En transporttråd till

Jag hämtar min nya CL imorgon och har offrat sadelkammare för utrymme framtill. Körde en gammal CL häromveckan med sadelkammare och det är helt enkelt alldeles för trångt. Så himla meckigt! Så för mig bir det skåp som gäller istället :).

Vilken modell blev det?
 
@RonjaH En Gold First :) . Jag vill kunna ha plats för båda mina hästar och kör dom nästan lagligt på B-kort i den ;) . Har 735 kg lastvikt vilket känns himla bra! Körde det till tävling idag och är supernöjd med det! Kanonbra ventilation, smidigt, rymligt, ljust och väldigt stadigt på vägen :love:
 
Har ägt ett cheval ett antal år och bytt till umesläp med fronturlastning. Tror det är ett b50. Hästen är betydligt mer nöjd i Umesläp! Så om jag vore du så skulle jag köpa ett ume med fronturlastning och ha ett sadelskåp istället för sadelkammare. 50 får du ett fint släp för!
 
Har ägt ett cheval ett antal år och bytt till umesläp med fronturlastning. Tror det är ett b50. Hästen är betydligt mer nöjd i Umesläp! Så om jag vore du så skulle jag köpa ett ume med fronturlastning och ha ett sadelskåp istället för sadelkammare. 50 får du ett fint släp för!

Vad har ume för egenskaper som gör hästen mer nöjd tror du? Intressant att höra från någon som haft båda varianter, den mesta Cheval kritiken kommer ju annars från folk som aldrig ägt ett :)

Ett bättre begagnat umeb50 för 50k låter som en dröm, men tror dock det är omöjligt!
Ekonomin tillåter inte ett nytt 'premiumsläp' och då får det blir en budgetvariant istället (vill inte ta avbetalning). Som nämns ovan, budget behöver inte betyda dåligt, men man får ju ge avkall på en del finesser. Så länge det inte är säkerheten som rycker, så är det ok med mig.
 
@RonjaH En Gold First :) . Jag vill kunna ha plats för båda mina hästar och kör dom nästan lagligt på B-kort i den ;) . Har 735 kg lastvikt vilket känns himla bra! Körde det till tävling idag och är supernöjd med det! Kanonbra ventilation, smidigt, rymligt, ljust och väldigt stadigt på vägen :love:

Kollade upp det släpet nu, verkligen prisvärt! Jag kan dock inte släppa fronturlastningen :/ Sadelkammare kan jag kompromissa bort, ,man kan ju alltid ha ett sadelskåp.
Just nu väntar jag på prisförslag på ett touring country m sadelkammare, sen får jag väl avväga om möjligheten att i framtiden kunna köra två hästar + att ha en rymlig sadelkammre är värt de extra pengarna som släpet kostar jämfört med en touring one (enhästars) utan sadelkammare...
 
Köpte ett Cheval-släp nyligen. Offrade fronturlastningen för sadelkammare. Få släp man får båda med..

Jag är jätteglad över min Star Trailer Diamant som har både fronturlastning och sadelkammare. Dessutom boggie, vilket var mina tre största krav när jag letade transport:up:
 
@RonjaH Var på tävling i onsdags och Touring är verkligen populär! Tre vanliga och en enhästars touring fanns på plats :D. Två av mina klubbkamrater har nyligen köpt varsin Touring också och de är supernöjda. För min del är frontutlastning inget jag vill ha så en Gold First räcker gott för mina behov :).
 
Vad har ume för egenskaper som gör hästen mer nöjd tror du? Intressant att höra från någon som haft båda varianter, den mesta Cheval kritiken kommer ju annars från folk som aldrig ägt ett :)

Ett bättre begagnat umeb50 för 50k låter som en dröm, men tror dock det är omöjligt!
Ekonomin tillåter inte ett nytt 'premiumsläp' och då får det blir en budgetvariant istället (vill inte ta avbetalning). Som nämns ovan, budget behöver inte betyda dåligt, men man får ju ge avkall på en del finesser. Så länge det inte är säkerheten som rycker, så är det ok med mig.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad! Men när vi körde på "dålig väg" med chevalen så blev min häst väldigt orolig och grävde. Åkte med någon gång för att lista ut varför. Det levde om en hel del, men hon var lugn när jag åkte med. Hade det släpet i fyra år med den hästen. Har haft umesläpet ett år och det spelar ingen roll hur dålig vägen är, hon står helt stilla!

Eh, jag köpte mitt för 30... :cool: dock lite smågrejer som behövde fixas, men det gick för under 2000.
 
Jag vet faktiskt inte riktigt vad! Men när vi körde på "dålig väg" med chevalen så blev min häst väldigt orolig och grävde. Åkte med någon gång för att lista ut varför. Det levde om en hel del, men hon var lugn när jag åkte med. Hade det släpet i fyra år med den hästen. Har haft umesläpet ett år och det spelar ingen roll hur dålig vägen är, hon står helt stilla!

Eh, jag köpte mitt för 30... :cool: dock lite smågrejer som behövde fixas, men det gick för under 2000.
Brukar det inte handla om ljudnivå och hur stabilt själva släpet ligger på vägen?
Det förekommer ju jämförelser med billiga vs dyra bilar i tråden och det är ju sånt som skiljer även där. Komfort, stabilitet på vägen, ljudnivå osv är ju typiska saker som skiljer budget vs dyrare fordon. Gissningsvis är det samma för transporter :)
 
När jag körde Cheval upplevde jag det väldigt skramligt. Hästen åkte inte så bra i det heller, och då har jag en häst på bara 162. Det var trångt och när jag själv åkte i det var det framförallt ljudnivån jag reagerade på. Jag tycker Boj är bra annars.
 
Är jättenöjd med mitt cheval gold one, har haft i många år och bytte till ett nytt för ett år sedan.
Gillar att man kan öppna luckan på 2 sätt, att det är det bredaste 1hästars släpet, (kan köra stora ensilagebalar i det) och att det är Pullman system, går mycket stadigt eftersom hjulen rör sig separat.
Har inte upplevt sadelkammaren som liten, får in både min dressyrsadel och hoppsadel samtidigt, + hjälm, väst, träns, borstar m.m.
När jag bytte valde jag också på om jag skulle haft en touring men blev en gold one igen eftersom jag ville ha sadelkammaren.
Men om det kommer en ny modell man kan ha både sadelkammare och fronturlastning blir det en sådan nästa gång!:)
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har ombyggt släp till shetland? Funderar på om man ska köpa ett Ifor Williams enhästars när vi ska köpa nytt till våren, och...
Svar
1
· Visningar
1 561
Senast: Buck
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Bluefish
·
Utrustning Ja, finns det hästar som blir oroliga av att åka brett? Jag är ingen van transportör av hästar (än så länge), och vi har bara...
Svar
2
· Visningar
1 208
Utrustning Nån som vet nåt om dem? Vill ha ris och ros. Tittade på återförsäljarens hemsida men kunde inte hitta nåt pris (blir gaaaalen på...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp