En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida del 13

Jag har försökt. Tog kontakt med kurator på kvinnokliniken men hon va helt bedrövlig. Hon kunde ingenting om ivf-processen, ingenting om donation och ingenting om fertilitet över huvud taget. Hon sa att ” det är bara jag som vet hur jag vill göra” och det stämmer ju i sak men det gick inte att föra ett samtal med henne. Hon sa ” många par som vill ha barn slutar försöka och vips blir dom gravida för att dom slappnar av”. Jag va helt häpen. Dels över att hon faktiskt sagt så till barnlösa par och jag kan inte göra så för jag är inte så säker på att jungfru-befruktning förekommer 🙈
snacka om att ha fel jobb :jawdrop::rage:
 
Jag har försökt. Tog kontakt med kurator på kvinnokliniken men hon va helt bedrövlig. Hon kunde ingenting om ivf-processen, ingenting om donation och ingenting om fertilitet över huvud taget. Hon sa att ” det är bara jag som vet hur jag vill göra” och det stämmer ju i sak men det gick inte att föra ett samtal med henne. Hon sa ” många par som vill ha barn slutar försöka och vips blir dom gravida för att dom slappnar av”. Jag va helt häpen. Dels över att hon faktiskt sagt så till barnlösa par och jag kan inte göra så för jag är inte så säker på att jungfru-befruktning förekommer 🙈
Men allvarligt 😳 blir sååå arg när vården bemöter en dåligt, de om några borde ju veta bättre.
Jag kan rekommendera Cilla Holm på Samtal i Stockholm (och Jag vill ha barn). Vet att hon har Jag vill ha barn-samtal där man kan gå igenom just hur ens egna förutsättningar ser ut för att gå vidare med behandling och hur i så fall. Hon har också terapi men vet inte om det är kö. Men värt att kolla upp. Vet att hon har/har haft digitala träffar med.
Annars kanske du kan ringa runt till lite fler kliniker och se om de kan rekomendera någon? Det är ju så viktigt att man klickar med den man ska prata med också...
 
Jag har försökt. Tog kontakt med kurator på kvinnokliniken men hon va helt bedrövlig. Hon kunde ingenting om ivf-processen, ingenting om donation och ingenting om fertilitet över huvud taget. Hon sa att ” det är bara jag som vet hur jag vill göra” och det stämmer ju i sak men det gick inte att föra ett samtal med henne. Hon sa ” många par som vill ha barn slutar försöka och vips blir dom gravida för att dom slappnar av”. Jag va helt häpen. Dels över att hon faktiskt sagt så till barnlösa par och jag kan inte göra så för jag är inte så säker på att jungfru-befruktning förekommer 🙈
Men för i hela helvete. Vilken jävla sopa
 
Jag har försökt. Tog kontakt med kurator på kvinnokliniken men hon va helt bedrövlig. Hon kunde ingenting om ivf-processen, ingenting om donation och ingenting om fertilitet över huvud taget. Hon sa att ” det är bara jag som vet hur jag vill göra” och det stämmer ju i sak men det gick inte att föra ett samtal med henne. Hon sa ” många par som vill ha barn slutar försöka och vips blir dom gravida för att dom slappnar av”. Jag va helt häpen. Dels över att hon faktiskt sagt så till barnlösa par och jag kan inte göra så för jag är inte så säker på att jungfru-befruktning förekommer 🙈

Men herregud vilken idiot, hur kan en sådan få jobba på en kvinnoklinik?! Men visst, jag har ingen bra erfarenhet heller av kuratorn på kvinnokliniken i Falun...
 
Jag är 32 så på pappret har jag ju lite tid på mig. Men med tanke på mitt dåliga utgångsläge dö blir ju stigande ålder också en uppförsbacke…
Förstår att du blir stressad! Jag är några år äldre än dig, men försöker lita på det läkaren säger om att min låga äggreserv inte säger något om kvaliteten på äggen jag faktiskt ägglossar.

Det suger verkligen att du fick ett sådant bemötande av kuratorn, men hoppas du vågar försöka igen på något annat vis. Oavsett vad slutresultatet blir i din resa så tror jag att en (bra!) terapeut kan göra resan lättare och eller lättare att hantera i alla fall.

Hoppas verkligen det går vägen för dig ❤️
 
Gjorde ett nytt inseminationsförsök för två veckor sen, och idag kom mensen :(
En vän som försökt jättelänge är nu gravid och det hade varit så häftigt att del resan med henne, så besvikelsen blev lite större denna gången. Lite läskigt också att nu är hälften av mina försök slut.

Skönt dock att mensen var tidig istället för sen, när den ändå skulle komma. Så hoppas på nytt försök vid nästa ÄL.
 
Den här månaden har jag i alla fall haft ägglossning. Fick positivt på test och tempen har höjts. Får hoppas den fortsätter höjas!
Jag fick Utrogestan utskrivet och det står att den ska börja tas 5 dagar efter ägglossning. Räknas ägglossningsdagen som dag 1 då? Eller dagen efter?
 
Gjorde ett nytt inseminationsförsök för två veckor sen, och idag kom mensen :(
En vän som försökt jättelänge är nu gravid och det hade varit så häftigt att del resan med henne, så besvikelsen blev lite större denna gången. Lite läskigt också att nu är hälften av mina försök slut.

Skönt dock att mensen var tidig istället för sen, när den ändå skulle komma. Så hoppas på nytt försök vid nästa ÄL.


Det där kan kännas tufft, när en annan blir gravid samtidigt som man själv försöker ❤️
Håller tummarna för att nästa försök går bättre! ❤️
 
Gjorde ett nytt inseminationsförsök för två veckor sen, och idag kom mensen :(
En vän som försökt jättelänge är nu gravid och det hade varit så häftigt att del resan med henne, så besvikelsen blev lite större denna gången. Lite läskigt också att nu är hälften av mina försök slut.

Skönt dock att mensen var tidig istället för sen, när den ändå skulle komma. Så hoppas på nytt försök vid nästa ÄL.
Det blir lite som att leva i två veckors-perioder tycker jag när man är inne i försök... Två veckor till ägglossning, två veckor till mens och sen börjar man om..

Blir så jobbigt också att börja räkna ner sina försök! Vet du redan nu om du ska fortsätta privat eller inte?
Jag har panik att detta är sista ivf-en via landstinget... Har egentligen inte råd att fortsätta själv sen, kommer få ta lån och sånt i så fall...
 
Det blir lite som att leva i två veckors-perioder tycker jag när man är inne i försök... Två veckor till ägglossning, två veckor till mens och sen börjar man om..

Blir så jobbigt också att börja räkna ner sina försök! Vet du redan nu om du ska fortsätta privat eller inte?
Jag har panik att detta är sista ivf-en via landstinget... Har egentligen inte råd att fortsätta själv sen, kommer få ta lån och sånt i så fall...
Jag gör privat, men landstingsfinansierat 🙈 Hade tänkt ge upp efter mina 6 försök, då oddsen är så dåliga.. men nu vet jag inte längre. Får se hur det känns om inget av de tre kvarvarande försöken ger något resultat.
 
Ah, nej känner bara glädje för min vän, tycker det är helt fantastiskt för henne att hon lyckats! Hade dock varit lite extra häftigt att göra resan ungefär samtidigt då hon också gör det på egen hand :)

Har känt glädje för mina vänner med, men känslan av att "halka efter" tycker jag varit jobbig 😊
 
Jag gör privat, men landstingsfinansierat 🙈 Hade tänkt ge upp efter mina 6 försök, då oddsen är så dåliga.. men nu vet jag inte längre. Får se hur det känns om inget av de tre kvarvarande försöken ger något resultat.
Men du får bara hjälp med insinuation? Finns det möjlighet för dig att få ivf landstingsfinansierat?
 
Men du får bara hjälp med insinuation? Finns det möjlighet för dig att få ivf landstingsfinansierat?
Hade mitt AMH varit högre hade det varit aktuellt. Vet att IVF vanligtvis är det man gör vid lågt AMH men jag har så lågt AMH att de inte vill göra det alls, och jag har förtroende för läkaren i att det inte är en bra idé. Hennes tanke råd är att göra insemination i och med att jag har regelbunden ägglossning och AMH bara säger mängden ägg man har kvar, inte kvaliteten på dem. De har sagt att jag har 25% chans/försök, jämfört med 33% för ”vanlig” insemination.
Jag får dock byta två inseminationer mitt ett IVF med donerat ägg om jag vill, men tror jag kör inseminationerna klart istället och ser vad de ger :)
 
Anonymt konto, men gammal användare.

Det börjar bli dags att försöka på ett syskon, Ettan är typ två år gammal. Jag har längtat mig sjuk efter att börja försöka igen och nu i april är jag och mannen överens om att sätta igång.

Ettan skaffades snabbt och smidigt fram med hjälp av natural cycles och ägglossningstester. Så jag har varje månad testat för att ha lite försprång sen jag fick tillbaka mensen i höstas (haft 5-6 cykler sen dess), men det har det varit så svårt att hitta ägglossningen med hjälp av tester. Jag verkar nästan alltid missa det positiva testet och natural cycles har inte heller varit klockren på att förutspå sedan en cykel var onormalt lång i vintras. Jag känner mig lite vilsen och blir osäker på om jag har ägglossning.

Svammel, men har ingen att bolla det här med riktigt. Mannen förstås, men han är inte så uppspelt av ÄL-tester som jag är, och det är ok.

När är egentligen bäst tid på dygnet att ta ett test? Jag ammar fortfarande tvååringen, spelar det roll, trots att mensen är tillbaka?
 
Anonymt konto, men gammal användare.

Det börjar bli dags att försöka på ett syskon, Ettan är typ två år gammal. Jag har längtat mig sjuk efter att börja försöka igen och nu i april är jag och mannen överens om att sätta igång.

Ettan skaffades snabbt och smidigt fram med hjälp av natural cycles och ägglossningstester. Så jag har varje månad testat för att ha lite försprång sen jag fick tillbaka mensen i höstas (haft 5-6 cykler sen dess), men det har det varit så svårt att hitta ägglossningen med hjälp av tester. Jag verkar nästan alltid missa det positiva testet och natural cycles har inte heller varit klockren på att förutspå sedan en cykel var onormalt lång i vintras. Jag känner mig lite vilsen och blir osäker på om jag har ägglossning.

Svammel, men har ingen att bolla det här med riktigt. Mannen förstås, men han är inte så uppspelt av ÄL-tester som jag är, och det är ok.

När är egentligen bäst tid på dygnet att ta ett test? Jag ammar fortfarande tvååringen, spelar det roll, trots att mensen är tillbaka?
ÄL-test rekommenderas på morgonen av min klinik. Det är nog dela lite av administrativa skäl, men har förstått att det också är bra om man inte kissat på minst 4h innan man testar i urinet och då är det ju käckt att ta det på morgonen :)
 
Anonymt konto, men gammal användare.

Det börjar bli dags att försöka på ett syskon, Ettan är typ två år gammal. Jag har längtat mig sjuk efter att börja försöka igen och nu i april är jag och mannen överens om att sätta igång.

Ettan skaffades snabbt och smidigt fram med hjälp av natural cycles och ägglossningstester. Så jag har varje månad testat för att ha lite försprång sen jag fick tillbaka mensen i höstas (haft 5-6 cykler sen dess), men det har det varit så svårt att hitta ägglossningen med hjälp av tester. Jag verkar nästan alltid missa det positiva testet och natural cycles har inte heller varit klockren på att förutspå sedan en cykel var onormalt lång i vintras. Jag känner mig lite vilsen och blir osäker på om jag har ägglossning.

Svammel, men har ingen att bolla det här med riktigt. Mannen förstås, men han är inte så uppspelt av ÄL-tester som jag är, och det är ok.

När är egentligen bäst tid på dygnet att ta ett test? Jag ammar fortfarande tvååringen, spelar det roll, trots att mensen är tillbaka?
Jag har alltid fått starkast på em/kväll.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 450
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
12 13 14
Svar
266
· Visningar
8 115
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp