Ena testikeln har inte ramlat ner!

*tove*

Trådstartare
Har en 8månaders shih tzu, Douglas. Förra söndagen var vi på hans första utställning i skövde. Då sa domaren först att han bara har en testikel, sen ändra hon sig och sa att hon kände den andra också. Men sen på våran omdömes lapp stod det att han bara hade en. vet inte om domaren var förvirrad eller hur det var, och jag kom mig inte för att försöka få tag i henne efteråt och fråga. Tänkte att jag får ju ändå reda på det nästa söndag, i larv.

Idag var vi på utställning i Larv. Jag bad min uppfödare känna efter om han hade båda innan, för jag har själv svårt att känna. Det tog en stund innan hon tillslut hitta två. Men sen när jag visa honom för domaren sa hon att han bara hade en, och vi åkte då ut direkt (valpklass).

Nu vet jag inte om dom är svåra att hitta båda två, eller om bara en ramlat ner. Tycker det är väldigt tråkigt. Vill ju fortsätta att ställa ut honom i sommar, men känns ju onödigt med bara en nere.

Tror ni att det är för sent för den andra att ramla ner? (om han nu inte hade båda nere och det är svårt att hitta bara). Och bör jag gå till veterinär och kolla upp honom, eller ska jag vänta lite?

Hade tänkt att anmäla honom till borås i slutet av juni, anmälningstiden går ut snart. men känns onödigt att betala 270 kr om den ändå inte ramlat ner. Då kan jag lika gärna klippa ner honom. Men jag vill ju att den ska vara nere...

Tacksam för svar av mer kunniga!
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Hon sa ju att hon kände två, men det var svårt för den ena låg precis bakom den andra.

Sen så trodde väl inte hon att det var försent för den att ramla ner, om hon nu hade misstagit sig. Men jag vill ju höra vad andra tror också.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Hur gammal är valpen?

Ju äldre valpen är ju mindre chans är det att den som inte trillat ner gör det.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

:angel:

Läste lite snabbt alltså och med det som facit, skulle jag tro att chansen att kula nr 2 ska landa rätt är rätt så liten tyvärr, även om den naturligtvis finns.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

:(. Finns det möjlighet att dom är så små eller så, så att dom är svåra att känna? Eller ska en erfaren domare kunna känna dom om båda finns där?


Var några andra på utställningen som sa till mig att man inte ska skickas ut ur valpklassen om ena testikeln inte ramlat ner. Att det fick vara så tills hunden är ett år. Stämmer det?

Och ska man av någon anledning gå till veterinär om ena inte hamnat rätt? Jag har hört att risken för testikelcancer är större :(.


Mycket frågor ;)
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

jo, iofs. Eller om jag ska vänta lite och se hur det blir.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Min mammas schäfer hane hade ara en testikel.
Vet sa att dom skulle kastrera honom för mindre risk för sjukdom tex canser
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Jag är dålig på sånt här med en testikel. Kan bara säga vad jag läst, hur jag gör och hur andra uppfödare resonerar.
Jag själv ger en summa tillbaka till valpköparen om inte båda är nere vid 7 månaders. Sen vet jag de som väntar tills hunden är 1 år innan de slutligen inser att det bara är en nere.

Sen finns de de som säger man kan massera ner en testikel som inte kommit ner, men det har jag själv ingen erfarenhet av.

Sen detta är några känner din valps testikel. Känner de den nära den andra så kanske den ramlar ner till slut, eller blir lättare att känna när den blir större.
Är den liksom i "kanalen" så kanske den hamnar rätt så småningom, men är den inte det nu, så tror jag det är kört att den ska ramla ner.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Okej. Tack för svaret. Jag får väl prata med min uppfödare lite om det här också får vi se. Har ingen koll på det här med tesiklar :confused:.

Känns väl kanske som om jag ska klippa ner min lilla kille och skita i det här med utställningar i framtiden. Och boka tid hos vet :cry:.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Det första du ska göra är att boka tid hos vet,
Är din hund krypt så be att få ett intyg på detta som du sen kan visa din uppfödare.

Det är dumt att rusa åsta och klippa ner hunden innan en vet har konstaterat krypton.

Jag har själv varit med om en av mina egna uppfödningar som var krypt tills han var över året , och sen en dag så hade han två :confused: Vette tusan hur det gick till . Men glad blev jag och hon som hade köpt valpen.

Jag hade redan betalat tillbaka halva köpesumman till henne i och med att han var krypt ,

Så man ska aldrig säga aldrig ;)

Lycka till Tesora
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Okej. Tycker du det är dags att boka tid nu? Eller ska jag vänta några veckor och se om den kommer?
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Jag hade bokat tid direkt.

Vi har alltid gjort som så att är inte båda nere efter 6 månaders ålder, så fås en summa av inköpspriset tillbaka.
Det är alltid 6 mån som används vid testikelintyg etc, om en hanhund går i avel exempelvis. Då ska den ha officiell status på att båda testiklarna är nere, efter 6 månaders ålder.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

I min hanes stamtavla står det i alla fall efter 6 månaders ålder, där veterinären ska kryssa i om han har normalt belägna testiklar - i fall han inte skulle vara utställd officiellt.
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Borde det inte stått på vet.bes.intyget när du köpte hunden att bara en testikel kommit ner?

Som andra sagt, du bör få tillbaka en del på köpesumman eftersom din hund pga detta fel är obrukbar i avel/utställning.

Jag beklagar att situationen är som den är. Det är verkligen inte roligt om man har intresse för utställning. :(
 
Sv: Ena testikeln har inte ramlat ner!

Nu är jag inte säker, men inte är det väl vanligt att båda testiklarna har trillat ner när valpen är blott 8 veckor? Det är ju då vet. besiktning görs ungefär, eller strax innan, om nu inte TS tog hunden senare men det tror jag inte att hon har gjort. Testiklarna brukar väl ramla ner runt 12-veckors åldern?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 585
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 249
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Det fick vi reda på i dag... För att göra en lång historia någorlunda kort: Engelsk bulldog, närmar sig 9 år, pigg, och har varit fullt...
Svar
9
· Visningar
1 859
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp