En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
All denna väntan är såå drygt. Hoppas det löser dig för er. 😊

Tack!
Håller såklart tummarna för er också!

Såg fler av dina svar längre ner gällande rmc..
De har väl ganska liten verksamhet öppen nu under sommaren också? Som jag förstod det så gör de inga behandlingar alls mellan v 27-31.

Vi skickade egenremiss i slutet av februari, hade lämnat alla prover 16/3 och var på första besöket i fredags. Mannen ska lämna ett tredje prov på fredag, de sa att provsvaren kunde dröja då de bara gör dfi-analysen en gång i veckan och kanske mer sällan under semestern. Tyckte det lät märkligt, man bör väl kolla det när provet är färskt?
Att det tar tid har vi ju förstått, men hoppas verkligen på att få komma igång på riktigt i oktober.
 
Uppdatering. Var hos Gyn idag på uppföljande återbesök. Fick träffa samma dr som när jag var inlagd. Han är bra! Mår ju allt bättre peppar, peppar ta i trä. Proverna såg bättre ut och den ena äggstocken som var 10 cm sist har krympt till 8 cm. Men, vi har ju planerat för resa till Albanien/ Montenegro på torsdag och han tyckte inte att vi ska åka om ifall det blir återfall under tiden vi är där eftersom sjukvården inte håller samma standard. Blev besviken, men bara att avboka. Ogillar att vara hemma på semestern :down: Återbesök hos samma dr på måndag nästa vecka.

Gjorde vul och sambon såg ett litet pickande hjärta. :love:

På eftermiddagen var det hälsosamtal på mvc. Helt värdelöst och onödigt. Nästa steg blir att boka tid för KUB.

Skönt att det går på rätt håll för dig! Hoppas det fortsätter så.
Trist med semestern, men ett pickande hjärta måste vara en fin tröst :)
 
Tack!
Håller såklart tummarna för er också!

Såg fler av dina svar längre ner gällande rmc..
De har väl ganska liten verksamhet öppen nu under sommaren också? Som jag förstod det så gör de inga behandlingar alls mellan v 27-31.

Vi skickade egenremiss i slutet av februari, hade lämnat alla prover 16/3 och var på första besöket i fredags. Mannen ska lämna ett tredje prov på fredag, de sa att provsvaren kunde dröja då de bara gör dfi-analysen en gång i veckan och kanske mer sällan under semestern. Tyckte det lät märkligt, man bör väl kolla det när provet är färskt?
Att det tar tid har vi ju förstått, men hoppas verkligen på att få komma igång på riktigt i oktober.

Jag fattade det som att det bara var äggplock de inte gjorde under semestern, labbet är stängt men sköterskorna jobbar. Beroende på långt eller kort protokoll så tar ju behandlingen olika lång tid innan själva äggplocket, så behandling under semestern var helt okej. Det lät konstigt med din sambos prov dock. Kan de frysa ner det kanske..?

Vi lämnade egenremiss i september och alla prover i oktober. Första besök 3 månader senare, sen efter alla besök i utredningen så fick vi vänta 3 månader till innan besök hos läkaren inför ivf-behandling. Men det är väl bara att bita ihop och vänta.
 
Uppdatering. Var hos Gyn idag på uppföljande återbesök. Fick träffa samma dr som när jag var inlagd. Han är bra! Mår ju allt bättre peppar, peppar ta i trä. Proverna såg bättre ut och den ena äggstocken som var 10 cm sist har krympt till 8 cm. Men, vi har ju planerat för resa till Albanien/ Montenegro på torsdag och han tyckte inte att vi ska åka om ifall det blir återfall under tiden vi är där eftersom sjukvården inte håller samma standard. Blev besviken, men bara att avboka. Ogillar att vara hemma på semestern :down: Återbesök hos samma dr på måndag nästa vecka.

Gjorde vul och sambon såg ett litet pickande hjärta. :love:

På eftermiddagen var det hälsosamtal på mvc. Helt värdelöst och onödigt. Nästa steg blir att boka tid för KUB.

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll. Trist med semestern, men det kommer fler tillfällen för resor. Att få se ett litet hjärta som slår måste vara den bästa tröstpresenten. 😊
 
Jag fattade det som att det bara var äggplock de inte gjorde under semestern, labbet är stängt men sköterskorna jobbar. Beroende på långt eller kort protokoll så tar ju behandlingen olika lång tid innan själva äggplocket, så behandling under semestern var helt okej. Det lät konstigt med din sambos prov dock. Kan de frysa ner det kanske..?

Vi lämnade egenremiss i september och alla prover i oktober. Första besök 3 månader senare, sen efter alla besök i utredningen så fick vi vänta 3 månader till innan besök hos läkaren inför ivf-behandling. Men det är väl bara att bita ihop och vänta.

Jo, undrar lite om hans prov, tänker att han får fråga på fredag när han lämnar.
Det står mer om semestern på deras hemsida, tidigaste mens för kort/ långt protokoll osv :)
Vad fick ni göra för utredningar under de tre månaderna efter första besöket?

Först nu har jag börjat bli bitter över att oddsen inte är på vår sida gällande spontan graviditet. Sörjer lite att vi inte får ”göra det själv”, ha hemligheten i 12 veckor osv
Har tackat nej till ett barnkalas, pallar helt ärligt inte. En av gästerna är fyrbarnsmamma och har gjort flertalet aborter, senast jag mötte henne sa hon att de två sista barnen kanske varit onödiga att skaffa.. blir förbannad bara jag tänker på det...
 
Jo, undrar lite om hans prov, tänker att han får fråga på fredag när han lämnar.
Det står mer om semestern på deras hemsida, tidigaste mens för kort/ långt protokoll osv :)
Vad fick ni göra för utredningar under de tre månaderna efter första besöket?

Först nu har jag börjat bli bitter över att oddsen inte är på vår sida gällande spontan graviditet. Sörjer lite att vi inte får ”göra det själv”, ha hemligheten i 12 veckor osv
Har tackat nej till ett barnkalas, pallar helt ärligt inte. En av gästerna är fyrbarnsmamma och har gjort flertalet aborter, senast jag mötte henne sa hon att de två sista barnen kanske varit onödiga att skaffa.. blir förbannad bara jag tänker på det...

Var tvungen att kolla mina inlägg bakåt i tråden för att komma ihåg vad vi gjort.

-September -17: Egenremiss skickad.
-November -17: Alla prover inlämnade.
-30/1-18: Första besök för utredning, VUL + blodprov.
-1/2: VUL + spolning av vägledare
-14/2: VUL + blodprov för att se så ägglossning skett.
-6/3: VUL + summering efter utredning.
-31/5: Första besöket inför IVF-behandling, VUL + gynundersökning.

Den mesta tiden går åt till att vänta, helt klart...
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Ändrar datum, igen... Läkaren som gjorde utredningen sa hör av er efter sommaren så kanske jag skickar en remiss, och när jag fått mens nästa gång i augusti tycker jag att det är dags om de har öppnat då.

- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd 2 - ÄL ca 20/5, BIM 3/6. Försöker få till ett syskon. Ett MA i v 18 samt ett MF i v 6.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
 
- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Zvinto - ÄL ca 28-30/5, BIM runt 13-15/5. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.

Ändrar mina datum.
 
Tog ett ÄL mitt på dagen och får detta resultatet.. Hade mens mellan 2-4/7.
Vad skulle ni tolka detta resultat som?
Brukar inte ha något utslag alls på ÄL stickor förutom runt ÄL.
Beräknad ÄL är på måndag.
96C3CBB2-0692-49DC-8FEA-930B55DEE0EB.jpeg
 
Var tvungen att kolla mina inlägg bakåt i tråden för att komma ihåg vad vi gjort.

-September -17: Egenremiss skickad.
-November -17: Alla prover inlämnade.
-30/1-18: Första besök för utredning, VUL + blodprov.
-1/2: VUL + spolning av vägledare
-14/2: VUL + blodprov för att se så ägglossning skett.
-6/3: VUL + summering efter utredning.
-31/5: Första besöket inför IVF-behandling, VUL + gynundersökning.

Den mesta tiden går åt till att vänta, helt klart...

Får jag fråga varför de valde att göra en spolning?

Mannen hann inte lämna sitt prov idag, åker med på måndag tänkte jag och passar på att prata med dem då om hur planerna ser ut framöver.
 
Får jag fråga varför de valde att göra en spolning?

Mannen hann inte lämna sitt prov idag, åker med på måndag tänkte jag och passar på att prata med dem då om hur planerna ser ut framöver.
Spolningen hör till utredningen. Man kollar så att det är fri passage i äggledarna. T.ex klamydia kan orsaka såna problem.
 
Haft ganska fullt upp med flytt nu det senaste. Inte flyttat mig i listan och väntar några dagar till innan jag gör det. 11 dagar efter ÄL och har idag fått ett svagt positivt test. :heart Vågar inte hoppas riktigt än förrän jag ser att det är starkare om ett par dagar och inte slagit om till negativt. :nailbiting:
 

Bifogade filer

  • 2018-07-14 06.43.42L.jpg
    2018-07-14 06.43.42L.jpg
    146,9 KB · Visningar: 91
Spolningen hör till utredningen. Man kollar så att det är fri passage i äggledarna. T.ex klamydia kan orsaka såna problem.
Inte för oss. Vi frågade om det och läkaren tyckte det skulle vara onödigt. Kanske beror på ens historia och misstanken om varför man inte lyckas.
 
Får jag fråga varför de valde att göra en spolning?

Mannen hann inte lämna sitt prov idag, åker med på måndag tänkte jag och passar på att prata med dem då om hur planerna ser ut framöver.

I vårt fall hörde spolningen till utredningen. Jag har endometrios som sitter på den ena äggledaren, men spolningen visade fri passage.
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 227
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
9 460
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp