresteronvärdet så blir väl inte livsmiljön och förutsättningarna för ett ägg att växa något vidare...

Hon sa att man inte vet om tillsatt progresteron hjälper fertiliteten, men nu har jag fått det utskrivet då hon sa att utifrån klinisk erfarenhet tycker hon att vissa blir hjälpta av det (och det skadar inte). Så hon gav rådet att testa detta i 6 månader och sedan gå vidare med IVF. Och att försöka med Letrozol däremellan som den andra gynekologen föreslog tyckte hon också kunde vara värt att testa om några cykler, innan IVF.

Känns skönt att ha något handfast att testa nu!

Vad skönt att du kommit vidare ❤️

Jag fick progesteron inför min graviditet som jag tog till vecka 12. Tänker också att det i alla fall inte skadar ☺️
 
Har fått tid 2a maj för utredning, ska bli otroligt skönt att kanske få svar!

Förra menscykeln kände jag att jag var i balans och mådde bra. Gjorde mycket för min egen återhämtning; avspänningsövningar, läste, yogade, djupandades. Var stabil i humöret och kände ändå visst hopp och förtröstan.

Blev sedan återigen lurad av min kropp att jag var gravid, fick plötsligt en lutealfas på 16 mot mina vanliga 13-14 dagar (bekräftar äl med temp) och hann verkligen tro att jag var gravid, ännu en gång.

Efter att mensen kom för 10 dagar sedan kraschade jag verkligen och den här menscykeln är jag ett hormonellt kaos. Är grinig, omotiverad, oroar mig plötsligt för saker, ångestfylld, spänd, arg. Är av någon anledning snustorr i underlivet och har svampinfektion.... jäkla skitkropp, varför fungerar den inte? Med något så basalt som fortplantning, själva grunden till livets existens. Äter kosttillskott för ett par tusen i månaden och ändå blir det såhär.

Hoppas verkligen man hittar något som går att åtgärda/stötta på utredningen!
 
Var på en gynundersökning igår. Blev noggrant tittad på i slemhinnorna, livmoder och äggstockar. Man gjorde hydrosonografi där man fyllde livnordern med koksalt och sedan kollade med ultraljud. Man såg inga tecken på polyper eller myom. Äggstockarna såg bra ut. Ingen konstig utväxt av livmoderslemhinnan eller liknande.

Känns skönt att ha blivit så noggrant undersökt. Har ju dessutom regelbundet ägglossning och inga konstigheter kring mensen. Känner att det minskar antalet saker som kan vara "fel".

Inser dock att undersökningen gjordes i äl +4 så det finns stor risk att man råkade spola bort ett befruktat ägg om det nu mot förmodan skulle ha varit något... Men det fick det väl vara värt. 🙈

Nu antar jag att det som vi kommer få hjälp med av fertilitetskliniken är spolning av äggstockarna, blodprov och spermaprov.
 
Ni som haft missfall, hur lång tid har det tagit för er innan ägglossning och mens kommit igång igen? Nu är det 6 veckor sen jag började blöda (4,5 sen jag slutade blöda) och ingen ägglossning eller mens i sikte än! Bara trist och tråkig väntan....
 
Ni som haft missfall, hur lång tid har det tagit för er innan ägglossning och mens kommit igång igen? Nu är det 6 veckor sen jag började blöda (4,5 sen jag slutade blöda) och ingen ägglossning eller mens i sikte än! Bara trist och tråkig väntan....
Första gången kom mens igång direkt, testade aldrig för ägglossning(fick aldrig positivt innan det tog sig) samma andra gången.
Blödde alla mina veckor under missfall, sen kanske runt 4 veckor innan vanlig mens kom igång?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 547
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 686
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 703
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp