En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Får kolla med rmc varför det inte talades om det när vi var där. Varför är det en självklarhet?
Såg på Livio’s hemsida att de oftast gör det...


Om det är stopp där är det ju ingen idé att testa något annat än IVF egentligen.

(Jag är inte spolad men var gravid från både höger och vänster äggstock innan utredning. Bevisat utomkveds på höger sida och troligt på vänster. Så jag hade någon form av passage men troligen bristande funktion, så vi landade ändå på äggledarna som trolig orsak tillsammans med låg äggreserv).
 
Om det är stopp där är det ju ingen idé att testa något annat än IVF egentligen.

(Jag är inte spolad men var gravid från både höger och vänster äggstock innan utredning. Bevisat utomkveds på höger sida och troligt på vänster. Så jag hade någon form av passage men troligen bristande funktion, så vi landade ändå på äggledarna som trolig orsak tillsammans med låg äggreserv).

De har nämnt IVF som enda alternativ för oss, och troligen ICSI då mannen har kromosombrott på 37% av sina spermier.
Förstår däremot inte vad som begränsar de andra 63% och gör att de redan nu endast pratar ICSI.

Ska sluta spekulera kring det här med spolning och fråga dem direkt istället, blir knäpp annars.

Skönt dock att kunna fråga er här som varit i karusellen tidigare. Jag blir så osäker när jag inte vet så mycket om vad som händer, sitter och slukar forskningsrapporter och tunga böcker om reproduktion. Vill kunna vara påläst för att ställa rätt frågor till behandlande läkare och förstå mig på varför de förordar en behandling över en annan. Min man säger att det är mitt kontrollbehov som kickar in..
 
De har nämnt IVF som enda alternativ för oss, och troligen ICSI då mannen har kromosombrott på 37% av sina spermier.
Förstår däremot inte vad som begränsar de andra 63% och gör att de redan nu endast pratar ICSI.

Ska sluta spekulera kring det här med spolning och fråga dem direkt istället, blir knäpp annars.

Skönt dock att kunna fråga er här som varit i karusellen tidigare. Jag blir så osäker när jag inte vet så mycket om vad som händer, sitter och slukar forskningsrapporter och tunga böcker om reproduktion. Vill kunna vara påläst för att ställa rätt frågor till behandlande läkare och förstå mig på varför de förordar en behandling över en annan. Min man säger att det är mitt kontrollbehov som kickar in..
Ja men då är det ju onödigt att spola, om ni ändå ska göra ivf.
 
Idag kan man ju få hjälp som ensamstående att bli gravid med donerade spermier, men är det någon som vet om det kan vara en känd donator, dvs någon man känner.
 
Idag kan man ju få hjälp som ensamstående att bli gravid med donerade spermier, men är det någon som vet om det kan vara en känd donator, dvs någon man känner.
Det borde, rent logiskt, vara okej kan jag tycka. Fast då kanske ”dom” anser att man likagärna kan lösa det själva?
 
Idag kan man ju få hjälp som ensamstående att bli gravid med donerade spermier, men är det någon som vet om det kan vara en känd donator, dvs någon man känner.
Det är okej när det gäller behandling av par, så då borde det ju rimligen vara okej för ensamstående också. Har dock läst att de i första hand rekommenderar så kallad korsdonation https://www.karolinska.se/for-patie...medicin-novum-huddinge/vantelista-och-kotid1/

Antar att poängen då är att man slipper kötiden om jag förstått det rätt.
 
Det borde, rent logiskt, vara okej kan jag tycka. Fast då kanske ”dom” anser att man likagärna kan lösa det själva?
Problemet med att lösa det själv är väl om den ena parten inte vill ha anvsvar eller skyldigheter mot ett barn och inte vill bli förälder, men kan tänka sig att bidra till att någon annan får barn. Jag har förstått att man gör utredningar och väldigt gärna vill hitta pappan. Kan vara jobbigt att behöva ljuga om att man inte vet vem det är.
 
Idag kan man ju få hjälp som ensamstående att bli gravid med donerade spermier, men är det någon som vet om det kan vara en känd donator, dvs någon man känner.
Jag har för mig att det i Sverige inte är tillåtet att använda någon man känner, läkaren ska välja donator. Men man kan ju göra heminsemination utan läkares hjälp om man vill också.
 
Jag har för mig att det i Sverige inte är tillåtet att använda någon man känner, läkaren ska välja donator. Men man kan ju göra heminsemination utan läkares hjälp om man vill också.
Jag har också hört att man inte får anväda någon man känner, men undrar om det kanske har ändrats?
 
Ingen tur denna gången heller, började blöda i torsdags. Flyttar mig i listan, men tänker inte räkna ut ÄL denna gången då jag känner att jag behöver en paus ifrån allt sånt.


- Nejlica, första barnet
- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- kmt - ÄL enligt tidigare cykelmönster 17/4, BIM 1/5, försökt sen vinter/ vår 2017, inga barn sedan tidigare.
- Winifred - ÄL ca 13/6, BIM ca 28/6. Inga barn sen tidigare.
- Klura- ÄL ca 10/7, BIM ca 24/7. Fjörde försöket, inga barn sedan innan
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- kmt ÄL ca 18/6, BIM 2/7, inga barn
- Skuggviol - ÄL ca 12/7, BIM ca 26/7. Tredje försöket, inga barn sedan tidigare.
- Lilleknodd - ÄL ca 16/7, BIM ca 30/7. Ett barn sen innan samt ett MF i v 17.
- Ingela_S - ÄL ca 19/7, BIM ca 2/8. Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.
- Hedblomster - ÄL 23/7, BIM 7/8. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
- Zvinto - BIM ca 19/8. Försökt sen jan -17, andra barnet
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 357
· Visningar
181 777
Senast: Bufera
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 322
Senast: Milosari
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 678
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp