"Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

SpanskaLoppan

Trådstartare
Jag tittar dagligen på hästannonser för skojs skull och har börjat tänka på formuleringen att hästen/ponnyn endast säljs till varaktigt/livslångt hem. Gärna med stora bokstäver och utropstecken för att verkligen understryka det.
Samtidigt står det ofta i annonsen att det är en lätthanterlig och trygg häst som vem som helst kan hantera/rida och som är lugn i nya miljöer. Och det är gärna lite bråttom att sälja... :meh:

Jag skulle aldrig våga köpa en häst med den formuleringen i annonsen, jag kan ju inte garantera att jag kommer förbli frisk och ha en god ekonomi resten av mitt liv.
Vem kan garantera att man kommer ha kvar hästen väldigt länge alt. hela hästens liv?
Vad som helst kan ju hända, oplanerade graviditeter som blir väldigt jobbiga, barn som föds med allvarliga sjukdomar/handikapp, man kan själv bli allvarligt sjuk/handikappad, ekonomin kan krascha av massa olika anledningar.
Är det en ponny som köps till ett barn kan ju barnet tappa intresset eller helt enkelt växa ur ponnyn, ska familjen då stå och betala utgifter i 10-15 år utan att kunna använda ponnyn?

Hur tänker en säljare som formulerar sig så? Dom säljer ju hästen själva, ska köparen då dra hela lasset för deras dåliga samvete?

Vem vågar köpa en häst på dom villkoren? Ljuger man helt enkelt och säger att man aldrig tänker sälja hästen men gör det ändå när nåt händer så man inte kan/vill ha kvar hästen?

Och mår en häst verkligen så himla dåligt av att byta ägare ibland?
Det är ju givetvis en sak med de hästar som säljs gång på gång på gång och som har haft många olika ägare redan i ung ålder, eller hästar som är känsliga för förändringar. Men en helt vanlig, stabil och trygg häst/ponny, mår den verkligen så dåligt av att byta hem säg 4-5 gånger i livet?
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Du behöver inte oroa dig, samma personer vill gärna ha en återköpsklausul med i kontraktet. Så skulle du inte kunna ha kvar hästkraken så vet du vem du ska ringa.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tror att dem är intresserade av köpare med avsikt att ha hästen en lång tid, inte att det är "förbjudet" att sälja den.

Jag har själv köpt mina hästar med avsikt att ha dem tills dem dör men som du säger så kan det ju hända saker som gör att man inte kan ha hästen kvar.

Skulle jag sälja någon av mina skulle jag ju hellre sälja till någon som har för avsikt att ha hästen länge än till ngn som planerar att sälja den snart.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag har alltid tolkat det som att säljaren inte vill ha en köpare som köper hästen som ett "projekt" med avsikt att sälja vidare efter en tid. Dvs köpare som vill köpa hästen i syfte att t.ex. vidareutbilda den och sälja den när det är "klart", är inte intressant. (Nu tänker jag inte på de hästar där det tydligt framgår i annonsen att hästen är väldigt känslig för förändringar, redan fått flytta mycket och/eller att säljaren önskar att nästa hem ska bli det sista. Utan på de annonser där hästen framstår som "normalt okomplicerad".)
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tror inte dom säljarna menar att man oavsett sjukdom eller situation i livet aldrig kommer sälja hästen. Tror dom vill utesluta dessa som med lätthet byter hästar med jämna mellanrum, som köper och "tränar upp" hästen för att sälja efter något år tex.

Så jag tror inte det är någon fara att köpa en sådan, dom är ju heller inte orealistiska med tanke på att dom själva faktiskt måste göra sig av med hästen och borde ha förståelse.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

KL

Så "livslångt hem" betyder inte alltid livet ut? Jag tolkar det för ordagrant alltså?
Nu ska jag inte köpa häst än på några år men när den dagen kommer så går dessa annonser bort direkt för mig. Jag mår urdåligt av att ljuga och samtidigt kan jag inte stå och lova att jag aldrig kommer sälja hästen.
Jag köper också häst med intentionen att ha den livet ut men min ekonomi, hälsa och ev. barn kommer alltid gå före hästen.
Och det är väl så de allra flesta hobby hästägare har det? Eller är det så vanligt att folk köper "projekt" med tanken att sälja vidare?

Tanken har ploppat upp dels för att jag läser mycket annonser men också läser/hör om hur svårt det är att sälja häst. Folk halverar priset på sina fina hobbyhästar/ponnys men får ändå inte sålt, har bråttom att sälja pga ekonomi/tidsbrist/sjukdom etc. och verkar ändå envist noga med att köparen ska lova att "Brunte, 8 år" inte säljs vidare utan får stanna livet ut. Och livet ut, ja det kan ju bli 20 år till för "Brunte"...
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Det känns i allmänhet som att det ställs orealistiska krav på köparen. Hästen ska inte bara få bo kvar livet ut, det ska också "klicka" mellan häst och köpare och köpare-säljare.
Köparen ska rida hästen på ett sätt som säljaren är nöjd med, ha samma syn på hästhållning som säljaren och heller inte ha några planer på att ändra något. Allra helst ska hästen inte flyttas för långt heller utan säljaren ska kunna komma och hälsa på när som helst och utan att höra av sig innan. Köparen ska också regelbundet informera säljaren om hur hästen har det via mail/telefon.
Hästen ska få äta samma mat och ridas/köras med samma utrustning och på samma sätt som innan.
Och gud nåde om hästen tappar muskler/går ner lite i vikt en period hos köparen, då är det genast vanvård och köpet ska gå tillbaka :nailbiting:
Klart man ska vara noggrann men ingen är ju perfekt... I min kommun finns en häst som varit till salu i 3 år snart, det framgår i annonsen hur extremt viktigt det är att hästen inte säljs vidare och att det känns hundraprocentigt rätt för säljaren då hon har så starka band till hästen. Priset har heller inte sänkts en krona på dessa 3 år. Samtidigt står det i annonsen att hästen måste säljas snarast pga sjukdom... Alla intressenter på denna häst kan ju inte ha varit jubelidioter?

Jag har sålt några hästar tidigare och ingen av dem är kvar hos personen jag sålde till då det är små ponnyer.
Den ena blev urväxt=såldes vidare men verkar ha fått det fint vad jag kan se.
Den andra(som nu är drygt 14 år och har haft 5 ägare)hamnade på ridskola. Inte det perfekta livet för den ponnyn i mitt tycke men hon ser ju välskött ut.
Den tredje är en D-ponny som enbart såldes för att ägaren blev vuxen och skulle studera utomlands, jag tvivlar inte för en sekund på att hon har det bra då familjen jag sålde till verkligen tyckte om hästen och knappast slumpade bort henne.

Det är ju en sak att vara noga med vart hästen hamnar och att den får det bra. Och en helt annan sak att försöka kontrollera exakt vad köparen gör med det som nu är DERAS häst. Jag skulle aldrig stå ut med en fd. ägare som ska komma och kontrollera att jag sköter MIN häst ordentligt varje månad och som jag ska rapportera till varje vecka...
 
Senast ändrad:
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

När jag har läst annonser som annonserar om "livslångt hem" så har det oftast varit hästar/ponnys runt 20 år som man vill ska få ett sista hem.
Men när jag själv har skrivit eller läst om "varaktigt hem" så menar jag/tolkar jag det som att ponnyn/hästen åtminstone ska stanna ett par år och att man inte ska ha i tanken när man köper hästen/ponnyn att sälja den inom någon månad. Vissa är ju bara ute efter att köpa en häst för att direkt sälja vidare och tjäna pengar.

Och nej, en vanligt häst/ponny mår inte dåligt av att byta hem 4-5 gånger i livet men vissa byter hem mer än det dubbla av det och det är väl främst till en sådan ponny/häst som man vill ha ett mer varaktigt hem, för när man byter hem så ofta så kan jag tänka mig att det blir stressande och psykiskt påfrestande för hästen att inte ha någon fast punkt när man byter både hem och ägare flera gånger. Jag tror absolut att man får en lugnare häst om den har få ägare.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

I min kommun finns en häst som varit till salu i 3 år snart, det framgår i annonsen hur extremt viktigt det är att hästen inte säljs vidare och att det känns hundraprocentigt rätt för säljaren då hon har så starka band till hästen. Priset har heller inte sänkts en krona på dessa 3 år. Samtidigt står det i annonsen att hästen måste säljas snarast pga sjukdom... Alla intressenter på denna häst kan ju inte ha varit jubelidioter?

Det kanske inte har varit just några spekulanter på hästen...

Jag har köpt en "problemhäst" under hösten.
hästen i fråga har varit ute på annons, för ett par år sedan. Såldes men ägaren fick den tillbaka efter ett par veckor eftersom det inte fungerade. Därefter ska det ha varit ett gäng människor och tittat på hästen, men säljaren lyckades aldrig bli av med den.

vi har en gemensam bekant som frågade mig. Jag sade nej de första fyra gångerna jag blev tillfrågad (pga platsbrist). Fick sedan flytta ett par unghästar och fick plats i mitt stall och sade till sist "ja".

Villkoren som sattes var att säljaren inte skulle ha tillbaka hästen, och att den inte skulle bli "vandringspokal" men om jag fick ordning på den, får jag sälja den vidare.

Problem som beskrevs var "går inte att lasta. Går inte att sko. Går inte att binda upp. Är klaustrofobisk. Går knappt att rida, går åtminstone inte att få i galopp."

Villkoren tycker jag är något slags rimlighet från en person som månar om hästen.
Hon var och hälsade på när hästen varit hos mig i sex veckor och var jättenöjd.

Typhästen som bör hamna i ett "varaktigt" hem på grund av historiken.

Villkoren tycker jag är något slags rimlighet från en person som månar om hästen.
Hon var och hälsade på när hästen varit hos mig i sex veckor och var jättenöjd.

Men visst finns det ett antal annonser där säljaren ställer stora krav på hur den framtida ägaren måste hantera hästen.
Jag skulle aldrig svara på en sådan annons eftersom jag inte blir tilltalad av den typen av person som försöker styra någon annan människas framtid.
Det finns så många rätt sätt att hålla häst att det måste få vara upp till var och en vilket man väljer.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tolkar det som att man kommer ha kvar hästen så lång tid som man har möjlighet till det och inte köper den bara för att sälja vidare den dyrare.

När jag sålde förförra hästen så sa köparen själv att hon kommer ha kvar honom hela hans liv men efter fem år så ringde hon upp mig (eftersom hon visste hur mycket han betydde för mig) och säger att han mest går och skrotar i en hage numera och därför hade hon beslutat sig för att sälja vidare men då till en person hon kände.
Det känns otroligt skönt när hon ringde och berättade det och självklart förstår jag att läget kan förändras och ägaren lät verkligen ledsen som brutit sitt löfte (jag hade inga krav på livslångt hem, det var hon själv som sa det) men fem år är en lång tid och som sagt så förändras livet med tiden.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Det känns i allmänhet som att det ställs orealistiska krav på köparen. Hästen ska inte bara få bo kvar livet ut, det ska också "klicka" mellan häst och köpare och köpare-säljare.
Köparen ska rida hästen på ett sätt som säljaren är nöjd med, ha samma syn på hästhållning som säljaren och heller inte ha några planer på att ändra något. Allra helst ska hästen inte flyttas för långt heller utan säljaren ska kunna komma och hälsa på när som helst och utan att höra av sig innan. Köparen ska också regelbundet informera säljaren om hur hästen har det via mail/telefon.
Hästen ska få äta samma mat och ridas/köras med samma utrustning och på samma sätt som innan.
Alltså, jag känner inte igen det där överhuvudtaget när det gäller varken annonser eller folk i min närhet som köpt eller sålt hästar. En person har haft en häst vars föredetta ägare har haft en del åsikter om saker och ting men i sådana lägen är det ju bara att sluta svara i telefon.

Tycker inte alls det är höga krav att köpare och häst passar ihop, att köparen har ett likadant synsätt på hästhållning som säljaren har och att köparen inte tar för lätt på hästköp utan faktiskt kämpar för att kunna ha kvar hästen och inte säljer den vid första lilla problem i livet. Att personen rider liknande är också viktigt och det ser man ju ofta direkt när någon sitter upp ifall det finns en möjlighet för häst och köpare att trivas.

Som någon annan skrev så är dom här annonserna om "livstid" oftast hästar som är äldre och som inte ska behöva flytta en gång till. Det är sällan om inte aldrig jag sett en sådan annons om en tex yngre häst.
 
Senast ändrad:
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tolkar den formuleringen mer som önskan än lag, ett hopp om att finna ett permanent hem där hästen stannar.

Det som står i avtalet är det som är viktigast.
Skulle det däremot stå där att jag inte fick sälja vidare så hade jag tackat nej till det köpet..köpt är köpt i min värld och man förlorar därmed bestämmelserätten när hästen eller tinget övergår till annans ägo.
Tänkbara scenarion skulle kännas för komplicerade att jag aldrig hade velat skriva under ett sånt avtal faktiskt.

Ingen tror jag har för avsikt att köpa och sälja hästar hur ofta som helst, inte den vanlige hobby hästägaren (majoriteten) i alla fall och skulle man göra det så är det knappast dessa hästar man tittar på där det står liknande i annonsen, för i min värld är det inte vilka hästar som helst det handlar om då om man ska göra affärer med vinst och har det som grundplan hela tiden.

Utan jag tror som nämnt tidigare - det är ett samvetskval som ligger bakom när man skriver så.

Har man så orealistiska krav eller att man vill kontrollera nästa ägare anser jag att fodervärd eller avlivning är bättre, då man kanske inte bör sälja hästen om man redan från början har inställningen att hästen inte kommer att få det bättre hos någon annan då jag tycker att det känns fel att lämna över sina egna problem på någon annan människa.
 
Senast ändrad:
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag kan tänka mig att det dessa människor vill få fram är att dem inte vill att hästen dem säljer ska fara runt som en vandringspokal. Det är nog något helt annat om man inte längre kan ge hästen ett bra liv då tiden eller pengarna eller vad det nu kan vara sätter stopp, då säljer man ju hästen för hästens eget bästa.

Hästar är ju individer. Det finns ju dem som anpassar sig väldigt lätt till den nya situationen och så finns det ju dem som inte gör det.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag har känslan om att liknande skrivningar mycket handlar om hästar som är lite äldre och när man själv vill byta upp sig söker man ett livslångt hem för sin kompis. Det känns dock lite si och så om man tror att andra ska ge det man uppenbarligen inte själv förmår.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag håller med dig!
Dessutom tycker jag att det är rent oförskämt att skriva ett sånt krav på en presumtiv köpare när man själv inte lever upp till det :mad:
Speciellt om det är en äldre häst. Har man haft roligt med sin kompis under många år kan man ta ansvaret och hålla den livet ut också!
Jag gillar inte när djur blir "slit o släng"... :rage:
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag håller med dig!
Dessutom tycker jag att det är rent oförskämt att skriva ett sånt krav på en presumtiv köpare när man själv inte lever upp till det :mad:
Speciellt om det är en äldre häst. Har man haft roligt med sin kompis under många år kan man ta ansvaret och hålla den livet ut också!
Jag gillar inte när djur blir "slit o släng"... :rage:

Jag håller inte alls med dig.
Vi har ju alla olika mål och anledningar till att vi har häst.
En del tycker det är allra roligast att avla, andra att rida in och utbilda hästar, en annan tycker om att tävla, andra vill bara ha en "myshäst" att göra lite av varje med, vissa köper en häst att ha hela livet.

Men alla älskar sina hästar massor men man vill göra olika saker.
Så det blir ju naturligt att tex tävlingsryttaren vill ha en häst som denne kan tävla med och när hästen kommer upp i åldern vill många hästar dra ned på tempot vilket inte passar just tävlingsryttaren då skulle iaf jag vilja att min häst får ett sista hem hos någon som uppskattar hästen på en lägre nivå som hästen klarar av och trivs med.
Jag är helt övertygad om att det finns fler än jag som kan älska mina hästar och ta hand om dem minst lika bra som jag om jag skulle vilja/behöva sälja dem.
Sen finns det ju även en marknad för dessa hästar, många som söker en första häst eller "tanthäst" vill ju ofta ha en välutbildad och trygg häst vilket ofta fd tävlingshästar är.
Ingen har använt hästen som "slit och släng" men man använder hästen till den delen man tycker är roligast.
Jag vet ganska många som skulle döda sitt intresse för hästar om de var tvungna att dras med en gammal häst i 8-10 år som bara vill lufsa i skogen och gå lättare träningspass på banan ibland.
Vet inte hur bra hästen har det om ägaren ändå inte uppskattar den?
Då är det väl bättre att byta? Don efter person tänker jag.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tolkar det som många andra att säljaren vill att köparen faktist planerar att ha hästen väldigt länge/hela livet. Som när jag köpte min senaste häst,han har jag planerat att bli gammal ihop med,han kommer inte säljas så länge det inte skulle hända något riktigt hemskt,tex att jag skulle bli handikappad eller liknande. Oplanerat gravid vart jag,och det är verkligen inget som fått mig att fundera på att sluta med hästeriet. Däremot fick jag omprioritera lite,så jag satt hästen på lösdrift närmare hemmet, än stall längre bort som han stog i innan.

Vi säger om tex en d-ponny annonseras ut,så kanske inte säljaren är intresserad att sälja den som tävlingshäst till en 16-17 åring som enbart kommer ha den 1-2 år innan det är dags att byta till storhäst,då säljer dom hellre till en icke tävlingsmänniska/liten vuxen,eller någon som planerar att flytta utomlands,börja plugga osv och inte kommer ha möjlighet att ha kvar hästen om 2-3 år,och/eller som köper för ett bra pris,tänker utbilda lite,sen sälja vidare..
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag tycker majoriteten av annonser som är så formulerade, handlar om gamla/äldre hästar? då förstår man ju att säljaren självklart aspirerar på att hitta ett långvarigt och förhoppningsvis sista hem till hästen? Sen tror jag inte det ska tydas som att köparen därmed ansvarar för oförutsedda saker som kan hända i livet, i de fall det verkligen är så att säljaren bokstavligen avser ett sista hem för hästen, brukar det som ngn sa, önskas att säljaren blir kontaktad om köparen skulle befinna sig i det senare oplanerade läget att måsta sälja hästen vidare.
 
Sv: "Endast till varaktigt/livslångt hem!!!"

Jag köpte en 13 årig valack som gått 140. Tanken var att de skulle bli ett livslångt hem. Det var en jätte rolig häst att tävla\träna och vi red upp till 125 ihop

Men så kom mitt psykiska mående ivägen hästen åkte runt till olika tävlingsryttare medans jag var på slutenvården och efter som hästen flytta hit och dit i 1 års tid bestämde jag för att sälja. Kontakta gammal äggen som inte hade pengar att köpa honom.

Han fick ett väldigt bra hem som garanterat är livslångt.

Kan tänka att jag gjorde fel men att få bilder och höra att min numera 20 åring tävlas upp till 120. Slänger han tycker de är kul ska han fortsätta tävla.

Hade mitt mående inte förstört för mig så hade han fortfarande varit i min ägo.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 138
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 593
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 193
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp