Energirikt foder (koncentrat?) utan socker och stärkelse?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Har efter ca. 2 veckor med mitt superhösilage i småbal insett att jag behöver den där lilla extra "tinten" av energi.
Analysen på superhösilaget (:love:) är enligt följande:
86 gr smrp/kg
6.5 MJ per kg foder
6.7 % socker
:love:

Jag ger redan som det är nu 400 gr (torrvikt) Kwik/Speedibeet per dag, men skulle i en drömvärld vilja blanda i en liten extra "tint" energi i det. Frågan är bara vad. H.H ska ju absolut inte ha en massa socker och stärkelse, och är därtill allergisk mot såväl melass som vetefodermjöl. Havre stiger honom åt huvudet. Det är inte heller tal om några mängder, utan jag skulle tippa att det behövs absolut max 100 gr "energifodermedel"/dag.
 
Hur skulle det fungera att ge vanlig olja? Jag brukar ge mina rapsolja när energin behöver ökas
 
Varför vill du ge mer energi? Hästen kommer förmodligen bara bli fet :angel:

Nej, men det känns som att han skulle behöva den här lilla extra "touchen". Jag menar, det är 6.5 MJ i fodret och han får bara 8 kg/dag, han är trots allt ändå 162 cm/540 kg och tränas på LA-MsvC nivå 6-7 dagar/vecka.
 
Det är ju en hög proteinkvot och relativt låg energi i TS grovfoder, är väl inget konstigt då att behöva tillföra mer energi men inte ännu mer protein?

Precis! :)
Och som sagt, det ska absolut inte vara tal om massa grejer i massa mängder, men det är ju 6.5 MJ och han får 8 kg/dag. Med utgångspunkten 162 cm/540 kg och ett arbete på LA-MsvC nivå minst 6 dagar i veckan känns det som att han skulle behöva den där extra lilla "touchen", t.ex en liten skvätt olja eller så :) Sen, givetvis om det skulle visa sig vara för mycket/inte funka/vad som helst, är det ju bara att lyfta bort det igen. Men bättre att prova ändå, tänker jag :)
 
Precis! :)
Och som sagt, det ska absolut inte vara tal om massa grejer i massa mängder, men det är ju 6.5 MJ och han får 8 kg/dag. Med utgångspunkten 162 cm/540 kg och ett arbete på LA-MsvC nivå minst 6 dagar i veckan känns det som att han skulle behöva den där extra lilla "touchen", t.ex en liten skvätt olja eller så :) Sen, givetvis om det skulle visa sig vara för mycket/inte funka/vad som helst, är det ju bara att lyfta bort det igen. Men bättre att prova ändå, tänker jag :)

Vet du hur mycket (ungefär) MJ HH behöver? Får han 8 kg får han ju "bara" 52 MJ, jag vet inte hur han är men i mina öron låter det lite i underkant. Jag har å andra sidan en lite större häst av en annan modell, så jag ska inte säga säkert :)
 
Vet du hur mycket (ungefär) MJ HH behöver? Får han 8 kg får han ju "bara" 52 MJ, jag vet inte hur han är men i mina öron låter det lite i underkant. Jag har å andra sidan en lite större häst av en annan modell, så jag ska inte säga säkert :)

Tyvärr inte! :( Jag hade tidigare ett papper där jag åtminstone i teorin (utifrån vad han åt när han såg som finast ut i kroppen på förra hösilaget) räknat ut vad han behövde, såväl i protein som MJ, men det pappret verkar ha fått fötter tyvärr. :(
Ja, jag tycker också att det låter lite i underkant, och det känns också så i praktiken. Därför jag vill prova att tillsätta pyttelite mer energi ;)
 
Varför inte ge lite mer hö om det saknas MJ?

Begränsad tillgång. Köper in själv i småbal, och dels vill jag att det ska räcka så länge som möjligt, och dels skulle jag med tanke på proteinvärdet ändå inte kunna gå upp till mer än max 9 kg, så det gör liksom ingen större skillnad... Därför jag tror det skulle vara bättre med något koncentrerat i (betydligt) mindre volym.
 
Precis! :)
Och som sagt, det ska absolut inte vara tal om massa grejer i massa mängder, men det är ju 6.5 MJ och han får 8 kg/dag. Med utgångspunkten 162 cm/540 kg och ett arbete på LA-MsvC nivå minst 6 dagar i veckan känns det som att han skulle behöva den där extra lilla "touchen", t.ex en liten skvätt olja eller så :) Sen, givetvis om det skulle visa sig vara för mycket/inte funka/vad som helst, är det ju bara att lyfta bort det igen. Men bättre att prova ändå, tänker jag :)

Ok, my bad. Jag tolkade det som att du ville fodra honom piggare. Men går han ner i vikt nu då? Isåfall är det ju bara att öka på grovfodret, eller ge olja tex :)
 
Ok, my bad. Jag tolkade det som att du ville fodra honom piggare. Men går han ner i vikt nu då? Isåfall är det ju bara att öka på grovfodret, eller ge olja tex :)

Fodra honom piggare, bevare mig väl! :rofl:
Nej, han går inte ner som det är nu, men det känns som att han går +/- 0 nu och jag vill förebygga innan det blir januari-februari och han ev. ser ut som ett muskelfattigt staket. Som sagt kan jag inte öka grovfodergivan pga. dels proteinkvoten och dels att det är egenköpta småbalar som jag vill ska räcka så länge som möjligt. :)
Men olja var ett mycket bra förslag! :up:
 
Skulle satsa på något grovfoder (halm, hö, Speedibeet) då hästen skulle ligga på 1,3kg/ts per 100 kg häst om ditt hösilage har samma ts som hö medan om ts halten ligger under 77% så får hästen mindre än 1,2kg/ts per 100 kg häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 626
Foder & Strö Har fått upp ögonen för "foderindustrin" och insett hur vissa kraftfoder är uppbyggda....:crazy: Har aldrig sett några officiella värden...
2 3
Svar
47
· Visningar
11 163
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp