Bukefalos 28 år!

En vill busa/bråka och den andra vill inte..

steve

Trådstartare
Jag har två stycken 2-åriga kastrerade katter, en hane och en hona. Honan är liten och tunn och väldigt "kattig", dvs hon gör som hon själv vill, gosar på sina villkor osv. Hanen är ungefär dubbelt så stor och lite mer som en hund i beteendet, väldigt gosig, busig och smart och låter mig göra i princip vad som helt med honom.

Katterna funkar oftast bra ihop, de äter ihop utan tjafs och gosar och tvättar varandra.

Ibland får dock hankatten "bus-utbrott" och blir helt tokig och härjar omkring och blir väldigt hårdhänt. Ska jag vara ärlig verkar det som att han kan ha någon släng av adhd. Detta uppskattas inte av honkatten som INTE vill leka. Någonsin. Hon fräser och morrar ljudligt när hankatten hoppar på henne men hankatten tar inte vinken alls och struntar fullständigt i hennes protester. Självklart försöker vi stoppa honom när vi ser detta, men det är ju inte alltid vi är hemma.

Jag skulle vilja ha lite råd om hur man kan förbättra/förändra detta beteende? De går båda ute på dagarna och får utlopp för sin energi. Kan feliway vara något?

(tilläggas bör att hankatten verkar bry sig otroligt mycket om honkatten då han har försvarat henne mot både andra katter och hundar - han har alltså hoppat på både hund och katt som jagat henne)
 
Ni kan ju alltid testa Feliway och se om det gör någon skillnad.

Jag har också en katt som gärna leker en del, och speciellt när han får sina tokryck så blir han rätt hårdhänt mot den andre. Min katt brukar bara få sådana här tokryck när han har viss överskottsenergi/är rastlös, så antingen blir han "utslängd" i trädgården eller så lockar jag honom att leka med mig istället, och vi håller då på tills han är helt slut.

Om det händer ofta så skulle jag fundera på att ha katterna åtskilda när ni inte är hemma, alternativt fixa så honkatten kan komma undan vid de tillfällena hankatten sätter igång.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 224
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Har två kastrerade katten en hankatt och en honkatt. De har totalt olika pesonlighet. Hankatten är väldigt trygg och en riktig...
Svar
1
· Visningar
566
Senast: Bison
·
Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 100
Senast: mackan
·
Katthälsa Har två honkatter, den ena på 1 år och den andra på 10 månader. Båda kastrerade. "Stora katten har jag haft sen hon var 12 veckor och...
Svar
0
· Visningar
1 218
Senast: Mahonia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp