En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Uppdatering. Jag som trodde att faran var över. Har ju mått mycket bättre den senaste tiden, men i måndags slog det till ordentligt. Fick ringa sambon som fick hämta mig på jobbet och åka till gynakuten. Kräktes och hade enorma smärtor i buk och rygg på höger sida. Blev hemskickad eftersom det inte såg ut som att äggstockarna vridit sig, men blev ännu sämre på kvällen så blev inlagd med morfin för att dämpa smärtorna. Inga roliga dygn, men är typ rörd över all snäll vårdpersonal som hjälpt mig. Nu är jag bättre igen, men trött. Ska sova hemma första natten. Lite orolig för det. Nu blir det inohep för att förebygga blodpropp till v 13 och in för ny kontroll på måndag. Embryot verkar må okej iaf. Det är väl det enda positiva i röran.

Ser jag tillbaka på det hela borde jag nog inte fått tillbaka nåt embryo alls. Tycker också att informationen varit lite slapp, särskilt från RMC Linköping. Typ det är inte ovanligt att man blir svullen... och inte så tydliga restriktioner.

Ska försöka sova nu. Hoppas att natten blir okej.

Sen hör folk på jobbet av sig och frågar hur jag mår. Det är ju gulligt och så, men vill inte berätta att vi väntar barn eftersom vi inte berättat det för vår familj och våra vänner. Så är lite besvärad över det. Sambon var ju tvungen att vara med mig i tisdags och fick ringa sin bakjour och ställa in sin jour med kort varsel. Han berättade varför för henne, men bad henne att inte säga varför. Det verkar hon inte hållit utan idag har flera kollegor hört av sig till sambon och frågar hur det går. Inte okej.
Kan du inte bara säga att det var blindtarmen? Numera opererar man väl inte alltid bort den utan ger antibiotika. Eller dra annan vit lögn, det får man i såna lägen :)
 
Kan du inte bara säga att det var blindtarmen? Numera opererar man väl inte alltid bort den utan ger antibiotika. Eller dra annan vit lögn, det får man i såna lägen :)

Jo, har bara sagt att jag har ont i äggstockarna. Men, nästa vecka blir det sjukintyg om jag inte är bättre och då blir det ju svårt att säga nåt annat. Problemet är väl snarare sambon som var uppriktig mot sin kollega och som inte håller tyst fast han bett henne.
 
Jo, har bara sagt att jag har ont i äggstockarna. Men, nästa vecka blir det sjukintyg om jag inte är bättre och då blir det ju svårt att säga nåt annat. Problemet är väl snarare sambon som var uppriktig mot sin kollega och som inte håller tyst fast han bett henne.

Fast du behöver inte lämna in den sidan där det står varför du är sjukskriven. Jag lämnade bara in första sidan när jag var sjukskriven efter en plastikoperation. Fruktansvärt dåligt av din sambos kollega :/
 
Vi hade vårt första besök på rmc i morse.

På VUL såg läkaren att jag inte hade ett imponerande antal antrala folliklar, 8 på höger sida och vänster något antal färre. Fick lämna ett AMH-prov efteråt. Hon sa att det inte var oroande lågt egentligen, men lika bra att kolla upp mer noggrant. Hon ville inte säga vad "normalt" antal var. Inget som avvek på de tidigare lämnade proverna för mig, sköldkörtel osv.

Mannen hade 37% kromosombrott (?) på sina lämnade prov, (25% skulle vara inom den normala gränsen) så han ska lämna ett prov till nästa vecka för det. DFI-analys tror jag det kallades? Det skulle tydligen påverka spermiernas förmåga att befrukta ett ägg.
Var alldeles snurrig när vi var där och är glad att mannen har bättre förmåga att fokusera än vad jag har, jag minns knappt något av besöket.

Bägge läkarna var väldigt trevliga, och lite beroende på vad våra prover vi lämnat/lämnar nu säger så blir det med största sannolikhet ivf och de ville försöka sikta på start om 3 månader. Jag var ärlig och erkände att jag rökt en och annan cigarett varje gång jag fått mens de senaste månaderna annars hade vi kunnat få starta mer omgående. Slutade egentligen röka för ett år sen, så det känns lite surt, och jag vet ju att jag inte borde röka egentligen, men när mensen kommit som en käftsmäll varje månad har en cigg varit min snuttefilt...
 
Jag har haft för mycket för mig för att ha tid att skriva här, livet kom liksom emellan. Läget är dock detsamma, mer eller mindre. Vi fortsätter försöka, men utan stress (vilket vi lyckas med, även om vi på sätt och vis har lite bråttom). Jag fick ju aldrig några resulat när jag använde ÄL-stickor, men gyn menade att sådana inte är att lita på, särskilt som jag hade symtom på ÄL. Hen förordade ett blodprov och mycket riktigt, jag har ägglossning och helt normala sköldkörtelvärden. Så långt allt väl, men fortfarande inte tillstymmelse till graviditet, så till hösten får vi försöka dra igång utredning.
 
Hur förhåller förresten ni er till alkohol? Praktiserar ni total avhållsamhet hela cykeln, eller kan ni ta ett glas vin efter mensens ankomst? Jag måste ärligt säga att jag är ganska uppgiven inför möjligheterna att alls bli gravid och tillåter mig att dricka vin efter mens. Är jag galen?
 
Hur förhåller förresten ni er till alkohol? Praktiserar ni total avhållsamhet hela cykeln, eller kan ni ta ett glas vin efter mensens ankomst? Jag måste ärligt säga att jag är ganska uppgiven inför möjligheterna att alls bli gravid och tillåter mig att dricka vin efter mens. Är jag galen?
Drick på du bara. Även om du lyckas bli gravid är det inte nån fara. I början drack jag inget alls mellan äl och mens men det slutade jag med typ efter nåt år kanske.

Vad jag lärt mig av mina år av försök är att inte pausa livet medan man försöker. Nya jobb, hästar, hundar, hus och utbildningar kan oftast sättas på paus/fixas på nåt sätt sedan i fall man blir gravid.
 
Hur förhåller förresten ni er till alkohol? Praktiserar ni total avhållsamhet hela cykeln, eller kan ni ta ett glas vin efter mensens ankomst? Jag måste ärligt säga att jag är ganska uppgiven inför möjligheterna att alls bli gravid och tillåter mig att dricka vin efter mens. Är jag galen?

Jag drack också med måtta iaf mellan mens och ägglossning. Herregud, man måste ju leva annars blir det ohållbart!
 
Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Hedblomster - ÄL 26/6, BIM 11/7. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Ingela_S - ÄL ca 26/6, BIM ca 10/7. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.


Denna månad kör jag ägglossningstest igen, provar CB med dubbel hormonindikator. Fick blinkande smiley redan idag, dvs östrogenstegring.
 
Hur förhåller förresten ni er till alkohol? Praktiserar ni total avhållsamhet hela cykeln, eller kan ni ta ett glas vin efter mensens ankomst? Jag måste ärligt säga att jag är ganska uppgiven inför möjligheterna att alls bli gravid och tillåter mig att dricka vin efter mens. Är jag galen?

Det enda som läkarna ville att jag skulle avstå var cigaretter. Snus, nikotintuggummi och alkohol var okej fram till ivf enligt dem.
 
Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Hedblomster - ÄL 26/6, BIM 11/7. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.

Anmälde mensstart till RMC igår, men de hade fullt med behandlingar så vi får vänta tills nästa cykel med vår behandlingsstart. Jag är inte ett dugg förvånad och tror inte att det är så ovanligt att man får vänta, som sköterskan ville påskina...
 
Vi hade vårt första besök på rmc i morse.

På VUL såg läkaren att jag inte hade ett imponerande antal antrala folliklar, 8 på höger sida och vänster något antal färre. Fick lämna ett AMH-prov efteråt. Hon sa att det inte var oroande lågt egentligen, men lika bra att kolla upp mer noggrant. Hon ville inte säga vad "normalt" antal var. Inget som avvek på de tidigare lämnade proverna för mig, sköldkörtel osv.

Mannen hade 37% kromosombrott (?) på sina lämnade prov, (25% skulle vara inom den normala gränsen) så han ska lämna ett prov till nästa vecka för det. DFI-analys tror jag det kallades? Det skulle tydligen påverka spermiernas förmåga att befrukta ett ägg.
Var alldeles snurrig när vi var där och är glad att mannen har bättre förmåga att fokusera än vad jag har, jag minns knappt något av besöket.

Bägge läkarna var väldigt trevliga, och lite beroende på vad våra prover vi lämnat/lämnar nu säger så blir det med största sannolikhet ivf och de ville försöka sikta på start om 3 månader. Jag var ärlig och erkände att jag rökt en och annan cigarett varje gång jag fått mens de senaste månaderna annars hade vi kunnat få starta mer omgående. Slutade egentligen röka för ett år sen, så det känns lite surt, och jag vet ju att jag inte borde röka egentligen, men när mensen kommit som en käftsmäll varje månad har en cigg varit min snuttefilt...

All denna väntan är såå drygt. Hoppas det löser dig för er. 😊
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Hedblomster - ÄL 26/6, BIM 11/7. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.

Anmälde mensstart till RMC igår, men de hade fullt med behandlingar så vi får vänta tills nästa cykel med vår behandlingsstart. Jag är inte ett dugg förvånad och tror inte att det är så ovanligt att man får vänta, som sköterskan ville påskina...

Synd! Nåt sånt system tror jag inte de har i Linköping där vi gick, men det är ju säkert en mindre klinik än Malmö med ett lite lägre tryck.
 
Synd! Nåt sånt system tror jag inte de har i Linköping där vi gick, men det är ju säkert en mindre klinik än Malmö med ett lite lägre tryck.

Malmö servar hela region skåne, så jag antar att det kan vara ganska många som söker sig dit. Men labbet kunde bara ta hantera ett visst antal äggplock i veckan, därav väntetid när det redan är fullt. Som sagt, vi har väntat tre månader på varenda steg i utredningen, så jag är inte förvånad. Det är snart ett år sedan vi lämnade de första proverna.
 
Uppdatering. Var hos Gyn idag på uppföljande återbesök. Fick träffa samma dr som när jag var inlagd. Han är bra! Mår ju allt bättre peppar, peppar ta i trä. Proverna såg bättre ut och den ena äggstocken som var 10 cm sist har krympt till 8 cm. Men, vi har ju planerat för resa till Albanien/ Montenegro på torsdag och han tyckte inte att vi ska åka om ifall det blir återfall under tiden vi är där eftersom sjukvården inte håller samma standard. Blev besviken, men bara att avboka. Ogillar att vara hemma på semestern :down: Återbesök hos samma dr på måndag nästa vecka.

Gjorde vul och sambon såg ett litet pickande hjärta. :love:

På eftermiddagen var det hälsosamtal på mvc. Helt värdelöst och onödigt. Nästa steg blir att boka tid för KUB.
 
Malmö servar hela region skåne, så jag antar att det kan vara ganska många som söker sig dit. Men labbet kunde bara ta hantera ett visst antal äggplock i veckan, därav väntetid när det redan är fullt. Som sagt, vi har väntat tre månader på varenda steg i utredningen, så jag är inte förvånad. Det är snart ett år sedan vi lämnade de första proverna.

Tror säkert de serverar hela södra sjukvårdsregionen, Skåne+Blekinge+Kronoberg? Så ett stort upptagningsområde.
 
Uppdatering. Var hos Gyn idag på uppföljande återbesök. Fick träffa samma dr som när jag var inlagd. Han är bra! Mår ju allt bättre peppar, peppar ta i trä. Proverna såg bättre ut och den ena äggstocken som var 10 cm sist har krympt till 8 cm. Men, vi har ju planerat för resa till Albanien/ Montenegro på torsdag och han tyckte inte att vi ska åka om ifall det blir återfall under tiden vi är där eftersom sjukvården inte håller samma standard. Blev besviken, men bara att avboka. Ogillar att vara hemma på semestern :down: Återbesök hos samma dr på måndag nästa vecka.

Gjorde vul och sambon såg ett litet pickande hjärta. :love:

På eftermiddagen var det hälsosamtal på mvc. Helt värdelöst och onödigt. Nästa steg blir att boka tid för KUB.
10?!! Herregud och dig lät som åka hem från sjukhuset... De ska ju vara typ 3,5cm. Mina var uppemot 7 och det gjorde så fruktansvärt ont.
 
Uppdatering. Var hos Gyn idag på uppföljande återbesök. Fick träffa samma dr som när jag var inlagd. Han är bra! Mår ju allt bättre peppar, peppar ta i trä. Proverna såg bättre ut och den ena äggstocken som var 10 cm sist har krympt till 8 cm. Men, vi har ju planerat för resa till Albanien/ Montenegro på torsdag och han tyckte inte att vi ska åka om ifall det blir återfall under tiden vi är där eftersom sjukvården inte håller samma standard. Blev besviken, men bara att avboka. Ogillar att vara hemma på semestern :down: Återbesök hos samma dr på måndag nästa vecka.

Gjorde vul och sambon såg ett litet pickande hjärta. :love:

På eftermiddagen var det hälsosamtal på mvc. Helt värdelöst och onödigt. Nästa steg blir att boka tid för KUB.
Gillar såklart inte äggstockarna, men grattis till det lilla hjärtat som pickade :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 550
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 865
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 330
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 707
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp