Engelsk/achen vs. pullar

M

Mahogny

Hej!

Jag har försökt leta efter ett pullar träns rätt länge nu men inte kunnat hitta något som ser ut och har den passformen jag vill. Anledningen till att jag ville hitta ett träns med pullarnosgrimma är för att det skonar hästen kinder (vet ju att hästar kan får sår på insidan vid användnig av engelsk/achen)

Munskador på hästar är ju väldigt vanliga. Dock har inte min häst haft några problem med det än bara ett pytte litet sår på insidan kinden precis vid första kindtanden, dock är detta läkt och borta för år sedan.

Men hur mycket skadar egentligen en achen/engelsk nosgrimma? Så klart ska den vara rätt inpassad och rätt löst spänt. Har inte ens velat rida mid nosgrima nu överhuvudtaget, men det ser ur dumt utan på min häst plus att det känns som om bettet och tränset glider runt lite.

Menar det är jätte många som rider med achen, men sen är det ju också 70% av alla ridhästar som har skador i munnen.


Äsch vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg.. känner mig bara som världens sämst om jag skulle sätta achen på min häst.

Hur resonerar ni runt nosgrimmor? Vilken använder ni? och varför? Har hästen fått några kända skador av detta?

ps. remont är inget alternativ då hon blir galen av en sådan :crazy:
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Jag tkr inte det är någon dålig sak att rida med nosgrimma, bara den är rätt tillpassad. Jag vet många som drar åt rejält runt snoken, och då förstår jag att hästarna får skador.
Jag har mina nosgrimmor väldigt löst spända, och jag varierar mellan achen, remont, pullar och utan någon alls.
Jag tkr även att man ska kunna rida sin häst utan nosgrimma, så att man inte rider med den för att hästen gapar elr så, för då gapar den ju av en anledning.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Ingen nosgrimma alls. Tycker inte alls att det ser dumt ut eller att tränset glider runt. Dessutom Dottern hade engelsk nosgrimma - inte achen - när hon "var tvungen" (på tävling).
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

nej hon funkar ju utan nosgrimma men tycker inte tränset ligget stadigt på något sätt. Gapar gör hon ibland i vilket fall, och det får hon också göra. Då är det ju matte som göra fel med handen.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Kanske beror på.. min häst ser dum ut utan.. ponnyn i stallet ser jätte vacker ut utan, hon har lite arab utseende och ser mycket finare ut utan nosgrimma:love:
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Jag använder bara en löst spänd engelsk nosgrimma. Remont ibland. Aachen kommer inte i närheten av min häst!
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Det bästa är att variera både nosgrimma och bett så att ev småskador inte hinner bli stora. Du kanske kan köpa en billigare pullarnosgrimma tills du hittat den perfekta? :)

Lite OT men vad har ni emot aachen?
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Nej jag gillar inte heller dem.. men en engelsk sitter ju på samma ställe (över tänderna) så den borde ju egentligen också kunna orsaka en del skador?
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

En aachen ger inga direkta skador i munnen om tandläkaren raspar utsidan på överkäkens tänder och man håller efter det. På en normalhäst alltså.

Min mors häst har i alla år gått med aachen eller pullar (hyfsat regelbundet blandat men oftast mest aachen) och aldrig haft skador i kinderna (eller ngt annat heller för den delen, trots att hon bara kollas med 1.5 års mellanrum på inrådan av tandläkaren). Men då raspas henne vassa kanter till varje besök.

En gång åkte vi till en tandläkare som hävdade att dessa vassa kanter (på utsidan i överkäken) behövdes för att hästen skulle kunna tugga ordentligt (aldrig ngt hon haft problem med varken förr eller senare) och då raspades inte dessa kanter till. Eftersom hästen blev värre och värre att rida åkte vi nästa gång till vår vanliga tandläkare, vet inte exakt tid sedan sista besöket hos denne men någonstans mellan 2.5-3 år blev det ju. Då hade hästen, tidigare totalt problemfri, sår i båda kinderna och 3 hakar trots frekvent användande av pullargrimma (på den tillfällige tandläkarens inrådan).

Summa sumarum så fortsatte mamma gå till den vanliga tandläkaren, fortsatte rida på aachen o pullar blandat och hästen har inte haft mer problem och har fortf inte problem att tugga. Hästen blev 19 i år och har varit hos samma tandläkare sedan 3-årsåldern förutom detta inhopp en gång.


JAG däremot är bra mkt sjåpigare och vägrar rida på aachen :p Men gillar inte heller remmar under bettet (och hästen avskyr) så jag rider på en löst spänd engelsk. Hittills inga problem men så har ju min häst samma tandläkare som min mors häst så jag vågar inte dra några slutsater förutom det att pullargrimman inte räddade kinderna på min mors häst för fem öre.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Nej jag gillar inte heller dem.. men en engelsk sitter ju på samma ställe (över tänderna) så den borde ju egentligen också kunna orsaka en del skador?

Sätter du den löst kan den bara orsaka skador om hästen gapar mkt och på så vis klämmer kinden mot nosgrimman. Vilket såklart blir lättare om kindtänderna är vassa.

Jag har skurit mig på utsidan av kindtänderna i överkäken en gång. Kul om man dragit åt en tight engelsk del där (som man behöver om man ska ha nosrem på) :crazy: Än värre om man råkat bli för hård i handen och hästen försöker gapa för att komma undan :eek::cry:
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Hej!

Jag har försökt leta efter ett pullar träns rätt länge nu men inte kunnat hitta något som ser ut och har den passformen jag vill. Anledningen till att jag ville hitta ett träns med pullarnosgrimma är för att det skonar hästen kinder (vet ju att hästar kan får sår på insidan vid användnig av engelsk/achen)

Munskador på hästar är ju väldigt vanliga. Dock har inte min häst haft några problem med det än bara ett pytte litet sår på insidan kinden precis vid första kindtanden, dock är detta läkt och borta för år sedan.

Men hur mycket skadar egentligen en achen/engelsk nosgrimma? Så klart ska den vara rätt inpassad och rätt löst spänt. Har inte ens velat rida mid nosgrima nu överhuvudtaget, men det ser ur dumt utan på min häst plus att det känns som om bettet och tränset glider runt lite.

Menar det är jätte många som rider med achen, men sen är det ju också 70% av alla ridhästar som har skador i munnen.


Äsch vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg.. känner mig bara som världens sämst om jag skulle sätta achen på min häst.

Hur resonerar ni runt nosgrimmor? Vilken använder ni? och varför? Har hästen fått några kända skador av detta?

ps. remont är inget alternativ då hon blir galen av en sådan :crazy:



Och min häst får massa sår av pullargrimma och inga sår av andra.
När jag köpte henne så hade hon bara haft pullargrimma och jag fortsatte med det fram tills tandläkaren skulle kolla munnen på henne, då sa hon att jag absolut inte skulle ha pullargrimman mer för det gör att min häst får sår.

Vet inte om det är jag som är lite efter bara, men jag har inte hört eller haft erfarenheter av att en häst ska då mer sår av en achen/engelsk?
Det är väl rätt olika? Alla hästar är ju inte likadana.

Men som the_connemara säger, så blir det inte så mkt skador om man sköter hästens mun.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Svart till alla: jag ville bara lätta mitt samveta lite. Min häst rids på engelsk eller utan, användt achen kanske 12 gånger under snart 3 år. Men jag kännde mig så hemsk när jag tänkte på vilka skador nosgrimma KAN ge. Fast hon har ju faktiskt inga större problem med munne (nu är det förvisso 1 år sedan tandis var ute) Fast det blir väl att hålla sig till engelsk lös spänd mest för syns skull.

Vill ju inte skada min häst.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Kinderna.
Har visserligen inte ridit med en sådan nosgrimma sen jag köpte henne, några år sen nu.
Kan ju mycket väl vara så att dom misskött tänderna och/eller spänt den fel.

Men jag trivs i alla fall med den jag har nu :) Jag tycker faktist att pullargrimman är rätt ful så jag tänker inte testa den igen :o:p
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

nej hon funkar ju utan nosgrimma men tycker inte tränset ligget stadigt på något sätt. Gapar gör hon ibland i vilket fall, och det får hon också göra. Då är det ju matte som göra fel med handen.

Eller så är du på väg att komma åt henne så hon jobbar i en endamålsenlig form som inte sliter på hästen. Men eftersom hon då obehindrat kan undgå ryttarens inverkan genom att gapa kommer hon aldrig till den form som är mest skonsam för hästen att jobba i långsiktigt.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Jo kanske? fast tycker inte hon går i bättre form nu, tvärtom då hon stått rätt länge och nu blivigt tjock =(

innan så kunde man släppa tygeln helt och då sträckte hon sig nedåt, framåt tills hon hittade stöd igen. Kunde också släppa den längre stunder och hon höll kvar formen. Nu är det bara pannkaka med allt.

Har ju förvisso märkt att hon gapar i avsakttningarna, kanske för att det blir jobbigt att sätta bakbennen under sig då?

Men att hon gapar bryr jag mig inte så mycket om egentligen, inte snyggt men vill hon tvunget gapa så:p

Följd fråga:

Varför blir helt plötsligt en engelsknosgrimma ett totyr redsakp bara för att man sätter på aachen remmen? Menar allla nosgrimmor hindra trots allt hästen från att gapa helt. Så varför blir nosgrimman mycket värre för att man har en rem under bettet?
Aldrig upplevt att bettet trycks upp pga. den....
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Följd fråga:

Varför blir helt plötsligt en engelsknosgrimma ett totyr redsakp bara för att man sätter på aachen remmen? Menar allla nosgrimmor hindra trots allt hästen från att gapa helt. Så varför blir nosgrimman mycket värre för att man har en rem under bettet?
Aldrig upplevt att bettet trycks upp pga. den....

Därför att du måste dra åt de engelska delen för att nosremmen inte ska dra ned nosgrimman.

Om jag skulle sätta aachenrem på min engelska så hade jag behövt spänna den minst 3 hål för att den inte skulle glida ned - mkt mer risk att skava mot tänderna.
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Följd fråga:

Varför blir helt plötsligt en engelsknosgrimma ett totyr redsakp bara för att man sätter på aachen remmen? Menar allla nosgrimmor hindra trots allt hästen från att gapa helt. Så varför blir nosgrimman mycket värre för att man har en rem under bettet?
Aldrig upplevt att bettet trycks upp pga. den....

Jag undrar detsamma. Spänner varken den engelska eller aachenremmen speciellt hårt (men det hänger ju inte löst heller...). Däremot pullarnosgrimman måste jag dra åt rätt hårt för annars glider den liksom iväg, det måste väl vara "värre"? Eller sitter den på en så mycket bättre plats alltså?

Nu när jag sitter och funderar på det är jag glad att jag byter bett och nosgrimmor så pass ofta :cool:
 
Sv: Engelsk/achen vs. pullar

Fast då spänner du ju achenremmen rätt hårt. Jag kan ha både lösa utan problem, elller har väl hänt när jag väl ridigt med achenremmen att dem "trillat av" alltså att den sitter ju på tränset, men den har liksom kasat av så att den ligger PÅ mulen istället :D
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har länge funderat på vad nosgrimmor egentligen fyller för funktion och ofta tänkt att de inte gör någon nytta, snarare tvärt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 252
Senast: Badger
·
Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 090
Utrustning ...När den samtidigt är den mest skadliga för munnen och tänderna? Funderade på det i.o.m. H.Hs "nyfunna" tandproblem. Remont är ju det...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 288
Senast: Grazing
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 588
Senast: Vogue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp