En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Verkar inte ha blivit någon ägglossning den här månaden.
Fick glad gubbe på testen, och sekret. Men ingen stegring i temp.
Det känns tråkigt men också lite skönt. Då slipper jag analysera olika tecken
 
Jag vill ju göra det, men i och med att tempen inte ökat tror jag ändå inte kroppen lyckats, men väl försökt.
Nåja, nya tag nästa månad. Trist att vänta hela tiden bara.. Dag 14 idag.
Näe jag hade ändå litat på testen. De är nog väldigt säkra. De reagerar ju på hormoner. Tempen är nog ett ganska osäkert sätt.
 
Näe jag hade ändå litat på testen. De är nog väldigt säkra. De reagerar ju på hormoner. Tempen är nog ett ganska osäkert sätt.

Jag har lärt mig att dessa bara indikerar att kroppen försöker ägglossa, men att det inte alltid sker ändå. Och att ökning av temp är enda sättet (förutom ultraljud) att bekräfta en ägglossning.
https://womensync.se/blogs/blogg/darfor-vill-du-ha-agglossning

Min basaltemp har varit sen
Dag 9: 36,49 (blinkande smiley på test)
Dag 10: 36,54 (fast smiley på test)
Dag 11: 36,55
Dag 12: 36,56
Dag 13; 36,63
Dsg 14: 36,61
Dag 15: 36,84

Sen är jag inte en läkare, så jag vet ju inte. Men jag har nördat ner mig en del det här året.
 
Jag har lärt mig att dessa bara indikerar att kroppen försöker ägglossa, men att det inte alltid sker ändå. Och att ökning av temp är enda sättet (förutom ultraljud) att bekräfta en ägglossning.
https://womensync.se/blogs/blogg/darfor-vill-du-ha-agglossning

Min basaltemp har varit sen
Dag 9: 36,49 (blinkande smiley på test)
Dag 10: 36,54 (fast smiley på test)
Dag 11: 36,55
Dag 12: 36,56
Dag 13; 36,63
Dsg 14: 36,61
Dag 15: 36,84

Sen är jag inte en läkare, så jag vet ju inte. Men jag har nördat ner mig en del det här året.
Min temp är olika varje gång jag mäter under samma timme, så jag har svårt att tro på det där. Men jag har inte forskat i ämnet.
 
Jag har lärt mig att dessa bara indikerar att kroppen försöker ägglossa, men att det inte alltid sker ändå. Och att ökning av temp är enda sättet (förutom ultraljud) att bekräfta en ägglossning.
https://womensync.se/blogs/blogg/darfor-vill-du-ha-agglossning

Min basaltemp har varit sen
Dag 9: 36,49 (blinkande smiley på test)
Dag 10: 36,54 (fast smiley på test)
Dag 11: 36,55
Dag 12: 36,56
Dag 13; 36,63
Dsg 14: 36,61
Dag 15: 36,84

Sen är jag inte en läkare, så jag vet ju inte. Men jag har nördat ner mig en del det här året.
Jag skulle nog ta den texten du länkade med en nypa salt. Skribenten påstår att pms är pga obalans i östrogen och progesteron. Jag hittar ingen info om det någon annanstans. Men hons skriver också att man ska ha en speciellt känslig termometer för att följa basaltemp,dvs en vanlig febertermometer funkar inte.
 
Jag skulle nog ta den texten du länkade med en nypa salt. Skribenten påstår att pms är pga obalans i östrogen och progesteron. Jag hittar ingen info om det någon annanstans. Men hons skriver också att man ska ha en speciellt känslig termometer för att följa basaltemp,dvs en vanlig febertermometer funkar inte.

Mja, dom har ju även skrivet en bok där källor är angivna och har underbyggt det dom skrivit på studier etc. Just tempökning efter ägglossning är ganska etablerat ändå och även de inom vården jag träffat har pratat om det. Även natural cycles, vad man än tycker om dom, använder det. Och inom olika metoder inom fertilitetsförståelse använder man just tempökning som bekräftelse på ägglossning. Sen är ju inget hundra procent när det kommer till en kropp, en levande varelse. Men att temperaturen ökar efter ägglossning är ändå etablerat.
Ja precis, man behöver ha en med två decimaler. Febertermometrar är inte tillräckligt känsliga.
 
Jag har lärt mig att dessa bara indikerar att kroppen försöker ägglossa, men att det inte alltid sker ändå. Och att ökning av temp är enda sättet (förutom ultraljud) att bekräfta en ägglossning.
https://womensync.se/blogs/blogg/darfor-vill-du-ha-agglossning

Min basaltemp har varit sen
Dag 9: 36,49 (blinkande smiley på test)
Dag 10: 36,54 (fast smiley på test)
Dag 11: 36,55
Dag 12: 36,56
Dag 13; 36,63
Dsg 14: 36,61
Dag 15: 36,84

Sen är jag inte en läkare, så jag vet ju inte. Men jag har nördat ner mig en del det här året.
Dag 15 är dock väldigt tidigt att säga om du har fått temperaturökning. För det första är det inte säkert att du har ägglossning exakt dag 14 (det är olika för alla) och dessutom tar det några dagar efter ägglossning för att verkligen se om temperaturen fortsätter att öka? Dag 15 är ju dock betydligt högre än dag 14 så det kan vara på gång.

Min temp är olika varje gång jag mäter under samma timme, så jag har svårt att tro på det där. Men jag har inte forskat i ämnet.
Basalkroppstemperatur tas på morgonen innan uppstigning, helst ungefär vid samma tid varje morgon. Under dagen fluktuerar temperaturen beroende på hur mycket eller lite man äter, aktivitetsnivå, om man är sjuk eller inte osv. Temperaturen är också i regel 0,5 grader högre på kvällen än på morgonen.
 
Dag 15 är dock väldigt tidigt att säga om du har fått temperaturökning. För det första är det inte säkert att du har ägglossning exakt dag 14 (det är olika för alla) och dessutom tar det några dagar efter ägglossning för att verkligen se om temperaturen fortsätter att öka? Dag 15 är ju dock betydligt högre än dag 14 så det kan vara på gång.


Basalkroppstemperatur tas på morgonen innan uppstigning, helst ungefär vid samma tid varje morgon. Under dagen fluktuerar temperaturen beroende på hur mycket eller lite man äter, aktivitetsnivå, om man är sjuk eller inte osv. Temperaturen är också i regel 0,5 grader högre på kvällen än på morgonen.

I så fall hade vi behövt få till det igår eller i förrgår och det var i onsdags senast, två dagar efter positivt ägglossningstest. Så det är nog kört den här månaden ändå.. Men det är ju som det är 😊
Vet ju att spermier kan leva ett tag efter, men det känns som best case.
Hade fertilt sekret dag 9 till dag 12 ungefär, så det har vi prickat. Men det har vi prickat sen i april.
Men men, det kommer fler månader. Om vi inte ger upp. 😣
 
Dag 15 är dock väldigt tidigt att säga om du har fått temperaturökning. För det första är det inte säkert att du har ägglossning exakt dag 14 (det är olika för alla) och dessutom tar det några dagar efter ägglossning för att verkligen se om temperaturen fortsätter att öka? Dag 15 är ju dock betydligt högre än dag 14 så det kan vara på gång.


Basalkroppstemperatur tas på morgonen innan uppstigning, helst ungefär vid samma tid varje morgon. Under dagen fluktuerar temperaturen beroende på hur mycket eller lite man äter, aktivitetsnivå, om man är sjuk eller inte osv. Temperaturen är också i regel 0,5 grader högre på kvällen än på morgonen.
Ja det har jag full koll på. Vad jag menar är att om jag med en febertermotmeter mäter genast då jag vaknar, fyra gånger på taken, så kan det absolut skilja sig någon decimal.
 
Mja, dom har ju även skrivet en bok där källor är angivna och har underbyggt det dom skrivit på studier etc. Just tempökning efter ägglossning är ganska etablerat ändå och även de inom vården jag träffat har pratat om det. Även natural cycles, vad man än tycker om dom, använder det. Och inom olika metoder inom fertilitetsförståelse använder man just tempökning som bekräftelse på ägglossning. Sen är ju inget hundra procent när det kommer till en kropp, en levande varelse. Men att temperaturen ökar efter ägglossning är ändå etablerat.
Ja precis, man behöver ha en med två decimaler. Febertermometrar är inte tillräckligt känsliga.
Jag vet om att temp ändringar sker, men stt faktiskt hemma kunna hs det som tillförlitlig metod vänder jag mig emot.

Det var just det de skrev om pms som fick mig att höja på ögonbrynen eftersom det inte är nåt som verkar vara vedertaget.
 
Ja precis. Att själv hemma med enbart febertermometer kunna se att äl faktiskt skett.
Det kan du inte med en febertermotmeter, nej. Men däremot med en termometer som är anpassad för att mäta basal kroppstemperatur. De har två decimaler istället för en, precis som @Linn-Nora skrev tidigare. Att kroppstemperaturen stiger efter ägglossning står ju även på t ex Clearblues hemsida, så det är inget påhitt. Utebliven temperaturhöjning kan vara ett tecken på att ägglossning inte skett.
 
Det kan du inte med en febertermotmeter, nej. Men däremot med en termometer som är anpassad för att mäta basal kroppstemperatur. De har två decimaler istället för en, precis som @Linn-Nora skrev tidigare. Att kroppstemperaturen stiger efter ägglossning står ju även på t ex Clearblues hemsida, så det är inget påhitt. Utebliven temperaturhöjning kan vara ett tecken på att ägglossning inte skett.
Jag har aldrig sagt att det är ett påhitt?
 
Jag har aldrig sagt att det är ett påhitt?
Jag är inte hundra med på resonemanget.. Länken var angående höjning av basal kroppstemperatur och inte om pms. Det har aldrig varit tal om någon annan termometer än en med två decimaler. Så jag förstår inte riktigt varför det jämförd med en febertermometer som används vid olika tillfällen per dag.
Jag tempar varje morgon vid samma tid med en termometer som är till för ändamålet, och då får man anta att det är att lita på. Det enda andra sättet att veta att ägglossning skett är via ultraljud.
 
Jag är inte hundra med på resonemanget.. Länken var angående höjning av basal kroppstemperatur och inte om pms. Det har aldrig varit tal om någon annan termometer än en med två decimaler. Så jag förstår inte riktigt varför det jämförd med en febertermometer som används vid olika tillfällen per dag.
Jag tempar varje morgon vid samma tid med en termometer som är till för ändamålet, och då får man anta att det är att lita på. Det enda andra sättet att veta att ägglossning skett är via ultraljud.
Det står ju i länken om pms?

Mitt svar var ju inte om just din temp mätning utan om den som metod generellt framför älsticka. Edit: temp kan ju som sagt variera också utan påverkan av äl. Stress, mardrömmar, virus, läkemedel, alkohol, mat osv osv osv vilket gör att metoden inte är så väldigt pålitligt
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 535
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 644
Senast: Barbabelle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 665
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp