En tråd för oss som vill ha barn/som försöker bli gravida - del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kände inte av hormonerna så mycket tyckte jag. Men så fick jag bara ut 8 ägg vid äggplock också. Blev bara ett som blev bra embryo och eftersom det inte tog sig efter insättning så blir detta försök två med nytt äggplock. Fick ont i slemhinnorna efter vaginaltabletterna efter insättningen bara, men det ha gått över igen.

Får andra sprutor den här gången, som man ska blanda till själv. Jag är lite nervös över det, tänk om det inte blir rätt...
De är enkla att blanda! Kan inte bli fel.

@Monkie jag hade heller inga problem med hormonerna. Och då har jag varit överstimulerad två gånger.
 
Nej det är lugnt! Jag har hängt i vill bli gravidtrådar sedan 2012. Två graviditeter genom IVF men MA kring vecka 6-7. Orkar inte just nu pga många andra utgifter.

Ibland är livet verkligen inte rättvist. Hoppas ni får möjlighet att prova igen.

Under tiden är åtminstone jag glad att du orkar hänga kvar i dessa trådar och dela med dig av dina erfarenheter. Guld värt att höra från någon som genomgått samma behandlingar som en själv.
 
@Ingela_S det finns videon på Youtube om hur pennorna och injektionerna funkar. Också hur man bryter ampullen och blandar.

+ @lil-sis
Tack för förklaringarna. Jag har inte fått öva på den här typen av sprutor, fick bara öva på de färdigifyllda inför första behandlingen. Fick en lapp med länk till video på nätet tillsammans med behandlingsplanen för detta försöket, så jag ska titta på filmerna innan jag försöker själv. Är två veckor tills sprutorna ska börja ges, så jag har lite tid på mig.
 
+ @lil-sis
Tack för förklaringarna. Jag har inte fått öva på den här typen av sprutor, fick bara öva på de färdigifyllda inför första behandlingen. Fick en lapp med länk till video på nätet tillsammans med behandlingsplanen för detta försöket, så jag ska titta på filmerna innan jag försöker själv. Är två veckor tills sprutorna ska börja ges, så jag har lite tid på mig.

Det tycker jag var lite oschysst!

Men är man bara försiktig så går det fint :)
 
Var på vårt planeringssamtal idag.
För oss blir det kort protokoll och ICSI.

Än en gång beklagade de vårt hemska, första besök. De var väldigt gulliga idag, känns så mycket bättre.
Tackade nej till att ha praktikant med in under samtal och undersökning. Kändes så fel.
Valde dock att tacka ja till studien och de lottade fram att vi ska få börja vår första behandling med Menopur. Fick prova blanda men inte sticka mig själv
”du ser van ut, har du gjort det här innan eller blandat och stuckit hästen nån gång?” :angel:
Fick lämna ett extra rör blod till studien.

Nu ska vi bara bestämma oss för om vi är helt redo för att starta..
Jag har nyss börjat nytt jobb, blir dödstrött under vintern och kan sova 16h om dygnet, samt att vi ska resa i mars.
Utifrån det sa läkaren att vi skulle vänta till april för att ha energi att gå igenom allt, men sköterskan tyckte vi skulle köra på nu i december. Min mens bör komma den 26/12 vilket är tidigaste dagen för att starta kort protokoll.. mycket att tänka på!
 
Var på vårt planeringssamtal idag.
För oss blir det kort protokoll och ICSI.

Än en gång beklagade de vårt hemska, första besök. De var väldigt gulliga idag, känns så mycket bättre.
Tackade nej till att ha praktikant med in under samtal och undersökning. Kändes så fel.
Valde dock att tacka ja till studien och de lottade fram att vi ska få börja vår första behandling med Menopur. Fick prova blanda men inte sticka mig själv
”du ser van ut, har du gjort det här innan eller blandat och stuckit hästen nån gång?” :angel:
Fick lämna ett extra rör blod till studien.

Nu ska vi bara bestämma oss för om vi är helt redo för att starta..
Jag har nyss börjat nytt jobb, blir dödstrött under vintern och kan sova 16h om dygnet, samt att vi ska resa i mars.
Utifrån det sa läkaren att vi skulle vänta till april för att ha energi att gå igenom allt, men sköterskan tyckte vi skulle köra på nu i december. Min mens bör komma den 26/12 vilket är tidigaste dagen för att starta kort protokoll.. mycket att tänka på!

Vad skönt att det gick bra och att ni fick ett bra bemötande. Ni har ju lite tid att fundera om ni vill köra direkt eller vänta. Vi resonerade som så att det är lika bra att köra för att inte förlora mer tid än nödvändigt om det inte tar sig eller om man vill börja men måste vänta för att labbet har fullt. Hoppas det går bra för er, oavsett när ni väljer att starta.🙂
 
Vad skönt att det gick bra och att ni fick ett bra bemötande. Ni har ju lite tid att fundera om ni vill köra direkt eller vänta. Vi resonerade som så att det är lika bra att köra för att inte förlora mer tid än nödvändigt om det inte tar sig eller om man vill börja men måste vänta för att labbet har fullt. Hoppas det går bra för er, oavsett när ni väljer att starta.🙂

Verkligen skönt :love: Var så orolig innan.
Jag är mer pepp på att komma igång direkt, medan min man bromsar lite och spontant vill vänta till efter semestern i mars. Mitt förnuft håller med honom, men den biologiska klockan plingar hej vilt.
Skulle vi börja nu i december så blir det dessutom lite struligt med att göra första ultraljudet på annan ort då vi inte är hemma över nyår. Har en vecka till att fundera..

Hur ser er plan ut framåt?
 
Verkligen skönt :love: Var så orolig innan.
Jag är mer pepp på att komma igång direkt, medan min man bromsar lite och spontant vill vänta till efter semestern i mars. Mitt förnuft håller med honom, men den biologiska klockan plingar hej vilt.
Skulle vi börja nu i december så blir det dessutom lite struligt med att göra första ultraljudet på annan ort då vi inte är hemma över nyår. Har en vecka till att fundera..

Hur ser er plan ut framåt?

Svårt det där med planering. Vi hade ett bröllop mitt under förra behandlingen och velade innan ifall vi skulle vänta med behandlingsstart eller köra på. Men eftersom det uppenbarligen inte är så lätt för oss att bli gravida så har vi valt att bara köra. Har ju åldern emot oss också (fyller 38 nästa år), så det är inget att tveka på för vår del.

Förlåt mitt korta minne, men om ni inte startar nu i december, så kan ni väl ta januari istället, eller varför behövde ni vänta till mars?

Jag håller på med nässpray 3 gånger om dagen och väntar på blödning inom 1-4 dagar. Börjar med sprutorna 27/12, första koll med UL den 3/1.
 
Svårt det där med planering. Vi hade ett bröllop mitt under förra behandlingen och velade innan ifall vi skulle vänta med behandlingsstart eller köra på. Men eftersom det uppenbarligen inte är så lätt för oss att bli gravida så har vi valt att bara köra. Har ju åldern emot oss också (fyller 38 nästa år), så det är inget att tveka på för vår del.

Förlåt mitt korta minne, men om ni inte startar nu i december, så kan ni väl ta januari istället, eller varför behövde ni vänta till mars?

Jag håller på med nässpray 3 gånger om dagen och väntar på blödning inom 1-4 dagar. Börjar med sprutorna 27/12, första koll med UL den 3/1.

Det finns inga egentliga hinder att börja i januari, det var mest våra tankar om att vänta lite grann och då till efter resan som vi ska göra i mars. Eftersom läkaren inte såg någon anledning att börja omedelbart så tyckte hon det var ett klokt resonemang, jag känner ju min kropp och vet hur utmattad jag blir under vintern. Har börjat äta folsyra och b12 redan åtminstone så är det förberett om vi bestämmer oss för att börja innan.

Hur mår du såhär långt i behandlingen?
 
Det finns inga egentliga hinder att börja i januari, det var mest våra tankar om att vänta lite grann och då till efter resan som vi ska göra i mars. Eftersom läkaren inte såg någon anledning att börja omedelbart så tyckte hon det var ett klokt resonemang, jag känner ju min kropp och vet hur utmattad jag blir under vintern. Har börjat äta folsyra och b12 redan åtminstone så är det förberett om vi bestämmer oss för att börja innan.

Hur mår du såhär långt i behandlingen?

Ja, det är en svår avvägning - vänta tills ett bra tillfälle eller köra på första bästa.

Jag märker ingen skillnad med eller utan behandling. Nässprayet är lite irriterande och smakar äckligt om man får ner det i svalget. 😋 Jag kände inte av nånting alls under förra behandlingen, det ska bli intressant att se om det blir nån skillnad med andra sprutor denna gången
 
Vet inte om listan är så aktuell längre, men uppdaterar i alla fall. Fick mens idag och har anmält till RMC, men är helt inställd på att bli nekad denna cykeln (också), eftersom de sa att mensstart tidigast fick vara 27/11 för att undvika julen. Två ynka dagar fel alltså.

- Ackio - Ingen ÄL bekräftad än, barn sen tidigare, utomkveds 2012
- Rouise - ingen koll på ÄL ännu, inga barn sedan tidigare.
- Kluven - slutade använda skydd i augusti-17(hormonella skydd långt tidigare), ÄL troligtvis kring 4/3, BIM 18/3, inga barn sedan tidigare.
- Lickety - Äl 8/3, BIM 22/3, första försöketinleddes förra veckan, inga barn sedan tidigare.
- Tussilagon ÄL ca 13/6, första försöket med insemination, andra barnet.
- Zvinto - BIM mellan 22-25/11. Försökt sen jan -17, andra barnet
- Winifred - ÄL ca 12/8, BIM ca 27/8. Försök 3, inga barn sen tidigare
- Hedblomster - ÄL ca 19/10, BIM ca 3/11. Försökt sen mars -17, inga barn. X i maj -17.
-Klura- BIM 24 november, ägglossning ca 10/11
- Ingela_S - ÄL ca 5/12, BIM ca 19/12 Försökt sen nov -16. Inga barn sen tidigare.

*kl*
Ok, måste uppdatera sedan senast -förlåt- men jag fick ett chefsjobb som började i våras vilket ställde planerna på halt en stund. Men nu försöker vi metoden "blir det så blir det" efter att den nya tjänsten fått landa ett tag :)
 
  • Gilla
Reactions: kmt
Idag fick jag utslag på ÄL-sticka till slut! Det var skönt att se att jag har ägglossning, men jätteosis för sambon och jag är på skilda håll nu under jul. Vi hade sex för fyra dagar sen, så det var ett tag sen.
 
Ja, det är en svår avvägning - vänta tills ett bra tillfälle eller köra på första bästa.

Jag märker ingen skillnad med eller utan behandling. Nässprayet är lite irriterande och smakar äckligt om man får ner det i svalget. 😋 Jag kände inte av nånting alls under förra behandlingen, det ska bli intressant att se om det blir nån skillnad med andra sprutor denna gången

Vi bestämde oss för att vänta, en familjemedlem gick bort hastigt för en vecka sen så tillvaron har varit upp och ned.
Mensen dök upp två dagar tidigt så vi hade inte fått starta nu ändå heller.


Skönt att du mår bra under behandlingen!
Håller verkligen tummarna för er denna gången!
 
Vi har fått tid för läkarbesök redan nästa vecka! Finns det chans att direkt få planering och hormonsprutor utskriva tro? Bm sa inget om det men sa att det förmodligen kommer bli aktuellt med gynundersökning med ultraljud på det besöket också. Alla våra andra prover har varit normala.
 
Vi har fått tid för läkarbesök redan nästa vecka! Finns det chans att direkt få planering och hormonsprutor utskriva tro? Bm sa inget om det men sa att det förmodligen kommer bli aktuellt med gynundersökning med ultraljud på det besöket också. Alla våra andra prover har varit normala.

Var gör ni er utredning nånstans?
För oss har det sett ut enligt följande

* Inskick av egenremiss
* Kallade att lämna prover, två spermaprov för mannen och ett blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till undersökning, vul, samt nytt spermaprov och blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till genomgång av provsvar
Väntetid 2,5 mån
*Kallad till planeringssamtal, ytterligare ett vul, genomgång av metod, hur man tar sprutorna osv

Nu är det upp till oss när vi vill börja, dock kan de neka start i två cykler när vi anmäler oss "redo".
 
Var gör ni er utredning nånstans?
För oss har det sett ut enligt följande

* Inskick av egenremiss
* Kallade att lämna prover, två spermaprov för mannen och ett blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till undersökning, vul, samt nytt spermaprov och blodprov för mig
Väntetid 3 mån
* Kallad till genomgång av provsvar
Väntetid 2,5 mån
*Kallad till planeringssamtal, ytterligare ett vul, genomgång av metod, hur man tar sprutorna osv

Nu är det upp till oss när vi vill börja, dock kan de neka start i två cykler när vi anmäler oss "redo".
Varför så många spermaprov? Var det något på tok med de tidigare?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 576
Senast: orkide
·
Gravid - 1år Välkomna till tråd 13 Här samlas alla som vill prata om hur det är att försöka få till barn! Oavsett om det är med stork, DHL...
66 67 68
Svar
1 358
· Visningar
182 159
Senast: cherie
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 348
Senast: Milosari
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
33 34 35
Svar
680
· Visningar
7 597
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp