Energisparartråden

Hjälp mig tänka, för jag verkar inte få ihop det i mitt huvud.

Jag har solceller. Skulle det då vara mer fördelaktigt att byta elabonnemang till timpris?
Jag bor själv och därmed går tvätt- och diskmaskin relativt sällan (jämfört med t ex en barnfamilj som kanske måste tvätta varannan dag). Jag kan välja att t ex tvätta och diska på en solig dag och då använda min egenproducerade el i stället för att köpa. Men jag säljer ju den el som jag inte använder till spotpriset, så blir det egentligen någon skillnad?
Och förstår att det ju mest är på sommarhalvåret detta i så fall skulle löna sig.
 
Hjälp mig tänka, för jag verkar inte få ihop det i mitt huvud.

Jag har solceller. Skulle det då vara mer fördelaktigt att byta elabonnemang till timpris?
Jag bor själv och därmed går tvätt- och diskmaskin relativt sällan (jämfört med t ex en barnfamilj som kanske måste tvätta varannan dag). Jag kan välja att t ex tvätta och diska på en solig dag och då använda min egenproducerade el i stället för att köpa. Men jag säljer ju den el som jag inte använder till spotpriset, så blir det egentligen någon skillnad?
Och förstår att det ju mest är på sommarhalvåret detta i så fall skulle löna sig.
Det är bättre att du säljer din el till ett högre spotpris och köper billigare när du ska tvätta och diska.
 
Vi har lagt in 14cm tjocka isoleringsplattor i taket efter asbestsanering tidigare i sommar då vi tog ner hela taket. Om en månad kommer solpanelerna och förhoppningsvis kommer nya fönstren med dubbelglas till hela huset i samma veva. Byter ut gasdrivna element till el och sätter in elektrisk golvvärme där vi renoverar och eller gör om. Vi hade planerat för de här investeringarna men inte allt på en och samma gång 😳

Ska dessutom köpa en bioethanol härd till matsal/vardagsrum och i övrigt tjocka strumpor, sköna tofflor och filtar i soffan. Och hoppas vatten kan ersätta gas gällande uppvärmning inom ett par år 👊🏻
 
Apropå det här med att köra tvätt- och diskmaskin på natten:

Ett vanligt förekommande tips är att man ska köra torktumlaren när elen är billig, till exempel på natten. Vad säger du om det?

– Att köra torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin när elen är som billigast är ett bra sätt att minska sina elkostnader. Dock är det viktigt att inte göra det när man inte är hemma eller på natten när du eller hela familjen sover, säger Tomas Johansson, riskansvarig på Dina Försäkringar Syd. Hushållsmaskiner som torktumlare kan bli överhettade och börja brinna och skulle det hända är det större chans att du upptäcker det om du är vaken.

https://www.dina.se/forsakringar/he...p3tIgWLz64vHa-S-3XYNGYfAEvDo3xMPOYWm1OUXnMoBI
 
Apropå det här med att köra tvätt- och diskmaskin på natten:

Ett vanligt förekommande tips är att man ska köra torktumlaren när elen är billig, till exempel på natten. Vad säger du om det?

– Att köra torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin när elen är som billigast är ett bra sätt att minska sina elkostnader. Dock är det viktigt att inte göra det när man inte är hemma eller på natten när du eller hela familjen sover, säger Tomas Johansson, riskansvarig på Dina Försäkringar Syd. Hushållsmaskiner som torktumlare kan bli överhettade och börja brinna och skulle det hända är det större chans att du upptäcker det om du är vaken.

https://www.dina.se/forsakringar/he...p3tIgWLz64vHa-S-3XYNGYfAEvDo3xMPOYWm1OUXnMoBI
Är det inte lag på att ha brandvarnare i Sverige?
 
Apropå det här med att köra tvätt- och diskmaskin på natten:

Ett vanligt förekommande tips är att man ska köra torktumlaren när elen är billig, till exempel på natten. Vad säger du om det?

– Att köra torktumlare, tvättmaskin och diskmaskin när elen är som billigast är ett bra sätt att minska sina elkostnader. Dock är det viktigt att inte göra det när man inte är hemma eller på natten när du eller hela familjen sover, säger Tomas Johansson, riskansvarig på Dina Försäkringar Syd. Hushållsmaskiner som torktumlare kan bli överhettade och börja brinna och skulle det hända är det större chans att du upptäcker det om du är vaken.

https://www.dina.se/forsakringar/he...p3tIgWLz64vHa-S-3XYNGYfAEvDo3xMPOYWm1OUXnMoBI

Den var uppe några sidor bak i tråden också :)

Jag tycker att det är ett större bekymmer med alla som planerar att elda mycket mer i sina ”vanliga” kaminer. Dels för egen/husets del då de inte är gjorda för kontinuerlig eldning. Och dels för grannarnas del om man har sådana. Känns som att väldigt många inte känner till vad som gäller kring eldning i de flesta kommuner i tätbebygda områden.
 
Den var uppe några sidor bak i tråden också :)

Jag tycker att det är ett större bekymmer med alla som planerar att elda mycket mer i sina ”vanliga” kaminer. Dels för egen/husets del då de inte är gjorda för kontinuerlig eldning. Och dels för grannarnas del om man har sådana. Känns som att väldigt många inte känner till vad som gäller kring eldning i de flesta kommuner i tätbebygda områden.

Nej, det krävs både annan anläggning och annat underhåll för att elda mer kontinuerligt. För sotning och brandskyddskontroll är de noga med att man anger hur mycket man eldar för att kunna kolla av anläggningen och få till rätt intervaller och rätt form av underhåll. Sedan gäller det att man håller sig till det om man inte tänker att man ska ta stora risker för egen och andras del....
 
Tycker det är lite fult, har man inte råd med elräkningen i Danmark kan man skjuta upp den med 2% ränta? Vad händer om man skjuter upp den och priset inte går ner, o så behöver man skjuta upp mer för man har inte råd?
Om de sänker skatten från 0,697 DKR till 0,08 DKR och kan skjuta upp en del av räkningen med 2% ränta så har de många gånger bättre förutsättningar att klara att betala än vad vi svenska konsumenter har, lägg därtill mildare och kortare vintrar. Här får vi rådet att ta banklån om vi inte har en buffert på 50'. :meh:
 
Om de sänker skatten från 0,697 DKR till 0,08 DKR och kan skjuta upp en del av räkningen med 2% ränta så har de många gånger bättre förutsättningar att klara att betala än vad vi svenska konsumenter har, lägg därtill mildare och kortare vintrar. Här får vi rådet att ta banklån om vi inte har en buffert på 50'. :meh:

Fast det var väl knappast svenska staten som kom med det rådet?
 
Nej, det kom ett val emellan för oss där olika regeringsalternativ hade olika förslag på planer.
Det var inte mycket till plan i vintras heller, hyser inte så stor tilltro till varesig den nuvarande eller den förra regeringen i det fallet. Nu ser det ju ut som att Svenska kraftnäts upprop till landets kraftvärmeverk att producera el kan ge resultat, men det blir till att elda olja isf. :meh:
 
Lite off topic men där jag jobbar med juldekoren har vi upptryckt info hur mycket el julgransbelysningen drar för att hjälpa våra kunder att ta ett aktivt beslut inför inköpen.

Tror personligen att folk skulle ha mer medvetenhet från första början om den typen av info var mer påtaglig och lättillgänglig (det kanske den är i Sverige) kontra A, B, C klassning osv.
 
Rätt nöjd med vår september, både energispararmässigt och prismässigt eftersom september också var första hela månaden vi anpassade förbrukningen efter timpriset.

Har förbrukat 404 kWh som var precis över augusti som var 391 kWh. Men i augusti var vi bortresta 10 dagar. September 2021 var 626 kWh. Alltså minskat 35 % jämfört med förra året (vad pysslade vi med då? :o)

Timpriset vi betalade var 171,63 öre, att jämföra med elbolagets volymviktade månadspris på 253,31 öre. (SE3). Så totalt sett lägre elräkning i augusti jämfört med september.

Så detta gav ju mersmak! Men har inte satt på värmen än. Får se vad som händer då :nailbiting:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
1 986
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp