Eng. Stafford

Mammadutt

Trådstartare
Okej, jag och min sambo har ju diskuterat fram och tillbaka, Curly Coated har vart på tapeten länge, men vi känner att det inte är rätt tid för en sådan hund.

Min sambo har pratat mkt om Eng. Staff och vi har läst en massa och träffat några. Vilka underbara hundar det är. Först hade jag såklart fördommar :angel: eftersom jag inte haft större kontakt med hundar av detta slag innan.

Vad vi vill ha är en glad hund som gillar att arbeta i lagom mängd. Vi tänkte gå lydnadskurser, ställa ut och ev testa på olika andra aktiviteter. Vi har sen tidigare en chihuahua och en dvärgpudel, båda hannar som ska kastreras till hösten (efter rötmånaden). Vi har diskuterat och kommit fram till att en tik skulle nog vara bästa valet. Vi ska runt till olika uppfödare och på utställningar osv för att träffa rasen ännu mer och verkligen känna efter. Vi är medvetna om att det är en ras som kräver rätt mkt och konsekvent uppfostran.

Som det ser ut nu är det plan att hitta såna fall valp till våren/sommaren. Min sambo kommer förmodligen byta jobb där han får ha med sig hund. Och jag är sjukskriven men kommer antingen börja arbetsträna halvtid eller något.

Vad tror ni, engelsk staff? Vi är som sagt inte 100% på detta, jag är väl den mest tveksamma, men vi har diskuterat igenom allt kring, uppfostran osv. och vill gärna känna efter på fler hundar om det är våran typ.

Ni får gärna berätta om era erfarenheter om denna rasen, hundar ni träffat osv. Problem ni stött på osv? Vill gärna veta allt.
 
Jag har träffat många sådana, och tycker om rasen :)
Vissa kan ha problem med hanhundsaggressivitet, men inom vilken ras finns inte det? Och ni ville ju ha en tik i alla fall..

Så som jag uppfattat det så är den en snäll hund, med MKT energi och leklust. Gillar att få jobba, men kräver inte jättemycket. Kan testa ganska mycket i tonåren, och är envisa som synden.
Men lyckas man så brukar det blir riktigt fina hundar! :)

Har stött på en (Deltagare på en av pappas kurser för några år sedan) som var en "problemhund" men det enda felet där var att dom varit alldeles för släpphänta med honom, och han tog över helt. Jättesnäll och söt kille, men som bestämde över människorna och lät dom inte komma i närheten av hans mat, ben, leksaker osv.

Kort sagt, känner ni att ni är beredda att lägga ner lite extra energi än vanligt på en envis hund, så tror jag att den kan passa er bra :)
 
tack för ditt svar. Jo jag är medveten man måste vara oerhört konsekvent i uppfostran och kanske få ta en aning maktkamper genom uppväxten. Jag har diskuterat med min sambo och vi har gått igenom uppfostran osv. Jag har sagt att han ska vara lika delaktig annars vill jag inte ha en sån pass krävande ras :p Han är himla sugen, han pratar om kurser, lydnadskusrer osv. Han visar stort intresse redan nu vilket känns bra.

Jag tror det är en helt underbar hundras bara man är rätt sorts ägare :love:
 
Helt underbar ras! Har ni tiden och orken med den så tror jag inte att det blir några problem :)

Själv har jag en amstaff, men funderar faktiskt på att skaffa en engelsk oxå :love:
 
Min kompis har en engelsk staffetik. Den är helt galen (av glädje alltså):crazy:. Far fram som en bulldozer. Går inte att ha lös och svår att få kontakt med. Otroligt livlig och gladlynt hund- lite FÖR glad för min smak! Har mycket svårt att tänka mig hennes hund passa ihop med en chihuahua. Den lille skulle vara mos på två sekunder pga staffens glädjefnatt. Men denna staffe kanske är ovanligt livlig av sig, he he :p
 
Låter som min . Hon är gaaalen. :D (Fast hon är duktig på att vara lös, och ganska lätt att få kontakt med :))
 
Jag vet inte så mycket om de amerikanska men de är större iaf. Och de jag har pratat med som har både amstaff och staff säger att deras amstaffar är lugnare.
 
Ok. En av mina bästa vänner har nyss skaffat en amstaff. Super fin! 5månader och tuff som en aga-spis!
Men är staffordshire bullterrier det samma som eng. staff?
 
Åh va kul :)
Ja, Staffordshire bullterrier är samma som eng. staff eller bara staff.
 
Staffordshire Bullterrier är samma som en Staff. Lite olika smeknamn bara..

Vanligast är Staff, sen Engelsk Staff.
 
till Dig och Glee.

Jasså men då så!
Då vet jag ju!
Träffade vanliga staffar på senaste utsällningen.
De var som keliga små grisar :eek: förlåt! ;)
 
Amstaffen är större och har hårdare psyke.
Skulle inte rekomendera en sån som första hund.
Engelska staffarna är jätte bra barnhundar och är
som sagt lite lättare än amstaffen!
 
Men Filifjutt ;)

Är du 100% säker på att du vill ha ytterligare en hund?

3 hundar och 2 katter :crazy:

Själv har jag och sambon bollat fram och åter i över 1 år om det blir för tungt med 2 hundar :angel:

Har nu slutligen kommit fram till att om båda är engagerade så kommer det fungera.

*think twice*
:)
 
Vi har 4 hundar och 3 katter :cool: 4 katter egentligen, men den äldsta dog för några månader sen så nu har vi "bara" 7 djur här hemma.

Fast för tillfället har vi 6 hundar hemma, men fodertiken åker tillbaka idag så det blir 5 st med lillvalpen då. Och om 2½ mån får vi ytterligare än valpkull :D

Så länge man inte är själv är det inte direkt några problem med många hundar, så länge alla sköter sig och går ihop :)
 
Tänka ska man alltid göra innan man köper djur, det har du rätt i :)

Jag menade bara på att det inte är så jobbigt med många hundar, om man inte är ensam.
(Och inte har några arbetsnarkomaner a´la BC som ska valla, Malinois/RIKTIG Schäfer som måste jobba jättemycket osv..)

Vilket fint rim du fick till förresten ;)

(Psst, när skulle det bestämmas vilken hane den gula tiken ska para smed?)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 910
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 214
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 165
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp