Endast grovfoder på fri tillgång?

fiona_gullet

Trådstartare
Hej,
jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera hösilaget så står det att de får för lite protein.
Borde jag komplettera med lucern el något proteinrikt kraftfoder?

Upplever inte att de tappat muskler eller har ett osunt ätbeteende sen vi bytte till fri tillgång och detta hösilage med lägre protein i.
 

Bifogade filer

  • foder.png
    foder.png
    10,1 KB · Visningar: 187
Hej,
jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera hösilaget så står det att de får för lite protein.
Borde jag komplettera med lucern el något proteinrikt kraftfoder?

Upplever inte att de tappat muskler eller har ett osunt ätbeteende sen vi bytte till fri tillgång och detta hösilage med lägre protein i.
Ja det är på tok för lite protein i det höet. Kvoten mellan smrp och mj ska ligga på 6 optimalt. Alltså att hästen får 6 gram smältbart råprotein per MJ. Din kvot ligger på 2,1. Det innebär att dina hästar kommer att tappa hull och muskelmassa.
Du bör se dig om efter ett bättre grovfoder. Är det inte möjligt behövs det rätt mycket proteinfoder för att täcka hästarnas behov av protein. Det kommer dock bli knepigt att lägga till så mycket protein utan att höja energin. För energi får de redan tillräckligt av enligt pappret.
Bifogar en skärmdump ur SLUs utfodringsrekomendationer för häst så ser du ungefär hur mycket protein dina hästar bör få i förhållande till energi utifrån kroppsvikt.
Hur mycket energi de behöver avgör du alltså utifrån vikt, arbete och hur lättfödda de är. Sedan adderar du 6gram smrp för varje MJ din häst behöver. Då får du ut hur mycket protein hästen ska ha.
 

Bifogade filer

  • A721F7C8-A611-40D5-AC76-73989901C1C9.jpeg
    A721F7C8-A611-40D5-AC76-73989901C1C9.jpeg
    75 KB · Visningar: 227
Det lättaste sättet att lägga till protein är att ge potatisprotein. Det finns dock en begränsning hur mycket du kan ge per giva, det är annars ett bra foder som produceras i Sverige.
 
De behöver inte ha proteinbrist. Det beror på hur mycket de äter. Äter de tillräckligt många kilon får de i sig tillräckligt mycket protein ändå. Försök uppskatta hur mycket de äter och räkna ut hur mycket protein de får i sig av det och utgå ifrån det.
 
Hej,
jag har två valacker som sedan 1,5 månad går på fri tillgång dagtid (kl 7-20) och kommer in nattetid. När jag försökt analysera hösilaget så står det att de får för lite protein.
Borde jag komplettera med lucern el något proteinrikt kraftfoder?

Upplever inte att de tappat muskler eller har ett osunt ätbeteende sen vi bytte till fri tillgång och detta hösilage med lägre protein i.
Har du möjlighet att köpa kompletterande grovfoder med högre proteinhalt så är det det allra bästa.
 
Tack för svar. Fick svar från bonden att jag kan få byta foder. Vilket av fodrena skulle ni välja enligt bilden? 1,2,3?
För fri tillgång (vill inte heller att de ska bli feta.)
 

Bifogade filer

  • foder2.png
    foder2.png
    50,1 KB · Visningar: 196
Tyvärr blev det inge bra med det översta heller. Då de blev feta istället.
Vill ändå ha fri tillgång på något. Så nu funderar jag på halm. Sen lägga till hösilage.
Alt ge ett hösilage med låga värden igen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dotterns D-ponny, arabiskt fullblod, går på lösdrift. Får analyserat hösilage 3 ggr/dag. Fri tillgång på halm halva dygnet ungefär...
Svar
4
· Visningar
763
Senast: mily
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
609
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 074
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 019
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp