Endometrios och samliv

Stekspaden

Trådstartare
För första gången på mycket länge hade jag sex för en vecka sedan.
Kändes helt okej men sen började det ömma längst in så vi avslutade, lite ömt men några timmar senare så började det göra så ont att jag låg i fosterställning och hade diaree av smärtan. Har haft ont nu i en vecka och så fort värktabletterna tar slut så blir det jobbigt. Provade att vara utan men blev fosterställning igen....

Har medicinerat min endometrios i flera år , sån här smärta har jag inte haft sedan dess.... kan samlag trigga nytt skov?
 
Sex kan inte trigga igång endometrios. Endometrios kommer inte heller i skov även om symptomen ibland följer menscykeln. Var det längesedan du hade penetrerat sex tror jag mer på att det triggade igång smärtan. Kanske dags att söka hjälp igen.
 
Sex kan inte trigga igång endometrios. Endometrios kommer inte heller i skov även om symptomen ibland följer menscykeln. Var det längesedan du hade penetrerat sex tror jag mer på att det triggade igång smärtan. Kanske dags att söka hjälp igen.
Sex kan absolut trigga ensometrios. Det beror ju helt på var ensometriosen finns. Sitter det så att endometrios en stretchaskan det ju göra förfärligt ont. Det kan göra ont många dagar efter sex.
 
Sex kan absolut trigga ensometrios. Det beror ju helt på var ensometriosen finns. Sitter det så att endometrios en stretchaskan det ju göra förfärligt ont. Det kan göra ont många dagar efter sex.
Dvs sex triggade endometriosen.

Såvida man inte är deformerad invändigt i sidan, så får man inte såna smärtor att man ligger dubbelvikt och får diarré av smärta som eskalerar sådär efter sex.
Nej. Sex triggar inte igång endometrios. Däremot kan det göra ont att ha sex beroende på var endometrioshärdarna sitter.
 
Nej. Ni skriver att sex kan trigga endometrios. Man får tack och lov inte endometrios av sex.

Alltså... missförstår du med flit?
Jag jämför trigga som i "pollen triggar igång min allergi" som i jag får allergiska symptom av pollen.
Tror du verkligen att jag tror att man drabbas av endo när man har sex? :confused:O_o

Nu efter lite googlande så verkar det vara vanligt att inte kunna ha sex pga smärta och att man får blödningar från härdarna vid orgasm mm. Får väl acceptera att det kanske har blivit sämre de senaste åren helt enkelt... :(
 
Alltså... missförstår du med flit?
Jag jämför trigga som i "pollen triggar igång min allergi" som i jag får allergiska symptom av pollen.
Tror du verkligen att jag tror att man drabbas av endo när man har sex? :confused:O_o

Nu efter lite googlande så verkar det vara vanligt att inte kunna ha sex pga smärta och att man får blödningar från härdarna vid orgasm mm. Får väl acceptera att det kanske har blivit sämre de senaste åren helt enkelt... :(
Nej det gör jag inte. Jag är väl bara allmänt dum i huvudet då. Som det skrevs skrevs det som att sex skulle kunna trigga igång endometrios. Det kan inte jämföras med pollen som faktiskt triggar igång allergi. Endometrios finns där hela tiden (vilket en pollenallergi inte gör, när ingen trigger finns finns ingen allergi) men inte alla har ont av det hela tiden. Endometrisosmärtan kan däremot triggas igång av sex.

Du ska inte alls acceptera det. Du ska söka vård så att du får hjälp. Alla har rätt till ett sexliv de vill ha.
 
Nej det gör jag inte. Jag är väl bara allmänt dum i huvudet då. Som det skrevs skrevs det som att sex skulle kunna trigga igång endometrios. Det kan inte jämföras med pollen som faktiskt triggar igång allergi. Endometrios finns där hela tiden (vilket en pollenallergi inte gör, när ingen trigger finns finns ingen allergi) men inte alla har ont av det hela tiden. Endometrisosmärtan kan däremot triggas igång av sex.

Du ska inte alls acceptera det. Du ska söka vård så att du får hjälp. Alla har rätt till ett sexliv de vill ha.
Jag tror inte att nån människa i världen tror att man får endometrios av sex. Men själva endometriosen kan triggas av sex, alltså göra ont.

Ts visste ju att hon har endometrios, och undrade om sexet kunde dra igång endometriossmärta. Du sa nej.
 
Det kan inte jämföras med pollen som faktiskt triggar igång allergi. Endometrios finns där hela tiden (vilket en pollenallergi inte gör, när ingen trigger finns finns ingen allergi)

Allergisk är man hela tiden 24/7 året om. Det är ju inte som att allergin försvinner bara för att man inte utsätts för någon allergen..

Allergener triggar en allergisk reaktion och sex kan trigga ett -pga endometrios- smärtskov.
 
Nej det gör jag inte. Jag är väl bara allmänt dum i huvudet då. Som det skrevs skrevs det som att sex skulle kunna trigga igång endometrios. Det kan inte jämföras med pollen som faktiskt triggar igång allergi. Endometrios finns där hela tiden (vilket en pollenallergi inte gör, när ingen trigger finns finns ingen allergi) men inte alla har ont av det hela tiden. Endometrisosmärtan kan däremot triggas igång av sex.

Du ska inte alls acceptera det. Du ska söka vård så att du får hjälp. Alla har rätt till ett sexliv de vill ha.

Efter lite mer efterforskningar så kan faktiskt endon bli värre av sex om man har exempelvis cystor som spricker, sammanväxningar som blir irriterade med mera.

Man har väl ändå inte rätt till det sexliv man vill ha? Med denna sjukdom verkar det som att det är vanligt att inte kunna ha penetration alls när sjukdomen nått ett visst stadium med djup samlagssmärta. Triggar att man får spänd bäckenbotten, vaginism och vestribulit mm. Ganska deprimerande läsning faktiskt om alla historier där sex slutat med att de hamnat på akuten. Innebär det att jag måste ha fentanyl för att få ha penetrerande sex så tycker inte jag iallafall att det är värt det.
Man får anpassa vad man gör sexuellt efter sin egen och partnerns kropp och önskningar.

Detta är en skitsjukdom, blev så ledsen att jag verkar ha mer problem än vad jag insett. Är ännu inte bra i magen och bara väntar på att det ska bli vardag igen så att jag kan ringa vårdcentralen och _kanske_ få hjälp....
 
Jag har enligt läkarna svår endometrios. Livmodern sitter sammanväxt med ändtarmen, äggstockarna sitter ihop och jag är så sammanväxt i nedre bukhålan att man inte kan gå ner med titthålskamera 🙃 För min del ändrades allt gällande smärta pga endometrios när jag slutade med gluten. Jag vet att många med mig har samma upplevelse. Bara ett tips.
 
Jag har enligt läkarna svår endometrios. Livmodern sitter sammanväxt med ändtarmen, äggstockarna sitter ihop och jag är så sammanväxt i nedre bukhålan att man inte kan gå ner med titthålskamera 🙃 För min del ändrades allt gällande smärta pga endometrios när jag slutade med gluten. Jag vet att många med mig har samma upplevelse. Bara ett tips.

Ja det är värt ett försök, om inte annat för att lära mig mer om matlagning och tänka i nya banor. Testade en gång för några år sedan på skoj att utesluta gluten en månad för att lära mig mer och bli bättre på att laga god mat ifall jag skulle få besök, upptäckte flera nya produkter och rätter, men de har fallit lite i glömska. Får testa igen nu när det vankas värme, pastasallad (med majspasta) är en av mina favoriträtter :love:
 
Efter lite mer efterforskningar så kan faktiskt endon bli värre av sex om man har exempelvis cystor som spricker, sammanväxningar som blir irriterade med mera.

Man har väl ändå inte rätt till det sexliv man vill ha? Med denna sjukdom verkar det som att det är vanligt att inte kunna ha penetration alls när sjukdomen nått ett visst stadium med djup samlagssmärta. Triggar att man får spänd bäckenbotten, vaginism och vestribulit mm. Ganska deprimerande läsning faktiskt om alla historier där sex slutat med att de hamnat på akuten. Innebär det att jag måste ha fentanyl för att få ha penetrerande sex så tycker inte jag iallafall att det är värt det.
Man får anpassa vad man gör sexuellt efter sin egen och partnerns kropp och önskningar.

Detta är en skitsjukdom, blev så ledsen att jag verkar ha mer problem än vad jag insett. Är ännu inte bra i magen och bara väntar på att det ska bli vardag igen så att jag kan ringa vårdcentralen och _kanske_ få hjälp....
Har du mens fortfarande? All min buk-och penetrationsmärta har försvunnit sedan jag började äta mellanpiller utan uppehåll så att jag inte får mens.
 
Efter lite mer efterforskningar så kan faktiskt endon bli värre av sex om man har exempelvis cystor som spricker, sammanväxningar som blir irriterade med mera.

Man har väl ändå inte rätt till det sexliv man vill ha? Med denna sjukdom verkar det som att det är vanligt att inte kunna ha penetration alls när sjukdomen nått ett visst stadium med djup samlagssmärta. Triggar att man får spänd bäckenbotten, vaginism och vestribulit mm. Ganska deprimerande läsning faktiskt om alla historier där sex slutat med att de hamnat på akuten. Innebär det att jag måste ha fentanyl för att få ha penetrerande sex så tycker inte jag iallafall att det är värt det.
Man får anpassa vad man gör sexuellt efter sin egen och partnerns kropp och önskningar.

Detta är en skitsjukdom, blev så ledsen att jag verkar ha mer problem än vad jag insett. Är ännu inte bra i magen och bara väntar på att det ska bli vardag igen så att jag kan ringa vårdcentralen och _kanske_ få hjälp....

Det är nog bättre att ringa gyn, VC ska och kan inte hantera endometrios.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har total ulcerös kolit, går på Remsima var sjätte vecka och så Asacol. Är i ett skov just nu. Frågan är nu lite mera ni som har...
Svar
4
· Visningar
678
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 149
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 225
Senast: Blyger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 862
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp