Eneklaxlad

caradan

Trådstartare
Ska köpa begagnad transport och har trillat över många enkelaxlade.
Billigare i pris än boogie såklart.
Men är det så fel att ha enkelaxlad?
Endast ponny som ska köras så inga vikter.
Eller bara dumsnålt?
 
Ska köpa begagnad transport och har trillat över många enkelaxlade.
Billigare i pris än boogie såklart.
Men är det så fel att ha enkelaxlad?
Endast ponny som ska köras så inga vikter.
Eller bara dumsnålt?
OM du får punktering/tappar ett däck är det inte roligt. Jag skulle inte kunna slappna av om jag körde enkelaxlat med något levande i.
 
Om man kör sällan, kör lätta hästar och inte har någon lång dålig grusväg som framfartsväg så är det i regel inga problem. En boogie är mer förlåtande på dåliga vägar då den har bättre fjädring (en enkelaxlad har ofta ingen alls eller väldigt dålig) och kan också upplevas stabilare av hästen vid körning. Vid en punktering har man också större problem med en enkelaxlad än med en boogie.
Idag "ska" man ha boogie och en enaxlad är svårsåld men jag som har transport för att ha en hemma om något skulle hända och inte kör runt med mina hästar i övrigt ser ingen anledning att lägga pengar på en boogie. Nästa gång möjligtvis men jag räknar med att ha kvar den jag har i många år till.
 
Ett enkel axlat svänger mycket lättare än en boggie, ett enkelaxlat släp har mycket lättare att börja vobbla än ett med boggie. Som flera redan nämnt om punktering, får man punka på ett däck, finns det fortfarande 3 andra däck som bär.
Jag upplever att ett släp med boggie ligger stadigare på vägen.

Vilket man väljer är upp till var och en, det som spelar in är vad för slags körning som är tänkt med släpet, hur ofta man tänker köra, väga upp nackdelar kontra fördelar osv.
 
Jag kör bara hästar i ponnystorlek, eftersom jag har islandshästar (om nu storleken har någon betydelse i det här sammanhanget, jag kör ju istället rätt ofta med två hästar i släpet). Och jag tycker dubbelaxlat är SÅ mycket bättre och stabilare för dem att åka i än enkelaxlat. Ligger bättre på vägen, funkar bättre på ojämna vägar osv... Nu åker vi relativt mycket då dottern tävlar en del, men hade nog valt dubbelaxlat oavsett!
 
Jag har periodvis kört häst flera gånger i veckan med enkelaxlat släp, 1-3 mil åt gången. Lite ”hoppigare” på vägen än ett boogie, men inte för den sakens skull det minsta ostabilt. Just detta släpet är ett äldre Kylinge och alla hästar jag har haft har glatt knallat in i det (haft släpet sedan 2004). Aldrig haft punktering, och vet inte hur stor risk det är att få? Kan dock tänka mig att det inte är superkul om nu oturen skulle vara framme... Har nu även ett boogiesläp men kör fortfarande en del med det enkelaxlade då ena djuret vägrar åka i boogiekärran :meh:
 
Aldrig haft punktering, och vet inte hur stor risk det är att få?

Jag har aldrig fått punktering på släp. Däremot har jag tappat ett hjul en gång och det var inte roligt. Men det gick bra. Den enda som skadades var jag, jag skar upp handen på fälgen. Hästen gick glatt in i släpet som kom för att hämta oss.
Jag är inte avskräckt från att köra enaxlat.
 
Ska köpa begagnad transport och har trillat över många enkelaxlade.
Billigare i pris än boogie såklart.
Men är det så fel att ha enkelaxlad?
Endast ponny som ska köras så inga vikter.
Eller bara dumsnålt?

Vi har ett enaxligt släp, Trane/TGAB 130T -01, lastvikt 620 kg, tjänstevikt 680 kg.
Både vi och H.H är jättenöjda med det! Pappa menar att man får passa upp lite med däcken/hjulen och kolla däcktryck och sånt regelbundet, men annars är det absolut inga konstigheter. Det har aldrig visat minsta tendens till att vobbla/bli ostadigt/någonting! Vi har åkt upp t.om. 2 h i det utan konstigheter, samt åker frekvent under tävlingssäsong. Då är H.H ändå en ganska grov storhäst på 162 cm/ca. 540 kg. Så jag hade absolut inte backat på enaxligt :)
 
Jag skulle inte köpa enaxlat av de skäl som flera redan redovisar. Om jag bara hade en häst hade jag däremot köpt ett enhästars med boogie. Där får man ett smidigt släp med gott om utrymme f hästen och till ett lägre pris än tvåhästars.
 
Vi har kört enaxlat i 15 år. När jag får råd/inte har annat viktigare att lägga pengar på kommer jag köpa ett boogie som både går stadigare och har högre lastvikt
 
dels har jag varit med om att tappa däck på transport. Tack o lov var jag bara med som hästskötare och körde faktiskt inte bilen.

Tant transporterades vid ett tillfälle i enkelaxlat släp. Det är lite mer instabilt vid lastning, och Tant tog det som en uppmaning till att köra Terre-a-terres in i släpet. Det bidde väldigt mycket gungbräda. Tyckter enkelaxlade är lite läskigt efter det, men å andra sidan var det i många år enkelaxlat som gällde.
 
Jag har fått punka på boggiesläp och med tanke på att däcket i det fallet exploderade såpass att hela den sidan av släpet for upp i luften och sen som tur är hade ett till, helt däck, att landa på och det därför gick att stanna utan större dramatik så kommer aldrig köra häst i ett enkelaxlat. Har svårt att se att vi inte skulle hamnat i diket om det varit enkelaxlat och det undviker jag helst om det går.
 
Backa 20-25 år tillbaka i tid, då körde nästan alla med enaxlade hästtransporter. Inte sällan med rejäl överlast bestående av två stora hästar. För att man inte hade E-kort...
Numera är det ju ganska enkelt att typa om släp till en vikt man får dra, om man inte har fullt körkort. Men det gjorde man inte då.
 
Jag tappade ett däck en gång, verkstaden hade glömt skruva fast bultarna ordentligt :o, ingen häst i och höll ca 20kmh som tur Var, men det är verkligen inget jag vågar riskera en häst för igen, dvs 4 däck på släpet oavsett hur liten häst eller hur sällan jag kör.

Min gamling är dessutom en väldigt känslig bredåkare, med det enkelaxlade så fick man krypa igenom alla stopp och svängar i snigelfart. Även med en 2axlad kylingekärra så fick man krypa för att hon skulle stå något så när still,
Enda som hon åkt fint i är lastbil där hon åkte baklänges( hon trampade iofs om lite)
Och mitt 😍 Ifor Williams, där hon trots att bara bakre väggen var snedställd stod blicksstilla :). Och det var mer än1 år sedan hon åkte ngt senast

Dvs både sett till säkerhet och komfort är 4 hjul bättre än 2.

Enda nackdelen med stort tungt släp är när man ska försöka flytta det för hand..
 
Seriöst? Vilken planet lever du på ? Byggd av pengar? Aldrig hört talas om problemet du nämner.
Jag har tappat ett hjul på enkelaxlad transport, med häst i, på E4an i rusningstrafik. Tack och lov med mycket tålmodig häst som stod i lutning och väntade ett par timmar innan ny transport kommit och polisen stängt av vägen så vi kunde lasta om. Jag väljer aldrig enkelaxlat igen men det beror ju på mina erfarenheter. Jag är på intet sätt byggd av pengar. Det går att få tag i billiga boggiesläp som är riktigt bra också.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
790
Senast: Fetaost
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
3 332
Senast: Snubbelfot
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 373
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 472
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp