Bukefalos 28 år!

Endagslicens, hur funkar det?

carmarnic

Trådstartare
Måste man ha en endagslicens till varje tävling man vill anmäla eller räcker det att man löser en innan start?
Som nu är jag anmäld till en tävling och har blivit reserv till en. Kan jag anmäla till en till tävling eller är licenserna reserverade till de tävlingar som jag har anmält mig till?

(Nästa månad ska jag betala hela licensen men den här månaden räcker inte pengarna till för det ;))
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Det är ju bara att prova!
Går det inte så lär ju systemet tala om det för dig.
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Du måste ha licensen klar till anmälan.
Det är därför bra att vara ute i god tid och köpa licencen i förväg då det går via din klubb (som kollar att du betalt medlemsavgift) innan du får din licens. Kan ta några dagar om jag förstått det hela rätt.
Licensen är inte till någon speciell tävling, utan kan lösas i förväg och blir "förbrukad" då du varit på en tävling.

/Silver Girl som mailat med ridsportförbundet i frågor om endagarslicens och därför kan svara;) (förhoppningsvis...)
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Jag provade att anmäla till en till tävling och det gick. Så det kanske inte fungerar som de har tänkt då?
Men jag tar och löser en till endagslicens ifall att det inte går nästa gång jag ska anmäla. Den går väl åt förr eller senare :)
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Dubbelkollade mitt mailsvar. Anmälan stod det visst inget om där, men man måste ha en licens på likviddagen, vilket jag tolkar som den dagen pengarna dras från TBD-kontot.
 
Senast ändrad:
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Det är därför bra att vara ute i god tid och köpa licencen i förväg då det går via din klubb (som kollar att du betalt medlemsavgift) innan du får din licens. Kan ta några dagar om jag förstått det hela rätt.
Det beror på vilken klubb det är och hur de har gjort inställningarna på TDB. En del klubbar har inte aktiverat att de ska godkänna alla licenser, utan hos dem är de bara att lösa licens och anmäla direkt (förutsatt att man har pengar på kontot såklart).
/Lady_S
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

*KL*

Jag ska ev rida en PP distansritt i april, kan jag lösa endagars licens nu och använda den vid de tillfället? Eller måste den lösas inom viss tidgräns inför tävlingen?
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Hej!

Hur funkar det om man vill rida två tävlingar med endagslicens veckan efter varandra? En endagars-licens är inbetald och klar, men nu finns bara en knapp "Förnya licens" i TDB. Är det där man trycker för att beställa en till att använda till nästa tävling? Vågar inte trycka ifall den första försvinner eller nåt...

Får inget vettigt svar ur Ridsportsförbundets support, de säger "beställ en till", men det finns ju ingen sån knapp?? :confused:
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Måste man ha en endagslicens till varje tävling man vill anmäla eller räcker det att man löser en innan start?
Som nu är jag anmäld till en tävling och har blivit reserv till en. Kan jag anmäla till en till tävling eller är licenserna reserverade till de tävlingar som jag har anmält mig till?

(Nästa månad ska jag betala hela licensen men den här månaden räcker inte pengarna till för det ;))

Skriver till TS och er andra:

Nu kommer jag med ett varningens finger. Jag tycker att det här systemet med endagslicenser är ett j-a otyg. Såhär är det. Man får INTE köpa en licens, anmäla sig till två tävlingar, och sen "välja" vilken tävlingen licensen gäller för. Licensen blir "uppäten" av den tävling som ligger närmast i tiden, på den tävlingens "likviddag" i TDB, även om - OBS! - även om man avanmäler sig och inte rider tävlingen.

Och ja systemet tillåter en anmäla till en ny tävling utan en ny licens men ens anmälan står INTE kvar om man inte löst licens före "likviddagen" - då återtar systemet automatiskt ens anmälan. Så om du inte har löst licens i tid kommer du inte med.

Detta har hänt mig: Anmälde mig till tävling A, på min egen klubb. Systemet tillät mig inte att anmäla utan att ha licens så jag skaffade en. Sen anmälde jag mig till tävling B, som gick en vecka tidigare. Sen insåg jag att det var lite väl ambitiöst, avanmälde mig från tävling B enl konstens alla regler. Utgick ifrån att licensen låg kvar till tävling A. Nix pix!! Den var "förbrukad" av tävling B och systemet återtog min anmälan till tävling A på tävling A:s "likviddag", vilket resulterade i att jag fick betala dubbel avgift för att återanmäla mig, eftersom ordinarie anmälningstid hade gått ut. Med resultat att jag rider bara en klass i st f 2 för att det blev så dyrt.

Gissa om jag var sur :mad::mad: :devil::devil:

Jag anser att om man köper en endagslicens så ska den gälla tills man faktiskt har ridit en tävling på den, systemet ska inte gå in och norpa den för en tävling som man inte rider. Med nuvarande system får man betala vad som de facto är en straffavgift på 150 kr, även om man avanmäler sig på rätt sätt, plus punga ut 150 kr för en ny licens.

Har tagit upp detta med en som sitter i distriktsstyrelsen i vårat län då jag tycker att det är helt åt skogen.
 
Senast ändrad:
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Avanmälde du dig från tävling B efter likviddagen för den tävlingen?
/Lady_S
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Avanmälde du dig från tävling B efter likviddagen för den tävlingen?
/Lady_S

Ja, innan det heter det att man återtar anmälan tror jag?

Alltså, att man då förlorar anmälningsavgiften, det köper jag, men jag köper INTE att dom snor en oanvänd licens för en.
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Jo, men långt ifrån alla har koll på begreppen. ;)

Problemet är väl att datasystemet inte vet när du använt licensen eller inte och någon gång måste den dras. Nu har man valt likviddagen, visst hade man kunnat välja tävlingsdagen, men det kan ju ställa till problem om ryttarna har lyckats anmäla och arrangören tror att allt är frid och fröjd och sen finns det inte pengar till licensen. Man hade väl iof kunnat sätta att licensen dras när internetanmälan för tävlingen stängs också, men det är ju fortfarande innan du vet om du ska använda din licens eller inte...

Hur tycker du att det borde vara löst?
/Lady_S
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Jo, men långt ifrån alla har koll på begreppen. ;)

Problemet är väl att datasystemet inte vet när du använt licensen eller inte och någon gång måste den dras. Nu har man valt likviddagen, visst hade man kunnat välja tävlingsdagen, men det kan ju ställa till problem om ryttarna har lyckats anmäla och arrangören tror att allt är frid och fröjd och sen finns det inte pengar till licensen. Man hade väl iof kunnat sätta att licensen dras när internetanmälan för tävlingen stängs också, men det är ju fortfarande innan du vet om du ska använda din licens eller inte...

Hur tycker du att det borde vara löst?
/Lady_S

Jag tycker att när man avanmäler sig till en tävling ska systemet se till att licensen går tillbaka och blir "ledig" och skvalpar i systemet, så att den är tillgänglig för nästa tävling. Den kanske kan anses utgången den 31/12 det året eller något.
Det kan inte vara så himla svårt för någon kunnig att skriva ett par rader programkod så att det är datatekniskt möjligt. Det är alltså inte fråga om att det är omöjligt, det är fråga om att SvRf har bestämt att det ska vara så här. Och jag tror faktiskt inte att dom flesta som tävlar "nån gång ibland" har insett att det nu framöver kommer att kosta extra mycket att avanmäla från tävling, iom att man förlorar en licens som man betalat 150 kr för.
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

kl

puttar upp tråden igen!

anmälde mig till 2 klasser den 20 juli, tog tillbaka den idag då jag måste jobba de dagarna :/. men hur blir det med min endagslicens? kommer den fortfarande gå ut den 20e?.
jag tog tillbaka anmälan innan likvid dagen ju.

hade sett fram emot denna tävlingen länge för att upptäcka att jag läst schemat fel och jobbar både dagen för 90-100klassen avd b och 100klassen avd a dagen efter :(.
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Har du återtagit anmälan före likviddagen ligger licensen kvar och kan användas till nästa tävling
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Åtminstone om tävlingen blivit inställd före likviddagen så finns licensen kvar och kan användas på en annan tävling.

/Lady_S
 
Sv: Endagslicens, hur funkar det?

Puttar upp denna tråden lite istället för att starta en ny.

Då jag bara får goddagyxskaftsvar ifrån tdb-supporten kollar jag här.

Då jag läst de svar som redan skrivits här så inser jag att det verkar lite olika?

Jag skulle för ett tag sen anmäla mig till en tävling och tror självklart att jag samtidigt då kan beställa licens. Men se, det gick inte. Jag var tvungen att beställa och betala licensen först, SEN kunde jag anmäla till tävling. Fick till svar från supporten att det kunde bero på att det var en efteranmälan. Ok, det var efter ordinarie anmälningstid men fortfarande möjligt att anmäla i tdb och likviddagen hade inte inträffat. Men ok, jag kan köpa det.

Så häromdagen skulle jag anmäla till ny tävling, INOM ordinarie anmälning och blir nekad, tills dess att en licens är betald.

Ska det vara såhär?

Jag har som sagt inte fått svar från supporten på just det här, mer än det om efteranmälan, vilket jag samtidigt då tolkar att det ska gå att anmäla om det är inom ordinarie, men nej?

Jag vill inte ha pengar låsta som jag inte vet när eller var jag kommer att använda och vill därför inte betala licens innan jag vet säkert att jag ska tävla dvs jag anmäler mig ofta sent, vilket kan bli för sent...

Jag kan tycka att man ska kunna beställa licens och anmäla samtidigt, finns inte pengar i första hand till licens på likviddagen, ja då stryks anmälan, borde inte vara konstigare än så?
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
459
Senast: hamilton1
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 475
Senast: Lobelia
·
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 079
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Hej! Nu har jag varit sjuk från mitt jobb i två veckor. Jag anmälde inte inte till försäkringskassan då jag dels trodde att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp