Energisparartråden

Tror inte det håller i längden att planera varje timme. Sen blir det ju mkt dyrare om du inte gör det.

Planera varje timme? Låter lite som min granne som fått för sig att om man har timpris så får man man en gång i timmen reda på priset för kommande timme. Hade varit svettigt 😅

SÅ mycket dyrare blir det inte om man inte anpassar sig, iaf om man är en någorlunda normalförbrukare. I och med det rörliga månadspriset är volymviktat så är ju det också baserat på att man förbrukar mest när det är dyrast. Däremot om man vill lyckas få ett billigare pris än månadspriset, då krävs det att man anpassar sin förbrukning.
 
Tror inte det håller i längden att planera varje timme. Sen blir det ju mkt dyrare om du inte gör det.
Det sistnämnda är det jag kommer få svart på vitt för den 1 oktober. Alltså hur det skulle ha slagit för september för det förbrukningsmönster just vi har utan att någon anpassning gjorts.
 
Jag funderar på vad vi kan göra mer. Alla lampor släckta i rum som inte används, fulla maskiner tvätt och disk. Sänkt inomhustemperaturen två enheter på värmepumpen (för oss innebär det att det är ca 20 grader inomhus dagtid nu).
Stänga av apparater som inte används.

Vad mer?

Såhär ser det ut hittills i september
Screenshot_20220923-065449.jpg


Borde gå att strama åt beteende-posten lite till. Men hur? Var mer kan vi göra?
 
Det sistnämnda är det jag kommer få svart på vitt för den 1 oktober. Alltså hur det skulle ha slagit för september för det förbrukningsmönster just vi har utan att någon anpassning gjorts.

Vi har typ några års statistik på det 😅🙈 har som sagt haft timpris länge utan att veta om det. Eftersom elen varit så billig har det ju ändå inte spelat så stor roll. Och vi fick det inte heller så mycket dyrare att vi märkte pga dyr elräkning att något var knas.

Exempelvis december 2021 som är en dyr månad förbrukningsmässigt och förra året även prismässigt. Rörliga månadspriset var 199 öre och vi ovetandes med timpris betalade 206 öre (båda exkl moms). Ibland har det diffat lite mer, iblamd lite mindre men inga dramatiska skillnader.

September nu är första hela månaden vi har anpassat vår förbrukning. Ska bli intressant att se var det landar.
 
Idag har vi 16 grader inne (3 grader ute när jag kollade senast). Tur att jag ska åka till jobbet snart.... :p
Känns igen! Tyvärr är det gravledighet som gäller här (så jag har inte ens något varmt jobb att gå till :rage:). Vi kommer nog att ha si sådär 17-20 grader inne i vinter (med betoning på 17). Tur att vi bor i ett gammalt hus utan öppen planlösning så att man kan stänga in sig i vardagsrummet och elda i kaminen när det börjar bli tröttsamt att frysa inomhus.

Kul grej, just nu har vi dörren öppen under dagarna när det är sol och fint väder för att "släppa in lite värme"...
 
Jag funderar på vad vi kan göra mer. Alla lampor släckta i rum som inte används, fulla maskiner tvätt och disk. Sänkt inomhustemperaturen två enheter på värmepumpen (för oss innebär det att det är ca 20 grader inomhus dagtid nu).
Stänga av apparater som inte används.

Vad mer?

Såhär ser det ut hittills i september
Visa bifogad fil 101099

Borde gå att strama åt beteende-posten lite till. Men hur? Var mer kan vi göra?

Tänk bara på att det där inte är vad ni faktiskt spenderar kWh på, utan bara elbolagets uppskattning utifrån hur hus av er typ brukar se ut. Dvs även om ni skulle vara bortresta en hel månad så skulle andelen ”beteende” vara lika stor.
 
Haha, tänkte också att det såg konstigt ut 😂 (men det är väl så det heter när man inte får jobba för att man är gravid? 🤔).
Alltså jag läste det här ett antal gånger och kunde inte begripa vad i arbetet på en kyrkogård som innebär att man är ledig från gravarna och därmed får det extra kallt 🙈🤣🙈
 
Tänk bara på att det där inte är vad ni faktiskt spenderar kWh på, utan bara elbolagets uppskattning utifrån hur hus av er typ brukar se ut. Dvs även om ni skulle vara bortresta en hel månad så skulle andelen ”beteende” vara lika stor.
Visst visst, men det är ändå en fingervisning.
 
Planera varje timme? Låter lite som min granne som fått för sig att om man har timpris så får man man en gång i timmen reda på priset för kommande timme. Hade varit svettigt 😅

SÅ mycket dyrare blir det inte om man inte anpassar sig, iaf om man är en någorlunda normalförbrukare. I och med det rörliga månadspriset är volymviktat så är ju det också baserat på att man förbrukar mest när det är dyrast. Däremot om man vill lyckas få ett billigare pris än månadspriset, då krävs det att man anpassar sin förbrukning.

Vi har typ några års statistik på det 😅🙈 har som sagt haft timpris länge utan att veta om det. Eftersom elen varit så billig har det ju ändå inte spelat så stor roll. Och vi fick det inte heller så mycket dyrare att vi märkte pga dyr elräkning att något var knas.

Exempelvis december 2021 som är en dyr månad förbrukningsmässigt och förra året även prismässigt. Rörliga månadspriset var 199 öre och vi ovetandes med timpris betalade 206 öre (båda exkl moms). Ibland har det diffat lite mer, iblamd lite mindre men inga dramatiska skillnader.

September nu är första hela månaden vi har anpassat vår förbrukning. Ska bli intressant att se var det landar.

Jo men precis som du säger har det ju inte varit så stor prisskillnad tidigare men det är det ju nu eller till kommande vinter. Det blir ju stor skillnad mellan typ 60 öre och 4-7 kr per kwh. Så nog måste du ha koll på timpriset.
 
Jo men precis som du säger har det ju inte varit så stor prisskillnad tidigare men det är det ju nu eller till kommande vinter. Det blir ju stor skillnad mellan typ 60 öre och 4-7 kr per kwh. Så nog måste du ha koll på timpriset.

Jo, och om man har volymvägt som de flesta med rörligt pris så drabbas man av snittet på konsumtionsbeteende hos alla dem som INTE valt timpris - dvs de som inte anpassar sig alls. Jag tänker att det lätt kan bli dyrare än timpris även om man anpassar sig ganska lite eller kanske inte alls om man har ett konsumtionsmönster som är lite snällare än medel.

I slutändan betalar man samma spotpris oavsett avtal och leverantör (förutom delen med ev påslag och månadsavgift), bara uträknat på lite olika sätt.

Exempelvis ser en typisk helt oanpassad vardag ut såhär hos oss, misstänker att den är fördelaktigare än ”snittet”
9C2C30CD-3DBC-438A-B6D6-88D20224DE72.jpeg
 
Jo men precis som du säger har det ju inte varit så stor prisskillnad tidigare men det är det ju nu eller till kommande vinter. Det blir ju stor skillnad mellan typ 60 öre och 4-7 kr per kwh. Så nog måste du ha koll på timpriset.

Fast jag har inte skrivit att det är större prisskillnad mellan timpris och månadspris nu jämfört med tidigare.

Givetvis är det stora variationer över dygnet, det var inte det jag menade med att det inte var så stor skillnad. Utan att det inte är SÅ stor skillnad mellan att ha timpris och förbruka som vanligt och att ha rörligt månadspris. Detta eftersom månadspriset är volymviktat. Vårt ”rekord” är juli 2022 då skillnaden var 16 öre mellan månadspris och vårt genomsnittliga timpris. Samtidigt har vi flera månader nu 2022 där skillnaden var mindre än 5 öre. Trots att vi inte anpassade vår förbrukning över huvud taget.

Förresten. När jag skriver ”vårt pris” menar jag alltså vårt genomsnittliga timpris sett över månaden. Det är det som syns på fakturan och är jämförbart med månadspriset.
 
Äntligen har svägerskan gått med på att stänga av sin utomhusjacuzzi i vinter.
Vi bor i ett stort hus med tre lägenheter (i en bos svärfar, i en bor vi och I en bor svägerskan med familj) och deras jacuzzi har andra vintrar dragit mer ström än våran och svärfars lägenheter tillsammans (vi är 7 personer, har 200kvm, svärfar ca 100kvm).

Uppvärmning och varmvatten har vi från solceller men det räcker inte helt under solfattiga, kalla vintermånader så då går gas in och värmer resten. Vi har inte behövt sätta på värmen än men tänkte ställa in på 19 grader ist för 21 som vi haft nu. Har även en kamin att elda i. Hoppas ändå på en solig vinter.

Vi har beställt solpaneler även för el, panelerna skulle levereras i augusti och batterierna i oktober men det är så stor efterfrågan och leveransproblem så det verkar dröja.

Bor i Österrike och här ska gas reserverna vara 80% fulla vilket är helt normalt för årstiden. Problemet är att staten inte äger gasen utan olika privata aktörer. Risken är att dom säljer till andra länder om dom får bra erbjudanden. I delstaten där jag bor (Tirol) är vi tydligen kopplade till det sydtyska gasnätet, även Tyskland har bra reserver men det är tydligen ingen garanti för att det verkligen kan levereras till kunderna.
 
Sverige har ju egentligen bra med reserver men pga systemet tvingas vi exportera.
Vilka reserver då? Mycket har gått på export och vad jag vet finns det några gasturbiner och typ nästan bara Karlshamnsverket vintertid och det förslår inte långt.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp