En vanlig dag på jobbet?

barajag...

Trådstartare
Ja som rubriken säger kan man ju undra om jag haft det :smirk:

Funderar på hur ni andra som jobbar i stall har det på dagarna. Idag har jag haft en gräslig dag. Ryggen värker kan jag säga...

Jag har mockat 29 boxar, varav hälften av dem var dubbelboxar (dvs var ej mockade igår) :devil: :devil: :devil:

ridit en häst o kört 1 st

ledd 7 hästar till hagen, tagit in 12

burit flera hinkar vatten till hagarna

träckt en häst i 20 min

bandagerat o borstat flera av dem + mer pysselarbete, sopning o fodring

Hur många av er andra har såna dagar när ni jobbar som extrapersonal eller körhjälp?
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

"Dubbelbox"? Ja, det var ju också ett sätt att uttrycka det... :rofl:
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Mockningen borde du ju absolut inte vara ensam på med så många boxar, men i övrigt är det väl inget onormalt?

Idag har jag:
Mockat 3 boxar (resten går ute)
Ridit 5, marktränat 6 (inkl. grooming, streching, en del massage, dusch och fodrat)
Hö morgon-lunch-kväll till alla 20

Hur många gånger jag gått fram och tillbaka till hagarna bryr jag mig aldrig om att räkna, men med dagens hästmotion så borde det väl varit 22 gånger?

Jag började vid 7 och slutade kring 20. Mina egna hästar fick ledigt.
Jag är tränare och älskar mitt jobb!
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Jag har:
Fodrat morgon och lunch.
Mockat ett tiotal boxar.
Haft tre lektioner.
Blivit utskälld av en förälder.
Inte hunnit rida.
Gått in och ut med hästar till och från hagen, i ösregn och snålblåst. Uppskattar att jag ägnat minst 2,5 timmar åt att gå ut och in. (J-a arbetsgivare som inte kan effektivisera hagsystemet...)

+ Gått hem i tid (med undantag för att jag inte skrev upp att jag var en halvtimme tidig på morgonen), bara att vänta på att min avtalsenliga lön landar på kontot!
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

När jag jobbade hos en viss tränare på Täby Galopp (har jobbat hos flera, men inte lika länge som hos "en viss") så kunde en dag se ut ungefär såhär;

* Frukostfodring, alla hade hinkar stående utanför boxen, iordninggjorda kvällen före.
* Mäta upp hösilage till alla (tror det var 16 hästar) och hämta in mer hösilage. Fylla hönät till 4 stycken och kasta över gallret och fästa. (Innan jag fick in tekniken på det kunde det ta halva dan, typ...)
* Byta täcken efter väder och gå ut med 4 stycken till walkern. Medan de gick i cirka 30 min hann man precis tillbaka till stallet (nästan 200 m till walkern) och borsta av lite benlindor från dagen innan, rulla upp dem och sedan gå tillbaka till walkern.
* Hämta in alla 4 och fylla på med 4 till, efter täckesbyten.
* Samma visa, man hann göra något litet innan det var dags att gå ut igen. Typ borsta av och sadla ett par stycken lite kvickt.
* Igen, in med 4 hästar, byta täcken och så ut med 4 nya.
* Sopa stallgången allteftersom stallets mockare avancerade box för box, hjälpa ryttarna sadla och tränsa, borsta av hästar inför nästa tur.
* Tillbaka till walkern, hämta in 4, ut med det sista gänget. Det fanns 2 privattränade hästar i stallet, de skulle inte ut i walkern. Men när man äntligen kände att alla hästar fått komma ut och röra sig, så kom ryttarna tillbaka med svettiga hästar, som skulle sadlas av och sedan gå ut i walkern. :smirk:

Så fortlöpte dagen, nästan hela tiden var det hästar i walkern som det skulle hållas ett öga på, och när det inte fanns plats där fick jag sitta upp och skritta av hästarna i skogen istället. Ibland fick jag rida lite andra turer också, men oftast bestod min dag av stallskötsel. Var glad att jag slapp mocka, för det mesta!

Jobbade från cirka 6.00 till cirka 12.30. Hade kanonstarka ben efter att ha jobbat där, det vill jag lova! Utöver alla turer fram och tillbaka till walkern hade jag dessutom 2 km till bussen både morgon och lunch, och det var bara att gå det!
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Jag praoade på stuteri förut, gjorde samma saker som de anställda.

Kl 8: Vi började med morgonfodring i lösdrifterna och stallet. När de i stallet ätit upp togs sto+föl ut. Koll av samtliga ston ute i drifterna, känna på juver och kolla hur de mår.
Därefter mockning av de boxar som används i stallet. Påfyllning av foderhinkar, sopning etc.
Mocka de små paddockarna som ston och nyfödda föl gått i.
ca 12.00: Lunch
13.00: Börjar igen, blandade uppgifter, seminera ston, gynna ston, plasma föl, in/ut med föl, ut med ston som skulle springa ut efterbörden, ta traktorn och lägga in nytt ensilage i hagarna, träna unghästarna med att bindas upp och borstas, träna föl, ja allt möjligt.
Ca 16.00: Insläpp av några hästar, fodring inne samt i lösdrifterna (3st). Återigen koll av stona ute, juver och allmäntillstånd.
17.00: hemgång
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

första jobbet:
07:00fodra 8hästar(kraftfoder inne)
07:08 lägga ut hö i hagarna medans de äter.
07:30 utsläpp.
07:50 mocka,ströa
09:20 fylla på vatten i hagar och inne,väga morgon middag och kvällshö.
10:10 sopa stallgången
10:25pause
11:00 rida 1häst ca 1timme
12:15 lunchfodra
12:30slut
plus att jag hade 4,5km till bussen varje dag
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

andra jobbet
07:00 kraftfoder inne
07:05lägga ut hö i hagarna
07:15 utsläpp
07:55mocka och ströa 4boxar
08:30fylla på vatten,väga kvällshö.sopa stallgången
09:10 klar
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Ja, visst ser det inte så mycket ut när det är nerskrivet. Men jag var mest irriterad på all mockning. Är nämligen anställd som körhjälp och var igår väldigt irriterad på att jag blev lämnad ensam på gården med alla boxar (dessutom flera som inte var rengjorda dagen före, varför lämnar man så? är man djurvän då?).

Är naturligtvis inte rädd för att ta i, det bekommer mig inte. Men dagen började med att de övriga i personalen "tagit sovmorgon" o jag fick börja ensam. Sen när de väl kommer äter de frukost o far till banan med fortkörningar. Kvar blev jag... (fast jag fick hjälp att släppa i hagen innan de for) De andra hade unnat sig en timmes lunch, jag hade ingen alls. Tog en macka på stående fot..

När de sen kommer tillbaka förväntas jag stanna o jobba över (obetald övertid) pga att de inte kommit i tid på morgon.. rättvist?

Har jobbat där i flera omgångar o retar mig på att jag alltid får längre dagar än de andra just pga att de är morgontrötta. :mad:

Annars är både hästar o folk underbara :love:
 
Senast ändrad:
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Blä, vad trist att bli lämnad med så mycket mockning! Har själv blivit det, i ett islandsstall, med cirka 50 hästar uppdelat på 40 boxar. Fy bubblan! :mad:

Jobbade en period i ett travstall, hos en välkänd tränare, där hästarna på rutin aldrig togs ur boxen på söndagar. Således mockades det inte på söndagar heller. (För en häst kan ju inte stå i gången! Ve och fasa...) Av någon outgrundlig anledning fick de inte gå ut i hagen ens 10 minuter på Bibelns vilodag. Fattar inte, ingen häst mår bra av att stå inne från lördag e.m. till måndag f.m. ju! Som sagt, en välkänd tränare med mycket pengar, han har definitivt råd att anställa någon som jobbar söndagar!
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Jobbar också i travstall. Finns en del tränare som anser att hästarna mår bra av en människofri dag. Kan man uttrycka det så? De vill bara att någon ska fodra o sen låta dem vara. Vissa anser att hästarna behöver vila o vara häst ibland. Detta har en stor tränare sagt till mig för några år sen. Men jag anser att om hästen ska vara häst så släpp den i hagen med andra hästar. Är väl inget naturligt att vara instängd i en box i 1½ dygn.. men men hästarna springer ju så..
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

ja, då förstår jag sannerligen din irritation! Hur kommer det sig att du jobbar kvar under sådana omständigheter?
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Där jag jobbade innan så kunde jag lägga upp dagen lite olika men ungefär så här kunde en dag se ut:
7.00 Fodring av egna hästar (ca 15 st, varierade) och fodring av inackorderingshästarna (ca 12-15)
När hästarna ätit upp skläppte jag ut första omgången, var klar vid ca 9.30-10.00 då åt jag frukost ca 20-30 min. Medans hästarna åt packade jag ensilage säckar till alla.
10.00 ca mockade jag, tog ca 2 timmar att mocka till alla så efter det var det dags för lunchfodring (gud nåde mig om jag var försenad med lunchen till privatarna) Här kunde det dock variera lite, ibland red min arbetsgivare på lunchen, ibland red jag själv ibland åt jag lunch om jag hann. Bytte hästar i hagarna å fodrade våra egna.
Efter lunch var det skötsel och motionering av hästar, + annat som skulle göras putsa utrustning, bära hinder, städa osv.
17.00 intag av resten av hästarna och fodring
18.00 brukade jag hinna äta ngt å vila en stund sen var det igång igen med att vara hinderpersonal vid träningar eller motionera ngn häst. Var klar vid 21.00 då jag fodrade natt.

Jobbade själv å trivdes väl helt ok, lite mkt hästar för att hinna med alla ordentligt och gnälliga hästägare (han måste ha det blå fleecetäcket på natten, vilket av dom, det hänger tre framme? Hästarna får inte fodras 17.15 då dör dom, jag kan inte hjälpa till och ta in min egen häst det är inte mitt jobb osv.) Det som var allra jobbigast var att inte ha några arbetstider och att jag bodde på gården, jag ansåg svara någon slags dygnet runt service till alla. Men å andra sidan fick jag mkt hjälp med min häst med ridlektioner osv, roligt att följa med på tävlingar och sånt. Fördelar och nackdelar med allt...
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Har jobbat på gården tidigare.. o blev less. Sen har jag haft unghästar på banan o skött mig själv, trivdes alldeles utmärkt med det. Nu ville han ha tillbaks mig på gården under sommaren igen o jag tänkte att jag provar. Tränaren har lovat mig bättring på flera punkter. Det häsr var första dagen o jag hoppas att det var en engångs-företeelse!

Jag provar väl några dagar till o ser vad som händer..
 
Senast ändrad:
Sv: En vanlig dag på jobbet?

Vad händer om du också skulle bli morgontrött?
Det låter som att alla nadra dyker upp lite när de behagar. Om de andra har flextid, har inte du det också? :devil:
 
Sv: En vanlig dag på jobbet?

De har nog börjat vid 8 på morgnarna när jag inte varit där. Jobbat till de varit klara vid 5 ca.

De har ju inga barn o familjer hemma så för dem är det lätt att göra som de vill. Men jag har barn o måste passa tiderna när de kommer hem o mat mm. Det är inte `bara` när man har familj..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 507
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 052
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 906
Hästmänniskan Hej! Jag och min mamma har i åratal varit sugna på att skaffa häst. Tidigare har vi båda ridit ca 4 år men har aldrig själv haft...
Svar
12
· Visningar
1 440
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Boräntorna
  • Trött

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp