En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.

Miks

Trådstartare
Tråd 11

Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL, traditionellt ligg, övrig gymnastik, burkbarn, eskimåer, osv! Alla sätt är bra sätt!

Nu peppar vi fram lite mini bukisar!

Mvh Miks
 
Senaste listan

Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 31/10, BIM 14/11. Fjärde försöket, andra barnet
- Zvinto - ÄL ca 4/10, BIM runt 19/10. Försök 9, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
-Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
-Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
-Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
-nattljus, ÄL ca 29/10, BIM ca 12/11 första försöket (blev inget direkt försök förra gången, vi fegade ur :p), första barnet
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 27/10 BIM 10/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Vinkelina, Händer de så händer det. Kör utan skydd nu. Tänker dock inte hålla koll på ägglossning osv. Andra barnet(+ett missfall)
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.

Mvh Miks
 
Senaste listan

Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 31/10, BIM 14/11. Fjärde försöket, andra barnet
- Zvinto - ÄL ca 4/10, BIM runt 19/10. Försök 9, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
-Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
-Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
-Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
-nattljus, ÄL ca 29/10, BIM ca 12/11 första försöket (blev inget direkt försök förra gången, vi fegade ur :p), första barnet
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 27/10 BIM 10/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.

Mvh Miks

Tog bort mig från listan
 
Får flytta på mig i listan. Mensen kom med buller och bång i morse.. :yuck:


- Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 31/10, BIM 14/11. Fjärde försöket, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
- Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
- Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
- Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
- nattljus, ÄL ca 29/10, BIM ca 12/11 första försöket (blev inget direkt försök förra gången, vi fegade ur :p), första barnet
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 27/10 BIM 10/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Zvinto - ÄL ca 1/11, BIM runt 16/11. Försök 10, andra barnet.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.
 
Klistrar in mitt svar från förra tråden..

Har du haft regelbunden mens?

Det normala är att det tar 1 till 3 månader. Men det betyder inte att det är kört om det tar längre tid. Men man kanske får ställa in sig på att det kan ta lite mer tid (inte för att det hjälper och du mår bättre av att veta men då vet du i alla fall).

Sekundär barnlöshet är inte direkt ovanligt (man blir gravid fort första gången men att bli gravid andra gången tar längre tid än normalt).
Första mensen efter att jag slutat med pillrena tog 32 dagar, alla därefter (5månader nu) har varit väldigt regelbundet med en cykel på 27-28 dagar.

Skönt att höra att det är relativt vanligt iallafall! Jag som hoppades på ett till sommarbarn :(
Men är så klart glad bara det blir något typ utav barn!
 
@malumbub
Du frågade vilka prover som togs och när, here it comes:

18/9

S--Östradiol
Resultat: 415 pmol/L
Referensintervall:
Follikelfas:98 - 571. Ovulationsfas:177-1153. Lutealfas:122-1094. Postmenopaus:<183. Graviditet:800-16000.

S--FSH
Resultat: 4,9 IE/L
Referensintervall:
Follikelfas: 3-13 Mittcykeltopp: 4-22 Lutealfas: 1-8 Postmenopaus: 25-140

S--Prolaktin
Resultat: 232 mIE/L
Referensintervall: 102-496

S--TSH
Resultat: 2,47 mIE/L
Referensintervall: 0,4-4,0
 
Vårt barn är snart 16 månader och tankarna om syskon börjar dyka upp lite tätare. Jag är dock så in i helvetes jäkla rädd för de första månaderna och att hamna i en depression igen. Vi hade en riktigt tuff start med vår son, alltså både jag och min man var i chock och min man har inte återhämtat sig helt ännu (!) Herregud vad de första 6-8 månaderna var tuffa för oss :(.

Någon här som varit med om samma tuffa start med ettan men ändå vågade sig på en tvåa? Är det samma omställning att få sitt andra barn, eller är det kanske en ännu större?
 
- Justonemore ÄL 24/8, BIM 7/9, försök 3
- KarinStarfighter. Äl ca 11/9, BIM ca 24/9. Försök 8. Första barnet.
- Lilleknodd2 ÄL ca 31/10, BIM 14/11. Fjärde försöket, andra barnet
- Ingela_S - ÄL ca 11/10, BIM ca 24/10 . Försökt sen nov-16. Inga barn sen tidigare.
- Hanna_90 - ÄL 13/10, BIM 27/10. Första ägglossningen sedan start i maj (behandling med letrozol). Ett barn sen tidigare
- Nejlica -ÄL ca 22/10 BIM ca 5/11 första barnet
- Flixon ÄL 17/10 BIM 31/10
- Hedblomster, ÄL ca 23/10, BIM ca 8/11. Försök 7, första barnet (4e försöket efter X).
- nattljus, ÄL ca 29/10, BIM ca 12/11 första försöket (blev inget direkt försök förra gången, vi fegade ur :p), första barnet
- Superstar, beräknad första ÄL efter uttag av spiral 30/10 BIM 13/11. Försök 1 med barn nr 2.
- Zvinto - ÄL ca 1/11, BIM runt 16/11. Försök 10, andra barnet.
- Lazy Lady, Har ej koll på äl eftersom jag ammar, men vi skyddar oss inte utan det blir när det blir. 3:e barnet.
1:a född stilla v41, 18/4 -16.
2:a född 19/4 -17.
 
Mensen kom som väntat igång igen, så jag uppdaterade listan med nya datum.

Jag är lite rädd för det som många av er beskriver, att det gick ruskigt lätt med första (hoppsan!) men att det ska strula nu. Jag har relativt tydliga symtom på ägglossning men blödningarna beter sig onekligen lite märkligt med spottings, bruna flytningar och utdragen mens. Men bm trodde att det berodde på spiralen så jag hoppas på det.
 
Vårt barn är snart 16 månader och tankarna om syskon börjar dyka upp lite tätare. Jag är dock så in i helvetes jäkla rädd för de första månaderna och att hamna i en depression igen. Vi hade en riktigt tuff start med vår son, alltså både jag och min man var i chock och min man har inte återhämtat sig helt ännu (!) Herregud vad de första 6-8 månaderna var tuffa för oss :(.

Någon här som varit med om samma tuffa start med ettan men ändå vågade sig på en tvåa? Är det samma omställning att få sitt andra barn, eller är det kanske en ännu större?

Vi hade det jättetufft hela första året (dottern är 17 månader) på en nivå att jag knappt vill tänka på det. Men nu är jag nygravid med ett lillasyskon och det känns faktiskt jättebra (hade en veckas panik efter plusset, men det gick över). Jag vågade bli gravid igen efter att ha pratat pratat pratat med min man om alla mina/våra nojor och slutligen kommit fram till att jag inte tänkte låta ett jobbigt år påverka hela resten av mitt liv och hindra mig från att skaffa fler barn. Bebis- och småbarnstiden är ju en ganska kort och övergående period av hela föräldraskapet, trots allt. :)
 
Ringde gynmottagningen idag och förklarade hur det ligger till. Att privatgyn ville att jag skulle prova progesteron vid nästa graviditet men att hon nu stängt sin mottagning så jag kan ej få det utskrivet av henne längre.
Fick till svar att jag ska försöka kontakta henne ändå via mail för att få min journal och sedan kontakta fertilitetsavdelningen.
"Men dom kommer nog tycka att det är onödigt att hålla på med sånt" :confused:
 
Ringde gynmottagningen idag och förklarade hur det ligger till. Att privatgyn ville att jag skulle prova progesteron vid nästa graviditet men att hon nu stängt sin mottagning så jag kan ej få det utskrivet av henne längre.
Fick till svar att jag ska försöka kontakta henne ändå via mail för att få min journal och sedan kontakta fertilitetsavdelningen.
"Men dom kommer nog tycka att det är onödigt att hålla på med sånt" :confused:
:arghh::banghead: Jag blir så less deras resonemang när det gäller kvinnors problem.

Det finns progesteronkräm, progesterall. Inte alls samma mängd progesteron som vagitorier men kanske en nödlösning om gyn dummar sig.
 
Vårt barn är snart 16 månader och tankarna om syskon börjar dyka upp lite tätare. Jag är dock så in i helvetes jäkla rädd för de första månaderna och att hamna i en depression igen. Vi hade en riktigt tuff start med vår son, alltså både jag och min man var i chock och min man har inte återhämtat sig helt ännu (!) Herregud vad de första 6-8 månaderna var tuffa för oss :(.

Någon här som varit med om samma tuffa start med ettan men ändå vågade sig på en tvåa? Är det samma omställning att få sitt andra barn, eller är det kanske en ännu större?
Jag fick en förlossnings/utmattningsdeppression med första barnet.
Första tiden med andra barnet gick bra, vi var alla väldigt uppmärksamma på eventuella tecken på depression och personalen på BB var jätterara.
Nu fick vi andra problem med sonen efter några månader, men just depressionsmässigt gick det mycket bättre med andra barnet.
Fem år efter första barnet är mitt huvud fortfarande halvtaskigt, men ja, livet är ganska bra ändå :)

Så jag beklagar det som hände. Lycka till hur ni än väljer att göra :)
 
Fick nyss ett nästan positivt ältest, är bara på cd 14 och så tidigt har jag inte fått ägglossning sen i april :) Känns skönt, har haft längre cykler än vanligt efter utomkvedshavandeskapet. Detta tar jag som ett tecken på lite balans i kroppen igen. Ja förutsatt att ägglossningen faktiskt sker inom ett par dagar då. Men brukar inte få så starkt utan att det händer inom 48 h typ.

20171019_153625-300x244.jpg
 
Känner mig väldigt öm på höger sida så jag skulle tro jag har ägglossning där... har min äggledare på vänstra sidan. Veeeeet att en äggledare kan plocka upp från båda sidor men vet också att min äggledare "är nerbunden" av sammanväxtning om än liten sådan, så jag vet inte om den kan röra sig som den ska. Men men. Trodde jag fick på vänster sida förra gången och det hjälpte ju inte så.
 
:arghh::banghead: Jag blir så less deras resonemang när det gäller kvinnors problem.

Det finns progesteronkräm, progesterall. Inte alls samma mängd progesteron som vagitorier men kanske en nödlösning om gyn dummar sig.

Känns som jag kommer få vänta länge på mailsvar från privatgynen... Och har inget hopp om att få något progesteron utskrivet av dom på gynmottagningen heller med tanke på deras resonemang igår.
Kollade på krämen, kostade ju en del men är den värd det tro? Kan man överhuvudtaget få ur tillräckligt stor mängd progesteron ur den eller är det bara bortkastade pengar(som jag oftast tycker att receptfritt är)? Tänker att jag får ju använda den i typ 13 veckor i så fall...
 
Känns som jag kommer få vänta länge på mailsvar från privatgynen... Och har inget hopp om att få något progesteron utskrivet av dom på gynmottagningen heller med tanke på deras resonemang igår.
Kollade på krämen, kostade ju en del men är den värd det tro? Kan man överhuvudtaget få ur tillräckligt stor mängd progesteron ur den eller är det bara bortkastade pengar(som jag oftast tycker att receptfritt är)? Tänker att jag får ju använda den i typ 13 veckor i så fall...
Den räcker rätt länge, använde min tredje cykler på rad och det finns kvar än.
Sen är det ju det där med styrkan, är helt med dig där. Jag skulle nog dock chansa, men det beror ju på hur desperat man är ;).
 
Mensen kom som väntat igång igen, så jag uppdaterade listan med nya datum.

Jag är lite rädd för det som många av er beskriver, att det gick ruskigt lätt med första (hoppsan!) men att det ska strula nu. Jag har relativt tydliga symtom på ägglossning men blödningarna beter sig onekligen lite märkligt med spottings, bruna flytningar och utdragen mens. Men bm trodde att det berodde på spiralen så jag hoppas på det.
De symptomen du beskriver kan också tyda på progesteronbrist. Lite allmänt kan man säga att spotting och utdragen mens kan tyda på något hormonknas. Är du helt säker på att du ägglossar?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 837
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 699
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp