Ena skon lossnar hela tiden

Harbor

Trådstartare
Nu blir jag frustrerad, hästen har tappat sin ena baksko tre gånger inom en och en halv vecka. Igår satts den fast igen och idag.....borta! Hovslagaren sa att det kanske beror på att hovväggen är så tunn just nu. Men hon bara satte fast den som vanligt och jag fick inget förslag på nån lösning. Har nån annan nån bra lösning på detta? Måste väl finnas nåt system eller specialsko eller nåt??
 
@Harbor nej det finns inga specialskor i världen som går att få att sitta på om det handlar om vilket det troligen är, att ngt är fel balansmässigt om hästen hela tiden trampar av sig samma sko så ofta som du beskriver.

Har du en hovslagare som kan sko balanserat och inte bara spikar på skor? Jag tycker det låter lite tveksamt utifrån det du beskriver. såvida detta inte är en engångsförteelse och att skon helt enkelt inte kan sitta kvar pga att inget finns att sömma i. Men då borde hovslagaren ha kommunicerat detta istället för motiveringen du fick enligt din tråd.
 
@Harbor nej det finns inga specialskor i världen som går att få att sitta på om det handlar om vilket det troligen är, att ngt är fel balansmässigt om hästen hela tiden trampar av sig samma sko så ofta som du beskriver.

Har du en hovslagare som kan sko balanserat och inte bara spikar på skor? Jag tycker det låter lite tveksamt utifrån det du beskriver. såvida detta inte är en engångsförteelse och att skon helt enkelt inte kan sitta kvar pga att inget finns att sömma i. Men då borde hovslagaren ha kommunicerat detta istället för motiveringen du fick enligt din tråd.

Nä, hon har inte tappat skor på hela vår (lilla 1,5 år) tid tillsammans före nu den här sommaren. Och nu är hon ju på ett nytt stall och det är väl i samband med det som det börjat. Och nu när det varit regnigare så har det förstås varit lerigare redan. Och före det så har hovarna blivit ganska torra och lite spruckit i sommar.
OCH så har hon inte haft boots i sommar.

Första gången skon slogs på var vår vanliga hovslagare och nu andra gången var det en annan som råkade vara i stallet just då.
 
Senast ändrad:
Jag misstänker skarpt att det handlar om någon form av rörelsestörning som gör att hon trampar av sig skon. Tappar hon den eller slits den av? Hur mycket av hoven följer med? Nitas sömmarna ordentligt?

Det går ju att prova med boots bak för att se om det hjälper, men det dämpar bara symtomen. Tar inte bort problemet.
 
Det är inte så att första tappskon drog med en bit av väggen så att det inte finns att spika i eller blivit så att skon sticker ut en aning utanför hoven s a s?
Har du bytt hovslagare?
Min drog av vä bak ett par gånger av den anledningen, tredje gången passade han till bättre (trots att det inte är helt lätt när de drar av en bit av väggen på redan tunna väggar med små marginaler)
 
@traceys Det är just så det gick till. Vanliga hovis ( som vi aldrig haft tappskor med) var på semester och vi var tvungna att anlita en annan eftersom hästen skulle få broddhål till en gräsbanatävling mitt i juli. Sen började tappningen, en föll av på tävlingen, satts på där. En annan föll av, eller om det var samma, efter ett tag igen. Samma vikarierande hovis satt på. Sen kom vanliga hovis tillbaka och skodde om hela hästen. Det gick 6 dagar och så föll vänster bak av. Han kom och satt på igen. Efter två dagar föll den av igen. Vikariehovisen råkade vara i stallet nästa dag, så hon satt på den igen. Nästa dag, av igen.....
Och nu vill väl ingen av dem veta av oss mer :-( orkar väl inte springa hos oss hela tiden.
Men hon som nu sist satt på den menade ju att hovinnerväggen är så tunn och skon måste sättas så att sömmarna går på rätt plats och inte för djupt. Knepigt.
Och ja, det har ju rivits upp lite säkert varje gång det faller av. Borde man be om en extra olerig hage?
 
Nu blir jag frustrerad, hästen har tappat sin ena baksko tre gånger inom en och en halv vecka. Igår satts den fast igen och idag.....borta! Hovslagaren sa att det kanske beror på att hovväggen är så tunn just nu. Men hon bara satte fast den som vanligt och jag fick inget förslag på nån lösning. Har nån annan nån bra lösning på detta? Måste väl finnas nåt system eller specialsko eller nåt??

Kolla din häst, ofta finns en fysisk orsak bakom när det upprepas på samma hov. Eftersom det sker utan ryttare och utrustning, så är det ben och rygg jag hade kollat.
 
Kolla din häst, ofta finns en fysisk orsak bakom när det upprepas på samma hov. Eftersom det sker utan ryttare och utrustning, så är det ben och rygg jag hade kollat.

Behöver det inte alls vara. Kan bli en ond cirkel som jag skrev, efter en tappsko.
 
@traceys Det är just så det gick till. Vanliga hovis ( som vi aldrig haft tappskor med) var på semester och vi var tvungna att anlita en annan eftersom hästen skulle få broddhål till en gräsbanatävling mitt i juli. Sen började tappningen, en föll av på tävlingen, satts på där. En annan föll av, eller om det var samma, efter ett tag igen. Samma vikarierande hovis satt på. Sen kom vanliga hovis tillbaka och skodde om hela hästen. Det gick 6 dagar och så föll vänster bak av. Han kom och satt på igen. Efter två dagar föll den av igen. Vikariehovisen råkade vara i stallet nästa dag, så hon satt på den igen. Nästa dag, av igen.....
Och nu vill väl ingen av dem veta av oss mer :-( orkar väl inte springa hos oss hela tiden.
Men hon som nu sist satt på den menade ju att hovinnerväggen är så tunn och skon måste sättas så att sömmarna går på rätt plats och inte för djupt. Knepigt.
Och ja, det har ju rivits upp lite säkert varje gång det faller av. Borde man be om en extra olerig hage?


Jo precis, det är problemet med tunna väggar. Och ja, mindre lerig hage, gärna sand. Ofta blir det ju så att sömmarna sitter dåligt efter så många täta tappskor. Då åker skon lättare i leran. Helst annan hage innan hoven växt ner en bit och det finns mer att spika i.
 
Nu var hovis, den vanliga där igen idag, och satt på nytt. Igår lossnade också en framsko (wtf!). Han hade nu satt på liten annan modell sko och spikat högre upp, förklarade han. Få se nu om det ska hålla....
 
Nu var hovis, den vanliga där igen idag, och satt på nytt. Igår lossnade också en framsko (wtf!). Han hade nu satt på liten annan modell sko och spikat högre upp, förklarade han. Få se nu om det ska hålla....

varför plastar de inte om det finns så lite att fästa i? Om hoven är så trasig och det konstaterats att det inget finns att fästa i nästan osv, och problemem kvarstår så måste man ju hitta en lösning annat än att försöka spika högre till varje pris osv? det funkar ju öht inte? Hur ser eran hästs hovkvalitet ut allmänt? låter som man behöver se till hovkvaliteten delvis, och sen inte bara försöka spika på om den är dålig för givetvis kommer skorna inte sitta kvar om det är så dåligt?

jag har sett och erfarit väldigt mycket genom alla årtrettionden med häst och fortfarande så även om det typ för en själv ser ut som typ stora bitar av hoven är borta så har jag bara behövt plasta typ 2 gånger på alla de åren..... men som sagt - plasta går i nödlägen som inte ens hovslagaren har ngt att fästa i. Men det kräver ju då givetvis att hästen vistas i en miljö där den inte utöver läget i sig själv utifrån hovens status, inte bara lever runt och far eller vistas i en rörig flock, är obalanserad/dåligt skodd balansmässigt allmänt eller i sig själv, och ffa att den är vettigt skodd utöver det, för att inte dra av sig skor.
 
Senast ändrad:
Nu blir jag frustrerad, hästen har tappat sin ena baksko tre gånger inom en och en halv vecka. Igår satts den fast igen och idag.....borta! Hovslagaren sa att det kanske beror på att hovväggen är så tunn just nu. Men hon bara satte fast den som vanligt och jag fick inget förslag på nån lösning. Har nån annan nån bra lösning på detta? Måste väl finnas nåt system eller specialsko eller nåt??

Balansering av hästen öht.. Fötterna och även kolla så resten av hästen arbetar liksidigt och i balans.

Är hovkvaliteten kass kanske den behöver tillskott av något slag. Ev kanske plasta eller annan lösning för att låta hoven växa till sig.

Och se över hagmiljö a la underlag och konstellation.
 
Nä, hon har inte tappat skor på hela vår (lilla 1,5 år) tid tillsammans före nu den här sommaren. Och nu är hon ju på ett nytt stall och det är väl i samband med det som det börjat. Och nu när det varit regnigare så har det förstås varit lerigare redan. Och före det så har hovarna blivit ganska torra och lite spruckit i sommar.
OCH så har hon inte haft boots i sommar.

Första gången skon slogs på var vår vanliga hovslagare och nu andra gången var det en annan som råkade vara i stallet just då.

och utifrån denna redogörelse: Hur hölls hästen innan tappskorna började? ensam i hage eller med kompisar och sen har ni kanske ändrat ngt utifrån nytt stall hur den hålls eller? och ändrat hovslagare också? eller?
Precis det jag försökt reflektera om i tråden utifrån dina inlägg.
Att hovslagare bara spikar på tappskor trots att det finns mindre och mindre, eller inget att fästa i osv, låter märkligt bortsett från detta. Som sagt - det går att plasta, men man måste ju se till helheten i övrigt hur hästen hålls, varför den ev är obalanserad, och om hovslagaren ev. slår på tappskor trots att det egentligen inte finns några odds att slå på en sko utan att vidta andra åtgärder för att det ska hålla.

tillägg allmänt: Lera i sig orsakar inte tappskor.... det finns ingen lera i hela världen i sig själv som drar av en sko. Lera i sammanhanget påverkar då framhoven fördröjs rörelsemässigt eventuellt så att bakbenet trampar på framskon innan denna hinner undan. Viktig skillnad om än på detalj nivå men eftersom det florerar så ofta att man tror att lera i sig drar av skor så viktigt att påpeka i sammanhanget skillnaden. Det handlar alltså inte om lera i sig utan en obalans som sker och fördröjning av hästens rörelse pga yttre omständigheter i detta fall. INTE lerig hage i sig som drar av skor pga sugande lera på egen hand.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 473
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 821
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 198
Senast: manda
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 860
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp