Bukefalos 28 år!

Energirikt foder?

Sammet

Trådstartare
Vi har just fått hem ett HBL sto som är mkt lättfött. Hon har fått en bal i hagen och ägaren (vi har henne på foder) trodde att hon skulle klara sig väldigt bra på det vad det gäller mage (att hon inte blir mager) men kan någon ge tips på ett foder som ger energi?
Vi vill ju inte att hon ska tappa all ork!
 
Men, det är ju energi de blir tjocka av! Det rimmar illa med att hon är lättfödd och så ska ni ge ett energirikt kraftfoder ändå.

Orken får de inte av kraftfodret i sig, utan av att de får den mat de behöver i rätt balans.
 
Min formulering var kanske lite felaktig vad det gäller rubriken.

Men jag frågade efter ett foder som gav energi och ork, inte efter ett foder med högt energivärde.

Som jag skrev:

....men kan någon ge tips på ett foder som ger energi?
Vi vill ju inte att hon ska tappa all ork!

Även om min rubrik kanske var lite dumt formulerad tycker jag att resten av texten klart frågar efter ett foder som ger energi och ork. Men kanske inte alla läste det så.

Och en kombination av grovfoder och kraftfoder är givetvis det vi sökte men åtminstånde jag har lärt mig (och lever efter det) att man ska försöka täcka så mycket av behovet man kan med grovfodret. (Ett dåligt hö kan aldrig kompenseras med ett kraftfoder.)


MEN! Det är inte alls säkert att en häst bara kan klara sig på grovfoder, den får i sig det som gör att den blir rund, men inte det som ger den orken, och det var det jag sökte efter.

Jag har inget emot att bli rättad här på buke, jag söker hjälp därför att jag inte kan/är osäker på något, jag hoppas att det är det som forumen är till för, men om man ska rätta någon kan man inte vara destruktiv.
Konstruktiv kritik är den allra bästa, tyvärr är det inte alla som kan den konsten.

Kritisera mig får man gärna, men då ska man ha befogenhet för det man säger och ha alltid ett bätre förslag till hands!


:)

(vill inte fortsätta denna diskution eftersom detta är forumet för Foder).
 
I ditt senaste inlägg visar du att du kan en hel del, ditt första var lite sk "typiskt", för någon som tyvärr fått saker ihopblandade pga vissa orsaker- oftast något man lärt sig när man var yngre, och suttit kvar. Tror inte Magdalena menade att vara destruktiv, utan klargjorde bara för det hon trodde du inte visste. (om jag får vara fräck och tolka själv här!) :)

Har du en höanalys så kan man kanske förslå något som passar både hästen och höet ypperligt bra? :D
 
Tyvärr inte. De har rundbal i hagen från en bonde (bra kvalite). Vet inte om det går att göra foderanalys på balar men även om det går så vet jag inte om han (bonden) skulle kunna tänka sig att göra en foderanalys och vi kan inte hämta nog många balar åt gången för att göra egen analys (har hört att det kostar ca 1000:- och det skulle bli en tusenlapp i månan). Pga. höbristen vi lider av här uppe i Luleå så är det VÄLDIGT svårt att få tag på torrhö ännu svårare analyserat hö... :(

Så vi får anväda oss av ögat, det äldsta tricket...men jag önskar vi slapp! :(
 
Nej men nu skrev du ju sådär oklart igen. :smirk:

Fråga 1. Använder du dig utav HÖ eller HÖSILAGE(inplastat, blötare, syrat)?
Fråga 2. Varför inte åka till bonden och ta prover ur flera balar där?
Fråga 3. Varför inte själv betala analys som kostar max 600 kr, billigast 350-400 beroende på vilket företag du använder...?

Nu ska jag sova, om du ursäktar. :smirk: Men imorrn kan jag svara mer, fast förmodligen hinner någon annan säkert före mig.. ;)
 
:crazy:

Jadu, jag tror INTE vi får ta prover på balarna om vi inte först betalar dom...han är VÄLDIGT knepig och vi har inte råd att ligga ute med så mycket pengar att vi kan ta nog många prover från balarna, vi kan köpa dom en och en men han håller dom åt oss. Oavsett om bonden tjänar på en analys eller inte så är det väldigt osäkert att ens fråga.
Han kan bli supersur och grinig bara man frågar något och så säger han att om det inte duger kan han sälja till någon annan "för han har kö"...

Höet är inplastat och det är hösilage (fick för mig att jag skrivit det i första inlägget men hade visst inte det). Det är rätt så torrt men inte helt torrt, bra kvalite och gröna färger, luktar gott. Det är allt jag kan säga, det är gjort för hästar också (det kan jag med säga! :crazy:)

Jag har alltid fått höra att analyser är superdyra men de där priserna var ju inte alls farliga! :smirk: SYnd bara att vi inte kan ta prover! :(

Men vi är rädda om det hö vi fått tag på!

Antar att jag lämnar ue uppgifter efterom jag antar för mkt. Antar ju att ni förståss fattar (?) att jag har silage, hur ni nu skulle kunna göra det! :crazy:

Nåja, tack för ditt svar och God natt! :)
 
Nina tolkade mig riktigt bra :D

Problemet när man har en häst som lätt blir rund är att det inte är lätt att få dem piggare utan att de blir ännu rundare. En stor del av orken sitter ju i hästens personlighet. En annan faktor är balansen i foderstaten, och utan analys blir det ju gissningar. Det kan lika gärna vara att hästen får för lite protein som gör att den inte orkar ordentligt.

Kan du fråga bonden när det är skördat och om det är gödslat, och titta på det om det är mycket blad och vilka sorters gräs det är i. Hur blött är det och ungefär hur mycket tror du hon äter per dag?

Vad äter hon för kraftfoder nu? Och hur mycket?

Många frågor blev det :D
 
Just det, om du vet några andra som köper av honom kanske ni kan gå ihop och ta ett prov från varsinn bal och dela på kostnaden?! Så man i alla fall har ett hum om var näringen ligger.
 
Hmm det var en bra ide att gå ihop. Får börja luska bland folk för att höra. Vet att det var någon som kom och hämtade ett stort lass sist vi hämtade så det borde vara någon som man kan dela med...
 
Hon har bra motor, och hon funkar bra nu. Vi arbetar henne från backen och hon får som det är nu två nävar havre och två nävar korn. (Återigen det där med ögat...) Mest för att hon inte ska bli utan när de andra får kraft.
Jag hoppas det kommer att räcka med det fodret så länge som möjligt. (Hon har som sagt bra motor själv).
 
Du kan även frysa in dina prover du tar från HÖSILAGEbalen.. HÖSILAGET håller sig bra i frysen- visserligen tar det lite tid för er att få ihop nog med HÖSILAGEprover, så att gå ihop med någon annan som också köper HÖSILAGET vore ju fiffigt.

Nu har jag då alltså betonat, hösilage, så skriv inte hö i fortsättningen för man blir förvirrad. Som om jag skulle skriva hösilage när jag har hö- det går ju inte. Eller skriva krafft groov när jag fodrar med havre.. :cool:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: nexxa
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 233
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
799
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 187
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp