En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Miks

Trådstartare
Välkomna till tråd 13

Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg, övrig gymnastik, burkbarn, eskimåer, osv! Alla sätt är bra sätt!

Heja bukebarnen! Komsi komsi!

Mvh Miks
 
Nedan följer en samlad ”göra barn FAQ” sammanställd gemensamt av trådens besökare.

BIM = beräknad icke mens, dvs det datum som mensen förhoppningsvis ska utebli till fördel för en graviditet.
ÄL = ägglossning eller beräknad ägglossning.
Lutealfas = tiden mellan ägglossning och mensens första dag. Vanligtvis 13-16 dagar.
Äggviteflytning = långt segt, genomskinligt slem som kommer som en flytning i samband med ägglossning. Kan komma både före och under ägglossning.
Ligga/gympa/sexa/ha samlag/älska/k*ulla/göra barn/snuska/gosa = ja ni fattar. Kärt område med många namn. I korthet öva på att göra barn eller just for fun.
Gun/Gunnar = Gynekolog. Kvinnlig respektive manlig. Tillkom av att autocorrect envisades med att inte acceptera gyn och till slut gav vi upp. Gun och Gunnar är därmed befäst
IVF = in vitro fertilisation (befruktning av ägg i en skål med en näve simmare)
ICSI = intracytoplasmic sperm injection (en ensam simmare skjuts in i ägget med en mikronål, alternativ för riktigt lata spermier)
IUI = insemination, för de spermier som missade orienteringen i skolan och inte hittar rätt själva
VUL = vaginalt ultraljud
UL = ultraljud
ÄP = äggplock, efter hormonstimulering vid IVF/ICSI
ET = embryotransfer, återförande av färskt embryo som odlats x antal dagar efter äggplock
FET = frozen embryotransfer, återförande av embryo som blivit fryst istället för återförts som färskt
Blastocyst = embryo som odlats i fem-sex dagar och bör ha nått ett stadie av 150-200 celler (!)
RD = ruvardag, hur många dagar sedan det befruktade embryot återfördes till kvinna
TD = testdag, ska ske ett visst antal dagar efter återförande
Follikel = äggblåsa, dessa ska växa till ett större antal under hormonstimulering, normalt släpper kvinnan en (eller två) per naturlig cykel
Kort protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner får lite hjälp på traven
Långt protokoll = behandling inför ivf där ens egna hormoner först blockas helt och sedan byggs upp igen

Mvh Miks
 
Har en konstig blödning denna gång, det kom liksom bara lite första dagen och dagen efter var det mer en blodblandad flytning och idag ingenting. Får se hur det utvecklar sig, kanske ska ta ett test i morgon ändå.
 
Jag har haft menskänningar sen i början av veckan, men inget har hänt. Dessutom svårt att sova. Exakt som förra måanden alltså. Tog ett test imorse och det var positivt :confused: Vågar inte tro på det, att det faktiskt kan ha tagit sig helt utan hjälp. Och har det det, så vågar jag inte tro att det faktiskt kan gå vägen.
 
Jag har haft menskänningar sen i början av veckan, men inget har hänt. Dessutom svårt att sova. Exakt som förra måanden alltså. Tog ett test imorse och det var positivt :confused: Vågar inte tro på det, att det faktiskt kan ha tagit sig helt utan hjälp. Och har det det, så vågar jag inte tro att det faktiskt kan gå vägen.
Håller tummarna! :love:
 
Jag har haft menskänningar sen i början av veckan, men inget har hänt. Dessutom svårt att sova. Exakt som förra måanden alltså. Tog ett test imorse och det var positivt :confused: Vågar inte tro på det, att det faktiskt kan ha tagit sig helt utan hjälp. Och har det det, så vågar jag inte tro att det faktiskt kan gå vägen.
Grattis! Håller tummarna det går hela vägen. Är det positivt så är du ju gravid och det har tagit sig ;).

Lillasyster blev till spontant, ett ligg den månaden (men 6e månaden i rad) efter storebror (IVF).
 
Jag har haft menskänningar sen i början av veckan, men inget har hänt. Dessutom svårt att sova. Exakt som förra måanden alltså. Tog ett test imorse och det var positivt :confused: Vågar inte tro på det, att det faktiskt kan ha tagit sig helt utan hjälp. Och har det det, så vågar jag inte tro att det faktiskt kan gå vägen.
Grattis!
Jag har också mensvärk men det kom ju knappt någon mens. Vågar dock inte hoppas på att det är positivt än, har ju haft lite konstiga mensblödningar förut med uppehållsdagar så ger det en dag till innan jag testar..
 
Grattis!
Jag har också mensvärk men det kom ju knappt någon mens. Vågar dock inte hoppas på att det är positivt än, har ju haft lite konstiga mensblödningar förut med uppehållsdagar så ger det en dag till innan jag testar..
Håller tummarna för dig!
 
Jag har haft menskänningar sen i början av veckan, men inget har hänt. Dessutom svårt att sova. Exakt som förra måanden alltså. Tog ett test imorse och det var positivt :confused: Vågar inte tro på det, att det faktiskt kan ha tagit sig helt utan hjälp. Och har det det, så vågar jag inte tro att det faktiskt kan gå vägen.
Grattis!! Håller tummarna för att allt går bra!
 
Ingen mens men fortfarande negativt gravtest. Så segt! Vill bara att mensen ska komma så man kan börja en ny cykel..
 
Var lite purken så vi inte fick till det i helgen då ÄL var enligt FLO-appen, men Clear Blue ÄL-testen var fortsatt negativa så blev samtidigt lite förbryllad.

Fick äntligen glad gubbe på CB rosa i morse, så ÄL blev ju bara några dagar senare den här cykeln, så det var bara på det och nuppa i morse. :D

I går ”överraskade” även sambon mig med att vi tog ett hemtest för spermiemängd/kvalité som visade bra, han hade tydligen även tagit ett tidigare som visade samma bra resultat. Vet att det inte är en exakt vetenskap men ger nog något hum iallafall. Och framför allt blev jag nog glad att min sambo själv tog det lite obekväma initiativet. Sen var det ju en ett kul grej att göra när allt kom till kritan, kände mig lite som en oysslande:laugh:
 
Också jag blir kvar i tråden. I slutet av förra veckan, hade jag en pytteblödning och i söndags när mensen skulle ha kommit hände inget. Jag trodde verkligen att det var på riktigt den här gången. Idag precis när jag faktiskt skulle ta ett test kom mensen. Jag blir så ledsen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
268
· Visningar
8 200
Senast: grodan21
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp