Endast skor fram?

kaninälskare

Trådstartare
Vad är eran erfarenhet kring att endast sko hästen fram? Både sommar som vinter.
Vet att det kan variera för alla men.

Även hört att man under vintern kan avvakta med att verka bakhovarna lite, att de ger bättre stöd mot isen?
Kunna rida ut vintertid vill jag ju kunna göra utan några problem, men går det lika bra att bara ha han skodd med sula+ broddar fram och vara barfota bak?
Hästen har inget behov utav att ha skor bak annars.
 
Prova och se om det går. Vissa går , andra inte oavsett ras tror jag. Asfalt sliter och enbart mjuka underlag är ju lättare. Mindre vikt för mindre hästar, dvs lättare.
 
Vad är eran erfarenhet kring att endast sko hästen fram? Både sommar som vinter.
Vet att det kan variera för alla men.

Även hört att man under vintern kan avvakta med att verka bakhovarna lite, att de ger bättre stöd mot isen?
Kunna rida ut vintertid vill jag ju kunna göra utan några problem, men går det lika bra att bara ha han skodd med sula+ broddar fram och vara barfota bak?
Hästen har inget behov utav att ha skor bak annars.
Ska du rida på is så är broddar det enda som är säkert och rättvist mot hästen. Är hagen isfri så finns det ju bra barfotaskor som kan ha brodd som man kan sätta på under ridturen bara.

Annars har jag inte så bra erfarenheter faktiskt av bara framskor, nästan alla hästar har fått mycket bättre gång när dom fått på sig bakskor, rör sig mycket mera avslappnat. Men det beror ju också på vad för typ av väg man rider mycket på, rider man mycket på grusvägar eller steniga vägar så är skor nog bra att ha.
 
Foderhästen har bara skor fram.
Är bara sällskap och inte ridits i vinter.
Funkar bra.
Skrittas lite nu, funkar också bara bra. Har ruggigt bra fina hovar.

Hade jag ridit på vintern har jag broddar som krav, annars får det vara. Dvs skott.
 
Tack alla för svar, låter som att åtminstone på vintern är det bäst med även skor bak- om man som jag vill rida mycket på vägarna trots is.
 
Här funkar det inte ens är leda till och från hagen utan skor och brodd säkert om jag inte lägger ordentligt med flis ganska ofta, flisen hamnar ganska snart under is eller följer med vatten när det tinnar under dagen och fryser på natten

2 av 3 hagar är det inga problem att ha utan brodd.

Rida ut utan minst fyra brodd sko gör jag inte:crazy:
 
Min erfarenhet av att bara ha skor fram är att hästen ser ut att fungera okej med det men att det är en synvilla. Alla gånger jag sett hästar som rids ute som endast är skodda fram så byter de rörelsemönster när de även får skor bak. De där lite ömma bakhovarna avlastar de en aning framåt och så blir resultatet därefter.
 
Varför blir det så stor skillnad när man sätter på skor bak också?
Jag menar vissa kan ju gå helt barfota och funkar bra så, men kommer även de ändra rörelsemoment och gå bättre om man skulle sko de?
 
Varför blir det så stor skillnad när man sätter på skor bak också?
Jag menar vissa kan ju gå helt barfota och funkar bra så, men kommer även de ändra rörelsemoment och gå bättre om man skulle sko de?
Jag säger ja. Jag har inte sett någon häst gå riktigt bra utan skor på trist underlag. Det finns säkert men jag har inte sett dem. Även de som påstås trivas så bra utan skor är rätt tassiga tycker jag och när de får skor på sig så får de ett helt annat mer avslappnat rörelsemönster. Nu pratar jag ridhästar av 'normalstorlek' shettisars rörelsemönster är jag inte så bekant med framförallt inte med skor
 
Jag säger ja. Jag har inte sett någon häst gå riktigt bra utan skor på trist underlag. Det finns säkert men jag har inte sett dem. Även de som påstås trivas så bra utan skor är rätt tassiga tycker jag och när de får skor på sig så får de ett helt annat mer avslappnat rörelsemönster. Nu pratar jag ridhästar av 'normalstorlek' shettisars rörelsemönster är jag inte så bekant med framförallt inte med skor
En häst som gått barfota hela livet då, dens rörelser borde väl inte "förbättras"? Tänker eftersom det då är det enda den är van vid.
Såklart en häst som tidigare gått skodd, sen gått barfota något år sedan blir bättre med skor.
 
En häst som gått barfota hela livet då, dens rörelser borde väl inte "förbättras"? Tänker eftersom det då är det enda den är van vid.
Såklart en häst som tidigare gått skodd, sen gått barfota något år sedan blir bättre med skor.
Jag såg en gigantisk skillnad på min Aconitum när han först fick framskor och sedan bakskor. Han hade aldrig haft skor, verkade inte direkt öm, men vi skulle öka ridningen så jag ville få på skorna. Skillnaden då han gick i hagen var helt otrolig. Det var knappt så jag kunde tro att det var samma häst.
 
Varför blir det så stor skillnad när man sätter på skor bak också?
Jag menar vissa kan ju gå helt barfota och funkar bra så, men kommer även de ändra rörelsemoment och gå bättre om man skulle sko de?

Det ”blir inte så stor skillnad” etc om hästen verkligen inte behöver skos .

Dina frågor utöver det blir svåra att svara på, liksom många övriga svar och förkunnanden att hästen
behöver skos ”pga” olika motiveringar, blir omöjliga som råd .

Men svar på din fråga om en tidigare oskodd häst kan må bättre av skor även om den fungerat innan :

Ja . Verkligen och definitivt .
 
Senast ändrad:
En häst som gått barfota hela livet då, dens rörelser borde väl inte "förbättras"? Tänker eftersom det då är det enda den är van vid.
Såklart en häst som tidigare gått skodd, sen gått barfota något år sedan blir bättre med skor.
Självfallet förbättras rörelsen om hästen varit öm barfota, även om det är det enda den upplevt hittills.

Vi har mest oskodda hästar. Funkar ok i hagen men blir omöjligt att rida med på vintern när det blir isigt. En av de egna uppfödningarna har skor fram. Hon ömmade när hon gick över stallplan till hagen barfota, så ska man inte behöva ha det, tycker jag.

Tänk dig någon människa som vant sig vid att gå barfota överallt. Nog sjutton går hen över gruset hyggligt obehindrat men får hen prova i ett par vettiga skor behöver hen inte tänka sig för lika mycket längre när hen går.
 
Jag har aldrig förstått vitsen med att bara sko fram. I ridningen strävar man efter att hästen inte ska vara framtung. Det verkar kontraproduktivt att ge bättre skydd och fäste till framhovarna än till bakhovarna då.
spinner vidare på det...
Man brukar i princip alltid märka att hästen bär sig bättre bak när man fått på bakskor.

En häst som gått barfota hela livet då, dens rörelser borde väl inte "förbättras"? Tänker eftersom det då är det enda den är van vid.
Såklart en häst som tidigare gått skodd, sen gått barfota något år sedan blir bättre med skor.
Jodå. Jag har nog aldrig varit med om en häst som inte rör sig bättre med skor än barfota. Oavsett hur gammal den är när den får sina första skor. Och även om det handlar om ridhusunderlag, där den inte behöver vara rädd för att kliva på vassa stenar.
 
Jag tycker det är rätt få hästar som inte förbättras i rörelsemönster med skor runt om då de börjar ridas en del.
Jag håller med om de som lyft att man ju vill att hästen ska lägga vikten bakåt vid ridning. Och att man då bör göra så att hästen vill belasta bak. Det är ändå rätt många hästar folk upplever funkar barfota som sen rör sig rejält mkt bättre med skor.
Ska man rida på vägar etc så sliter det ju en hel del.
Och vid is och halka tycker jag sko och brodd dels skyddar hästen mot fläkskador men också gör så att de kan slappna av och kan hålla muskulaturen mjuk.
 
Kom på att jag känner/ kände till en liten nätt pre som det inte blev någon skillnad på om det var skor runt om eller bara fram, är enda hästen jag vet om sedan tiden som hovslagare. Annars var det inte ovanligt att träffa på ägare som med en åsna envishet påstår att det var skonas fel när deras häst åter blev utan skor efter en isig vinter blev ömfota, som hästen inte var det innan skona åkte på bara det att ägaren var total blind innan:banghead:
 
Att sko hästen enbart i fram är att göra allt svårare för både hästen och sig själv. En häst har i sitt normalläge mer tyngd framåt. För att hästen ska klara av att bära en ryttare på ett hållbart sätt behöver hästen flytta vikten bakåt. Att då bara sko i fram blir helt kontraproduktivt och numera är det (tack och lov) få seriösa hovslagare som anser att sko bara i fram är okej.

Visst kan vissa hästar gå barfota när de går i gräshage men inte heller det är självklart. Många sliter alldeles för mycket och många av de hästägarna som låter hästen fortsätta gå barfota ändå är hemmablinda och ser inte att hästen faktiskt är öm på alla fyra.

Jag köpte en häst för två år sedan som gått barfota hela sitt liv. Då åtta år gammal, oinriden och ohanterad. Han hade toppenfina hovar och slet dem helt jämt. Toppenfint steg, jag skulle helt opartiskt (:p) ge honom en sjua rakt över på gångarterna. Rörde sig alltså väldigt trevligt. Jag bedömde att han med skor skulle röra sig än bättre och jag fick rätt. Med skor (på alla fyra självklart) rör han sig som en dröm.

Jag tror att det där med att bara sko fram är en gammal kvarleva från tiden då hästar användes nästan uteslutande som dragdjur. Man behövde då skärpa i fram för att de skulle få fäste att dra och att få fäste var i fokus, inte att hästen skulle kunna använda sin kropp på bästa möjliga fysiologiska sätt. Att ha skor bara i fram är alltså något utdaterat och vi vet bättre idag.

Vintertid är det självklart att ha skor och brodd runt om om man bor där det är snö och is. Hästen ska inte behöva gå och spänna sig och riskera att halka varken i hagen eller vid arbete.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
640
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
952
Senast: Miingla
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
265
Senast: sweep
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 467
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Jättehungrig katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp