Bukefalos 28 år!

Ena mager - andra tjock...

Kaktusblomma

Trådstartare
Jag har två katter, den ena är 8 år och lite mager. Henne skulle jag vilja ha upp lite i vikt, men sedan har jag en 1½ årig hona som från att ha varit "slimmad" helt plötsligt har blivit tjock!

Har ni något tips på hur jag enklast löser det praktiskt? Nu får dom RC Indoor Hairboll control, men jag funderar på att köpa ett light foder att ha framme hela tiden och om man sedan kan ge något till gammeldamen på kvällen under övervakning så att hon lägger på sig lite. Är det en bra tanke eller finns det någon smartare idé? Har ni tips på bra lightfoder och "lägga på sig" foder?

Jag är tacksam för alla svar och tankar!
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

Jag har samma problem med mina två hankatter på fyra år, kastrerade. Jag testade att göra som du föreslog och hade alltid RC lightfoder framme samt extramatade "tunnisen" utan att "fetknoppen" såg det (för då blev det ett himla liv). Båda katterna mådde bra av det, enda kruxet var att tjockisen inte tappade något i vikt... Hur lång tid ska det egentligen ta att banta ner en katt? :confused: Nu har jag ingen våg men han väger ca 7,5-8 kg och är en vanlig bonnkatt.

Och nu har jag tillfälligt ett par kattungar hemma så det står kattungemat framme också... Rena kaloribomben för fetknoppen så jag måste "gömma" den för honom på så vis att bara ungarna kommer åt den.
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

Mina tjockisar gick ner när jag bytte från torrfoder light till Mjau våtfoder.
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

Jo blötfoder innehåller ju i regel 80% vatten, men mina kissar ratar blötfoder i längen, de vill hellre knapra torrfoder. Dessutom blir de så dåliga i magen av blötmat, stinker f*n i lådan... :crazy:

Vilket är det det bästa lightfodret (torrt) som finns? Nån som vet?
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

Ja du... Jag undrar också. Mitt problem är att tunnisen jagar åt och matar tjockisen :D Svårt att styra över med kattmaten, då de knappt äter någon sådan under sommaren. :p
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

80 procent vatten är bra, det är bra mycket mer likt kattens naturliga föda (bytesdjuren) än vad torrfodret med kanske 8 procent vatten är.

Mina vill också hellre ha torrfoder men de får inte bestämma själva eftersom våtfodret är bättre för dem. :p

Och dåliga i magen blev de aldrig, inte ens vid övergången från torrt till vått. De blev snarare bättre i magen = inte lika stenhårda.
 
Sv: Ena mager - andra tjock...

Svarar alla: Ok jag ska köpa blötmat och kanske lite light torrfoder och prova... Men hur får jag upp min andra dam i vikt? Det är hon av mina kissar som gillar blötfoder...

Mina kissar är innekatter så dom äter vad jag ger, men jag har inte koll på hur mycket var och en äter...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har haft min häst i över fem år nu, och hon har tidigare haft små åkommor. Men sedan i somras när jag flyttade henne till nytt...
Svar
19
· Visningar
2 133
Senast: Elajna
·
Hundhälsa Imorron får jag hem en 3 årig papillon/tibetansk spanielblandning som fodrats med Doggy prima (tror jag den heter den gröna påsen). Han...
Svar
11
· Visningar
1 433
Katthälsa Har sökt runt lite bland trådarna men inte tyckt att jag hittat det jag letat efter riktigt. Har två katter, varav honan är riktigt...
2 3
Svar
49
· Visningar
10 453
Senast: Kratus
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 886
Senast: Phadrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Valp 2023 -den andra
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp