Energibehov vid kyla?

T

tusse

Från vilka temperaturer ökar hästens energibehov vid kyla och hur mycket? Har haft en tabell på det förut, men kan inte hitta den!
/ Kicki
 
Jag har precis samma undran, har också tappat min tabell. Är lite osäker, men är det inte så att de klarar sig utan att använda energi för värmehållningen när det är mellan +20 och +5? och sen ökar behovet med x antal MJ per 5 grader kallare? Näej, hit med tabellen! :bump:
 
Jag har för mig att det är från +10 och kallare..
Men som sagt - hit med ett svar och gärna en tabell!
 
Det var en undersökning på SLU om detta, men den tjänsten är nerlagd så det går inte att hämta hem tabellen längre. www.qc.nu har lagt upp texten på sin sida, men missat att lägga dit bilder/tabeller.

Så här står det i bildtexten:

För att klara värmebalansen vid kyla behöver hästen mera foder. Exemplet i diagrammet (streckad linje) visar att en häst på 500 kg behöver ungefär 0,15 kg hö extra för varje grad under den nedre kritiska temperaturen, dvs. cirka 20x0,15 = 3 kg vid -2 °C, om den nedre kritiska temperaturen är 18 °C.
 
Det lät mycket! Är den kritiska temperaturen alltid +18 även om man som jag har islandshästar med full vinterpäls?
/ Kicki
 
Så här skriver Karin Morgan, agronom, i sin avhandling om hästens temperaturreglering:

"Mängden foder, som hästen äter, har betydelse för vilka temperaturer hästen upplever som behagligt. Hästarna, som deltog i denna studien, var fyra travare och en shetlandponny. De utfodrades för att täcka behovet för underhåll och lätt arbete. Det visade sig att temperaturer mellan 5°C och 25°C kan anses som behagligt för dessa hästar. Om de får mer foder, klarar de lägre temperaturer, men kommer kanske att börja svetta vid lägre temperatur än 25°C."

Min tolkning är att, om dessa hästar representerar "normalhästen", så kan temperaturer under +5 grader innebära att hästen behöver mer foder. Hur mycket framgick inte av det sammandrag som jag läste . . .
 
Den länken gick ju inte, försök med den här istället, där ligger hela texten. Har inte läst igenom den just nu, så jag vet inte vad som står där.

http://www.qc.nu/minqc/temp.html

(läser) Den nedre kritiska temperaturen kan tydligen variera mellan +20 och -15 eller så, är den t.ex. +5 som dom kom fram till med sina hästar så går det åt ca 1 kg extra hö. Såg just att jag har kurvan sparad, då gäller det "bara" att lägga ut den då?

Islandshästar har väl inbyggd värmekamin ? :devil: :angel:


Du kan rita ett diagram, 0 till 0.20 kg hö på Y-axeln och 0 till 800 kg häst på X. Det är nästan en rät linje från 0,0 med en punkt i 0.15kg/500kg
 
Förutom inbygda värmekamniner har de den ursprungliga överlevnadstaktiken; att äta sig riktigt feta under sommaren för att ha ett rejält späcklager till vintern :D Det vet de som har sina islänningar på sommarbete.
Nåja, jag kan nog räkna med att de behöver extra från + 5 och nedåt, ca 0,10 kg per grad. Sedan får man väl göra som vanligt, klämma och känna på hullet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att förse hästarna med vatten utomhus är en utmaning när termometern visar minusgrader – och trots vinterbalja har det frusit för Kicki...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 240
Senast: Lobelia
·
Mat Den senaste tiden har jag funderat medan jag har hackat lök. Förut har alltid ögonen tårats trots glasögonbärare, men numera sker aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
680
Senast: Sedna
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: slant98
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp