En vinglasfråga

Nahar

Trådstartare
Jag ska köpa ny uppsättning vinglas. Jag har redan vattenglasen i en serie jag tycker om. Däremot tycker jag inte att rödvinsglasen och vitvinsglasen från samma serie matchar snyggt, utan föredrar endast en modell (rödvinsglas). Så, mina alternativ blir:

1: Köp separata rödvins- och vitvinsglas trots att de inte ser jättesnygga ut bredvid varandra.
2: Köp dubbel uppsättning rödvinsglas och ställ två likadana bredvid varandra om det serveras dubbla viner.
3: Köp en uppsättning rödvinsglas. Antar att jag då får skölja glasen mellan rätterna? Känns inte jättetrevligt, haha.
4: Har du en annan lösning? Hit me!

:)
 
Jag ska köpa ny uppsättning vinglas. Jag har redan vattenglasen i en serie jag tycker om. Däremot tycker jag inte att rödvinsglasen och vitvinsglasen från samma serie matchar snyggt, utan föredrar endast en modell (rödvinsglas). Så, mina alternativ blir:

1: Köp separata rödvins- och vitvinsglas trots att de inte ser jättesnygga ut bredvid varandra.
2: Köp dubbel uppsättning rödvinsglas och ställ två likadana bredvid varandra om det serveras dubbla viner.
3: Köp en uppsättning rödvinsglas. Antar att jag då får skölja glasen mellan rätterna? Känns inte jättetrevligt, haha.
4: Har du en annan lösning? Hit me!

:)
Välj en annan serie där både rött- och vittvinglasen är fina? Vattenglasen kan ju få ha en egen stil.
 
Välj en annan serie där både rött- och vittvinglasen är fina? Vattenglasen kan ju få ha en egen stil.
Hm, nu när du ställt frågan inser jag att det inte är ett alternativ. Älskar vattenglasen och champagneglasen i samma serie så jag vill verkligen ha vinglasen också.
 
Jag har bara rödvinsglas, sorry men rödvin=rödvinsglas, skumpa=rödvinsglas, vitvin=rödvinsglas.
kan bara säga att mina föräldrar är mindre nöjda.
jag orkar inte bry mig.
nästa gång de klagar får de vattenglas istället.
 
Jag ska köpa ny uppsättning vinglas. Jag har redan vattenglasen i en serie jag tycker om. Däremot tycker jag inte att rödvinsglasen och vitvinsglasen från samma serie matchar snyggt, utan föredrar endast en modell (rödvinsglas). Så, mina alternativ blir:

1: Köp separata rödvins- och vitvinsglas trots att de inte ser jättesnygga ut bredvid varandra.
2: Köp dubbel uppsättning rödvinsglas och ställ två likadana bredvid varandra om det serveras dubbla viner.
3: Köp en uppsättning rödvinsglas. Antar att jag då får skölja glasen mellan rätterna? Känns inte jättetrevligt, haha.
4: Har du en annan lösning? Hit me!

:)
Varför lika? (Jag har aldrig den typen av bjudningar längre och kommer inte återuppta dem efter covid. Men OM så skulle glasen vara olika. Troligen även besticken men tallrikar finns nog lika många som får plats hos mig ändå...)

Hitta vitvinsglas som du tycker matchar även om det är en annan serie? Gärna äldre.
 
Finns det inga vitvins- och rödvinsflaskor i en annan serie som trots allt matchar befintliga vattenglas och champagneglas?

Hälsning,
Blandar-hej-vilt
Tyvärr, det är Eva Solos med sned kant, så de är lite svårmatchade :(
541101_syrah_1920x886.jpg

En annan lösning är att bara servera mat som passar till antingen vitt vin eller rött vin. :D
Alltså faktiskt. Som vegan är det inte ett helt orimligt krav. Och personligen gillar jag rödvin på vintern och vitvin på sommaren, oavsett vilken mat jag äter. Det har liksom bara blivit inpräntat i mig att en ska ha både och:laugh:

Varför lika? (Jag har aldrig den typen av bjudningar längre och kommer inte återuppta dem efter covid. Men OM så skulle glasen vara olika. Troligen även besticken men tallrikar finns nog lika många som får plats hos mig ändå...)

Hitta vitvinsglas som du tycker matchar även om det är en annan serie? Gärna äldre.
För att jag gillar det/vill ha det så :) Och angående matchning med andra så se ovan.
 
Jag ska köpa ny uppsättning vinglas. Jag har redan vattenglasen i en serie jag tycker om. Däremot tycker jag inte att rödvinsglasen och vitvinsglasen från samma serie matchar snyggt, utan föredrar endast en modell (rödvinsglas). Så, mina alternativ blir:

1: Köp separata rödvins- och vitvinsglas trots att de inte ser jättesnygga ut bredvid varandra.
2: Köp dubbel uppsättning rödvinsglas och ställ två likadana bredvid varandra om det serveras dubbla viner.
3: Köp en uppsättning rödvinsglas. Antar att jag då får skölja glasen mellan rätterna? Känns inte jättetrevligt, haha.
4: Har du en annan lösning? Hit me!

:)
Finns det bara en typ av rödvin/vitvins glas? Många har flera olika varianter tyckte jag när jag letade, nu blev det blandat istället med arvegods och favoritvinglas som mamma hittade på en loppis av en slump. Hade två från början som jag älskade, har aldrig sett några liknande, mamma ramlar över 12 stycken på en loppis och köpte åt mig :)
 
Finns det bara en typ av rödvin/vitvins glas? Många har flera olika varianter tyckte jag när jag letade, nu blev det blandat istället med arvegods och favoritvinglas som mamma hittade på en loppis av en slump. Hade två från början som jag älskade, har aldrig sett några liknande, mamma ramlar över 12 stycken på en loppis och köpte åt mig :)
Jo det finns flera, och alla är lite olika form. Det är det som stör mig:laugh: Vill ha samma typ av rundning på båda glasen men alla kupor är olika för att förhöja olika smaker. Jag skiter i smakförhöjning och vill bara ha det snyggt:angel:
 
:o De där glasen stressar mig, jag har svårt att dricka ur dem eftersom jag bara funderar på hur jag ska hålla dem. :rofl:
Det går att dricka från alla håll! Tanken är väl att kupan ska föra doften till näsan (det vill säga en dricker från den lägsta kanten) men det spelar ingen roll egentligen :)
 
Jag ska köpa ny uppsättning vinglas. Jag har redan vattenglasen i en serie jag tycker om. Däremot tycker jag inte att rödvinsglasen och vitvinsglasen från samma serie matchar snyggt, utan föredrar endast en modell (rödvinsglas). Så, mina alternativ blir:

1: Köp separata rödvins- och vitvinsglas trots att de inte ser jättesnygga ut bredvid varandra.
2: Köp dubbel uppsättning rödvinsglas och ställ två likadana bredvid varandra om det serveras dubbla viner.
3: Köp en uppsättning rödvinsglas. Antar att jag då får skölja glasen mellan rätterna? Känns inte jättetrevligt, haha.
4: Har du en annan lösning? Hit me!

:)
Nu vet inte jag om du håller formella trerättersmiddagar på veckobasis, men om du inte gör det skulle jag köpa en uppsättning av rödvinsglasen du gillar och komplettera med Ikeas vitvinsglas så länge. Om du letar hittar du så småningom vackra vitvinsglas som matchar rödvinsglasen.

Nej, nej till två uppsättningar rödvinsglas, ok till att skölja den enkla uppsättningen mellan vinerna. Har sett många fantastiskt vackra dukningar, där faktiskt varken porslin eller samtliga glas är ur samma serie.
 
Nu vet inte jag om du håller formella trerättersmiddagar på veckobasis, men om du inte gör det skulle jag köpa en uppsättning av rödvinsglasen du gillar och komplettera med Ikeas vitvinsglas så länge. Om du letar hittar du så småningom vackra vitvinsglas som matchar rödvinsglasen.

Nej, nej till två uppsättningar rödvinsglas, ok till att skölja den enkla uppsättningen mellan vinerna. Har sett många fantastiskt vackra dukningar, där faktiskt varken porslin eller samtliga glas är ur samma serie.
Inte på veckobasis, men när det inte är pandemi så åtminstone månadsbasis. Älskar att bjuda till sittning! Och älskar när allt matchar:love: Skulle aldrig i livet bjuda med IKEAs glas till, dels på grund av onödigt inköp och dels på grund av att jag hade stört mig så mycket (tror inte gästerna hade brytt sig men jag hade).

...bästa hittills är nog @Philosophia s lösning att bara bjuda på ett vin:D Ser framför mig en framtid där jag under hela mitt liv anpassar rätterna efter ett utvalt vin och inte tvärt om, och jag tror jag gillar den framtiden!
 
Nu har jag kollat på dom glasen och det enda av dom jag inte hade velat dricka vitt vin ur är den som heter bourgogne.
Alla andra skulle jag inte ha nåt emot att dricka varken rött eller vit ur.
Så köp dubbel uppsättning av samma variant säger jag.
Ja, visst fungerar de alla till båda? Det är "syrah"-modellen jag föredrar. Tänker väl mest att det kan se trist ut med två likadana i dukningen?
 
Det går att dricka från alla håll! Tanken är väl att kupan ska föra doften till näsan (det vill säga en dricker från den lägsta kanten) men det spelar ingen roll egentligen :)
Jo jag vet, men det sitter i huvudet, kan liksom inte låta bli att fundera. 😁
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp