Bukefalos 28 år!

En undran om extra avgift hos hovslagare.

K

Kaweria

Våran hovslagare har lagt till en extra avgift nu om han skor/verkar en stor häst ex ardenner på 300kr. Har aldrig varit med om/eller hört att en sådan avgift existerar. Har ni? :confused:
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Det finns en del hovslagare som lägger på lite extra när de tar tyngre hästar ja, detta pga att det sliter mer på kroppen att verka ex ardenner
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

tror dom flesta lägger till när de är så tunga hästar som ardennrar.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

isch.. men du.. har du provat att sko? fy farao säger jag bara. ska aldrig klaga på hovslagarns priser igen.. sålänge det blir bra gjort såklart =)

men känns rätt naturligt att ju större häst jumer kostar det.. kostar ju inte samma att sko en liten en som en större osv =)
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Okej då vet jag att det existerar. Trist bara av hovslagaren att han inte informerade om denna höjning innan han verkade och skickade fakturan.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jo det har jag hört någon eller ett par hovslagare som gör, det blir dyrare om hästen är tung.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Båda mina senaste har pristillägg för 'tung häst'. Vet dock inte hur mkt prispåslaget är, då jag inte har några tunga, men vet det finns.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

min kille på 180 drar 4-or i skor och jag får lägga på 100:- men de sa hovslagarn att de va för att skorna va dyrare, sen kanske de e lite extra för att han e stor och som nån annan skrev att de blir jobbigare.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Våran hovslagare har lagt till en extra avgift nu om han skor/verkar en stor häst ex ardenner på 300kr. Har aldrig varit med om/eller hört att en sådan avgift existerar. Har ni? :confused:


Ja det har min hovis gjort länge. :) Det står så här på hovslagarföreningens sida:


Rekomenderad prislista 2007


Hovslageri 1/1 1/2
Skoning arbetskostnad inklusive söm 880:- 440:-
Skoning arbetskostnad inklusive söm
(tung häst) 1260:- 630:-

Tillägg för arbetskostnad vid skoning med sulor eller liknande 280:- 140:-
Verkning för barfotagång 400:- 200:-
Verkning för barfotagång (tung häst) 600:- 300:-

Detta är ju bara ett riktpris så var och en hovis sätter naturligtvis sina egna priser.

Men min hovis berättade att även en "lättare" häst kan räknas som tung - det har inte enbart med vikten att göra. En lättviktig häst kan ju vara väldigt "tung" att sko/verka om den inte står stilla, står och hänger etc. Och en stor bjässe som står snällt och nästan själv håller upp benen kan räknas som en "lättviktare" :)
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

......
men känns rätt naturligt att ju större häst jumer kostar det.. kostar ju inte samma att sko en liten en som en större osv =)

Fast en liten en kan nog också vara jobbig som tusan för kroppen. Vet en del hovisar som inte vill sko t ex shettisar överhuvudtaget.

Så mitt tips till blivande hästägare är: Inte för små och inte för stora! :D
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Jag trodde det var ganska vanligt? Min hovslagare tar iallafall extra för tung häst. :D

Men dåligt stil att inte säga till innan att han har infört det. Tycker det är lite av en självklarhet att informera om nya/ändrade priser.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

"Tung häst" är inte lika med Tung häst. En tung häst är tung oavsett storlek.
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

*kl*

Min hovis tog inte betalt för tung häst fast min häst både var tung och är tung:crazy: Hovis hade ont i ryggen i två veckor efter att ha verkat min häst så "tung" avgift hade varit väldigt befogat:crazy: Jag erbjöd honom mer betalt men det ville han inte ha. Jag la mycket tid på att hovslagarträna min häst och nu är han skodd runt om och sköter sig riktigt riktigt bra!

Jag tycker absolut att en hovslagare ska ta mer betalt för tunga hästar!
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Vi har aldrig betalat extra för att få ardennerna verkade. Men våra är väldigt lätta att hålla på med. Då nästan håller hoven själva. Vet en som betalade 2500 för att sko en ardenner fram..
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

"Tung häst" är inte lika med Tung häst. En tung häst är tung oavsett storlek.

:confused: Eh, ja det var ju så jag sa? :) (Med lite fler ord kanske)

"Men min hovis berättade att även en "lättare" häst kan räknas som tung - det har inte enbart med vikten att göra. En lättviktig häst kan ju vara väldigt "tung" att sko/verka om den inte står stilla, står och hänger etc. Och en stor bjässe som står snällt och nästan själv håller upp benen kan räknas som en "lättviktare"
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Då tycker jag det är bra att ni inte behöver betala mer! För som vdb sa, tung behöver inte betyda tung. (Men i mitt fall var det som sagt så:crazy:)
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

borde ju bli tillägg på småhästar också som shettisar där man får ligga och kravla på golvet?
 
Sv: En undran om extra avgift hos hovslagare.

Många har ju slutat sko/verka små shettisar med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 867
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 509
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 289
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 373
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp