En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

MonteRose

Trådstartare
Har Madick fortfarande tid och ork att vara vår avmaskningsguru?


Här är i alla fall min fråga

Min häst har för första gången på ca 6 år visat på mask i träckprov, 30 EPG av lilla/stora blodmasken.

Hästen går i ganska liten grushage som delas med ett par andra hästar. Inte alltid samma hästar.

Hästen har oxå haft enstaka styngflugeägg.

Har funderat på att ge Cydectin men ska jag ge det nu eller vänta tills efter frosten och ta styngflugan samtidigt? Jag har inte sett några nya ägg på en månad.

De andra hästarna som går i samma hage brukar avmaskas enligt de "gamla" rutinerna.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

30 EPG är otroligt lite, minsta möjliga som går att hitta. Har du hunnit ta bort styngflugeäggen direkt när du såg dem? OM du tänker avmaska så vänta till efter frosten.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

- kl -

Det tar ju ett par dagar efter avmaskningen innan alla maskar/ägg kommit ut, stämmer?

Hur många dagar efter avmaskning kan jag låta hästarna gå kvar i samma hage innan jag släpper in dem i den nya hagen? För att vara säker på att de inte bajsar ut några ägg i nya hagen.

Jag har beställt Kolla Masken till alla hästarna. Ska jag skicka in det och sen avmaska. Jag kanske kan ta träckprov och sen avmaska samma dag och sen se vad svaren säger för att det är bra att veta vad individerna hade?

En annan fundering, kan de inte äta smittat gräs under tiden som avmaskningsmedlet verkar = de får i sig ägg/mask på nytt? Bör jag avmaska om ett tag igen då? Med samma medel? (Noromectin)

En annan fråga, lite dum kanske. Men man kan avmaska i samband (dagarna runt) kastrering?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

När vi tog test på valack , 4 år, importerad från Polen och mager som ett staket hade han ett värde på 800... (kommer inte ihåg vilken sort men han fick bimectin. Nu har han tom börjat lägga på sig... tänk vad lite avmaskning kan göra...
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

- kl -

Det tar ju ett par dagar efter avmaskningen innan alla maskar/ägg kommit ut, stämmer?

Hur många dagar efter avmaskning kan jag låta hästarna gå kvar i samma hage innan jag släpper in dem i den nya hagen? För att vara säker på att de inte bajsar ut några ägg i nya hagen.
4 dagar är ett bra mått.

Jag har beställt Kolla Masken till alla hästarna. Ska jag skicka in det och sen avmaska. Jag kanske kan ta träckprov och sen avmaska samma dag och sen se vad svaren säger för att det är bra att veta vad individerna hade?
Nej, det tycker jag inte är någon bra idé. Vänta tills du får provsvaret, det tar bara en dag.

En annan fundering, kan de inte äta smittat gräs under tiden som avmaskningsmedlet verkar = de får i sig ägg/mask på nytt? Bör jag avmaska om ett tag igen då? Med samma medel? (Noromectin)
Inget avmaskningsmedel dödar alla stadier inuti hästen. Ta nytt prov till våren och se hur det står till.

En annan fråga, lite dum kanske. Men man kan avmaska i samband (dagarna runt) kastrering?
DET har jag däremot ingen aning om. Fråga din veterinär.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Hej!

Jag slänger in en fråga här med till Madick;)

Vi tog träckprov i våras innan betet och alla hästarna hade 0 EPG:)

Ska vi ta nytt träckprov nu efter betet eller vänta tills våren igen?
Igen stygnfluga har synts till ännsålänge.

Tack för hjälpen:bow:
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Var det första gången ni gjorde prov eller nollade så skulle jag ta ett prov nu på hösten också. Har de nollat förr så skulle jag vänta till våren.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Det var 7 veckor sedan jag avmaskade fölungen med axilur.
Kan jag göra träckprov nu eller är det för tidigt?
Fölet är nu 16 veckor gammal.
Är det någon som vet (Madick kanske;))?
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Det var 7 veckor sedan jag avmaskade fölungen med axilur.
Kan jag göra träckprov nu eller är det för tidigt?
Fölet är nu 16 veckor gammal.
Är det någon som vet (Madick kanske;))?

Vänta en vecka så får du säkrare svar.
 
Sv: En tråd om avmaskning och träckprov del 3

Tack för ditt snabba svar!
Varför blir det säkrare om en vecka? Är det ännu bättre att vänta längre?
Mina vuxna hästar när rekommenderar du att träckprova dom?
Har gått i "mellanhage-skogshage" i tre veckor efter betet, men ska till vinterhagen när träckprov och ev. avmaskning är avklarad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
778
Senast: Habina
·
Hästvård Jag har två hästar som alltid har högt epg med små blodsmaskar. Jag har inte mycket mark ca 1 hektar jag delat till en sommar och en...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 299
Senast: Cicci75
·
Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 624
Senast: L.N
·
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 763

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp