En usel ridlektion

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag red lektion igår igen och fick åter den lilla c-ponnyn. I början kändes han rätt slö faktiskt och jag fick driva. Vi började med att rida upp på medellinjen och där göra volter åt höger och vänster. Vi började i skritt och övergick sedan till trav. När vi avslutat den övningen gick vi över till nästa övning som var att galoppera på volterna och trava längs långsidorna. Ponnyn blev het utav helvete och var inte talbar. Det var oerhört frustrerande och jag kunde inte lösa problemet.

Så när lektionen var slut kände jag mig bara som en totalt usel ryttare, sämst i världen typ. Det känns som om jag aldrig kommer att lära mig rida.

Ibland undrar jag varför jag egentligen fortsätter att rida när jag ändå inte kommer någon vart. Jag känner inte att jag utvecklas.

I helgen ska jag rida medishästen igen och jag tänkte ta mig till ridbanan. Jag har fått berättat för mig att stallägaren red på ridbanan med honom en gång och då hade han varit jäkligt vrång. Jag har aldrig sett stallägaren rida men har förstått att vi rider väldigt olika. Så det återstår att se hur det går för mig att rida på ridbanan med honom.

Men med medishästen känner jag också en viss hopplöshet eftersom jag inte har möjlighet att få tränarhjälp med honom. Och det i sin tur beror på att jag inte har någon transport. Jag känner lite att jag står i valet och kvalet att antingen sluta rida eller köpa en transport. Att fortsätta skogsmullerida känns inte som ett kul alternativ.
 

Jag red lektion igår igen och fick åter den lilla c-ponnyn. I början kändes han rätt slö faktiskt och jag fick driva. Vi började med att rida upp på medellinjen och där göra volter åt höger och vänster. Vi började i skritt och övergick sedan till trav. När vi avslutat den övningen gick vi över till nästa övning som var att galoppera på volterna och trava längs långsidorna. Ponnyn blev het utav helvete och var inte talbar. Det var oerhört frustrerande och jag kunde inte lösa problemet.

Så när lektionen var slut kände jag mig bara som en totalt usel ryttare, sämst i världen typ. Det känns som om jag aldrig kommer att lära mig rida.

Ibland undrar jag varför jag egentligen fortsätter att rida när jag ändå inte kommer någon vart. Jag känner inte att jag utvecklas.

I helgen ska jag rida medishästen igen och jag tänkte ta mig till ridbanan. Jag har fått berättat för mig att stallägaren red på ridbanan med honom en gång och då hade han varit jäkligt vrång. Jag har aldrig sett stallägaren rida men har förstått att vi rider väldigt olika. Så det återstår att se hur det går för mig att rida på ridbanan med honom.

Men med medishästen känner jag också en viss hopplöshet eftersom jag inte har möjlighet att få tränarhjälp med honom. Och det i sin tur beror på att jag inte har någon transport. Jag känner lite att jag står i valet och kvalet att antingen sluta rida eller köpa en transport. Att fortsätta skogsmullerida känns inte som ett kul alternativ.
Har du pratat med ridläraren om dina tankar kring ponnyn? Tex bett om tips hur den ska ridas eller fråga om du kan få en annan?
 
Har du pratat med ridläraren om dina tankar kring ponnyn? Tex bett om tips hur den ska ridas eller fråga om du kan få en annan?
Jag har fått tips, men som jag inte tycker fungerar.

Nästa gång blir det hästbyte men jag avbokar förmodligen för att det är en träff med biodlarföreningen som krockar med ridlektionen. Träffen med biodlarföreningen handlar om ett ämne som inte lär återkomma så jag får nog passa på att gå.
 
Jag red lektion igår igen och fick åter den lilla c-ponnyn. I början kändes han rätt slö faktiskt och jag fick driva. Vi började med att rida upp på medellinjen och där göra volter åt höger och vänster. Vi började i skritt och övergick sedan till trav. När vi avslutat den övningen gick vi över till nästa övning som var att galoppera på volterna och trava längs långsidorna. Ponnyn blev het utav helvete och var inte talbar. Det var oerhört frustrerande och jag kunde inte lösa problemet.

Så när lektionen var slut kände jag mig bara som en totalt usel ryttare, sämst i världen typ. Det känns som om jag aldrig kommer att lära mig rida.

Ibland undrar jag varför jag egentligen fortsätter att rida när jag ändå inte kommer någon vart. Jag känner inte att jag utvecklas.

I helgen ska jag rida medishästen igen och jag tänkte ta mig till ridbanan. Jag har fått berättat för mig att stallägaren red på ridbanan med honom en gång och då hade han varit jäkligt vrång. Jag har aldrig sett stallägaren rida men har förstått att vi rider väldigt olika. Så det återstår att se hur det går för mig att rida på ridbanan med honom.

Men med medishästen känner jag också en viss hopplöshet eftersom jag inte har möjlighet att få tränarhjälp med honom. Och det i sin tur beror på att jag inte har någon transport. Jag känner lite att jag står i valet och kvalet att antingen sluta rida eller köpa en transport. Att fortsätta skogsmullerida känns inte som ett kul alternativ.
Det är ju den stora utmaningen med att rida på ridskola, tycker jag, att man hamnar på hästar som man inte själv har valt, och på kort tid ska hitta knapparna. Det är en konst i sig. Men det är också viktigt att kunna se sig själv lite utifrån, och reflektera över det som gick bra och det som kunde förbättras. Inte bara intala sig själv att man är sämst i världen, för då blir det lätt en sanning. Utveckling är ju oftast de små stegen som inte är någon stor aha-upplevelse.

Men visst hade du väl möjlighet att ta ut tränare till den där ridbanan?
 
Det är ju den stora utmaningen med att rida på ridskola, tycker jag, att man hamnar på hästar som man inte själv har valt, och på kort tid ska hitta knapparna. Det är en konst i sig. Men det är också viktigt att kunna se sig själv lite utifrån, och reflektera över det som gick bra och det som kunde förbättras. Inte bara intala sig själv att man är sämst i världen, för då blir det lätt en sanning. Utveckling är ju oftast de små stegen som inte är någon stor aha-upplevelse.

Men visst hade du väl möjlighet att ta ut tränare till den där ridbanan?
Den lektionen var det absolut INGET som gick bra. Och jag vet inte hur jag skulle kunna lösa problemen heller. Så rätt värdelöst faktiskt.

Nej, jag kan inte ta ut tränare den här årstiden. Och jag börjar redan tröttna på skogsmulleridningen. Det vete tusan hur jag ska kunna härda ut i flera månader till.
 
Fan, jag har precis insett att jag inte kan byta grupp. Både de grupperna som varit aktuella för att byta till, har blivit fulla och det finns inga platser kvar. Jävla skit så värdelöst att vara fast i gruppen med den dåliga ridläraren. Inget går min väg.
 
Fan, jag har precis insett att jag inte kan byta grupp. Både de grupperna som varit aktuella för att byta till, har blivit fulla och det finns inga platser kvar. Jävla skit så värdelöst att vara fast i gruppen med den dåliga ridläraren. Inget går min väg.

Jag tror inte du har en jättedålig ridlärare i sak. Det handlar nog mer om att du inte mår bra och inte har rimliga förväntningar.
 
Trist att du inte får ut det du vill ha av att rida på ridklubben.

Är det helt uteslutet att köpa egen häst?
Jag har följt din resa i någon tråd med jobbfunderingar och hästfunderingar så jag tänkte på dig när jag såg en jobbannons om parkarbete åt kommun.
Med rätt jobb kanske du orkar jobba heltid och ha råd med häst? Men det kan ju betyda att du får flytta också.
 
Trist att du inte får ut det du vill ha av att rida på ridklubben.

Är det helt uteslutet att köpa egen häst?
Jag har följt din resa i någon tråd med jobbfunderingar och hästfunderingar så jag tänkte på dig när jag såg en jobbannons om parkarbete åt kommun.
Med rätt jobb kanske du orkar jobba heltid och ha råd med häst? Men det kan ju betyda att du får flytta också.
Just nu är det uteslutet med egen häst. Ekonomin är för svajig.

Jag har tänkt söka två trädgårdsjobb. Tyvärr är båda säsongsanställningar på heltid, vilket inte synkar med nuvarande jobb.

Jag vill inte flytta. Jag vill kunna rota mig här. Jag har aldrig haft en plats på jorden som varit min, så jag har känt en ostabilitet i tillvaron som jag inte vill tillbaka till.

Kan du inte lägga en fråga på ridskolans facebook eller liknande och fråga om någon vill byta till din grupp. Tänker om din grupp var full före de andra, så kan det vara någon som det passar bättre rent praktiskt för att rida din tid än i gruppen hen blivit placerad i.
Min grupp är inte full. Det är bara den populära ridlärarens grupper som är fulla.

Tyvärr finns ingen Grupp på FB för deltagare på ridskolan. Det finns bara en Sida och där kan bara admins lägga in inlägg.
 
Kanske en idé att sätta upp en lapp på en anslagstavla i stallet? (brukar ju finnas såna för det mesta på ridskolor) :)
 
Jag tycker att du ska ta upp med ridskolan att du önskar rida för den andra ridläraren. Ibland funkar en helt enkelt inte ihop med en viss personlighetstyp, så jag tycker du åtminstone ska ta en dialog med ridskolechefen eller ansvarig. Var lite diplomatisk och säg att ni helt enkelt inte klickar och att du har svårt att ta till dig undervisningen, det behöver inte ha nåt att göra med hens kompetens.

Jag red en termin på ridskola för många år sedan, då jag haft ett uppehåll i träningsridningen och kände mig ringrostig. Fick då rida för en ridlärare som inte alls funkade med mig, och lektionerna kändes inte alls givande. Jag började då istället rida i en drop-in-grupp som hade en annan ridlärare och det funkade mkt bättre. Ridlärarna hade likvärdig utbildning så kompetensen var det inget fel på.
 
Förresten, om någon i de andra grupperna skulle vilja byta till min grupp så kan de bara göra det för min grupp är inte full. De behöver inte vänta på att jag ska upplåta min plats. Eftersom ingen byter så finns det förmodligen inget intresse för att byta.

Jag tycker att du ska ta upp med ridskolan att du önskar rida för den andra ridläraren. Ibland funkar en helt enkelt inte ihop med en viss personlighetstyp, så jag tycker du åtminstone ska ta en dialog med ridskolechefen eller ansvarig. Var lite diplomatisk och säg att ni helt enkelt inte klickar och att du har svårt att ta till dig undervisningen, det behöver inte ha nåt att göra med hens kompetens.

Jag red en termin på ridskola för många år sedan, då jag haft ett uppehåll i träningsridningen och kände mig ringrostig. Fick då rida för en ridlärare som inte alls funkade med mig, och lektionerna kändes inte alls givande. Jag började då istället rida i en drop-in-grupp som hade en annan ridlärare och det funkade mkt bättre. Ridlärarna hade likvärdig utbildning så kompetensen var det inget fel på.
Det finns ju möjlighet att rida strölektioner så jag får rida för den bra ridläraren.

Men jag blir nog inte av med ridlektionerna för den dåliga ridläraren och blir ändå tvungen att rida dessa. Det känns som bortkastade pengar. Vem som är ansvarig nu vet jag inte eftersom den som brukar ha ansvaret är på utbildning. Men det spelar nog ingen roll. Är det fullt i de andra grupperna så är det fullt och finns inget att göra.
 
Men jag blir nog inte av med ridlektionerna för den dåliga ridläraren och blir ändå tvungen att rida dessa. Det känns som bortkastade pengar. Vem som är ansvarig nu vet jag inte eftersom den som brukar ha ansvaret är på utbildning. Men det spelar nog ingen roll. Är det fullt i de andra grupperna så är det fullt och finns inget att göra.

Min upplevelse är att om en lyfter frågan och beskriver sitt problem, så brukar det kunna skapas utrymme för lösningar. Det är ju skillnad om en "bara vill byta grupp" men om en beskriver att detta är ett stort problem för en så brukar människor vara mindre fyrkantiga och mer lösningsfokuserade.
Det finns alltid en ansvarig chef eller ställföreträdande chef. Fråga dig fram om det inte framgår av info.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår red jag min första ridlektion på ridskolan och jag undrar vad jag har gett mig in på. Hästen jag fick var en liten ponny. Han var...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 682
Senast: Hoarfrost
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag red lektion idag igen. Det har hunnit bli några nu i juli. Idag övade vi på tempoväxlingar. I traven gick det väl si så där, men i...
Svar
1
· Visningar
1 153
Senast: Kilauea
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Ananazen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Idag var det sista gången hos psykologen före hennes semester. Kontakten ska återupptas i augusti när hon kommer tillbaka. Det är klart...
Svar
0
· Visningar
704
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp