Bukefalos 28 år!

Engels bulldog

J

jessiiejones

tjingeling,

Jag är helt insnöad på den engelska bulldogen och har beslutat mig för att besöka någon seriös uppfödare för att lära mig mer om rasen.
Någon som vet någon bra uppfödare i södra sveriga?

Jag och min pojkvän har en 10 månaders gammal Amerikansk bulldog kille som gärna vill ha sällskap.
Någon som vet om dom här två raserna passar bra ihop?

tittar man framåt så är jag även intresserad av att låna ut min bulldog hane till parning och undrar om efterfrågan är stor på just denna rasen. (även där seriösa hundägare)

Tacksam för svar.

;)
 
Sv: Engels bulldog

Jag tycker inte att någon uppfödare av den engelska bulldoggen kan klassas som seriös. Ingen bryr sig ett dyft om den dåliga HD statusen i rasen, ingen bryr sig om andningsproblemen. Det är en ras med plågsamt dålig hälsa och jag förbannar mig över dom som uppmuntrar till att föda upp såna här stackars djur. Fruktansvärt är det och inget annat.
 
Sv: Engels bulldog

Jag håller med MrsScabtree. Det är verkligen en ras som blivit helt sönderavlad enligt mig. SKulle aldrig själv stödja en sådan avel där nästan alla individer visar andningsproblem och dåliga höftleder. Men, jag antar att du vet om detta och i slutändan är det ju upp till var och en vad man skaffar för hund.

Däremot förstår jag inte en sak, varför skaffa en till valp när ni bara haft eran i 2 veckor? Har ni verkligen tänkt över hur mycket jobb det är att uppfostra 2 valpar i stället för en?
Vore det inte klokare att vänta med att skaffa en extra, så att ni nu i början kan lägga ner all tid på eran amerikanska bulldogg och se till att det blir en väluppfostrad, lugn och vänlig hund?
 
Sv: Engels bulldog

Tänkte bara tillägga att det står att den am. bulldogen är 10 månader inte 10 veckor! Så förmodligen sitter iaf grunderna i uppfostring på den hunden.
 
Sv: Engels bulldog

Tänkte bara tillägga att det står att den am. bulldogen är 10 månader inte 10 veckor! Så förmodligen sitter iaf grunderna i uppfostring på den hunden.

Ja DEN har hon väl haft i ett år iaf :p Tänkte också skriva det.

TS, varför inte en till ambull? Nog för att HD problemen finns där också men det är ju ändå milsvidd skillnad på en ambull och en engbull.
 
Sv: Engels bulldog

Jag kan ärligt också säga att jag skulle aldrig köpa en eng. bulldog. Min pojkvän ville absolut ha en sån innan han förstod hur mkt problem dom har. Och att dom bara vill ligga inne eller i skuggan och inte röra sig en meter när solen är framme lockar inte mig. Jag vill iaf kunna rasta hunden utan att den får andnöd.
 
Sv: Engels bulldog

Jag har haft att göra med eng bulldoggs som vill röra sig i solen mm ändå, men det gör ont i mig när jag ser hur dom måste anstränga sig för detta. Som du sa, andnöd. :(
 
Sv: Engels bulldog

ja min bulldog fyller 1 år i augusti, jag tänkte skaffa en hund till i slutet av detta året.
Anledningen till att jag vill ha just engelsk bulldog är för att jag gillar deras personlighet och för att det är en superfin ras.

Jag har förstått att rasen inte är felfri, men det måste ju finnas någon uppfödare som har fina och friska hundar.
Jag känner nårga som har engelsk bulldog och dom säger att det är den goaste rasen i världen och att dom inte har några problem med sin hund.

men jag kan tänka mig att den liksom perser katter kan vara sönder avlad av visa.
men jag ska iaf besöka en uppfödare och lära mig mer. sen efter det så får jag se om jag fortfarande är sugen.
 
Sv: Engels bulldog

Jag vet en som föder upp och dom var väldigt stolta över sina "friska" bulldogs. Jag har inte så stor erfarenhet, men det är säkert sant att dom är lite friskare än andra. Tror dom är lite mindre än många andra och dom verkar ha lite lättare att röra sig. Men jag tycker fortfarande att det är jätteobehagligt när min hund träffar en av ungtikarna. Hon leker och är jätteglad, men hon låter ju konstant när hon andas. Efter ett tag verkar hon mest gå bara på ren vilja, och det låter jättejobbigt med andningen. :( Så fort det är varmt så får dom vara inomhus för att det blir för jobbigt för dom. Plus att det har visat sig att just den kullen har både hjärtfel och någon slags allergi mot andra hundar, så det är avelsstopp på föräldradjur och syskon.

Denna uppfödare är seriös och har gett ett bra intryck rent avelsmässigt för mig. Ändå tycks det vara så att även dom bästa har "fel" på sina hundar, att det numera ingår i rasen typ? Just andningen är verkligen något som bekymrar mig. Hjärtfel osv hoppas jag verkligen att det inte är vanligt, men andas ska väl en hund ändå kunna göra utan att det rosslar och är jobbigt? :mad:

Dom jag träffat har i övrigt varit jättetrevliga hundar, roliga och glada och riktiga personligheter. Men det hjälps ju inte när det tycks ingå en massa annat på köpet. :crazy: Så det är nog klokt att besöka uppfödare och se vad det handlar om. Å andra sidan så antar jag att man försvarar sin ras rätt bra om man är uppfödare av den, så jag antar att man kanske inte får en så opartisk syn på det hela levererad? Men vart i södra sverige befinner du dig? Jag kan fråga dom som har tiken jag känner om dom vet någon uppfödare som dom anser seriös och bra.
 
Sv: Engels bulldog

ja min bulldog fyller 1 år i augusti, jag tänkte skaffa en hund till i slutet av detta året.
Anledningen till att jag vill ha just engelsk bulldog är för att jag gillar deras personlighet och för att det är en superfin ras.

Jag har förstått att rasen inte är felfri, men det måste ju finnas någon uppfödare som har fina och friska hundar.
Jag känner nårga som har engelsk bulldog och dom säger att det är den goaste rasen i världen och att dom inte har några problem med sin hund.

men jag kan tänka mig att den liksom perser katter kan vara sönder avlad av visa.
men jag ska iaf besöka en uppfödare och lära mig mer. sen efter det så får jag se om jag fortfarande är sugen.


Naturligtvis har den engelska bulldoggen en underbar personlighet, det kan jag verkligen hålla med om. Men fysiskt sett mår ju hunden faktiskt inte bra, det är inte för inte aveln ifrågasätts av veterinärförbundet och att man gjort BBC program för att den här formen av aveln faktiskt plågar djuren.

Vad jag inte kan förstå är varför man vill stödja avel av en viss typ av hund för att man tycker att den är "charmig" trots att den inte kan föda själv, har svåra andningsproblem och extremt dåliga höfter. Är inte det höjden av egoism? Hur kan man bry sig om ett djurs välmående så lite?

Sedan måste du också tänka på att uppfödare som regel naturligtvis pratar gott om sina egna hundar, det är inte alls ovanligt att man pratar bort eller slätar över de problemen som ens hundar har. Tänk på att har man från början valt att avla bulldogg enligt modern rasstandard så har man redan accepterat att hunden har mycket dålig hälsa och alltså inte har speciellt hög standard för vad där finns att avla fram.

Varför tycker du att det är okej att avla fram djur som inte mår bra?
 
Sv: Engels bulldog

Naturligtvis har den engelska bulldoggen en underbar personlighet, det kan jag verkligen hålla med om. Men fysiskt sett mår ju hunden faktiskt inte bra, det är inte för inte aveln ifrågasätts av veterinärförbundet och att man gjort BBC program för att den här formen av aveln faktiskt plågar djuren.

Vad jag inte kan förstå är varför man vill stödja avel av en viss typ av hund för att man tycker att den är "charmig" trots att den inte kan föda själv, har svåra andningsproblem och extremt dåliga höfter. Är inte det höjden av egoism? Hur kan man bry sig om ett djurs välmående så lite?

Sedan måste du också tänka på att uppfödare som regel naturligtvis pratar gott om sina egna hundar, det är inte alls ovanligt att man pratar bort eller slätar över de problemen som ens hundar har. Tänk på att har man från början valt att avla bulldogg enligt modern rasstandard så har man redan accepterat att hunden har mycket dålig hälsa och alltså inte har speciellt hög standard för vad där finns att avla fram.

Varför tycker du att det är okej att avla fram djur som inte mår bra?

Precis vad jag försökte säga, fast du formulerade det mycket bättre. :D
 
Sv: Engels bulldog

för några år sedan fanns det en enda uppfödare i sverige som avlade på hundar med fria höfter. om hennes hundar var friska i övrigt vågar jag inte uttala mig om. men det säger ju lite om hur illa ställt det är, när resterande uppfödare avlar på hundar med höftledsfel.
 
Sv: Engels bulldog

för några år sedan fanns det en enda uppfödare i sverige som avlade på hundar med fria höfter. om hennes hundar var friska i övrigt vågar jag inte uttala mig om. men det säger ju lite om hur illa ställt det är, när resterande uppfödare avlar på hundar med höftledsfel.


Fast det finns bara en enda registrerad bulldogg i Sverige med fria höfter, resterande kullsyskon verkar inte haft samma tur.
 
Sv: Engels bulldog

ja det är klart att man pratar bra om sina egna. man får vara lite påläst och verkligen ställa en massa frågor när man är på besök, man skulle kanske besöka eller kontakta någon veterinär som har koll på hur stor risken för dom olika sjukdommarna är.
Och om man skulle rekomendera eller avråda en från att köpa just den rasen.

Jag bor nere i skåne.
utanför helsingborg.

mvh jessie
 
Sv: Engels bulldog

En vettig veterinär skulle nog avråda dig från att köpa en engelsk bulldogg. Är det däremot en veterinär som endast är ute efter pengar skulle han/hon nog verkligen rekommendera dig att köpa en engelsk bulldogg. Dte är liksom inte bara synd om de sjuka hundarna, utan det blir även riktigt dyrt för dig.

Men antagligen har ni tänkt över detta. Hoppas ni hittar en bra uppfödare! :)
 
Sv: Engels bulldog

ja just det. så var det ja. minns f ö fortfarande användaren som påstod att just rasen engelsk bulldogg aldrig led av höftledsdysplasi. är det sådant man måste inbilla sig för att kunna äga rasen?
 
Sv: Engels bulldog

ja just det. så var det ja. minns f ö fortfarande användaren som påstod att just rasen engelsk bulldogg aldrig led av höftledsdysplasi. är det sådant man måste inbilla sig för att kunna äga rasen?

Precis så var det, de led inte aaaalllls av sin HD. Tyvärr verkar TS enligt den gamla tråden hon dragit upp inte bry sig om hurvida hundarna har HD eller inte. Av någon märklig anledning kan inte folk lägga sin egoism åt sidan och bespara djuren deras välmående utan man ska tvunget "ha" ändå till vilket pris somhelst.


TS, du kan kolla på svenska eng.bulls hemsida, där står det en del om hälsoproblemen..om du fortfarande tycker dom är okej efter den läsningen så har nog inte jag mer att tillföra i tråden.
 
Sv: Engels bulldog

Det finns en massa bolldogfolk som påstår att höftlederna på deras ras inte kan bedömas på samma grunder som andra hundars. Så kanske det kunde vara om deras hundar rörde sig normalt. Tyvärr en mysig ras som förstörts totalt. Kan inte se någon bättring i sikte, även om alla uppfödare länge påståtts sig jobba för sundare hundar går det bara utför.
PL
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ska försöka göra en lång historia kort. Av en slump kom jag i kontakt med en tjej som behöver hundvakt. Jag tänkte vid tillfället att...
2
Svar
23
· Visningar
4 333
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 865
Senast: Ramona
·
Hundavel & Ras Hej allihopa! Jag har hängt runt här på Buke i ganska många år, men har aldrig kommit mig för att faktiskt skriva någonting. Nu är...
Svar
4
· Visningar
1 196
Senast: Eina
·
P
Övr. Hund Vart har folks ansvar i aveln tagit vägen? Gäller en uppfödares ansvar i sin avel bara i sina tikar och vilka hanhundar hon parar den...
Svar
11
· Visningar
1 307
Senast: Phakal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp