Bukefalos 28 år!

En typisk Svensk Frukost; finns det?

Sleepy

Trådstartare
Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?

Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag. :p
 
Engelsmännen har ju sin "full english", amerikanerna sina pannkakor eller äggröra osv. Har vi en typisk svensk frukost här i landet? Havregrynsgröt? Knäcke och Kalles?

Mycket viktig fråga som kräver en djupanalys, kände jag. :p

Känns som att det där kan variera från familj till familj och kanske mellan generationerna? Jag är uppvuxen med havregrynsgröt med alternativet fil och müsli om jag inte ville ha gröt. Nu för tiden så blir det oftast kaffe, hembakat bröd med ost och skinka och eventuellt en tallrik med fil och müsli. Ägg och kaviar brukar kunna närvara på frukostbordet emellanåt också. Det känns som att många som jag känner äter smörgås till frukost.
 
Skulle jag få i uppdrag att komponera ihop en ”full Swedish breakfast” på något turistställe där folk var väldigt intresserade av den svenska kulturen så hade har serverat knäcke med ägg och kaviar, filmjölk med müsli och kaffe.
 
En "standard American breakfast" ar hash browns (grov riven potatis), bacon, and eggs. Eller "biscuits and gravy" frukost bullar och sas🧐 Eller Breakfast burrito, lamplig frukost mat, bacon (eller frukost korv som kottfars), eggs, hash browns, salsa, chili (inte sot) sas inrullad i en tortilla. Vansinnigt gott!
Men oftast en smoothie, en toast, eller nagot annat som gar fort.
 
Limpa eller hårdbröd med valfritt pålägg (ofta ost) och kaffe (oboy om barn) är min första tanke, men jag tror det varierar enormt över landet.

Jag tror aldrig jag träffat en enda människa som äter kaviar till frukost sådär dagligdags, det känns mer som umgängesfika eller mellanmål för mig (som inte äter det alls). :)
 
Min standardfrukost på vardagar är antingen naturell yoghurt med flingor, ett kokt ägg på hårt bröd eller overnight oat.
På helger hembakt bröd med ost och skinka oftast, ett kokt ägg med kaviar, juice och te.
 
Saker som utlänningar jag känner reagerat på som ovanligt/svenskt:

- havregrynsgröt (särskilt kokt på mjölk/äten med mjölk)
- knäckebröd
- kalles kaviar
- filmjölk
- skivad gurka på mackan
- leverpastej/leverkorv
- kanelbullar
- svart kaffe i mugg
- svenskt bröd typ sirapslimpa, hönökaka
 
Naturligtvis blir det lite generaliserat, men det är ju ändå tanken. :p Det känns som att vi oftast äter mer till frukost än tex fransmännen med sitt kaffe och croissant, nyttigare än engelsmännens stekta allting osv. Mer gröt, mackor och så. Vet att jag saknade riktigt grovt bröd i tex Australien.

Kaffe är ju helt nödvändigt, förstås.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
11 250
Senast: nullo-modo
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 696
Samhälle En ung släkting till mig skrev på sociala medier - Nu kommer alla svennar åka runt i landet som om det finns någon morgondag- (gällande...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
6 520
Senast: MJLee
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 383
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bilsätesskydd
  • Valp 2023 -den andra
  • Katter med olika foderbehov

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp